Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@06:20:02 GMT

تحلیل «وطن امروز» درباره انتخابات ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۸۷۸۵

تحلیل «وطن امروز» درباره انتخابات ۱۴۰۰

۲۸ خرداد فرصتی برای نمایش قدرت ملت ایران شد و مردم با ثبت آرای خود در شرایط خاص حاکم بر کشور برگ زرین دیگری را در تاریخ این آب و خاک خلق کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «وطن امروز» در ادامه سرمقاله امروز خود به قلم محمد آخوندی نوشت: ابعاد مختلف حماسه حضور با توجه به شرایط متفاوت موجود در کشور که می‌توانست میزان مشارکت را با کاهش روبه‌رو کند، از چند منظر قابل بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱- پیروز قطعی این انتخابات مردم ایران هستند. در شرایطی که نارضایتی نسبت به مسائل معیشتی و وضعیت اقتصادی ناشی از عملکرد دولت دوازدهم می‌توانست منجر به کاهش مشارکت شود اما مردم با حضور در پای صندوق رای یک بار دیگر تصمیم‌ساز بودن خود در عرصه داخلی و بین‌المللی را به نمایش گذاشتند، این در حالی است که مردم در سال ۹۶ با انگیزه‌های بسیاری در انتخابات شرکت کرده بودند اما در ۴ سال گذشته تنها شاهد یک عملکرد ضعیف بودند. همین موضوع می‌توانست موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود.

۲- بازندگان اصلی این انتخابات کسانی بودند که متاسفانه بدون درک شرایط ویژه کشور و مشکلات و تهدیداتی که وجود داشت، مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت کردند. همین‌طور بازندگان دیگر این عرصه افرادی بودند که متاسفانه به عنوان نامزد، در تبلیغات و مناظرات خود تمام دستاوردهای کشور و نظام را با خدشه روبه‌رو کردند و تلاش داشتند با ساختارشکنی رای به دست آورند اما مردم نشان دادند توجهی به این مسائل ندارند و بهتر از همه می‌توانند تصمیم بگیرند.

۳- کرونا و نگرانی‌های ناشی از این بیماری به صورت طبیعی می‌توانست ریزش قابل توجهی در میزان مشارکت مردم در انتخابات به همراه آورد، کما اینکه برخی از بررسی‌ها نشان داده انتشار این ویروس در جهان باعث کاهش ۲۰ درصدی مشارکت مردم در برخی انتخابات‌ها شد.

۴- یکی از عوامل دیگری که می‌توانست زمینه‌ساز کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود، فشارهای فراوانی بود که از خارج و داخل وارد می‌شد. نیروهای خارجی، منافقان، سلطنت‌طلبان و افراد ضد ایران و ضد انقلاب اسلامی بسیار تلاش کردند تا تحریم انتخابات به ثمر بنشیند؛ متاسفانه برخی از افراد نادان داخلی کشور نیز همسو با آنان اقدام به تبلیغ تحریم انتخابات کردند. این حجم از تبلیغات به خودی خود می‌توانست در میزان مشارکت تاثیر منفی بسیاری بگذارد اما در نهایت این مردم بودند که تصمیم گرفتند با حضور ۵۰ درصدی آن هم در این شرایط خاص، پاسخ کوبنده به این تبلیغات منفی دهند.

آقای رئیسی با رای ۹/ ۶۰ درصدی مردم با اقتدار به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شدند و این نشان داد مردم دوست داشتند رئیس‌جمهوری با اقتدار داشته باشند تا بتواند در مواجهه با دنیا محکم حرف بزند و همچنین در داخل برنامه‌های خود را با قدرت دنبال کند. این یک اتفاق بزرگ بود که مردم با مشارکت خود آن را رقم زدند.

نکته قابل توجه برای امروز این است که هم‌اکنون رقابت‌ها تمام شده و همه باید هم و غم‌شان کمک به رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل یک دولت قوی باشد تا در سایه آن به سرعت برای مشکلات کشور راه‌حل پیدا شده و با همکاری مجلس و سایر قوا و نهادها این حجم بالا از مشکلات سامان یابد. متاسفانه این میزان از مشکلات ناشی از عملکرد نامطلوب دولت فعلی است، لذا می‌بایست راه‌حل‌هایی را پیدا کرد و کشور را از این بحران اقتصادی نجات داد.

از سوی دیگر مردم با شرکت در انتخابات شوراها، گام مهمی برای مدیریت شهری برداشتند و در تهران به نظر می‌رسد با توجه به نتایج اولیه به دست آمده مردم به لیست نیروهای انقلاب اعتماد کرده‌اند و ان‌شاءالله این اعتماد می‌تواند مدیریتی جهادی و انقلابی به منظور حل مشکلات عدیده مردم تهران را حاکم کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روزنامه وطن امروز انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۸۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی

   مهدی امیری بیان کرد: باتوجه‌به نام‌گذاری امسال به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری سازمان حفاظت محیط‌زیست شعار امسال را زمین پاک را مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین نام‌گذاری کردند که در راستای پایان بخشیدن به آلودگی‌های پلاستیکی، فرهنگ‌سازی مردم و تشویق کودکان و نوجوانان به حفظ محیط زیست است.
 
 وی افزود: هفته زمین پاک فرصتی برای یادآوری، احترام مردم به زمین به‌عنوان مادر هستی و فرهنگ‌سازی در بین مردم برای تمیز نگه‌داشتن محیط‌زیست است و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان زابل به مناسبت هفته زمین پاک که از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه است اقدام به برنامه متنوع در حوزه سیستان پرداخته است.

 امیری تصریح کرد: از جمله برنامه‌ها نواختن زنگ زمین پاک به‌صورت نمادین در یکی از مدارس شهرستان زابل بود این ویژه‌برنامه که نماد توجه فرهنگ پاسداری از محیط‌زیست است به‌منظور ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به‌ویژه برنامه‌های محوری هفته زمین پاک در حوزه سیستان مسابقه نقاشی زمین پاک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوعات صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش مصرف پلاستیک و تفکیک زباله‌ها است.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زابل تأکید کرد: برنامه‌های دیگر با مناسبت این هفته اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بانان است که ویژه مدارس و دانش‌آموزان که با حضور محیطبانان در مدارس برگزار خواهد شد و آموزش مسائل زیست‌محیطی به‌صورت چهره‌به‌چهره ارائه خواهد شد.
 
 وی ادامه داد: و از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک نشست هم‌اندیشی با موضوعات مشارکت مردم در کاهش مصرف پلاستیک در فروشگاه‌ها و همچنین برنامه نیز بازید از سایت پسماند حوزه سیستان در شهرستان هامون است.

 امیری خاطرنشان کرد: مراسم پاک‌سازی طبیعت به مناسبت هفته زمین پاک که با شعار مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین که باهدف ارتقا آگاهی و آموزش مسائل زیست‌محیطی که در مسیر جاده بنجار روبه روی دانشگاه ملی وبا مشارکت مردم اساتید دانشگاه ملی شهرداری زابل و مسئولین شورای اداری شهر زابل برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به هفته زمین پاک در پایان از مردم درخواست دارم در مسائل پلاستیک دقت بیشتری داشته باشند بیش‌تر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