Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «شاه محمودقریشی» در گفت وگوی ویژه خبری با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان خواستار انعطاف پذیری رهبران افغانستان در روند گفت وگوهای صلح شد تا گفت وگوها به شکست نیانجامد.

قریشی گفت: پیشرفتی در روند صلح وجود نداشته و با توجه به اینکه بار مسوولیت گفت وگوهای صلح بر عهده رئیس جمهوری افغانستان است، وی بعنوان رهبر دولت افغانستان باید انعطاف پذیر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه پاکستان تأکید کرد: راهکار پاکستان در قبال افغانستان تغییر کرده و آنها می خواهند که صلح و ثبات در افغانستان تأمین شود و افغانستان صلح آمیز و با ثبات برای پاکستان برای اتصال منطقه ای وسیع اهمیت بیشتری دارد.

قریشی افزود: اگر به دنبال سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری دوجانبه و منطقه ای هستیم، تنها با صلح می تواند فراهم شود و این خواست پاکستان نیز هست.

وزیر خارجه پاکستان گفت: جهان نیز به این باور رسیده است که صلح در افغانستان از طریق جنگ بدست نمی آید و جنگ افغانستان به بن بست رسیده است و این معضل باید از طریق گفت وگو حل شود.

قریشی در پاسخ به این سوال که پاکستان طرفدار چگونه دولتی در افغانستان پس از روند صلح است؟ گفت: انتخاب در دست مردم افغانستان است تا تصمیم بگیرند که چه کسی و با چه روشی بر آنان حکومت کند.

وزیر خارجه پاکستان با ابراز نگرانی از حضور گسترده و بیش از حد هند در افغانستان،گفت: هند با افغانستان همسایه نیست و مرز مشترک هم ندارد اما حضور آنها بیش از حد لازم است.

قریشی اضافه کرد: مرز دیورند بین افغانستان و پاکستان یک مرز بین المللی است و از دولت افغانستان می خواهیم آن را برسمیت بشناسد و دیگر لازم نیست روی آن بحث و گفت وگو شود.

وی ارتباط با گروه طالبان بویژه نمایندگان سیاسی آن گروه را پذیرفت اما حضور رهبران طالبان و مراکز آموزشی آنها در خاک پاکستان را ردکرد و گفت که رهبران طالبان در افغانستان هستند.

قریشی همچنین حضور میلیونها مهاجر افغان در پاکستان را یک چالش بزرگ خواند و گفت، آنها هر  زمان می توانند بر رفت و آمد افراد غیر مسئول کنترل داشته باشند تا مهاجران افغان بصورت کامل به افغانستان برگردند.

قریشی در پایان گفت: پاکستان خواهان یک افغانستان مستقل، صلح آمیز و دموکراتیک است اما پاکستان مسئول مشکلات در این کشور نیست.

برچسب‌ها جنگ پاکستان افغانستان طالبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ پاکستان افغانستان جنگ پاکستان افغانستان طالبان وزیر خارجه پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۲۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ گفت: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رایزنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

وی ادامه داد: در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تاکید کردند که با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی به آموزش زبان فارسی همت بیشتری گماریم.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در این فضای جدید ما ضمن تقویت خانه‌های فرهنگ و تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و به زودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود کار اجرائی را آغاز می‌کنند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگ گفت: موضوع آموزش زبان فارسی و حضور اساتید زبان فارسی ایرانی در پاکستان و همچنین حضور بیشتر دانشجویان ایرانی در فضا‌های دانشگاهی و فرهنگی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته توجه لازم را به این فضای بسیار مثبت و فراهم به لحاظ افکار عمومی و همراهی که مردم با انقلاب اسلامی دارند و دلدادگی که به رهبر انقلاب دارند نداشته‌ایم و باید بیشترین استفاده را از این فرصت برای تعمیق ارتباط فرهنگی با پاکستان داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • درخواست این کشور از پاکستان و سریلانکا برای بازداشت وزیر کشور ایران!
  • حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل
  • دیدار استاندار ایالت پنجاب پاکستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران