Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه کمیته هدایت و نظارت بر پروژه «ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی» با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و با موضوع ارائه گزارش عملکرد در سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه کمیته هدایت و نظارت بر پروژه«ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی» با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و با موضوع ارائه گزارش عملکرد در سال ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این جلسه با حضور میر رضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز، سید محمدعلی توکل کوثری، استاد دانشگاه تهران، یوسف ثبوتی، استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، عسگری، معاون پژوهش و فناوری، سعید شجاعی، مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی و نماینده دانشگاه تبریز در پروژه ارتقا به تراز بین المللی، سعید سمنانیان، استاد دانشگاه تربیت مدرس، عبدالرضا سیمچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، امید خواه، رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزارشد.


بر اساس این گزارش، در ابتدای نشست، میر رضا مجیدی با ارائه گزارش کلی اقدامات و عملکرد دانشگاه تبریز در راستای ارتقاء به تراز دویست دانشگاه برتر بین‌المللی و با اشاره به اینکه بحث بین‌المللی شدن و جامعه محور بودن جزء اهداف اصلی مدیریت این دانشگاه طی چند سال اخیر هست که با استفاده از پتانسیل‌های به وجود آمده در ادوار قبلی و ایجاد تمهیدات و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف استانی، ملی و بین‌المللی منشاء خدمات موثر و پیشرفته‌ای در حوزه علوم انسانی و خدمات فناورانه و صنعتی شده است.


رئیس دانشگاه تبریز، انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف اجتماعی در سطح استان از قبیل فقر و سلامتی، مطالبات قومی و زبانی، شناسائی موانع توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی استان... را از اقدامات دانشگاه تبریز برشمرد و افزود: در حوزه ملی و منطقه‌ای نیز انجام مشاوره‌های زیست محیطی به وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت صمت، تهیه سند آمایش سرزمینی استان وارائه مشاوره به سازمان مدیریت و برنامه ریزی، انتخاب بعنوان فناور برتر کشور در زمینه طراحی سامانه نوین تصفیه پساب‌های صنعتی و رفع آلودگی آب، انجام طرح‌های مطالعه و پاکسازی آلودگی نفتی در چند استان کشور از اهم اقدامات این دانشگاه است.


مجیدی با اشاره به انجام هزینه بیش از دویست میلیارد ریال برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه تبریز افزود: این دانشگاه حدود ۳۰۰ آزمایشگاه و کارگاه فعال دارد که با ساماندهی آن‌ها بیش از ۶۰ آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاه‌های کشور عضو شده اند که آزمایشگاه‌های دانشگاه تبریز در چند حوزه ازقبیل آب و پساب، محیط زیست و شیمی مدرن، زیست فناوری، نانو فناوری و پردازش داده‌های ماهوارهای، بعنوان آزمایشگاه معتمد پژوهشگران و صنعتگران در سطح کشور و استان فعالیت می‌کند.


رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه تبریز در حوزه انجام مسئولیت اجتماعی در دوران کرونا افزود: راه اندازی خط تولید محلول‌های ضد عفونی کننده، ماسک، دستگاه‌های متعدد در زمینه پیشگری از کرونا افزود بیش از ۳۰ نوع محصول فنآورانه توسط پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه تولید و بخش عمده آن‌ها به تولید انبوه و ارسال به سایر نقاط کشور رسیده اند وافزایش ۱۰ برابری فروش محصول در خارج از ۵۲ هزار دلار به ۵۳۰ هزار دلار نشانگر انجام فعالیت‌های قابل توجه در این حوزه است.


مجیدی با اشاره به فعالیت ۱۱۰ انجمن علمی و ۲۰ کانون دانشجوئی در دانشگاه تبریز افزود: برگزاری منظم کارگاه‌های کارآفرینی و آینده شغلی در دانشکده ها، برگزاری کارگاه‌های مهارت افزایی ویژه دانشجویان، شرکت منظم و مستمر اعضای هیئت علمی در برنامه‌های آموزشی صداوسیما، راه اندازی رشته‌های جدید مانند جامعه شناسی پزشکی و رشته‌های جدید مجازی با تاکید بر علوم بین رشته‌ای تدوین و ارائه اطلاعات و مهارت‌های لازم به دانشجویان برای به حداقل رساندن مشکلات متصور در دوره پساکرونا از اقدامات دانشگاه تبریز در حوزه ایفای نقش و رسالت اجتماعی و مسئولیت پذیری در قبال جامعه است.


رئیس دانشگاه تبریزبسترسازی برای جذب طرح‌های تحقیقاتی در زمینه صنعت و دعوت از اعضای هیات علمی، پیش بینی بسته‌های تشویقی، بکارگیری از ظرفیت کارگزاران جهت ارتباط با شرکت‌ها و صنایع، راه اندازی سامانه ارتباط جامعه و دانشگاه (ساجد) جهت تسریع در معرفی فرصت‌های تحقیقاتی وماموریت‌های پژوهشی مساله محوررا از اقدامات دانشگاه تبریز در زمینه حرکت به دانشگاه‌های نسل سوم و جامعه محور برشمرد و افزود: استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه به منظور تغییر کاربری اراضی و ایجاد منابع پایدار مالی سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی جهت تبدیل احسن امکانات و راه اندازی واحد‌های تولیدی استفاده از املاک و اموال دانشگاه جهت به اشتراک گذاری با بخش برون دانشگاهی ساماندهی واحد‌های پژوهشی دانشگاه و ماموریت محور کردن آنها، توجه ویژه به شرکت‌های فناور، اختصاص فضای فیزیکی جدید به مرکز رشد و نوآوری دانشگاه جهت توسعه هر چه بیشتر آن تشویق شرکت‌های فناور در جهت دانش بنیان شدن (مانند کاهش اجاره بها، معرفی • محصول، ایجاد نمایشگاه دایمی) ... مشارکت یک صدمیلیارد ریالی دانشگاه تبریز در ایجاد صندوق حمایت از پژوهش و فناوری استان توجه ویژه به جذب کمک‌های خیرین و حامیان مالی ارتقا کیفیت خوابگاهها، سلف سرویس، راه اندازی دانشکده مهندسی فرآیند از دیگر اقدامات دانشگاه در زمینه پشتیبانی از فناوری‌های پژوهشی جامعه محور برشمرد.


در ادامه این نشست، اعضای جلسه به اتفاق ضمن تمجید از اقدامات و پیشرفت‌های صورت گرفته در دانشگاه تبریز طی ۳ سال اخیر، این اقدامات را شایسته تقدیر و ستودنی دانستند. اعضای جلسه همچنین سوالاتی در خصوص اقدامات دانشگاه تبریز در زمینه گسترش همکاری با دانشگاه‌های کشور‌های همجوار، اقدامات در زمینه همگام کردن فعالیت‌های پژوهشی و فنآورانه در رشته‌های علوم انسانی با سایر رشته‌های فنی، پایه و کشاورزی، تعداد اساتید فعال و غیر فعال در حوزه فنآورانه، میزان درآمد‌های اختصاصی، درصد کمک‌های خیرین، تعدادو ملیت دانشجویان بین المللی مطرح نمودند و رئیس دانشگاه تبریز به بیان نکات لازم در این حوزه‌های مرتبط پرداخت و پیشنهاداتی در خصوص افزایش تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و مراکز منتخب پیشرو در برنامه‌ها در راستای تسهیل و چابک سازی انجام فرآیند‌ها در امور آموزشی، پژوهشی و پشتیبانی و ایجاد فرصت مناسب و متناسب برای ارتقا با توجه به توانمندی‌های دانشگاه پرداخت.


همچنین در ادامه جلسه ابوالقاسم محمدی استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و سرآمد علمی آموزشی کشور در سال ۱۳۹۹ به بیان نظرات و پیشنهادات خود در زمینه راه‌های ارتقاء دانشگاه‌های کشور به تراز دویست دانشگاه برتر دنیا پرداخت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه تبریز وزارت علوم دانشگاههای برتر اقدامات دانشگاه تبریز رئیس دانشگاه تبریز دانشگاه تبریز استاد دانشگاه دانشگاه ها بین المللی راه اندازی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۲۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: صنعت غذایی کشور عمدتا وارداتی است و از دانش فنی و تکنولوژی داخلی در حد مطلوب استفاده نمی‌شود؛ این در حالی است که کشور ما توان داخلی خوبی در حوزه صنعت غذا دارد .

فرشته حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فردا، ۱۳ اردیبهشت نخستین رویداد ملی فبین‌فود با همکاری جهاددانشگاهی خراسان رضوی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در مشهد برگزار می‌شود، اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد ارتقای سطح فناوری در حوزه صنایع غذایی کشور است. با توجه به اینکه رویکرد جهاد دانشگاهی توسعه پژوهش‌های فناوری‌محور کاربردی است و با هدف کمک کردن به حل مسائل کلان کشور گام برمی‌دارد، پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی کار در حوزه امنیت غذایی را به عنوان هدف خود قرار داده و در طی سال‌های اخیر تمامی فعالیت‌های پژوهشی خود را با هدف کمک به امنیت غذایی کشور هم‌راستا کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه امنیت غذایی پژوهش‌های زیادی انجام شده که بسیاری از آن‌ها به مرحله کاربرد نرسیده‌ که این ناشی از عدم ریسک‌پذیری صنعت غذا در حوزه نوآوری است، این صنعت به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و عدم اتکا به دانش داخلی حاضر به انجام ریسک نیست و همان رویه قابل پیش‌بینی را ادامه می‌دهد. برای ارزان و آسان کردن هزینه‌های نوآوری ضروری است تا حاکمیت در این حوزه ورود پیدا کرده تا هزینه ریسک برای بخش خصوصی کاهش یابد.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: صنعت غذایی کشور عمدتا وارداتی است و از دانش فنی و تکنولوژی داخلی در حد مطلوب استفاده نمی‌شود. این در حالی است که کشور ما توان داخلی خوبی در حوزه صنعت غذا دارد و دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها دانش فنی خوبی را تولید می‌کنند، اما متاسفانه این دانش فنی به صنعت راه نمی‌یابد. به منظور حل این مشکل، زیرساخت‌های حمایتی توسط دولت ارائه شده و یکی از این زیرساخت‌ها که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری به وجود آمده، توسعه و ایجاد آزمایشگاه‌های ساخت سریع (فب‌لب) است که می‌تواند تاثیر بالایی در بهبود و ارتقای صنعت غذایی کشور داشته باشد.

حسینی افزود: پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به عنوان مرکزی علمی که بیش از ۳۰ سال سابقه در حوزه صنعت غذا دارد، در این زمینه وارد شده و حلقه‌ای از بازیگران این طرح را تشکیل می‌دهد. در این خصوص زیرساخت‌های مطلوبی در پژوهشکده وجود دارد که به عنوان فب‌لب تخصصی با پژوهشگران به اشتراک گذاشته می‌شود. یکی از دلایلی که جهاددانشگاهی برای اجرای این طرح انتخاب شده، این است که این نهاد در سطح کشور شبکه عظیم و گسترده‌ای دارد و در سابقه کارهای شبکه‌ای خود نتایج خوبی را ارائه داده است.

وی تاکید کرد: من به عنوان یک پژوهشگر معتقد هستم که انجام چنین کار جدیدی نباید به صنعت و پژوهشگر صدمه‌ای وارد کند، بلکه باید نهادی در این امر واسطه شود و حمایت خود را در جهت تسهیل‌گری برای هر دو طرف پژوهشگر و صنعت به ارمغان بیاورد. بنابراین جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که زیرساخت‌های مناسب، نیروی انسانی ماهر و... دارد و از چالش‌های صنعت نیز آگاه است، در این طرح وارد شده و حمایت خود را آغار کرده است، خصوصا که صنعت توان مالی و انسانی مناسبی را ندارد و به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه وارد شود.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه کار گروهی از دو جنبه اقتصادی و فرهنگی دارای اهمیت است، گفت: یکی از ضعف‌های ما کار گروهی است و باید توجه کنیم که اگر تمامی بخش‌های دخیل در حل یک مسئله دست به دست هم بدهند، نتیجه کار بسیار مطلوب و خوب ارائه می‌شود و فرهنگ کار گروهی در میان جامعه رواج پیدا می‌کند. حضرت علی(ع) نیز در این خصوص فرموده‌اند: «دست خدا با جمعیّت است». بنابراین رویداد فبین‌فود از این جهت کاری فرهنگی هم محسوب می‌شود و در راستای ترویج فرهنگ کار گروهی تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • هزار و ۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • ۱۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران در قم آغاز شد
  • کنفرانس فیزیک بنیادی در قم آغاز شد
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی