Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:27:23 GMT

آغاز برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۴۱۹۱

آغاز برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، حوزه های رای‌گیری امروز در ارمنستان در حالی بازگشایی شد که  برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی پیشتر با هدف کاهش تنش ‌های سیاسی به دنبال جنگ اخیر قره‌باغ اعلام شد.

آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان اواخر اردیبهشت، بیستم ژوئن (۳۰ خرداد) را به عنوان روز انتخابات زودهنگام پارلمانی تعیین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حوزه های رای‌گیری از ساعت ۸ صبح( به وقت محلی) اغاز به کار کرده اند و ۱۲ ساعت بعد به کار خود پایان خواهند داد. ناظرانی از سازمان امنیت و همکاری اروپا بر این انتخابات نظارت می کنند.

اعتراض ها به دنبال پایان جنگ اخیر قره باغ منجر به افزایش فشارها به دولت نیکول پاشینیان نخست وزیر مستعفی این کشور شد و  وی برای کاهش تنش ها برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را اعلام کرد.

پاشینیان در این انتخابات در رقابتی تنگاتنگ با روبرت کوچاریان رئیس‌جمهوری سابق این کشور قرار دارد.

پاشینیان اخیرا اعلام کرد که انتظار دارد حزب "قرارداد مدنی" وی بتواند ۶۰ درصد آرا در انتخابات پارلمانی را تضمین کند. این در حالی است که برخی رای دهندگان معتقدند که این میزان آراء دست نیافتنی و دور از دسترس است.

در این میان روسیه و ترکیه نیز نیم نگاهی به انتخابات روز یکشنبه ارمنستان دارند.

برخی ناظران سیاسی معتقدند که پیش‌بینی این انتخابات سخت است و اینکه رقابت میان حزب پاشینیان و کوچاریان شانه به شانه است.

در همین حال آرمن سرکیسیان رئیس‌جمهوری ارمنستان هرگونه تلاش برای تحریک تنش و ناآرامی در این کشور را رد کرد و از عوامل اعمال قانون خواست تا مانع از نقض قانون در این کشور در زمان برگزاری انتخابات و پس از آن شوند.

وی افزود: این انتخابات در اوضاع سختی در حال برگزاری است و برای ما و مردم مهم به شمار می رود.

مخالفان پاشینیان وی را به تسلیم شدن در برابر جمهوری آذربایجان به دنبال حصول توافقنامه آتش‌بس پس از جنگ اخیر قره باغ متهم کرده اند، اما پاشینیان گفته است که وی با هدف جلوگیری از تلفات انسانی بیشتر و از دست رفتن قلمرو بیشتر با توافق نامه آتش‌بس تحت میانجی گری روسیه موافقت کرد.

براساس نتایج نظرسنجی اخیر مشخص شد که جبهه ارمنستان تحت هدایت کوچاریان ۲۸.۷ درصد آراء و حزب پاشینیان ۲۵.۲ درصد آراء را بدست می آورند. در جایگاه سوم نیز ائتلافی مرتبط با سرژ سرکیسیان نخست وزیر سابق این کشور با ۱۰.۸ درصد آراء قرار دارد.

چهار ائتلاف و جبهه انتخاباتی به همراه ۲۱ حزب در این انتخابات شرکت کرده اند و حدود ۲.۶ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. در این انتخابات  ۱۰۱  نماینده برای یک دوره پنج ساله برای تصدی کرسی های پارلمان انتخاب می شوند.

برچسب‌ها ایروان مناقشه قره باغ ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایروان مناقشه قره باغ ارمنستان ایروان مناقشه قره باغ ارمنستان برگزاری انتخابات قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۴۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود

به دعوت وزارت فرهنگ، آموزش و پرورش و علوم ارمنستان هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت) به منظور آشنایی با روند آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان، به همراه آرتور مارتیروسیان معاون وزیر فرهنگ آموزش و ورزش ارمنستان از مدرسه دولتی ۳۵ ارمنستان با حدود ۲ هزار دانش آموز به‌عنوان یکی از مدارس فعال در بخش فارسی‌آموزی دیدن کردند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانش‌آموزان فارسی‌آموز را سفیران فرهنگی دانست و گفت: گزارش و مشاهدات در زمینه دانش‌آموزان فارسی‌آموز این مدرسه حاکی است که مردم ارمنستان با مردم ایران روابط دیرینه فرهنگی دارند و به‌عنوان دوست و برادر در کنار یکدیگر هستند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور افزود: در زمینه تقویت آموزش زبان فارسی در ارمنستان تلاش می‌کنیم و از وزارت علوم و فرهنگ ارمنستان به دلیل ایجاد فضای مناسب آموزشی برای فارسی‌آموزان تقدیر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد در پی فرصتی که برای فارسی‌آموزان ارمنستان ایجاد شده، در آینده شاهد توسعه روابط دو کشور و گسترش فرهنگ ارمنستان و ایران باشیم.

مارتیروسیان، معاون وزیر فرهنگ ارمنستان با تشکر از رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور به دلیل بازدید از مدرسه ۳۵ گفت: زبان فارسی از زبان‌های مورد علاقه مردم ارمنستان است و در وزارت علوم تلاش خواهیم کرد موانع موجود در زمینه فارسی‌آموزی برطرف شود و از هیچ تلاشی برای تقویت آموزش زبان فارسی فروگذار نمی‌کنیم.

مدیر مدرسه ۳۵ هم از حضور ایمانی‌پور و همراهان وی در این مدرسه ابراز خرسندی کرد و گفت: این دیدار به‌طور قطع موجب تقویت روابط و ایجاد شوق و انگیزه در دانش‌آموزان فارسی‌آموز ارمنستان به‌ویژه این مدرسه می‌شود.

وی با تشکر از جمهوری اسلامی ایران و سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان برای حمایت از آموزش زبان فارسی، خاطرنشان‌کرد: کلاس آموزش زبان فارسی به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران تجهیز شده و کتاب‌های آموزشی امسال برای دانش‌آموزان به دست مدارس رسیده است.

مدیر مدرسه ۳۵ ابراز امیدواری کرد که در روند آموزش زبان فارسی در زمینه کمی و کیفی ارتقای چشمگیر ایجاد شود.

مدرسه ۳۵ در منطقه «اربونی» با یک‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز، یکی از مدارس فعال ارمنستان در حوزه آموزش زبان فارسی است که ۳۵۰ دانش‌آموز آن در مقاطع پنجم تا نهم زبان فارسی را به‌عنوان زبان رسمی فرا می‌گیرند.

برپایه این گزارش، حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط دانش‌آموزان مورد استقبال قرار گرفت، سپس سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سرود ملی ارمنستان توسط دانش‌آموزان این مدرسه اجرا شد.

اجرای نمایش آثار سعدی به‌ویژه حکایت‌های گلستان سعدی توسط ۲ نفر از دانش‌آموزان مدرسه ۳۵ از دیگر برنامه‌های این بازدید بود.

تومانیان یکی از نویسندگان ارمنستان نیز یکی از حکایت‌های گلستان سعدی را نمایش‌نامه‌خوانی کرد که به‌ویژه شعرخوانی او مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس از فردا
  • تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس از فردا آغاز می‌شود
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • پاشینیان با روستاییان معترض مناطق مرزی دیدار کرد
  • 220 میلیارد تومان بودجه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: انتخابات در بهترین وضع برگزار شود
  • مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم به شکل مطلوب برگزار خواهد شد