Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@07:46:50 GMT

سلول‌های سرطانی آزمایشگاهی مانند واقعی‌ها نیستند

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۵۲۳۴

سلول‌های سرطانی آزمایشگاهی مانند واقعی‌ها نیستند

یک مطالعه جدید با هدف ایجاد تحول در نحوه برخورد ما با تحقیقات سرطان، نشان داده است که سلول‌های سرطانی رشد یافته در ظروف آزمایشگاهی، همان ویژگی‌های سلول‌های سرطانی در انسان را منعکس نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در موضوع مبارزه با سرطان، تحقیقات علمی بسیار مهم است اما به نظر می‌رسد که همه مدل‌های تحقیق برابر نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از پرکاربردترین مدل‌های تحقیقاتی سرطان، رده‌های سلولی ایجاد شده با استخراج سلول از تومورهای انسانی و رشد آنها در ظروف آزمایشگاهی است. اکنون یک مطالعه جدید توسط دانشمندان پزشکی موسسه "جانز هاپکینز" نشان داده است که این روش منجر به پیدایش سلول‌های سرطانی می‌شود که تفاوت قابل توجهی با سلول‌های سرطانی انسانی دارند.

"پاتریک کاهان" محقق اصلی این مطالعه جدید و استادیار مهندسی پزشکی در "جانز هاپکینز" می‌گوید: ممکن است برای دانشمندان تعجب‌آور نباشد که رده‌های سلول سرطانی آزمایشگاهی از نظر ژنتیکی نسبت به مدل‌های دیگر متفاوت است، اما ما تعجب کردیم که موش‌های مهندسی ژنتیکی شده و توموروئیدها در مقایسه بسیار خوب عمل می‌کنند.

توموروئیدها گلوله‌های سه‌بعدی از بافت انسان شبیه به تومورها هستند و در این مطالعه موش‌های مهندسی ژنتیکی شده نیز به موش‌هایی گفته می‌شود که برای ابتلا به سرطان پرورش داده شده‌اند.

محققان برای انجام مطالعه خود یک روش جدید مبتنی بر رایانه ایجاد کردند که توالی RNA یک مدل تحقیق را با داده‌های یک اطلس ژنوم سرطانی با عنوان "اطلس ژنوم سرطان" مقایسه می‌کند. آنها تکنیک جدید خود را "CancerCellNet" لقب دادند.

"کاهان" توضیح داد: RNA برای نوع سلول و هویت سلول که کلیدی برای تعیین اینکه سلول‌های تولید شده در آزمایشگاه شبیه به سلول‌های انسانی هستند، جایگزین بسیار خوبی است. داده‌های بیان RNA بسیار استانداردسازی شده و در دسترس محققان است و کمتر تحت تأثیر تغییرات فنی است که می‌تواند نتایج یک مطالعه را مغشوش کند.

روش "CancerCellNet" داده‌های بیان RNA از ۶۵۷ رده سلولی سرطانی را که در آزمایشگاه‌های سراسر جهان رشد داده شده‌اند، ۴۱۵ زنوگرافت(فرآیندی که تومورهای انسانی را در موش‌ها می‌گذارد)، ۲۶ مدل موش مهندسی ژنتیکی شده و ۱۳۱ توموروئید مقایسه کرد.

محققان در مطالعه خود نتیجه‌گیری کردند: ما با مقایسه مدل‌های مختلف گزارش می‌دهیم که به طور متوسط ​​موش‌ها و توموروئیدها نسبت به زنوگرافت و رده‌های سلولی آزمایشگاهی شباهت بیشتری به سلول‌های واقعی سرطان در انسان و چهار نوع از پنج نوع تومور انسانی دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان سلول سرطانی سلول های سرطانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۵۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص

محمد ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در برنامه روز جهانی تالاسمی در خصوص اقدامات صندوق بیماران خاص گفت: درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان بوده و هزینه آنها در بخش های غیر دولتی بر اساس بودجه صندوق بیماران خاص کاهش پیدا کرده است. 

ناصحی ادامه داد: بسته خدمتی جدید در بیمه سلامت از جمله بسته های جدید اوتیسم و کاشت حلزون تحت پوشش صندوق بیماران خاص قرار گرفته است. همچنین خدمات بیماران تالاسمی تحت پوشش صندوق بیماران خاص است. 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: اکنون تولد بیماران تالاسمی ماژور به حداقل و حتی در مواردی به صفر رسیده است.

او گفت: قیمت های جدید پس از دریافت از سازمان غذا و دارو در سامانه بارگذاری خواهد شذ تا بیماران مابه التفاوت قیمت جدید و افزایش یافته را نپردازند. برخی از بیماران نسبت به داروی تولید داخل حساسیت دارند که بیمه سلامت ۹۵ درصد از هزینه های آن را پرداخت می کند. 

ناصحی گفت: شش میلیون و ۶۰۰ هزار بار مراجعه بیماران خاص و صعب العلاج را داشته ایم. بسته خدمتی دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص بارگذاری شده و می توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: ۵۳ بیماری خاص و صعب العلاج در سامانه بیمه سلامت بارگذاری شده و هزینه های دارویی و بستری آنها با پوشش بیمه سلامت در راستای اجرای نسخه الکترونیکی و کاهش پرداختی از جیب مردم ، پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: بسته های ارائه خدمات حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج شامل تشخیصی، دارویی و توانبخشی غنی بوده و در حال بازبینی هستند و باید خدمات مناسبی برای بیماران ارائه شود و با توجه به اینکه شمار بیماران سه برابر حجم بیماری ها است باید تعداد آنها با ارائه خدمات بهتر و پیشگیری کمتر شود‌.

وی بیان کرد: بیش از ۲ میلیون بیمار نشان دار شده و به دنبال آن هستیم همه بیمه شدگان بتوانند از خدمات صندوق بیماران خاص استفاده کنند و داروهای گران قیمت از جمله سرطانی و اس ام ای تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انواع بیماری مغزی، روانی مزمن، دیابت، قلبی، سرطان، پارکینسون، صرع، تالاسمی، آسیب های شنوایی شدید، پیوند کلیه، نارسایی کلیه و غیره جزو صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج هستند و به بیماران خدمات ارائه می شود.

ناصحی اظهار داشت: در بخش دارویی بیماران هموفیلی فقط ۵ درصد فرانشیز دریافت می کنند و خدمات تامین اندام مصنوعی مانند قطع عضو دیابت ۲۵ میلیون تومان پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت داد: انسولین های تزریقی  پر هزینه ترین داروها برای صندوق های بیمه گر بوده و داروی متفورمبن  دیابت پر مصرف تربن دارو برای بیمه ها است. 

وی بیان کرد: بیمه سلامت داروخانه ها را برای ماه اسفند سال گذشته  پرداخت کرده و در حال برنامه ریزی برای پرداخت فروردین هستیم.  بودجه بیمه سلامت افزایش ۶۹ هزار میلیارد تومان برای سال جدید داشته است. 

ناصحی ادامه داد: در بخش بستری سامانه سپاس به صورت الکترونیکی است و بیمه سلامت پرونده ها را برای ارزبابی به دقت رسیدگی می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • یک آموزگار هدایای روز معلم را به کودکان سرطانی اهدا کرد
  • یک آموزگار هدایای دریافتی روز معلم را به کودکان سرطانی اهدا کرد
  • (ویدئو) چرا خانم‌ها عضو شورای نگهبان نیستند؟
  • کشف ۱۳۰ میلیاردی دستگاه‌های آزمایشگاهی قاچاق
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • نیویورک میزبان جزیره آزمایشگاهی اقلیمی
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • برگه‌های آزمایش الکی!