Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، انتخابات یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و شاخص‌ترین نماد مردم سالاری دینی، مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی کشور، به نمایش گذاشتن اقتدار و شوکت سیاسی ملت است و برگزاری هرچه پرشورتر و عالمانه آن، عامل حل معضلات و مشکلات کنونی جامعه، شکست توطئه‌ها و فتنه‌ها و سیلی محکم به چهره دشمنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت گسترده و آگاهانه مردم در انتخابات، عمل به وظیفه مهم شرعی به‌عنوان واجب عینی و عقلی برای حفظ اسلام و یکی از مهم‌ترین راهکارهای صیانت از نظام مقدس اسلامی می‌باشد که مردم ایران اسلامی 28 خرداد همچون همیشه خوش درخشیدند.

رای بالا و قاطع مردم به رئیس‌جمهور منتخب حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی افتخاری برای دولت سیزدهم است که قدرشناسی از آن با حل مشکلات و شکل دادن دولتی انقلابی و جهادی است. بازگرداندن امید مردم که در این سال‌ها با ناکارامدی دولتمردان و ایجاد مشکلات معیشتی ایجاد شده است باید در دستور کار دولت آینده باشد.

۲۸ خرداد روز تجلی همدلی و همزبانی و حضور گسترده ملت شریف ایران و روز خلق حماسه‌ای بود که همانند ادوار گذشته عرصه انتخابات را به عنوان نماد مقبولیت نظام به منصه ظهور گذاشت و نشان داد که در همه حال انقلاب شکوهمند اسلامی را از گزند دشمنان حفظ خواهیم کرد.

مردم استان اصفهان همواره نشان داده‌اند که در عرصه‌های مختلف پای کار هستند و هیچ‌گاه تبلیغات دشمن نتوانسته آنان را از حضور در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی بازدارد، این بار نیر مردم همیشه در صحنه استان اصفهان به همراه ملت بزرگ ایران اسلامی در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ صحنه عظیم حضور، شور و شعور را به جهانیان نشان دادند.

با علی قاسم‌زاده استاد دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی در خصوص مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه فرهنگی گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

کارگزاران باید الگوی اخلاقی جامعه باشند

فارس: به نظر شما بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی و با ورود به گام دوم انقلاب اسلامی همان طور که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند، رئیس جمهور تراز این مقطع انقلاب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

قاسم‌زاده: در درجه اول باید صداقت داشته باشد، انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و مردم انتظار دارند کارگزاران الگوی اخلاقی باشند و با مردم صادق و روراست باشند و روحیه جهادی داشته باشند و آسایش‌طلب و رفاه‌طلب نباشند و در سختی‌ها کنار مردم باشند و درک درستی از مسائل و مشکلات جامعه و مسائل روز و جهان داشته باشند؛ به قانون اساسی متعهد و نظام را باور کرده باشند و ما نیاز به یک نفر داریم که بتواند قانون اساسی مصوب را در بخش مجری خوب پیاده کند و با همین شناخت مردم آقای رئیسی را برگزیدند.

فارس: به نظر شما چقدر از اهداف انقلاب و آن چیزی که نظام جمهوری اسلامی برای خود ترسیم کرده بود، دور شدیم و چقدر آن آرمان‌هایی که می‌خواستیم به آن برسیم مغفول مانده است؟

قاسم‌زاده: ما فاصله گرفتیم، به نظر من در بخشی که به سیاست داخلی و کارهای اجرایی بر می‌گشت از آرمان‌ها و اهداف دور شدیم. در بخش سیاست خارجی در حوزه سیاست جبهه مقاومت به شدت موفق بودیم اما در ارتباط با سایر ابعاد سیاست خارجی موفق نبودیم و آن اقتداری که جمهوری اسلامی باید داشته باشد در عرصه بین‌المللی دیده نشد در مواضع کارگزاران و مواضع داخلی هم بدون شک از آرمان‌ها فاصله گرفتیم.

عملکرد دولت فعلی به اعتماد ملی آسیب زد

فارس: با توجه به ۳ مناظره‌ای که برگزار شد و بازخوردهای آن، به نظر شما این سه مناظره چقدر به دغدغه‌های مردم پرداخته شد و چقدر کاندیداها توانستند برنامه‌های خود را تبیین کنند و اساساً چقدر این مناظرات توانست در مشارکت مردم مؤثر باشد؟

قاسم‌زاده: بین کاندیداها چند نفری بودند که کار کردند و برنامه داشتند و مشکلات و مسائل جامعه را رصد کرده بودند و راه حل ارائه کردند، یکی دو نفر هم، بیشتر برای ایجاد فضای دو قطبی آمده بودند و تلاش می‌کردند از طریق دو قطبی‌سازی مخالفان طرف مقابل را در سبد رأی خود جمع کنند. در جلب مشارکت رساترین رسانه، رسانه ملی است که در هر خانه‌ای است و مردم به آن دسترسی دارند و این مناظره‌ها درصدی توانست تأثیرگذاری داشته باشد؛ هر چند که مناظره‌ها را در ساعاتی گذاشته بودند که عموم مردم به ویژه آقایان در بازار کار بودند و وقت دیدن مناظرات را نداشتند و مدیریت نشده بود.

فارس: به نظر شما عملکرد دولت در مشارکت مردم مؤثر است؟

قاسم زاده: فوق‌العاده مؤثر است، خیلی از بی‌اعتمادی‌ها متأثر از عملکرد دو دوره دولت است که اعتمادها را آسیب زد و تأثیر منفی داشته است.

فارس: به نظر شما مسائل مغفول مانده در حوزه فرهنگ، اجتماع و خانوده و جوانان چیست و اولویت‌های دولت آینده برای بررسی آسیب‌های اجتماعی در زمینه فرهنگی و خانواده باید چه باشد؟

قاسم زاده: به نظر من فرهنگ به شدت تابع سایر حوزه‌ها است و فکر می‌کنم در ۴ سال اول، دولت باید تمرکزش بر اقتصاد و معیشت مردم باشد، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که قشر جوان درگیر آن هستند مسائل اقتصادی، احساس ناامنی شغلی و احساس ناتوانی در تشکیل خانواده و اداره زندگی است و هر چه شعار فرهنگی دهیم وقتی دست جوان ما از درآمد و کار کوتاه است و از آن طرف هم در دوران تحول و بلوغ هستند، شعار فرهنگی تأثیری ندارد، اگر کار فرهنگی می‌خواهیم انجام دهیم در راستای کارآفرینی، اشتغال و تقویت خودباوری باید باشد. اگر راه حل‌های دین را برای دردهای جوانان همچون اشتغال و ازدواج و تسهیلات را فراهم کنیم میل جوانان به دین افزایش پیدا می‌کند.

اصفهان می‌تواند منشا تحول برای آیندگان باشد

فارس: به نظر شما شورای شهر و شهرداری چقدر در حوزه فرهنگ شهری و مسائل فرهنگی در داخل شهر دخیل است؟

قاسم زاده: فوق‌العاده تأثیرگذار است. وقتی از منزل بیرون می‌رویم با پدیده گرافیک شهری روبه‌رو هستیم که از طریق حس بصری داده‌ها وارد ذهن می‌شود؛ دیوار نویسی، تابلوهای شهری و تبلیغاتی در اختیار شهرداری است و تأثیر آن از تلویزیون بیشتر است، نظم و آرامش و ترافیک شهر بر خلق فرد و امنیت روانی تأثیر می‌گذارد، وقتی ترافیک سنگین باشد انرژی منفی در محیط کار و خانه وارد می‌شود، شهرداری مستقیم و غیرمستقیم در فرهنگ و روح روان مردم تأثیرگذار است، بنابراین نقش شهرداری و شورای شهر در حوزه فرهنگ شهری و مسائل فرهنگی بسیار مهم است و باید جدی گرفت.

فارس: ظرفیت‌های فرهنگی اصفهان مانند پیشینه تاریخی، شناخته شدن اصفهان در جهان به لحاظ فرهنگ و تاریخ، سیاسی و دینی چقدر به حل معضلات شهری کمک  می‌کند و به کمک شورای شهر و شهرداری می‌آید؟

قاسم زاده: به شدت کمک می‌کند، هر چیزی نقطه شروع آن باور است، باید باور کنیم می‌توانیم چون در گذشته توانسته‌ایم، اصفهان پایتخت تمدن‌ساز بوده است یعنی استعداد اینکه دوباره منشأ تحول و تمدن باشد را داریم، فقط نباید به گذشته اتکا کنیم. در دوره صفویه آثار بسیاری در حوزه معماری و سایر حوزه‌ها به جا گذاشته شد و باید با الهام گرفتن از آن اقداماتی انجام دهیم و اتفاقاتی را رقم بزنیم و یادگاری برای آیندگان بگذاریم، گذشته اصفهان باید باور ما را قوی کند نه اینکه سر این گنج بنشینیم فقط دلخوش کنیم که ما میدان امام(ره) داریم این مربوط به گذشتگان بوده، باید با اعتماد به گذشته طوری اصفهان را بسازیم که آیندگان لذت ببرند.

فارس: شما پایه‌گذار معاونت فرهنگی مناطق در اصفهان بودید، به نظر شما این معاونت فرهنگی چقدر توانست به آن اهداف و مأموریت‌هایی که برای آن معین شده بود، دست پیدا کند؟

قاسم‌زاده: از لحاظ طراحی، معاونت فرهنگی اجتماعی مناطق گزینه درستی است، این معاونت باید به شورای فرهنگی اجتماعی محلات می‌رسید یعنی ایجاد بستر برای مشارکت مردم در ارتقای کیفی و بهبود فضای فرهنگی محلات، اینکه صرفاً یک معاونت فرهنگی در منطقه داشته باشیم هیچ گره‌ای را از فرهنگ شهر باز نمی‌کند، اینکه این اراده در هر محله‌ای از شهر باشد که به اهالی فرهنگ بها، میدان و فضا و تسهیلات بدهد تا خودشان محله خود را از نظر فرهنگی ارتقا دهند، مأموریت معاونت فرهنگی این بود و مأموریت اجرایی نبود؛ بیشتر برای محلات شهر اصفهان نقش تسهیل‌گر و حمایت‌کننده داشت. اما این نقش از آن جدا شد و به یک کار ستادی اداری و پشت میزنشینی تبدیل شد.

 اگر طرح جامع پیاده‌سازی شود، خیلی خوب است و در هر محله‌ای ظرفیت‌های فرهنگی آن محله شناسایی شود، در هر محله در یک مدرسه یا ورزشگاه، دانش‌آموزان، معلمان و دانشجویان را جمع کنیم و آن‌ها به میدان بیایند و محله را از نظر فرهنگی احیا کنند، این نقشی بود که برای معاونت فرهنگی دیده شده بود، اما کم کم این نقش در بودجه‌بندی و اختیارات نادیده گرفته شد و یک کار ستادی شد. در محله هر کاری بخواهیم انجام دهیم باید با شهرداری هماهنگی کنیم، در هر محله‌ای افرادی هستند که دغدغه‌های فرهنگی دارند نباید مانع آن‌ها شد باید کمک‌شان کنیم، این نقش معاونت فرهنگی مناطق است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ ۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: علی قاسم زاده مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مناظره های انتخاباتی شورای شهر اصفهان معاونت فرهنگی اجتماعی مناطق انقلاب اسلامی معاونت فرهنگی حوزه فرهنگ مسائل فرهنگی مشارکت مردم نظر شما قاسم زاده عملکرد دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۲۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتخاذ بیش از ۵۰ مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

استاندار اصفهان از اتخاذ بیش از ۵۰ مصوبه لازم‌الاجرا در نشست شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان، بمنظور توسعه و آبادانی شرق این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، سیدرضا مرتضوی شامگاه _ پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در پایان سفر به شرق شهرستان اصفهان که بیش از ۱۵ ساعت به طول انجامید، عنوان کرد: سفر شورای اداری استان به شهرستان اصفهان در چند بخش برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: نخست بازدید از مناطق جنوبی شهرستان، در سفر دوم بازدید از برخی شهرک‌های شهرستان و امروز نیز سفر به شرق شهرستان اصفهان برنامه‌ریزی و اجرا شد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: این سفر از ساعت ۶ صبح امروز با بازدید از مناطق براآن شمالی و جنوبی، قهجاورستان، زیار و سایر شهرها و روستاهای این منطقه آغاز شد.

دکتر مرتضوی افزود: بازدید از پروژه‌های نیمه تمام، نقاط حادثه‌خیز و بررسی چالش‌های حوزه کشاورزی و صنعتی از جمله مواردی بود که در این سفر در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: دیدار و ملاقات مردمی از دیگر برنامه‌های شورای اداری استان در شرق شهرستان اصفهان بود و بیش از ۸۰ نفر از مردم این منطقه توانستند مسائل و مشکلات خود را با اعضا شورای اداری استان مطرح کنند.

استاندار اصفهان متذکر شد: نشست شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان نیز بیش از شش ساعت به طول انجامید و مسائلی که در سفر مورد بررسی قرار گرفته بود در این نشست مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شد.

مرتضوی تعداد مصوبات اخذ شده در نشست شورای اداری استان را بیش از ۵۰ مصوبه عنوان کرد و گفت: این مصوبات لازم الاجرا بمنظور رفع چالش‌ها و توسعه شرق شهرستان اصفهان اتخاذ شد.

وی ادامه داد: تلاش شد مصوبات در بخش‌های مختلف با زمانبندی مشخص تصویب شوند تا در موعد مقرر با به ثمر رسیدن مصوبات شاهد رشد و آبادانی این منطقه باشیم.

استاندار اصفهان در خصوص مفاد مصوبات شورای اداری استان، بیان کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز، اصلاح هندسی مسیرها، ایمن سازی و نصب علائم، روکش آسفالت، تعیین تکلیف طرح‌های کشاورزی نیمه‌تمام، تکمیل طرح‌های حوزه ورزش و جوانان، توجه ویژه به مسائل آموزشی و بهداشت و درمان از جمله مفاد مصوبات این نشست بود.

مرتضوی متذکر شد: مسائل و چالش‌های سایر مناطق شهرستان اصفهان نیز در سفرهای آینده بررسی و در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 748001

دیگر خبرها

  • مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند
  • اتخاذ بیش از ۵۰ مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  •  استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی
  • بهترین راه برای برطرف شدن معضلات اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی