Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرورزشی – مهدی همدانی؛ سالها از زمان برگزاری جدال ایران و آمریکا می‌گذرد ولی هنوز هم آخرین روز بهار برایمان حکایت دیگری دارد. رویارویی آمریکا در جام جهانی فرانسه؛ مسابقه‌ای در ۳۱ خرداد سال ۷۷ که برای همه ما خاطره‌ای فراموش نشدنی رقم زد. اولین پیروزی ایران در تاریخ برگزاری جام‌های جهانی. بردی که رسانه‌های بزرگ جهان با عنوان “پیروزی قرن “از آن یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالگرد همین اتفاق شیرین و البته مشکلات تلخ مدیریتی استقلال موجب شد سراغ جواد زرینچه برویم. کاپیتان اسبق آبی‌پوشان که در مسابقه با آمریکا یکی از بازیکنان فیکس ایران بود و پاس فوق‌العاده‌ای به حمید استیلی داد تا او هم با یک ضربه سر فراموش‌نشدنی زننده “گل قرن “لقب بگیرد. قطعاً صحبت کردن با زرینچه پیرامون اتفاقات آن بازی و شرایط کنونی استقلال جذاب است. با هم مصاحبه اختصاصی زرینچه را با خبرورزشی می‌خوانیم :

شرایط ویژه

در میان تیم‌های راه یافته به جام جهانی ۱۹۹، ایران به معنای واقعی کلمه شرایط ویژه‌ای در فرانسه داشت. با آمریکا همگروه شده بودیم و کاملاً بدیهی بود که تمام دنیا به این مسابقه چشم داشته باشند. یک عده هم تلاش می‌کردند تا مسابقه را سیاسی کنند ولی واقعیت امر این بود که برای کادر فنی و بازیکنان، مسئله یک رویداد ورزشی تلقی می‌شد. یک رویداد ورزشی بسیار مهم. فقط بحث آمریکا نبود، بدون شک ما هر تیمی را که در آن مسابقات می‌بردیم، مردم فوق‌العاده خوشحال می‌شدند ولی حکایت حساسیت این مسابقه را نمی‌توان کتمان کرد. واقعاً خوشحالم که با وجود تمام مشکلات، توانستیم مسابقه را ببریم و اولین پیروزی تاریخ ایران در جام جهانی را جشن بگیریم. همه ارکان تیم ملی برای این موفقیت تلاش کردند ولی دعاهای مردم نقش بسیار مهمی داشت. خوشحالم که با وجود گذشت ۲۲ سال، هنوز مسابقه در یاد هموطنانم باقی مانده است.

مهم‌ترین پاس زندگی

مربیان زحمت‌کشی در فوتبال ما تلاش می‌کنند و بسیاری از آنها در عرصه پایه مشغول هستند ولی واقعیت امر این است که فوتبال ایران به لحاظ کار تیمی همچنان ضعف دارد و بیشتر اتفاقات ارزشمند بر پایه خلاقیت‌ها و قدرت بدنی بازیکنان رقم می‌خورد. این مسئله را از زمانی که خودم در تیم ملی بازی می‌کردم، دیده ام. در مورد آن‌ پاس به حمید استیلی هم حکایت همین است. من به واسطه اینکه سال‌ها در تیم ملی و استقلال از آن نقطه زمین به درون محوطه جریمه سانتر کرده بودم، ذهنم نسبت به چنین کاری آشنا بود و حمید استیلی عزیز هم هنگام ارسال توپ دقیقاً در منطقه جای‌گیری مهاجمان قرار داشت و با آن ضربه سر توانست گل اول ایران را به ثمر رساند. یک گل فوق‌العاده زیبا، ارزشمند و روحیه بخش. به جرات می‌توانم بگویم مهم‌ترین پاس زندگی‌ام را به استیلی دادم و فوق‌العاده خوشحالم که در خاطره‌ها ماندگار شده است.

بی‌تجربگی

مهم‌ترین مشکل ما در جام جهانی فرانسه، بی‌تجربگی بود. همه ما در عرصه رقابت‌های بین‌المللی بی‌تجربه و یا کم تجربه بودیم. از کادر فنی گرفته تا بازیکنان. آقای طالبی، دکتر ذوالفقارنسب، آقای اکبر مالکی و … همه زحمت کشیدند. بازیکنان هم به معنای واقعی کلمه از جان مایه گذاشتند ولی عنصر تجربه خیلی مهم است. اگر تجربه بیشتری داشتیم، قطعاً می‌توانستیم از یوگسلاوی و آلمان هم امتیاز بگیریم. فراموش نکنید ما در فرانسه موفق به شکست آمریکا شدیم ولی انصافاً از نظر فنی بهترین بازی خود ما را مقابل یوگسلاوی انجام دادیم.

