Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتای آمریکا تشخیص دادند که داروی فشار خون رایج معروف به لوزارتان در کاهش میزان بستری در بیماران سرپایی مبتلا به کووید-۱۹ خفیف موثر نیست.

در کارآزمایی بالینی چند مرکز به بیمارانی که در بیمارستان بستری نیستند و مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده‌اند، داروی لوزارتان و یا مشابه آن داده شده و به مدت ۱۵ روز تحت نظر قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج این مطالعه نشان داد اگرچه لوزارتان احتمال بستری شدن در بیمارستان را کاهش نمی‌دهد، اما به نظر نمی‌رسد که این دارو علائم کووید-۱۹ را تشدید کرده و یا عوارض جانبی قابل توجه و مضر در بیماران با کووید-۱۹ خفیف داشته باشد.

دکتر مایکل پوشکاریچ گفت: بر اساس نتایج ما شروع لوزارتان برای بیماران سرپایی تازه تشخیص داده شده با کووید-۱۹، هیچ فایده‌ای ندارد، اما کسانی که قبلا  از این دارو استفاده کرده‌اند، نباید پس از ابتلا به کرونا نگران باشند و می‌توانند به مصرف داروی خود ادامه دهند.

فرضیه‌های متناقض از ابتدای شیوع همه گیری این تیم تحقیقاتی را بر آن داشت تا لوزارتان را به عنوان یک گزینه درمانی بالقوه بررسی کنند، در حالی که برخی از متخصصان معتقد بودند دارو‌هایی مانند لوزارتان ممکن است التهاب را کاهش داده و به افراد آلوده کمک کند تا بهبود یابند، برخی دیگر نگران این بودند که این دارو علائم کووید-۱۹ را تشدید کند.

به گفته دکتر کریستوفر تیگنانلی، محقق اصلی این مطالعه با توجه به اتصال سارس-کوو ۲ با ACE۲، تحقیقات قابل توجهی در مورد استفاده از عوامل انسداد ACE و AT۱R برای مقابله با کووید-۱۹ وجود داشته است. مطالعه فوق این بینش را برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ خفیف فراهم می‌کند و آن این است که نیازی به پذیرش در بیمارستان ندارند.

همین تیم در حال انجام آزمایش دیگری برای بیماران بستری بوده است تا ارزیابی کنند که آیا لوزارتان از آسیب ریه در بیماران بستری در بیمارستان با پنومونی کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند یا خیر. آن‌ها در حال تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند.

بیشتر بخوانید 

چرا برخی از افراد در دوران کرونا دچار اختلالات خواب شده‌اند؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کووید 19 کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۲۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟

ایتنا - براساس آخرین پژوهش‌ها درمورد داروهای کاهش وزن، برخی مصرف‌کنندگان مدعی‌اند که داروی «پپتید شبه‌گلوکاگون ۱» (جی‌ال‌پی-۱) و سایر داروهای مشابه، به موازات کاهش وزن، در آنها احساس اضطراب، افسردگی و گاه افکار مرتبط با خودکشی پدید آورده است.
برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برخی داروهای درمان دیابت ممکن است شخصیت و رفتار افراد را تغییر دهند. به گزارش نیویورک‌پست، داروهایی نظیر اوزمپیک (ozempic) و ویگووی (Wegovy‌) بر میزان دوپامین تاثیر می‌گذارند. دوپامین بر بخش‌های مختلف بدن تاثیرگذار است.

ترکیبات شیمیایی مغز علاوه بر تاثیر روی انگیزه عاطفی و فیزیکی برای غذا‌ خوردن، بر احساس پاداش، لذت، انگیزه و کنش هم تاثیر می‌گذارد. بر همین اساس، سطوح در حال تغییر این تغییرات شیمیایی این ادعای مصرف‌کنندگان را توجیه می‌کند که چرا تمایلشان به الکل، سکس یا مواد مخدر کاهش می‌یابد.

دکتر کنت بریج، استاد روان‌شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه میشیگان، به دیلی میل گفت: «هم مواد اعتیادآور و هم غذا، سیگنال‌های دوپامین و مناطق یادگیری‌-پاداش یکسانی را در مغز را فعال می‌کنند.» طبق گفته او، در برخی موارد وقتی محققان می‌خواهند چیزی را به حیوانات یاد بدهند، آنها را برای مدتی گرسنه نگه می‌دارند، زیرا گرسنگی به یادگیری کمک می‌کند.

او توضیح می‌دهد: «ظاهرا گرسنگی مختص غذا است، اما گستره‌اش بیش از این است و میل و هوس‌های متعددی را بیدار می‌کند. هنگامی که گرسنه‌اید، ارزش انگیزشی پدیده‌ها، حتی آن‌‌هایی که خوراکی نیستند، افزایش می‌یابد.»

به باور کارشناسان، از آنجایی که این داروها مدت زمان احساس سیری را افزایش می‌دهند، میل به چیزهایی غیر از غذا مانند مواد مخدر و الکل را نیز کاهش می‌دهند. دکتر بریج می‌گوید: «احساس سیری نه‌تنها میل به غذا را کاهش می‌هد بلکه به صورت بالقوه میل به چیزهای دیگر را هم کم می‌‌کند.»

به گفته بریج، هنگام مصرف داروهای جی‌ال‌پی-۱ احتمال کاهش میل جنسی هم وجود دارد. طبق استدلال او از آنجایی‌که رابطه جنسی میل طبیعی لذت‌بخشی است، مسدود کردن مسیر پاداش ممکن است کاهش میل جنسی را به‌دنبال داشته باشد. با این حال او می‌گوید که هنوز مشخص نیست داروهای جی‌ال‌پی-۱ مسیر دوپامین را چگونه مسدود می‌کنند.

در سال ۲۰۲۳، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، ۶۰۶ گزارش از اختلالات روان‌پزشکی مرتبط با اوزمپیک، ۳۲۴ گزارش مربوط به ساکساندا (Saxenda) و ۱۹۰ گزارش مربوط به ویگووی دریافت کرده است.

دیگر خبرها

  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • معرفی پرفروش‌ترین دارو‌ها در ایران + اسامی و میزان فروش
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • کلاهبرداری مرگبار با داروی آلزایمر
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای‌عالی بیمه
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی‌ها
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی ها
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه