Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی محمدکاظم کاظمی با اشاره به مشکلات همیشگی افغانستانی‌های مهاجر ساکن ایران خواستار توجه اصولی به مسائل مهاجران در دولت جدید ایران شد.

این شاعر و پژوهشگر مطرح افغانستانی مقیم مشهد در یادداشتی تحت عنوان «دولت جدید و امیدواری‌های همیشه» آورده است:

«ما مهاجران در ایران هیچ‌گاه حق رأی‌ دادن نداشته‌ایم، اما من از سال ۶۴ تاکنون نظاره‌گر و دنبال‌کننده تحولات سیاسی ایران بوده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی قبل از آن، ما در بهمن ۱۳۵۷ هم در کابل جریان پیروزی انقلاب اسلامی را از رادیو دنبال می‌کردیم. بگذارید جلوتر بروم، من در سال‌های قبل از انقلاب دوره مجله «خواندنی‌ها» را می‌خواندم که مربوط به عصر مصدق و ملی‌ شدن نفت بود و پس از ۲۰ سال گذشتن از زمان انتشار خود، به دست من رسیده بود.

پس حق دارم خوشحال باشم که این انتخابات هم در ایران به سلامتی برگزار شد و آرزو کنم که روزی در کشور ما نیز انتقال قدرت حداقل به همین ملایمت باشد. در افغانستان البته بر روی کاغذ، همه چیز بهتر از ایران به نظر می‌رسد؛ آزادی‌های مدنی بیشتر است، رسانه‌ها آزادترند، اشخاص با آزادی عمل بهتری می‌توانند نامزد شوند و رقابت کنند، اما در پشت این همه آزادی، انواع مافیاها قدرت و ثروت و دخالت‌های خارجی و تقلب‌های داخلی نهفته‌اند که در هر انتقال قدرت، آن قوانین مترقی را در کام ملت تلخ می‌کنند.

اما از این خرسندی کلی که بگذرم، حقیقت این است که با همه تفاوت‌های پررنگی که میان جناح‌های حاکم بر ایران در ادوار مختلف بوده است، اوضاع ما مهاجرین در ایران تفاوت چندانی نکرده است. اگر اصول‌گرایان با شعار «جهان‌ وطنی اسلامی» آمدند، اداره اتباع و اداره گذرنامه و قوانین و مقررات مربوط به مهاجران همان بود، اگر اصلاح‌طلبان با شعار «ایران برای ایرانیان آمدند» باز هم همان بود. و عجیب است که گویا مقدرات ما مهاجران در جایی بیرون از این جناح‌های سیاسی تعیین می‌شود. گاهی گشایش‌های خردی پیش آمده و گاهی فروبستگی‌های دیگری ایجاد شده است. گاهی محدودیتی برداشته شده و گاهی تنگنایی دیگر پدید آمده است صرف نظر از جناح حاکم.

با این همه امیدوارم که دست‌اندرکاران دولت جدید در ایران، به مسائل مهاجرین، که هر چه می‌گذرد فرساینده‌تر و جانکاه‌تر می‌شود، به شکلی اصولی توجه کنند و نگذارند فرصتی که در این سال‌ها غالباً سوخت و از آن استفاده نشد، باز هم تباه شود.

با هر نگرش سیاسی که داشته باشیم، این انکارناپذیر است که ایران بعد از این انتخابات مسیری متفاوت از قدیم خواهد پیمود. امیدوارم که ما مهاجرین هم این تفاوت را در شکل مثبت آن حس کنیم و قوای سه‌گانه‌ای که همه در این یکی دو سال اخیر تجدید شده‌اند و می‌شوند، مسائل مهاجرین را به مدار بهتری بیندازند».

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری محمدکاظم کاظمی افغانستان مهاجران افغانستانی انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات رياست جمهوري انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۵۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کاظمی صبح چهارشنبه در بازدید از مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین ضمن تأکید بر اهمیت امر پیشگیری در حوزه اعتیاد، تصریح کرد: استان قزوین در حوزه مقابله با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد با کمبودهای زیرساختی، نیروی انسانی و منابع مالی روبه‌رو است، با هماهنگی و همراهی دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌توانیم این مسائل را حل کنیم تا این فاصله و خلأ در حوزه زیرساخت را جبران کنیم.

وی افزود: نگاه دولت در این عرصه حمایتی است و اقدامات مختلفی نیز در این راستا انجام شده است، برای مثال ساختمان شورای مواد مخدر مستقر در شهرک مینودر نیز با مشکلاتی روبه‌رو بود که با نگاه حمایتی مشکلات آن پیگیری و حل شد، در خصوص مشکلات زیرساختی و منابع موجود نیز باید با همین رویکرد عمل کنیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در صورت حل مشکلات در حوزه زیرساختی و منابع، اعضای شورای مواد مخدر می‌توانند بر مأموریت اصلی خود تمرکز بیشتری داشته باشند، مأموریت مقابله با مواد مخدر و اعتیاد باید به صورت منظومه‌ای دنبال شود.

وی تصریح کرد: تهدیدات حوزه اعتیاد همواره در حال به‌روزرسانی است و با گذر زمان در همه عرصه‌های توزیع، تولید، مصرف و مخاطب شاهد موارد جدید هستیم که ما نیز برای مقابله و پیشگیری از آن‌ها باید به‌روز شویم و به نسبت آن باید آرایش بگیریم و اقدامات مبتنی بر تحول به روز باشد.

معاون استاندار بیان کرد: چرخه مواد مخدر منظومه‌ای است و اگر جایی مشکل باشد کل کار زیر سوال می‌رود، در حوزه مواد مخدر ۵ کمیته شورای مقابله با مواد مخدر نیز با همین هدف شکل گرفته است، همه چرخه‌ها باید مانند دستگاه و ماشین منظم حرکت کنند؛ در حال حاضر هماهنگی خوبی بین دستگاه قضائی، امنیتی و اجتماعی در استان وجود دارد و باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.

وی تصریح کرد: ناهماهنگی در سطوح مختلف سبب می‌شود کار پیش نرود، ۲۵ سمن فعال در حوزه مواد مخدر در سطح استان داریم که با هدف‌گذاری صحیح می‌توانیم افزایش ۱۰۰ درصدی در این حوزه داشته باشیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: تغییر مصرف مواد مخدر و تغییر سن اعتیاد نگران کننده و هشدار دهنده است، بنابراین باید اقدامات فرهنگی و آموزشی را جدی‌تر پیگیری کرد، از منابع شهرداری‌ها و ظرفیت صدا و سیما می‌توان در قالب تفاهم نامه سه جانبه استفاده کرد تا با تولید محتوای فاخر شاهد تحول در حوزه پیشگیری و اطلاع‌رسانی در خصوص مبارزه با اعتیاد باشیم.

کد خبر 6087267

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز جمعه ۷ اردیبهشت
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • وضعیت آب و هوا امروز ۷ اردیبهشت/ نیمه شرقی کشور بارانی می‌شود
  • وضعیت آب و هوا امروز ۷ اردیبهشت؛ نیمه شرقی کشور بارانی می‌شود
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  • درخواست آرژانتین از پاکستان و سریلانکا : احمد وحیدی وزیر ایران را بازداشت کنید
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است