Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنایع دستی میراث ماندگار نیاکان است؛ میراثی که ذوق و هنر ایرانی در عمق هزاره‌ها و سده‌ها را به تماشا می‌گذارد.


میراث ماندگاری که گرچه امروز بیشتر جنبه تزئینی دارند، اما گوشه‌ای از زندگی گذشتگان و نوع نگاه آنها به طبیعت، آب و خاک در یک کلام، فرهنگ و اندیشه ایرانی در سده‌های گذشته را روایت می‌کند. استان همدان با برخورداری از پیشینه تاریخی طولانی دارای صنایع دستی متعددی است که برخی  از این صنایع در نوع خود منحصر به فردند به طوری‌که از 267 رشته شناخته شده در کشور 85 مورد در استان همدان فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرهای دستی زیبایی که در شهرها و روستاهای مختلف استان رواج دارد و ضمن نگهداری از میراث نیاکان، زمینه اشتغال بسیاری از مردم را فراهم کرده است. از مهم‌ترین صنایع دستی فعال در استان همدان سفال لالجین است؛ هنری زیبا و متنوع که برند جهانی را به خود اختصاص داده است.
در کنار سفال و سرامیک، مبل و منبت و چرم هم شهرت دیرینه دارد و سهم مهمی از شاغلان بخش صنایع دستی را در خود جای داده است. قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، قاب سازی، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی هم از دیگر صنایع دستی مهم همدان هستند.
البته رشته‌های دیگری هم در همدان فعال بوده که در گذر زمان به‌دلیل نداشتن کاربرد چندان یا ورود محصولات ماشینی فراموش شده‌اند.
هنرهای زیبایی که امروز 8 رشته شامل تراش سنگ، جاجیم بافی، پشم ریسی، حلبی سازی، گِره چینی، گبه بافی، گلیم بافی و نازک کاری چوب به همت اداره میراث فرهنگی احیا شده‌اند. هر چند ضربه مهلک میهمان ناخوانده «کرونا» به صنعت گردشگری‌، بازار صنایع دستی را هم دستخوش زیان کرد، اما فعالان صنایع دستی و هنرمندان استان همدان با همه سختی‌ها به کار ادامه داده و نگذاشتند چراغ کارگاه‌ها خاموش شود.
صادرات 39 میلیون دلار صنایع دستی از همدان
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این‌باره می‌گوید: در سال گذشته 39 میلیون دلار صنایع دستی به‌طور رسمی یا غیررسمی از استان همدان صادر شده که بخش عمده آن سفال بوده است. هاشم مظاهری می‌افزاید: از این رقم 28 میلیون و 500 هزار دلار مربوط به سفال و سرامیک، 6 میلیون دلار مربوط به مبل و منبت و بقیه مربوط به چرم(سالامبور) و سایر محصولات بوده است. وی بیان می‌کند: مقدار صادرات صنایع دستی از استان همدان در سال 98 و تا پیش از ورود «کرونا ویروس» 140 میلیارد دلار بوده و در دوران همه‌گیری ویروس هم هرچند بازار فروش کم رونق بود، اما چرخه تولید به کار خود ادامه داد. مظاهری اعلام می‌کند: 28 هزار و 800 کارگاه صنایع دستی در استان همدان وجود دارد که بیش از 45 هزار هنرمند در آنها مشغول به کارند.
وی می‌گوید: از این تعداد 4 هزار و 500 نفر از بیمه تأمین اجتماعی و بیش از 700 نفر از بیمه صندوق اجتماعی روستاییان و عشایر بهره‌مند شده‌اند. مظاهری اضافه می‌کند: بیش از 70 واحد هم با بکارگیری افراد جویای کار در منزل برای نزدیک به 600 نفر شغل ایجاد کرده‌اند که بیشترین سهم مربوط به نقاشی روی سفال است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان با اشاره به برنامه‌های این مجموعه برای حمایت از فعالان حوزه صنایع دستی اعلام می‌کند: 3 بازارچه دائمی صنایع دستی در دست ساخت است که با بهره‌برداری از آنها، تحول بزرگی در استان ایجاد می‌شود. مظاهری می‌گوید: شهرهای همدان و ملایر و روستای زیبای «کاج» در شهرستان درگزین برای ساخت نمایشگاه صنایع دستی انتخاب شده‌اند که هریک از آنها، قطب تولید هنرهای دستی ماندگاری است. وی می‌افزاید: نمایشگاه همدان در محوطه بیرونی تپه باستانی هگمتانه با 40 واحد فروشگاهی ساخته می‌شود که کار کف‌سازی محل انجام شده، اما ادامه کار به 3 تا 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. مظاهری بیان می‌کند: واحدهای فروشگاهی به نوبت در اختیار هنرمندان همدان قرار می‌گیرد تا محصولات خود را در معرض نمایش و فروش بگذارند. وی می‌گوید: در ملایر که قطب تولید مبل و منبت کشور و پایتخت جهانی مبل و منبت است هم بازارچه صنایع دستی با مشارکت یک سرمایه‌گذار ساخته می‌شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان اعلام می‌کند: این بازارچه به وسعت 39 هزار متر مربع در 7 طبقه ساخته شده و با بهره‌برداری از آن، جهش بزرگی در ایجاد اشتغال و تولید ثروت حاصل می‌شود. مظاهری می‌گوید: بازارچه صنایع دستی شهرستان درگزین هم در روستای کاج راه‌اندازی می‌شود؛ جایی که هنر خراطی(ساخت ابزار از چوب) در آن رواج دارد. وی اضافه می‌کند: قرار است در این بازارچه بیش از 300 واحد فروشگاهی با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی ساخته شود که ساخت هر واحد نزدیک به 2 میلیارد تومان هزینه می‌برد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میراث فرهنگی میلیون دلار استان همدان صنایع دستی مبل و منبت شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۲۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی درجلسه شورای معاونین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با معاون امور مجلس و حقوقی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: 20  اثر تاریخی در استان تعیین حریم شده که با این آثار ،تعداد آثار تاریخی ثبت ملی شده استان به یکهزار و ۸۰۹ اثر رسیده است.

داوود فرازی افزود: همچنین ۳۴  اثر تاریخی شناسایی شده که پرونده‌های آنها برای مطالعه و بررسی جهت ثبت ملی شدن به تهران ارسال شده است.

فرازی در ادامه اظهارکرد: برای توسعه موزه‌های استان اقداماتی صورت گرفته و یا دردستور کار قرارگرفته است که از آن جمله می‌توان به موزه‌های میاندوآب، بوکان و موزه صلح سردشت اشاره کرد.

معاون امور مجلس و حقوقی وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این جلسه گفت: همجواری با چند کشور خارجی فرصت و ظرفیت مناسبی برای آذربایجان‌غربی است و این استان با برخورداری از این ظرفیت می‌تواند به مقصد سفرگردشگران تبدیل شود.

جواد واحدی، با تأکید بر لزوم اهتمام و جدیت مسئولان حوزه گردشگری آذربایجان‌غربی افزود: آذربایجان‌غربی برنامه هایی را که تدوین شده بود به درستی انجام داده است.

واحدی، با بیان اینکه امروز می‌توانیم درآمد گردشگری را به رخ نفت بکشیم،تصریح کرد: درگذشته شناسنامه نداشتیم و در حد سازمان دیده می شدیم اما امروز وظایفی از دولت گرفتیم که انقلاب بزرگی در شرح وظایف به شمار می‌رود.

معاون امور مجلس و حقوقی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در بحث معرفی و شناساندن ایران به دنیا با جدیت عمل کرده است.

پس از این جلسه با حضور معاون امور مجلس و حقوقی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان استانی یک باب هتل در ارومیه افتتاح شد.

این هتل که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای پنج نفر احداث شده است، دارای ۳۲ اتاق با ۷۸ تخت اقامتی است.

دیگر خبرها

  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر