Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ هفته گذشته دلار نوسان چندانی نداشت و تا روز چهار شنبه قیمت آن بین ۲۳۹۵۰ تا ۲۴۱۰۰تومان متغیر بود و حتی اولین روز هفته را با قیمت ۲۳۶۵۰تومان آغاز کرد، ولی از روز چهارشنبه بازار ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت و دلار تا مرز حساس ۲۴۲۰۰تومان پیش رفت.

البته تا پایان روز این روند ادامه نیافت و نهایتا قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی به ۲۳۱۵۰تومان رسید؛ مرز ۲۴۲۰۰تومان از این بابت حساس بود که بعد از مدتی ثبات قیمت، این تغییر جهت بازار منجر به بالا رفتن انتظارات معامله‌گران و افزایش حجم خرید‌ها می‌شد و از همین رو دلار هم قیمت‌های بالاتری را می‌دید؛ این پیش‌بینی درست بود چراکه روز پنجشنبه بازار تحت تاثیر همین انتظارات مجددا در مدار افزایشی قرار گرفت و دلار بازار نقدی و معاملات پشت‌خطی را با قیمت ۲۴۳۵۰تومان بست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جمعه جوسازی پیرامون انتخابات، دلار را به قیمت‌های بالاتری سوق داد و نوسان‌گیران توانست تا عصر دیروز با شایعه‌پراکنی و ایجاد نگرانی درخصوص تاثیر نتیجه انتخابات بر روند نشست برجام، دلار را به قیمت ۲۴۴۵۰تومان برسانند و در مدت زمان کمی هم که شده سودگیری کنند؛ اما این تلاش چندان موفق نبود چراکه دلار با آن قیمت نتوانست خریداران را برای ماندن در بازار متقاعد کند، از همین رو نرخ این ارز در ساعات پایانی معاملات پشت‌خطی به ۲۴۳۵۰تومان کاهش یافت.

همین تغییر انتظارات باعث شد امروز دلار در اولین روز معاملاتی هفته، با قیمت ۲۴۳۰۰تومان یعنی ۱۵۰تومان کمتر از دیروز کار خود را در بازار نقدی آغاز کند و بعد از اعلام نتیجه انتخابات و پیروزی ابراهیم رییسی، دلار در معاملات پشت‌خطی با شیب تندی در مسیر نزولی قرار گرفت و تا ساعات انتشار این خبر با پس گرفتن کانال ۲۳هزار تومان به قیمت ۲۳۷۵۰تومان رسید.

دلار همچنان خوشبین به برجام

این درحالیست که امروز نرخ درهم به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار، نسبت به روز پنجشنبه افزایش یافته و به ۶۶۶۰تومان رسیده است اما با این عامل با وجود انتظارات مثبت نتوانست بر قیمت دلار موثر باشد؛ از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت دلار به رغم رشد نرخ درهم در بازار امروز، خوشبینی طرف‌های مذاکره نسبت به توافق با ایران است و هرچند که گفته شده تصمیم‌گیری درباره برجام تا بعد از انتخابات به تعویق افتاده، اما اظهارات مسئولان نشان می‌دهد که از مذاکره با ایران ناامید نشده‌اند.

نمونه‌ای از این امیدواری به برجام ادعای امروز ظریف است که اعلام کرده مذاکرات درباره برجام در جریان است و احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما، توافق حاصل شود؛ میخائیل اولیانوف سفیر روسیه در سازما‌ن‌های بین‌المللی وین گفته که مذاکرات وین درباره احیای برجام برای پایان موفق به زمان بیشتری نیاز دارد و معتقدم که مذاکره‌کنندگان از پای در نیامده‌‌اند بلکه اندکی خسته شده‌اند.

این اظهارنظر‌ها باعث شده همچنان تعداد زیادی از فعالان بازار ارز به آینده برجام نگاه مثبتی داشته باشند و با هر خبر یا اتفاقی به طور هیجانی وارد بازار نشوند و یا به سرعت تغییر موقعیت ندهند؛ بنابراین همچنان بازار ارز در انتظار برگزاری دور بعدی برجام با تیم مذاکره‌کننده جدید خواهد ماند و طی این مدت قیمت دلار مثل امروز تحت تاثیر اخبار و اتفاقات دچار نوسان جزیی خواهد شد ولی تغییر مسیر جدی در نظر فعالان بازار نیست.

پربیننده ترین قیمت دلار ۲۹ خرداد ماه۱۴۰۰ سقوط ۴درصدی قیمت طلا در یک روز / پس‌لرزه‌های احتمال افزایش نرخ بهره در بازار فلزات گرانبها سقوط ۴۰دلاری طلا با بیانیه فدرال رزرو / افزایش فروش فلزت گرانبها قیمت سکه امروز چند؟ (۱۴۰۰/۳/۲۹) ادامه ریزش قیمت طلا در هفته جاری

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دلار معاملات پشت خطی قیمت دلار بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۶۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی افزایش دما و گرد و خاک برای خوزستان
  • محدوده حساس برای قیمت دلار؛ در کف بازار ارز و طلا چه خبر است؟
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  •  پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