Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@14:24:25 GMT

سقوط بهای مس در بازار جهانی

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۲۹۷۹

سقوط بهای مس در بازار جهانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ مس در سال جاری میلادی با رکوردشکنی‌های قیمتی متعددی روبه‌رو شد و در ماه مه نیز نرخ فروش این فلز سرخ به ۱۰ هزار و ۷۲۴ دلار به ازای هر تن رسید که این رقم رکورد تاریخی فروش آن بود. اوج‌گیری بهای مس از فاکتورهای متعددی از جمله افزایش تورم جهانی، برآورد افزایش تقاضا برای آن در میان و بلندمدت و محدودیت‌های عرضه مس معدنی از سوی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلز سرخ سیگنال می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  البته در این میان برخی تحلیلگران نیز اوج‌گیری مس را فراتر از پتانسیل سیگنال‌های اثرگذار ارزیابی کرده و نسبت به سقوط یکباره بهای این فلز هشدار ‌دادند. با این وجود حرکت بخش قابل‌توجهی از کشورهای دنیا به سمت گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگاه مس در جایگزینی این انرژی‌ها با سوخت‌های فسیلی از این رشد قیمتی حمایت ‌کرد.

 در این میان بسیاری از موسسات بین‌المللی نیز رشد بهای مس تا رقم ۱۳ هزار دلار و حتی ۱۵ هزار دلار را ظرف یک تا ۲ سال آینده برآورد‌ کرده و دور از انتظار نمی‌دانستند. در چنین شرایطی دولت چین به اعمال سیاست‌های کنترل قیمتی روی محصولات صنایع معدنی در این کشور مبادرت ورزید که این موضوع همچون سرعت‌گیری در مسیر رشد بهای جهانی مس عمل کرد. اثرگذاری این موضوع در ریزش قیمتی مس در بازارهای جهانی ظرف روزهای پایانی ماه مه و روزهای ابتدایی ژوئن دیده شد، اما همچنان این فلز سرخ به اوج‌گیری قیمت تمایل داشت و در مرز ۱۰ هزار دلاری نوسان داشت.

در این شرایط داده‌های اقتصاد جهانی نیز از رشد بهای مس حمایت می‌کرد. روند مثبت واکسیناسیون کرونا در دنیا زمینه افزایش تقاضا برای فلزات پایه را فراهم کرده بود. بلومبرگ در روز جمعه دو هفته گذشته برابر ۱۱ ژوئن خبر داد که برای نخستین بار پس از شیوع پاندمی‌ کووید-‌۱۹ در دنیا تعداد مسافران هوایی آمریکا از مرز ۲ میلیون نفر گذشت؛ این رقم برابر ۷۴ درصد تعداد مسافران این کشور در همین روز در سال ۲۰۱۹ بود. اگرچه همچنان سایه کرونا بر دنیا حاکم است اما افزایش میزان حمل‌ونقل در ایالات متحده بیانگر حرکت مستمر اقتصادهای دنیا به سمت شرایط طبیعی خود بوده و بر روند نوسان بازارهای مختلف اثرگذار می‌شود.

با این وجود بازار فلزات پایه فرصت بهره‌گیری از این خبر را پیدا نکرد؛ با برگزاری جلسه فدرال رزرو در روز ۱۵ و ۱۶ ژوئن و تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا برای کاهش سیاست انبساط پولی خود که به کاهش نرخ تورم در ایالات متحده و بالطبع دنیا منجر می‌شود، اغلب بازارهای مالی و کالایی دنیا ظرف ۲ روز پایانی هفته قبل با سقوط قیمتی روبه‌رو شدند. انتشار این خبر باعث شد بهای مس در بورس فلزات لندن به کمترین نرخ ظرف ۲ ماه اخیر برسد. در این شرایط اوج‌گیری مجدد بهای این فلز نیاز به پارامتری مهم و قوی‌تر از تعدیل تورم جهانی دارد.

پربیننده ترین نقشه بورس (۲۹خرداد) / آغاز کار بازار با رشد هفت هزار واحدی سبزپوشی پالایش یکم در اولین روز هفته / پالایش یکم با سبزپوشی همراه شد راه‌اندازی پرتال سهامداران مس / دسترسی سریع به اطلاعات سهامداری ارزش سهام عدالت من (۲۹خردادماه) بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بورس امروز (۲۹خرداد) / کاهش چشمگیر خروج پول و ادامه اقبال به گروه شیمیایی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت جهانی مس اوج گیری بهای مس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۲۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است

شهردار اصفهان گفت: هیئت امنای بازار اصفهان تشکیل شد تا سیستم حل مسائل کامل شود، بنابراین باید مدل مالی آن مشخص شود و تمام سازمان‌ها برای رفع مشکلات تلاش کنند؛ نباید فرایند انجام کار به‌گونه‌ای باشد که بازار به‌عنوان هویت و فرهنگ ما در معرض تهدید باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز_ دوشنبه دهم اردیبهشت _ در نخستین جلسه هم‌اندیشی با هیئت امنای بازار اصفهان اظهار کرد: سال‌های زیادی است که با بعضی مشکلات مواجه هستیم، انتظار از برگزاری این جلسات آن است که خروجی و رضایت عمومی مردم گزارش شود.

وی افزود: هیئت امنای بازار اصفهان تشکیل شد تا سیستم حل مسائل کامل شود، بنابراین باید مدل مالی آن مشخص شود و تمام سازمان‌ها برای رفع این مشکلات تلاش کنند؛ نباید فرایند انجام کار به‌گونه‌ای باشد که بازار به‌عنوان هویت و فرهنگ ما در معرض تهدید باشد.

شهردار اصفهان با اشاره به تأسیس هایپرها و بازارهای جدید در شهر تاکید کرد: با وجود این شرایط، بازار هنوز حرف اول را می‌زند و گردشگران زیادی برای دیدن بازار اصفهان به این شهر می‌آیند، زیرا موزه فرهنگ و تاریخ ما برای همه دنیا جذاب است.

وی با بیان اینکه وظیفه ما است به مدلی برسیم تا بازار زنده بماند و برای رسیدن به این مهم لازم است از مرحله تشریفات گذر کنیم، گفت: بازاریان نیت خیر دارند و درگیر روال اداری، نامه‌نگاری و تشریفات نیستند و لازم است دستگاه‌های اجرایی نیز به دور از تشریفات برای رفع مشکلات بازار تلاش کنند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: بازار اصفهان مدت زمان زیادی مستقل بوده و بهتر است هیئت امنای بازار نیز به‌صورت مستقل عمل و منابع خود را تأمین کند، همچنین شهرداری اصفهان مکانی را برای تشکیل محل ویژه منتخبان بازار در نظر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بعضی مشکلات بازار اصفهان طی چند ماه اخیر با توجه به برگزاری انتخابات رفع شده است، گفت: امیدواریم به دست هیئت امنا و انجام وظیفه دستگاه‌ها یک گره از مشکلات شهر باز شود و بازار ما دوباره پر رونق و جذاب‌تر از قبل شود.

کد خبر 748613

دیگر خبرها

  • ویدیو/ روزی که فوتسال ایران سوم دنیا شد
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • ویدیو/ سقوط موج ارز؛ کف بازار دلار چه خبر است؟
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  •  چرا دلار سقوط کرد؟