باورنکردنی

وقتی یاد بازی با آمریکا و جام جهانی ۱۹۹۸ می‌افتم، ناخودآگاه ذهنم سراغ مهرداد میناوند عزیز می‌رود. واقعاً هنوز هم باور کردنی نیست که این همبازی ارزشمند و خوب دیگر در جمع ما حضور ندارد. واقعاً تلخ است. مهرداد هم در بازی با آمریکا فیکس بود. روحش شاد .

حفظ اسکوچیچ

در مورد شرایط کنونی تیم ملی باید برخی مسائل را به‌طور کامل درک کنیم. قبول دارم که فوتبال ایران به مراتب بالاتر از بحرین و عراق است ولی فراموش نکنیم همین دو تیم در دور رفت چه دردسر بزرگی برای ایران ایجاد کردند و حتی به نوعی باعث ناامیدی برخی از فوتبالی‌ها شده بودند اما بچه‌های تیم ملی تمام آن ناامیدی ها را به امید بدل کردند و حالا همچنان در گردونه رقابت‌های انتخابی جام جهانی هستیم. به هر حال نمی‌توان نقش سرمربی جدید تیم ملی را در این موفقیت آن کار کرد. به نظرم در این شرایط نمی‌شود کسی را بهتر از اسکوچیچ پیدا کنیم. امیدوارم با تلاش کادر فنی و زحمت همه بازیکنان، بتوانیم دوباره راهی جام جهانی شویم.

آینده قایدی

در تابستان سال ۹۸ وقتی سرپرست استقلال شدم، به اعتقاد ویژه‌ای به مهدی قایدی داشتم و آقای استراماچونی هم همین نگاه را داشت. همه شاهد بودند مهدی در نیم فصل اول فصل ۹۸ – ۹۹ چقدر خوب بازی کرد و به‌ معنای واقعی کلمه اوج گرفت. الان هم خیلی خوشحالم که این بچه را در تیم ملی می‌بینم. به نظرم قایدی توانایی فوق‌العاده بیشتر از این را دارد و می‌تواند به مراتب بهتر هم ظاهر شود البته به شرطی که مراقب بدن خودش باشد. قایدی می‌تواند حتی به تیم‌های اروپایی هم برسد.

هوشیاری بازیکنان و مربیان

دود آتش اختلاف میان مدیران استقلال فقط به چشم کادر فنی، بازیکنان و در نهایت هواداران این تیم می‌رود. مربیان و بازیکنان استقلال در این شرایط باید فوق‌العاده هوشیار باشند و فریب نخورند. به هیچ عنوان نباید در این وضعیت گول بخورند. باید مقتدرانه مسابقات باقی مانده را برگزار کنند و با کسب نتایج مطلوب به هواداران ثابت کنند که با وجود همه مشکلات، پشت تیم را خالی نکردند. کاملاً متوجه هستم که مشکلات زیادی دارند چون خودم سال‌ها در استقلال بوده‌ام ولی با وجود همه این دغدغه‌ها، به همه آنها توصیه می‌کنم قاطعانه بازی کنند و با کسب نتایج ارزشمند توانایی‌های خود را یکبار دیگر اثبات کند.

لیگ برتر و جام حذفی

استقلال باید از حاشیه‌ها دور شود. لیگ برتر دوباره آغاز شده و جام حذفی نیز به زودی از راه می‌رسد. اگر استقلال خودش به خودش آسیب نزند، بدون شک در جام حذفی و ادامه رقابت‌های لیگ مدعی جدی خواهد بود. در کنار این موارد، فراموش نکنیم بازی با الهلال هم به زودی از راه می‌رسد و لیگ قهرمانان آسیا نیز اهمیت فوق‌العاده زیادی برای همه دارد.

مدیران انتصابی

تا وقتی مدیران انتصابی در استقلال باشند، داستان به همین شکل است. امیدوارم در آینده و با توجه به تغییراتی که صورت می‌گیرد، شاهد تحولات مثبت مدیریتی در استقلال باشیم. امیدوارم مدیرانی بالای سر این باشگاه بیایند که به‌معنای واقعی کلمه توانایی حل مشکلات استقلال را داشته باشند چون هواداران واقعاً از آنها توقع دارند.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: استقلال جواد زرینچه تیم ملی مهدی قایدی استقلال تیم ملی جواد زرینچه دراگان اسکوچیچ مهدی قایدی معنای واقعی کلمه فوق العاده جام جهانی کادر فنی تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۸۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ده بازی خاطره‌انگیز تراکتور-استقلال در یک دهه اخیر

به گزارش "ورزش سه"، با توجه به مسابقات جذاب این دو تیم در ده سال اخیر، قطعا شاهد بازی زیبا از دو تیم پرهوادار فوتبال ایران در تبریز خواهیم بود. این دیدار ممکن است تعیین کننده قهرمان بیست و سومین دوره لیگ برتر ایران نیز باشد. به همین بهانه، بد نیست نگاهی به خاطره‌انگیزترین دوئل‌های تراکتور و استقلال در یک دهه بیندازیم که مرورش لحظات تلخ و شیرین زیادی را برای هواداران دو تیم یادآوری می‌کند:

۱. استقلال ۱-۳ تراکتور: شبی که جام و سهمیه باهم پرید
هفته آخر لیگ سیزدهم بود و دو تیم باید در تهران به مصاف هم می‌رفتند. درحالی‌که استقلال تنها یک امتیاز با فولاد صدرنشین فاصله داشت و در صورت کسب پیروزی در این جدال از شانس قهرمانی بهره‌مند بود، نتیجه‌ای نه‌چندان قابل پیش‌بینی رقم خورد و شاگردان تونی اولیویرا با برد سه بر یک در آزادی جشن گرفتند. گل‌های تراکتور در آن مسابقه را نصرتی، احمدزاده و انصاری‌فرد به ثمر رساندند و تک گل استقلال نیز توسط عمران‌زاده زده شد.

ویدئو: 48198

۲. استقلال ۱-۴ تراکتور، فوق ستاره‌ای به اسم نریمان جهان
تنها یک سال از شکست تلخ آبی‌ها با سه گل گذشته بود که بار دیگر شاهد مصاف دو تیم در هفته‌های پایانی لیگ بودیم. این بار هم گل اول تراکتور توسط آبی‌ها پاسخ داده شد اما نتیجه‌ای پرگل‌تر از فصل قبل رقم خورد و تراکتور با حساب 4 بر 1 استقلال را در آزادی از پیش رو برداشت. سامان نریمان جهان با هت‌تریک خود ستاره اول این دیدار بود.

ویدئو: 81246

۳. استقلال ۲-۳ تراکتور: پرگل، جنجالی و حسرت قهرمانی!
سومین فصل پیاپی و سومین شکست آبی‌ها در آزادی مقابل تراکتور، داستان تکراری سال‌های 93 تا 95 لیگ برتر بود. این بار اما استقلال در صدر جدول و تراکتور با قلعه‌نویی به دنبال کسب سهمیه بود. درحالی‌که استقلال با گل شهباززاده از تراکتور پیش افتاده بود، گل به‌خودی حاج‌محمدی بازی را مساوی کرد و سپس سروش رفیعی تراکتور را پیش انداخت. در ادامه شهباززاده دبل کرد تا بازی مساوی شود اما آلویس نانگ سومین گل تراکتور را زد تا سومین برد پیاپی تبریزی‌ها در ورزشگاه آزادی رقم بخورد.

ویدئو: 114611

 ۴. استقلال ۱-۲ تراکتور، چهارمین برد متوالی در تهران
چهارمین برد پیاپی تراکتوری‌ها در آزادی تبدیل به آخرین برد آن‌ها نیز شد چرا که از آن دیدار که در آذرماه 1395 برگزار شد تاکنون تراکتوری‌ها موفق به شکست دادن استقلال در تهران نشدند. این بازی نیز با یک گل زودهنگام توسط کاوه رضایی با اشتباه مسلم اخباری آغاز شد اما شاگردان قلعه‌نویی این گل را دوبار در نیمه دوم جبران کردند تا بازهم شاهد کامبک تبریزی‌ها در تهران باشیم. ضمن آنکه این اولین برد قلعه‌نویی مقابل منصوریان در دوران مربیگری بود.

ویدئو: 129105

۵. استقلال ۱-۰ تراکتور: شلیک سه امتیازی جپاروف علیه یحیی
نخستین پیروزی آبی‌ها در فصل هفدهم مصادف با شکست دادن تراکتور در آزادی بعد از 5 سال شد. بردی که با شوت دیدنی سرور جپاروف به‌دست آمد تا هافبک پرافتخار ازبک از همان بازی محبوبیتش نزد هواداران استقلال را زیاد کند. جالب آنکه در آن فصل یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتوری بود که به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتش با ترکیبی نصفه و نیمه روانه مسابقات شده بود. گل جپاروف یکی از بهترین گل‌های رد و بدل شده در بازی‌های دو تیم بود.

ویدئو: 141838

۶. استقلال ۳-۰ تراکتور: شب تلخ کاپیتان‌های تیم ملی در آزادی
مرداد ماه 1397 بود که دو تیم همانند فصل قبلی در هفته سوم به مصاف هم رفتند. دیداری که تبدیل به نخستین بازی مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی برای تراکتور شد و البته با خاطره تلخی همراه بود چرا که استقلال تهاجمی وینفرد شفر با سه گل از سد تی‌تی‌ها گذشت. این بازی به نوعی بهترین نمایش مرتضی تبریزی برای استقلال نیز بود چرا که یک گل زد و روی یکی از گل‌ها نیز تاثیر مستقیم داشت. جالب آنکه تبریزی هم اولین بازی برای استقلال را در همان دیدار تجربه کرد.

ویدئو: 172665

۷. تراکتور ۲-۴ استقلال: رونمایی از استقلال ایتالیایی در تبریز
شروع فوتبال زیبای تیم استراماچونی با برتری پرگل در تبریز اتفاق افتاد. بردی که با درخشش قایدی و دیاباته‌ای به دست آمد که تا قبل از این بازی حتی یک گل نیز به ثمر نرسانده بودند. جالب آنکه هشتاد هزار تراکتوری نیز در ورزشگاه حضور داشتند و نخستین گل بازی را هم قرمزها توسط آزادی به ثمر رساندند اما شاگردان استرا با گل دیاباته در آخرین دقایق نیمه اول به بازی برگشتند. با شروع نیمه دوم و درحالی‌که بازی از آن تب و تاب اولیه افتاده بود، بازهم شیخ دیاباته دروازه مظاهری را گشود تا استقلال دو بر یک پیش بیفتد. تنها چهار دقیقه بعد از این گل بود که دیاباته برای سومین‌بار گلزنی کرد تا یک کامبک باشکوه برای آبی‌ها رقم خورد. در ادامه یکی از گل‌ها توسط انصاری جبران شد اما شوت تماشایی علی کریمی از پشت محوطه جریمه در نهایت نتیجه ۴ بر ۲ را رقم زد.

ویدئو: 202977

۸. تراکتور ۳-۲ استقلال: شبی که نسخه آبی‌ها در یک نیمه پیچیده شد
یکی از تلخ‌ترین شکست‌های استقلال مقابل تراکتور در مشهد و فینال حذفی فصل 99-1398 رقم خورد. جایی که استقلال با هدایت فرهاد مجیدی و تراکتور با ساکت الهامی به مصاف هم رفتند و در پایان شاگردان الهامی با نتیجه پرگل 3 بر 2 به برتری رسیدند تا برای دومین‌بار قهرمان جام حذفی شوند. جالب آنکه هر سه گل تراکتوری‌ها در نیمه نخست به ثمر رسید و شاگردان مجیدی تنها موفق به جبران دو گل شدند تا دستشان از کسب هشتمین جام حذفی کوتاه بماند.

ویدئو: 219696

۹. استقلال ۲-۱ تراکتور: کامبکی به شیرینی پنالتی‌های یامگا
در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی فصل قبل بود که استقلال و تراکتور باید به مصاف یکدیگر می‌رفتند. دیداری که با تساوی بدون گل به وقت‌های اضافه کشید تا اینکه رضا اسدی در اولین نیمه وقت‌های اضافی موفق به باز کردن دروازه استقلال و حسینی شد. در پانزده دقیقه آخر این مسابقه اما شاگردان ساپینتو با یک کامبک رویایی موفق به جبران نتیجه شدند و با دو پنالتی کوین یامگا با نتیجه ۲ بر ۱ از سد تراکتور گذشتند تا قرمزهای تبریز بزرگترین حذف شده مرحله یک شانزدهم باشند.

ویدئو: 269752

۱۰.‌ استقلال ۷-۱ تراکتور: ترسناک‌ترین ورژن تیم ساپینتو گریبان‌گیر خمس
پرگل‌ترین مصاف تاریخ استقلال و تراکتور را در هفته پایانی لیگ بیست و دوم شاهد بودیم. دیداری عجیب و غریب که میل به گلزنی آبي‌ها در آن هرگز‌ فروکش نمی‌کرد و شاگردان ساپینتو با هفت گل به مقتدرانه‌ترین پیروزی چند دهه اخیر خود در لیگ برتر رسیدند. نتیجه‌ای که شاید تا سال‌های سال نه تنها میان این دو تیم بلکه در فوتبال ایران تکرار نشود.

ویدئو: 301121

دیگر خبرها

  • واکنش جدید سپاهان به حواشی بازی پرسپولیس
  • حضور هواداران در تمرین استقلال و تشویق چند پیشکسوت
  • استقلال بعد از ۱۴۵ روز خارج از خانه گل‌ نزد!
  • دیدار نکونام و سمیعی در مراسم ختم پیشکسوت استقلال
  • واکنش تحقیرآمیز یک پیشکسوت به بازی تراکتور-استقلال
  • فرصت ویژه جواد نکونام برای شکستن رکورد فرهاد مجیدی
  • ده بازی خاطره‌انگیز تراکتور-استقلال در یک دهه اخیر
  • ماموریت سخت نکونام در تبریز: دبل کردن تراکتور
  • انتقاد شدید پیشکسوت استقلال از تغییر نام این باشگاه
  • حضور مربیان تیم ملی در بازی شمس آذر - پیکان