Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، یاور عبیری بازرس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی کشور با اشاره به چالش‌هایی که اقامتگاه‌های بوم گردی کشور با آن مواجه اند، گفت : از حدود یک سال و نیم پیش که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده اقامتگاه‌های بوم گردی کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و تعدادی زیادی از آن‌ها هم مغلوب این مشکلات شده و از گردونه فعالیت خارج شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : متاسفانه طی این مدت بخش دولتی توجه چندانی به این مراکز اقامتی نداشته و نتوانسته رافع مشکلات آن‌ها باشد.

این فعال گردشگری افزود: هرچند پارسال دولت مصوب کرد به منظور حمایت از مراکز اقامتی از جمله اقامتگاه‌های بوم گردی وام‌های آن‌ها را به مدت شش ماه از مهر ۱۳۹۹ تا نوروز ۱۴۰۰ امهال می‌کند، اما طی این مدت چنین اتفاقی نیفتاد.

او افزود: این دستورالعمل به همه بانک‌های کشور ابلاغ شده بود، اما بانک‌ها زیر بار این کار نرفتند و فعالین گردشگری در حوزه اقامتگاه‌های بوم گردی را وادار به پرداخت اقساطشان کردند.

عبیری ادامه داد: معاون گردشگری وزارتخانه در رسانه‌ها اعلام کرد که مصوبه امهال وام گرفته شده و هر استان خودش پیگیری‌های لازم را انجام دهد که برای نمونه ما در کرمانشاه مکاتباتی را با استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و سازمان بازرسی داشتیم، اما بانک‌ها زیربار نرفتند و موفق به این کار نشدیم.

او افزود: وادار کردن بانک‌ها به امهال وام‌ها اقدامی است که باید از بالا انجام گیرد نه اینکه استان‌ها خودشان پیگیری کنند، چراکه وقتی بانک‌ها دستور معاون گردشگری کشور را اجرایی نمی‌کنند، چطور می‌خواهند به پیگیری‌ها و حرف‌های یک فعال گردشگری که در روستا فعالیت می‌کند، گوش کنند.

بازرس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی ایران گفت: طبق بررسی‌هایی که در استان‌های مختلف انجام داده ام، اقامتگاه‌های بوم گردی در همه استان‌ها چنین شرایطی را دارند و حال اگر مسئولین کشور مدعی هستند که برای آن‌ها کاری انجام داده اند و بانک‌ها را وادار به امهال وام‌ها کرده اند، آمار آن را بصورت دقیق در اختیار ما قرار دهند.

این فعال گردشگری افزود: بخاطر همین بحث عدم امهال وام‌ها برخی از اقامتگاه‌های بوم گردی که دچار خسارت مالی شده بودند، مجبور شدند که این حرفه را رها کنند.

او به بحث تسهیلات کرونایی که قرار بود به اقامتگاه‌های بوم گردی پرداخت شود اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه‌ای که در این رابطه ابلاغ شده تسهیلات در نظر گرفته شده برای اقامتگاه‌های بوم گردی بسیار کم و با سود بالا بود که دوباره باری را بر دوش این مراکز اقامتی زیاد می‌کرد و از سوی دیگر آنچنان بسته حمایتی نبود که مورد استقبال واقع شود.

عبیری با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم گردی در وضعیت مناسبی نیستند، افزود: تا پارسال هر بار که بیماری کرونا در کشور تشدید می‌شد، اقامتگاه‌های بوم گردی به مانند بسیاری دیگر از حوزه‌ها تعطیل می‌شدند، اما از حدود چند ماه پیش اقامتگاه‌ها را جزو مشاغل ضروری گروه یک قرار داده اند، با این حال فرقی چندانی هم برایمان ندارد، چون هربار می‌خواهیم مسافر بگیریم، تمام مسیر‌ها بسته است و مسافری نمی‌آید.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از ظرفیت اقامتگاه‌های بوم گردی خالی است و بجز در ایام عید نوروز که مسیر‌ها باز بود، در سایر ایام میهمانی نداشته ایم.

بازرس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی به روی کار آمدن دولت جدید در یکی دوماه آینده هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم دولت بعدی حمایت لازم را از اقامتگاه‌های بوم گردی به عنوان مراکز اقامتی نوپا داشته باشد.

او گفت: انتظار داریم کسی را به عنوان وزیر گردشگری انتخاب کنند که مدیری توانمند باشد و تعامل بین دستگاهی خوبی داشته باشد، چراکه گردشگری صنعتی است که فقط مربوط به یک وزارتخانه نیست و برای رشد آن تعامل بین دستگاهی را می‌طلبد.

عبیری افزود: وزیر گردشگری آینده باید قدرت چانه زنی بالایی برای حفظ و ارتقاء صنعتی که روبه نابودی است داشته باشد و گردشگری را به عنوان یک صنعت که جایگاه مهمی در دنیا دارد، مورد توجه قرار دهد.

او افزود: فعالین اقامتگاه‌های بوم گردی کسانی هستند که باعث مهاجرت معکوس شده اند، روستا‌ها را آباد کرده اند، امنیت را به همه جا برده اند و برای مردم روستا‌ها درآمدزایی و ایجاد اشتغال کرده اند، بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشد .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناظر زیبا بوم گردی اقامتگاه بوم گردی اقامتگاه های بوم گردی مراکز اقامتی امهال وام استان ها بانک ها وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۲۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد

آیین رونمایی از سامانه مدیریت یکپارچه اماکن فرهنگی، تاریخی و گردشگری یزد با حضور مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد و دیگر مسئولان کشور و استان رونمایی شد.

این سامانه به صورت هفت زبانه عرضه شده و قابلیت نمایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در حوزه زنجیره‌های ارزش استان از قبیل گردشگری، کشاورزی و صنعت را دارد که در حال حاضر ۱۲۸ طرح در آن تعریف شده است.

سرمایه‌گذاران با مراجعه به این سامانه می‌توانند تمام مشخصات فنی، طرح‌های مالی و کلیه اطلاعاتی که برای سرمایه‌گذاری را نیاز دارند را به دست آورند.

همچنین از بذر هیبرید تولیدی تعدادی از محصولات گلخانه‌ای شرکت دانش‌بنیان صبا کشت آرون رونمایی شد.

این محصولات گلخانه‌ای از یکنواختی مناسب از نظر رشد بوته، شکل، رنگ، اندازه و تداوم تولید محصول در مزرعه برخوردار است که نسبت به ارقام شاهد خارجی و محلی برتری مناسبی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببر‌های درنده (فیلم)
  • اقامتگاه مدیرعامل کارخانه مشهور اسلحه‌سازی آلمان به آتش کشیده شد!
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببرهای درنده | ویدئو
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت
  • تخریب فنس‌های اطراف اقامتگاه نتانیاهو
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد