Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پرورش طیور و به ویژه مرغ از مهمترین زیرشاخه های حوزه کشاورزی و اصفهان از استان های موفق در این زمینه است.

اصفهان دومین تولیدکننده مرغ گوشتی در کشور است اما بیش از ۴۰ درصد از واحدهای مرغداری آن باید بهسازی شود. اقدامی مبتنی بر فناوری های جدید که نقش بسیار موثری در کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری دارد و تحولی در صنعت مرغداری ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصفهان، دومین تولیدکننده مرغ گوشتی کشور

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: واحدهای پرورش مرغ گوشتی اصفهان با ظرفیت جوجه ریزی ۳۷ میلیون قطعه در دوره ۵۰ روزه و تولید حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سال رتبه دوم تولید گوشت مرغ را برای این استان به ارمغان آورده اند.

او افزود: بیشترین مرغداری های استان در شهرستان نایین وجود دارد و پس از آن شهرستان های اردستان، اصفهان، کاشان، شهرضا، نجف آباد و شاهین شهر و میمه از قطب های مرغداری گوشتی استان به شمار می آید.

پرداخت تسهیلات برای بهسازی مرغداری ها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تاکنون بیش از ۵۰ درصد از واحد‌های مرغداری استان اصفهان به منظور ارتقای بهره وری، مکانیزه شده اند، اما بیش از ۴۰ درصد از واحد‌ها از نظر تجهیزات و فضای نگهداری وپرورش، نیازمند بهسازی و مکانیزه شدن هستند.

ایراندوست ادامه داد: ارتقای عملکرد واحدهای مرغداری در دستور کار جهاد کشاورزی استان است و در این زمینه تسهیلاتی در اختیار مرغداران قرار می گیرد.

او گفت: به مرغداران توصیه می شود از فرصت به دست آمده برای دریافت تسهیلات استفاده و به منظور بهبود کمی و کیفی تولیداتشان برای بهسازی واحدها اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: تعداد محدودی مرغداری هم وجود دارد که به دلیل فرسوده بودن ساختمان، ظرفیت کم یا دوری از جاده، شهر یا روستا بهسازی آنها به صرفه نیست و باید با تغییر کاربری به چرخه تولید دام و طیور بازگردند.

کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری با بهینه سازی

ایراندوست گفت: افزایش تولید از ۱۰ به ۱۵ قطعه در هر متر مربع، کنترل دقیق تهویه و دما، بهره مندی از سامانه نوردهی و سنجش میزان رطوبت، کاهش بیماری ها و تلفات و بی نیازی از حضور فیزیکی کارگر در سالن پرورش، از جمله مزایای بهینه سازی واحدهای مرغداری است.

او اضافه کرد: در سالن هایی که استاندارد رعایت شود تلفات کمتر از ۳ درصد است اما در سالن های غیراستاندارد، تلفات تا ۲۰درصد افزایش می یابد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: در سالن نوین صنعتی به ازای هر کیلوگرم گوشت، یک کیلو و ۷۰۰ گرم خوراک مصرف می شود، در حالی که در سالن های سنتی مصرف دان بیش از ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم است.

هوشمندسازی سازه ها و تجهیزات بر اساس استانداردها

کارشناس طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طبق سیاست های راهبردی و برنامه ریزی تولید دربخش طیور از سال ۹۸ بهینه سازی واحدهای پرورش طیور در دستور کار قرار گرفت.

مریم دهقان افزود: بر این اساس واحدهای جدید باید مطابق با آخرین استانداردهای روز ساخته و واحدهای موجود نیز بهینه سازی شوند یعنی هم از نظر سازه و هم از نظر تجهیزات بهسازی و هوشمندسازی شوند.

او در زمینه هوشمند سازی تاسیسات و تجهیزات مرغداری ها گفت: سالن های پرورش از جمله سقف، کف و دیوار می بایست کاملا ایزوله شوند و مصرف انرژی آنها براساس استانداردهای سازمان بهینه سازی باشد،همچنین فاصله سالن ها از یکدیگر و با سایر تاسیسات براساس ضوابط و مقررات ابلاغی جدید وزارت جهاد کشاورزی باشد.

کارشناس طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: سالن های پرورشی باید دارای سامانه دانخوری و آبخوری خودکار، سامانه خودکار ذخیره و انتقال دان، شبکه خودکار تهویه و رطوبت و سامانه گرمایشی استاندارد باشد.

دهقان اظهار کرد: با استفاده از سامانه اتوماسیون، کنترل سالن های پرورشی از خارج از آن محیط و حتی کیلومترها دورتر امکان پذیر است

پرورش مرغ های هم وزن در واحدهای صنعتی

حیدر رضازاده تولیدکننده مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان اصفهان تولید گوشت مرغ در تمام طول سال در آن امکان پذیر است

او با اشاره به مشکلات واحدهای سنتی پرورش مرغ گوشتی اظهار کرد: چون در واحدهای سنتی دان خوری ها به صورت سطلی و آب خوری ها به شکل آویز است مشکلاتی در طول دوره پرورش ایجاد می شود که هدر روی آب و دان و آلوده شدن محیط و بیمار شدن طیور از آن جمله است.

این تولیدکننده مرغ گوشتی افزود: در این واحدها به دلیل توزیع نامناسب و غیریکنواخت دان، مرغ ها با وزن های متفاوتی تولید می شوند.

رضازاده تاکید کرد: با توجه به اینکه در 30 سال گذشته هم مرغداری سنتی و هم مرغداری صنعتی را تجربه کرده ام با اطمینان می گویم که واحدهای صنعتی از لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه است و به افزایش بهره وری کمک می کند.

با توجه به مشکلات متناوب تولید مرغ های گوشتی در کشور مسئولان اگر عزم افزایش تولید و حتی صادرات داشته باشند می توانند با ترغیب مالکان مرغداری های سنتی به بهسازی این واحدها زمینه تولید بیشتر، با کیفیت تر و کم هزینه تر را فراهم کنند.

گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرغداری صنعتی مرغداری گوشتی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تولیدکننده مرغ گوشتی بهینه سازی مرغداری ها بهره وری سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۲۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به مناسبت روز جهانی کار و کارگر

کارگران از ارزشمندترین و سودمندترین اقشار جامعه هستند که نقش به سزایی در پیشبرد اهداف تولیدی و اقتصادی کشور دارند.این قشر از جامعه با حداقل توقعها و سطوح حقوقی همواره برای چرخاندن چرخهای واحدهای تولیدی و صنعتی و کارخانه ها در تلاش و تکاپویی وصف ناپذیر و خستگی ناپذیر هستند.این گزارش تصویری به مناسبت روز جهانی کار و کارگر بخش کوچکی از تلاش این غیور مردان و زنان را در واحدهای تولیدی و صنعتی استان همدان را به تصویر کشیده است. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077408 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • به مناسبت روز جهانی کار و کارگر
  • ساخت هر کیلومتر مربع آسفالت چقدر هزینه دارد؟
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • هر کیلومتر آسفالت ۳.۵ میلیارد تومان هزینه دارد
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است