Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@23:58:53 GMT

تلاش ناکام ناسا برای احیای هابل

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۲۲۹۷

تلاش ناکام ناسا برای احیای هابل

همانطور که احتمالا می‌دانید، تلسکوپ فضایی "هابل" ناسا چند روزی است که دوباره به خواب رفته و تا زمانی که مشکل به وجود آمده برای آن برطرف نشود، در حالت ایمن قرار خواهد داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، مدتی است که تلسکوپ فضایی "هابل" در حال نشان دادن عوارض پیری است، اما یک مشکل جدید، ناامیدکننده ظاهر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناسا یک هفته است که برای رفع اشکال در رایانه "هابل" تلاش می‌کند. این سیستم در تاریخ ۱۳ ژوئن دچار اشکال شد و تیم عملیات موفق به ری‌استارت رایانه "هابل" در روز ۱۴ ژوئن و یا سوئیچ به ماژول حافظه پشتیبان نشد.

ناسا در تلاش‌های مکرر خود در عصر روز ۱۷ ژوئن نیز شکست خورد تا "هابل" همچنان در خواب بماند.

ناسا اعلام کرده است که این تلسکوپ و ابزارهای علمی آن هنوز از سلامتی خوبی برخوردار هستند، اگرچه اپراتورها برای احتیاط، ابزارهای "هابل" را در حالت ایمن قرار داده‌اند.

این اولین مشکل "هابل" طی امسال نیست. ناسا در ماه مارس نیز روزها به دنبال حل خطای نرم‌افزاری در رایانه اصلی پرواز "هابل" بود. همچنین مشخص شد که سطح ولتاژ "دوربین میدان عریض ۳"طی این چند دهه فعالیت افت کرده است، تا جایی که اعضای تیم عملیات برای جلوگیری از مشکلات آینده نیاز به کاهش بیشتر آن داشتند.

همانند آن دوربین، سن بالای "هابل" نیز ممکن است در جدیدترین مشکل نقش داشته باشد. سیستم محموله "هابل" از یک رایانه متعلق به دهه ۱۹۸۰ ناسا استفاده می‌کند که شامل دو رایانه و چهار ماژول حافظه "CMOS ۶۴K" است و در هر زمان فقط یک رایانه و یک ماژول حافظه قابل استفاده است.

از طرفی تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به نظر به این زودی‌ها پرتاب نمی‌شود تا به عنوان جانشین "هابل" عمل کند. این در حالی است که اگر "هابل" مدام خراب شود، "جیمز وب" تنها گزینه ما است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی هابل ناسا تلسکوپ فضایی جیمز وب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط بلوتوثی با فضا برقرار شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، اسپیس ایکس در ماموریتی که ۴ مارس به فضا انجام داد ۲ ماهواره شرکت آمریکایی هابل نتورک را به مدار زمین برد. این ماهواره ها اکنون به یک ویژگی نوین برقراری ارتباط بلوتوثی با زمین از فاصله بیش از ۶۰۰ کیلومتری است.

شرکت هابل نتورک در سال ۲۰۲۱ میلادی تاسیس شده و هدف آن ایجاد ارتباط بلوتوثی بین ماهواره ها و زمین است. بن وایلد یکی از بنیانگذاران این شرکت که با اینترنت اشیا سروکار دارد، با شنیدن این ایده شوکه شد اما او با توجه به تجربیاتش در خصوص دستگاه های اینترنت اشیا معتقد بود که این ابزارها انرژی زیادی مصرف می کنند، راه اندازی شان بسیار گرانبها است و قابلیت اتصال جهان ندارند.

راه حل این مشکل ارتباطات بلوتوثی بود که شرکت هابل نمایش داد. مدیر ارشد اجرایی شرکت در این باره می گوید: ما با نشان دادن آنکه می توانیم سیگنال هایی به طور مستقیم از تراشه های بلوتوثی در فضا در فاصله ۶۰۰ کیلومتری بفرستیم و دریافت کنیم هزاران کارشناس مردد که مدعی بودند ما می خواهیم به غیرممکن دست یابیم را شکست دادیم.

البته شرکت مذکور فناوری بلوتوث را دوباره اختراع نکرده بلکه ارتباطات ماهواره ای آن با تراشه های بلوتوثی ۳.۵ میلی متری یک به روز رسانی نرم افزاری دریافت کرده اند. این به روز رسانی به تراشه ها اجازه داد تا در مسافتی طولانی تر و با استفاده از انرژی کمتر پل ارتباطی ایجاد کنند.

آنتن های ماهواره ها که مانند یک شیشه بزرگنما عمل می کند، می تواند سیگنال های کم قدرت از تراشه های روی زمین را جذب کند. محققان همچنین باید مشکلات مربوط به تاثیر داپلر و ناهمخوانی فرکانس ها در ارتباطات را حل می کردند زیرا داده ها بین دو شی با سرعت بالا جابجا می شد.

این شرکت ادعا می کند با کاهش ۲۰ برابری تخلیه شارژ باتری و ۵۰ برابر هزینه های عملیاتی، مشکل اتصال جهانی را حل کرده است. هدف این شرکت اتصال یک میلیارد دستگاه در سراسر جهان و متحول کردن صنایع مختلف با فناوری خود است.

هابل تصمیم دارد در سال جاری میلادی سومین ماهواره خود را به مدار زمین بفرستد و پس از آن نیز در ماه های آینده ماهواره چهارم به مدار زمین خواهد رفت. استارت آپ مذکور تصمیم دارد ۳۲ ماهواره را تا اواخر ۲۰۲۵ و اوایل ۲۰۲۶ میلادی به طور یکباره به مدار زمین بفرستد و فرایند احداث خوشه را تکمیل کند.

هنگامیکه خوشه ماهواره تکمیل شود، ارتباط بلوتوثی با یک ماهواره این شرکت حداقل ۸ بار برقرار می شود. شرکت هابل تصمیم دارد سرویس هایی مانند رصد خاک و غیره را ارائه کند.

کد خبر 6096938 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • انتقال ۱۵۰ کیلو شیشه با کامیون ناکام ماند
  • ارتباط بلوتوثی با فضا برقرار شد
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • رونمایی از اسرار یک سیاره جهنمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب
  • ادامه تلاش ها برای رفع مشکل آب و برق مناطق سیل زده گچساران
  • حمله ناکام گروهک تروریستی جیش الظلم به یگان تکاوری نصرت آباد
  • رادان: مردم افتخار کنید رئیس‌جمهوری دارید که برایش تکلیف مهم است/ بیشترین کسانی که در طرح نور و لایحه عفاف و حجاب تلاش کردند، نمایندگان اصفهان بودند/ ما به سبک خودمان آزادی برای احیای دینمان را ایجاد می‌کنیم
  • تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت