Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد صبح امروز در نشست مشترک مدیران خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های استان با رئیس کل دادگستری استان به‌مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: تعامل فی مابین دستگاه قضا طی دو سال گذشته با رسانه‌ها که دوره تحول قضایی بوده اثربخش بوده و در سند تحول مردم‌محور، نقش رسانه‌ها در جلب همکاری مردم غیرقابل انکار است و تعامل، همکاری و مشارکت رسانه‌های جمعی و قوه قضائیه لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: در سال گذشته در مراجع مختلف قضایی 564 هزار پرونده قضایی مختومه شده و در کنار آن رسیدگی به ۱۲۸ هزار پرونده در شورای حل اختلاف استان انجام و مختومه شده‌اند.

وی افزود: همکاران قضایی در نهادهای شبه قضایی ۴۷ هزار پرونده را رسیدگی و در صدور آرا مشارکت داشتند، در مجموع بیش از ۷۰۰ هزار فقره پرونده رسیدگی و منجر به صدور رأی شده است.

موحد ادامه داد: اگر پرونده‌های شبه قضایی را مورد توجه قرار دهیم، سرانه هر قاضی حدود ۲ هزار پرونده است.

وی ابراز کرد: همچنین پرونده‌های یکتا ورودی به دستگاه قضایی ۳۶۱ هزار و ۸۷۱ پرونده غیر از شورای اختلاف بوده و ۱۸۸ هزار پرونده یکتا ورودی شورای حل اختلاف بوده است.

موحد با اشاره به اینکه روزانه ۲۵ هزار نفر مراجعه‌کننده به مراجع قضایی استان داریم که در دوران کرونا کمتر شده است، اضافه کرد: روزانه ۶۰۰ جلسه محاکمه در واحد‌های قضایی استان برگزار می‌شود، علاوه بر آن روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ جلسه دادرسی در استان شکل می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: در راستای سند تحول شاهد اتفاق خوب در حوزه قضایی استان و ارتقای رضایتمندی مردم هستیم؛ بر اساس سامانه نظرسنجی، ۶۷ درصد اظهار رضایت مردم را داشتیم که تا نقطه مطلوب فاصله داریم، اما رشد و عملکرد دستگاه قضایی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در استان کرمان سال گذشته مسؤولان دادگستری استان یک‌هزار و ۹۳۶ مورد ملاقات مردمی داشتند و ملاقات‌های مردمی رؤسای حوزه‌های قضایی و دادستانی بیش از ۲۹هزار و۵۰۰ مورد بوده است و این یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش رضایتمندی مردمی است.

موحد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف در استان فعال است، گفت: یک‌‌هزار و ۴۰۰ نفر در این شعب در کنار ۳۹۷ قاضی در استان خدمات می‌دهند.

وی یادآور شد: سال گذشته شوراهای حل اختلاف ۱۸۸ هزار پرونده را مختومه کردند که ۵۵ هزار پرونده از طریق صلح و سازش مختومه شده که ۴۱ درصد از پرونده‌های صلح و سازش را شامل می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان داشت: ۲ هزار و ۹۴۶ پرونده از این تعداد پرونده‌ها مربوط به زندانیان بوده است که در نتیجه این تلاش ۸۶۹ زندانی آزادی خود را به دست آوردند، همچنین در ۲۹ فقره پرونده قتل عمد محکوم علیه از قصاص رهایی پیدا کردند.

موحد عنوان کرد: در حفظ حقوق ۸۷۷ مورد حکم قطعی و لازم‌الاجرا به نفع دولت صادر شده و  ۹۷۸ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و ۱۱۴۶هکتار اراضی به بیت‌المال اعاده شد و ۳۱۱ مورد حکم قلع و قمع صادر شد.

این مقام قضایی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف استان در زمینه صلح و سازش کیفری پرونده‌ها رتبه دوم، در زمینه پرنده‌های حقوقی رتبه هفتم و در مجموع رتبه چهارم کشوری را در سطح کشور  را دارند.

موحد در ادامه اظهار داشت: برای تثبیت و مالکیت دولت تاکنون ۱۶ میلیون هکتار اراضی دولتی در کرمان تثبیت شده که بیش از ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار هکتار مرتبط به سال ۹۹ است و امیدوارم با همین روند که دنبال می‌شود در پایان سال جاری مالکیت دولت را نسبت به تمام اراضی تثبیت کنیم و سند تک برگ به نفع دولت صادر شود که زمینه بسیاری از زمین‌خواری‌ها از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۵۴۷ میلیارد تومان از مطالبات بانک‌های استان از طریق دستگاه قضایی وصول شده که  ۱۵۰درصد رشد داشته است، همچنین اداره کل بازرسی ۲۶۰ مورد بازرسی برای صیانت از حقوق بیت‌المال داشته است و مبلغ معاملات ابطالی بالغ ۴۶۷ میلیارد ریال بوده است و ۱۴۰ متهم را به مراجع مختلف معرفی کرده است.

مقام ارشد قضایی در استان کرمان گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی مسؤولیت اصلی تولید و پشتیبانی به عهده دولت است و قوه قضائیه پشتیبان دستگاه‌های اجرایی برای رونق تولید و افزایش جهش تولید و مانع‌زدایی است.

