Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از زنان تحت خشونت خانگی شدید، به دلیل ترس از آبرو در بین خیشاوندان یا افزایش خشونت بعد از دخالت مشاورین بهزیستی یا پلیس دررفتار‌های خشونت آمیز، ازاطلاع دادن وضعیت خود به پلیس یا اورژانس اجتماعی امنتناع می‌کنند که در نهایت باعث بوجود آمدن زخم‌های عمیق تر، ابتلا به برخی بیماری‌های روانی و گا‌ها مرگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهرا فکرانه _ برخلاف برخی گزاره‌های جا افتاده در جامعه، " خشونت و دعوا" نه تنها باعث ایجاد صمیمت بین زوجین نمیشود بلکه تدام آن به صورت مستمر، آثار غیر قابل جبرانی به روی زوج‌ها و خصوصا کودکان برجا میگذارد. خشونت بین والدین و صدمه وارد کردن فیزیکی یکی از آن‌ها به روی دیگری باعث بوجود آمدن اضطراب در کودکان میشود و میتواند آینده کودکان را به سمت علایق نادرست از جمله مصرف مشروبات الکلی، مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها بکشاند یا برخی اختلالات روانی ایجاد کند.


از دغدغه‌هایی که باعث ادامه پیدا کردن روابط زناشویی تهدید آمیز و خطر ناک میشود، میتوان به نگرانی ازآینده فرزندان و عدم استقلال مالی اشاره کرد. گا‌ها زنانی که تحت خشونت فیزیکی توسط پدر، شوهر یا فرد خاصی هستند به دلیل وابستگی مالی به فرد خشونت گر و نبود حامی مالی، از اطلاع دادن وضعیت خود به اورژانس اجتماعی یا پلیس امتناع می‌کنند. اما گفتنی است کودکانی که میان والدین خشونت دیده و خشونتگر زندگی میکنند غالبا در وضعیت تحصیلی یا ارضای عواطف خود از سوی والدین یا دوستان با مشکل مواجه میشوند.


در خصوص دغدغه‌های مالی زنان بد سرپرست باباخانی، مدیر عامل موسسه درحال راه اندازی مهرشمس آفرین در گفتگوی مشروح با خبرنگار دانشجو ضمن تاکید بر مهارت آموزی این زنان در حین اسکان اظهار داشت: نگهداری زنان تحت خشونت به شکل طولانی مدت نیست، اما این نگهداری صرفا شامل اسکان نمی‌شود؛ بلکه کلیه امور درمانی از جمله دندان پزشکی، درمان بیماری، تحصیل و مهارت آموزی برعهده خانه امن است. یکی از مسائلی که مسئولین بهزیستی به روی آن تاکید دارند این است که در آن مدتی که فرد در خانه امن اسکان دارد برای دست یابی به استقلال مالی مهارت بیاموزد یا مهارت‌هایی که دارد تقویت شود تا بتواند اشتغال زایی کند.



وی ادامه داد: اگر زنی هیچگونه حامی مالی نداشته باشد، خانه امن مسئولیت دارد با دادن وام به او برای اجاره خانه برای خود و فرزندانش یا موارد دیگری کمک کند. همچنین خانه‌های امن به صورت رایگان پروسه طلاق یا دیگر پروسه‌های قانونی را همراه با فرد طی خواهد کرد.

 
پلیس یا ۱۲۳؟


زنانی که تحت خشونت خانگی شدید قرار دارند یا در خانه حبس شده اند با تماس با پلیس یا ۱۲۳، اورژانس اجتماعی میتوانند وضعیت خود را گزارش کنند. بعد از تماس، پلیس یا مددکار اجتماعی در حالیکه زن تحت خشونت را از خانه خارج میکند وضعیت را صورت جلسه کرده و به پزشکی قانونی ارجاع داده میشود و در آنجا مستندات لازم از جمله کبودی یا جای زخم، سوختگی و بریدگی یا شواهد لازم ثبت و ضبط میشود و در مراحل بعدی از طریق مشاور حقوقی بهزیستی و خانه امن پروسه بررسی و شکایت یا بررسی قضایی به صورت رایگان پیگیری میشود. زنان ساکن در خانه‌های امن میتوانند اطمینان داشته باشند که هیچکدام از والدین یا همسر اجازه ندارد آنان را از آنجا خارج کند یا صدمه‌ای بزند.

مدیرعامل موسسه درحال راه اندازی مهر شمس آفرین در خصوص راه‌های ارتباطی زنان تحت خشونت گفت: راه‌های ارتباطی شهروندان با خانه‌های امن یا از طریق شماره‌های مخصوص خانه‌ها یا با تماس با ۱۲۳ اورژانس اجتماعی که مخصوص گزارش خشونت است می‌باشد. البته خانه امن مستقیما نمیتواند فردی را پذیرش کند. فرد تحت خشونت باید در اورژانس اجتماعی تشکیل پرونده بدهد و از انجا به خانه‌های امن ارجاع داده بشود. اما اگر به صورت خود معرف به خانه‌های امن مراجعه کنند باید با همراهی خانه امنی که به آنجا مراجعه کرده است با اورژانس اجتماعی ارتباط برقرار کند تا مستندات لازم برای اثبات خشونت اتفاق افتاده ثبت شود.


وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی زن تحت خشونت را ارجاع میدهد به خانه‌های امن که البته از طریق رابطین قضایی دادگستری نیز قابل انجام است و بنا بر صلاحدید قاضی پرونده، دادستان یا بازپرس به خانه‌های امن جهت اسکان سپرده میشوند.


باباخانی درراستای نحوه کمک رسانی خانه‌های امن به زنان آسیب دیده بیان داشت: خانه‌های امن اساسا در وحله اول امنیت را سریعا در خانواده برای زن یا کودک فراهم می‌کند و بعد از حل و فصل اختلاف، بازگشت آن فرد به خانواده را در یک بستر امن مهیا میکند یا با توجه به اتفاقی که برای فرد تحت خشونت افتاده همزمان با اسکان به حل و فصل اختلاف در خانواده نیز پرداخته میشود.

تماس به موقع آمار کشته شدگان تحت خشونت خانگی را کاهش خواهد داد


باید توجه داشت که اگر زنان به موقع با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند آمار زنان کشته شده تحت خشونت خانگی کاهش پیدا میکند. چراکه دوام و بقا در یک رابطه پرخطر، هم برای خشونت گر و هم برای فرد خشونت دیده خطرناک است و امکان دارد در دفعات بعد طی همان خشونت آن فرد کشته شود و باراجتماعی سنگینی برای جامعه و خانواده‌ها به ارمغان بیاورد. ازسوی دیگر زنانی که به خانه‌های امن مراجعه میکنند توانمند کسب کرده و از حقوق فردی خود اگاه میشوند. همچنین افراد خانواده فرد تحت خشونت نیز می‌آموزند که تکالیفی برعهده آنهاست واز فشار‌ها و خشونت‌های خود کم میکنند.

 


متاسفانه خشونت خانگی در تمام کشور‌ها وجود دارد که نیازمند اجرای قوانین مربوطه، زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی قوی حامی فرد آسیب دیده و آگاهی رسانی است که میتواند از آمار‌های سالانه هر کشور بکاهد. خانه‌های امن درایران نهادی تازه بنیاد و در حال جا افتادن است. هنوز برخی‌ها باور ندارند که این پتانسیل در کشور وجود داشته باشد و حتی زمینه فکری مناسبی در مورد خانه‌های امن وجود ندارد. با این حال در ایران ۲۲ خانه امن به صورت خصوصی و دولتی در حال فعالیت است که بخش‌های خصوصی خدمات دهی بهتری دارند.


باباخانی در پایان ضمن اشاره به حل برخی اختلافات از سوی مشاوران بهزیستی خاطر نشان کرد: بسیار اتفاق افتاده است که با دخالت مشاوران بهزیستی و برخی تذکرات لازم، خانواده زن آسیب دیده رفتار‌های خشونت آمیز خود را کم یا متوقف کرده اند. زنانی که به بهزیستی یا خانه‌های امن مراجعه میکنند باید اطمینان داشته باشند که بعد از بازگشت به کانون خانواده خود، مشاوران این نهاد‌ها به صورت مستمر و رایگان با آن‌ها در ارتباط خواهند بود تا مشکل‌های بوجود آمده را مرتفع کنند.


اگر فرد تحت خشونت، ترس از تماس با پلیس یا اورژانس اجتماعی را کنار بگذارد و قبل از وارد شدن آسیب‌های احتمالی بیشتر با نهاد‌های مربوطه ارتباط برقرارکند با ورود پلیس یا مددکاران اجتماعی در خشونت اتفاق افتاده، تا اندازه زیادی از فشار‌ها و آسیب‌های موجود در خانواده علیه فرد خشونت دیده کم خواهد شد. زنانی در که در معرض خشونت‌های خانگی قرار دارند باید اطمینان داشته باشند که میتوان رفتار‌های فرد خشونت گر و افراد خانواده را تغییر داد؛ همچنین بهزیستی و خانه‌های امن از آن‌ها تا رسیدن به استقلال مالی حمایت خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خانواده یتیم خانه امن پلیس اجتماعی اورژانس اجتماعی اورژانس اجتماعی تحت خشونت خانگی خانه های امن فرد خشونت خانه امن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۲۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

 نرجس نیازمند،عضو شورای شهر قم در نشست خبری روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که در آستانه روز شورا در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: بعد از تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر، به دنبال مطالبات از سوی اقشار مختلف بانوان جامعه و شهر قم، در ابتدا کمیته بانوان و در اردیبهشت‌ماه سال گذشته کمیسیون زنان و خانواده تشکیل شد.

وی با بیان اینکه قبلاً هیچ موضوع متناسب و متناظر درباره بانوان در شهرداری قم وجود نداشت، افزود: ابتدای امر تشکیل کارگروه‌ها را داشتیم که تمام مواردی که مربوط به حوزه زنان و خانواده است بررسی‌شده و مهم‌ترین سرفصل‌ها مربوط به حوزه شهری پیاده شود.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم با اشاره به عمده فعالیت‌ها در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده تصریح کرد: جوانی جمعیت، حمایت از محافل قرآنی در راستای تربیت دینی فرزندان، حمایت از مشاغل خانگی و تقویت اقتصاد خانواده، ازجمله فعالیت‌هایی بود که در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده انجام شده است.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد بازارچه‌های ثابت و موقت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ۱۳ بوستان را برای ایجاد فضای بازارچه‌ها معرفی کرده است.

نیازمند با تأکید بر ورزش و اهمیت نشاط اجتماعی، عنوان کرد: در راستای افزایش نشاط اجتماعی ورزش صبحگاهی بانوان راه‌اندازی و فضا‌های بوستان بانوان گسترش یافت.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای شهر قم از همایش ملی پیاده‌روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در تلاشیم تا ورزش همگانی را در شهر گسترش دهیم.

منبع:تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!