وی با تأکید بر اینکه مقابله با مفاسد اداری در دستور کار جدی است و تلاش می‌شود موانع اصلی تولید را برطرف کند، افزود: در این زمینه ۳۱۹ پرونده تشکیل شده است.

موحد ادامه داد:سال گذشته ۲۸ فقره پرونده در زمینه مفاسد اقتصادی تشکیل شده و ۶۲ نفر از مدیران ارشد شامل مدیران کل معاونان و کارشناسان تتت تعقیب کیفری قرار دادیم اتهامات آنها اختلاس، ارتشا، تضییع اموال دولتی، پولشویی و... بوده است که بعضاً منجر به صدور حکم و بعضی در حال پیگیری و بعضی هم در حال رسیدگی و صدور حکم است همچنین در درون قوه قضائیه هم چهارده نفر از کارکنان دستگاه قضایی در استان پرونده برای آنان تشکیل شده است.

موحد با اشاره به اینکه تلاش شده مشکلات بنگاه‌های تولیدی برطرف و موانع را برداریم، یادآور شد: از بیکاری ۱۱ هزار و ۴۰۹ نفر در استان جلوگیری شده و کارگاه‌های تولیدی حمایت و احیاء شدند.

وی در زمینه ساماندهی جمعیت کیفری استان و کاهش آن که از محورهای اصلی سند تحول قوه قضایی است، توضیح داد: سال گذشته در چهار مناسبت ۴۶۰ نفر از زندانیان مشمول عفو شدند.

موحد با اشاره به اینکه ۳۵۳ نفر با مساعدت خیران از طریق ستاد دیه در سال ۹۹ آزاد شدند، گفت: ۴۵ نفر هم امسال آزاد شد و ۱۵ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی برای آزادی زندانیان در سال گذشته در استان استفاده شدند.

وی به ۲۱۳۸ مورد بازدید قضات دادگستری از زندان‌های استان اشاره داشت و ابراز کرد: ۱۰۰ درصد خانواده‌ها ی زندانیان تحت پوشش انجمن حمایت‌های انجمن حمایت‌های زندانیان هستند.

موحد عنوان کرد: ۳۸۱۵ مجازات جایگزین حبس در استان صادر شده و نیز ۸۱ نفر از زندانیان تبعه افغانستان از زندان‌های استان برای تحمل مجازات به زندان‌های کشور افغانستان منتقل شدند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه اظهار کرد: بعد از شیوع کرونا بحث زندانیان در بندهای بسته بود که هفت لایه قرنطینه ایجاد شد و یکی از اقدامات بسیار موثر انجام دادرسی‌های الکترونیکی یا اعزام بدرقه الکترونیکی زندانیان بود که از ابتدای شیوع کرونا بیش از ۱۱ هزار جلسه دادرسی الکترونیکی در زندان‌های استان داشتیم.

وی در بحث هوشمندسازی دستگاه قضایی به‌منظور سهولت در دادرسی و سرعت در رسیدگی و کاهش مراجعات مردمی به این دستگاه به‌خصوص در شرایط کرونا، استفاده از تکنولوژی نوین و سامانه‌های مجازی را ذکر کرد که یکی از نمادهای تحول است و اضافه کرد: بالغ بر ۴۰ سامانه در این زمینه فعال شده است.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس کل دادگستری استان کرمان هفته قوه قضائیه دستگاه قضا رئیس کل دادگستری استان کرمان شورای حل اختلاف دستگاه قضایی هزار پرونده قوه قضائیه صلح و سازش سال گذشته پرونده ها مختومه شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۴۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم قطعی پرونده فساد در مدیریت اسبق شهرداری و شورای شهر تکاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این خبر آمده است که معاونت وقت دایره فنی و درآمد شهرداری تکاب با مشارکت و همکاری رئیس شورای شهر وقت تکاب به اتهام ارتکاب جرائمی نظیر تحصیل مال از طریق نامشروع، شرکت در تبانی در معاملات شهرداری با اشخاص، سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی، به حبس، انفصال دائم از خدمات دولتی، جزای نقدی، انتشار حکم محکومیت در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، محکوم و این حکم در مرجع تجدیدنظر استان قطعی شده است و پرونده درخصوص بخش‌های دیگر مفتوح بوده و رسیدگی‌های قانونی لازم از طریق مرجع قضایی ذی صلاح در دست اقدام خواهد بود.
روابط عمومی دادگستری استان به همکاری موثر و نتیجه بخش اداره کل اطلاعات و دادگستری استان در مبارزه با فساد اداری خصوصاً در پرونده فوق اشاره و تاکید نموده به حمدا... نهاد‌های نظارتی استان هماهنگی خوبی در خشکاندن ریشه فساد دارند و در این خصوص دستگاه قضایی استان از اقدامات نهاد‌های نظارتی و امنیتی حمایت قاطع دارد.

دیگر خبرها

  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه‌اندازی می‌شود
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی
  • کمتر از یک درصد خطا در مراجع حل اختلاف استان وجود دارد
  • آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود/ مختومه شدن ۴.۵ میلیون پرونده در ۱۴۰۲
  • آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود/ مختومه شدن ۴.۵ میلیون پرونده در ۱۴۰۲
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • صدور حکم قطعی پرونده فساد در مدیریت اسبق شهرداری و شورای شهر تکاب
  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین