Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@05:21:09 GMT

شست‌ و شوی شبانه‌ روزی قطعه‌ای از بهشت

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۴۸۱۸

شست‌ و شوی شبانه‌ روزی قطعه‌ای از بهشت

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چند روز بیشتر به سالروز ولادت باسعادت حضرت ثامن الحجج (ع) باقی نمانده و دل‌های بسیاری برای زیارت حرم مطهر بی تاب است؛ جمعی از این عاشقان با وجود محدودیت‌های موجود خود را به مشهدالرضا (ع) رسانده‌اند تا در آخرین روز‌های دهه کرامت، تار و پود وجودشان را با گنبد و گلدسته‌های طلایی این بارگاه ملکوتی گره بزنند و میهمان ویژه این ایام شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این میان، اقدامات خاصی توسط اداره خدمات عمومی معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی در حال اجراست تا به بهترین شکل و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از زائران و مجاوران دور و نزدیک میزبانی شود.

در آستانه سالروز میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت بود که پیش‌بینی‌های لازم برای تقویت نیرو‌های اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی انجام شد به گونه‌ای که تقریباً از دهه سوم خرداد، ساعت و شیفت‌های کاری نیرو‌های این اداره با توجه به نیاز افزایش یافت و حالتی فوق‌العاده برای خدمات‌رسانی به محبان صحن و سرای رضوی ایجاد شد. حدود ۶۰۰ نفر هم در اجرا و نظارت بر چگونگی انجام خدمات مرتبط با تنظیف، غبارروبی و شست‌وشوی منظم بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی در طول شبانه‌روز مشغول فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید

آمادگی مشهد برای جشن میلاد امام رضا (ع)


همچنین در قالب یک برنامه ویژه با حضور گروه افتخاری ۲۵ نفره از تهران، تنظیف دیوار‌های اماکن متبرکه؛ از کف تا لبه پشت بام‌ها در صحن‌های مرکزی، بست‌های منتهی به صحن‌های مرکزی، ایوان‌های باب الهادی (ع)، باب الکاظم (ع) و...، از ۷ تا ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ به مدت یک هفته انجام شد و حرم مطهر رضوی به استقبال سالروز میلاد حضرت معصومه (س) رفت.

اگرچه تنظیف، غبارروبی و شست‌وشوی اماکن متبرکه رضوی همیشه به طور منظم انجام می‌شود، اما در دهه کرامت با افزایش تعداد نیرو‌ها و ساعات کاری، میزان دقت و شدت ارائه خدمات افزایش یافته تا به موقع خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران صورت بگیرد. به طور نمونه میزان شست‌وشو در حرم مطهر رضوی با توجه به افزایش تردد‌ها به ویژه در بعضی از بخش‌ها همچون منطقه پیرامون آبخوری‌ها بیشتر شده است.


از دیگر فعالیت‌های نیرو‌های اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی می‌توان به شست‌وشوی منظم حرم مطهر همچون دوربرگردان‌ها با استفاده از خودرو‌های نیسان و تنظیف شبانه بخش‌های مختلف بهشت‌های ثامن‌الائمه (ع) در آستانه مراسم غبارروبی گلزار مطهر شهدا در دهه کرامت، اشاره کرد.

همچنین نیرو‌های این اداره وظیفه نظافت و غبارروبی مکان‌های برگزاری مراسم‌های گوناگون ویژه دهه کرامت را در داخل رواق‌ها، چه قبل و چه بعد از اجرای مراسم برعهده دارند. در این بین، ساعات حضور دو خودروی مکانیزه جمع‌آوری زباله در حرم مطهر رضوی هم در دهه کرامت افزایش یافته است.

با توجه به ضرورت رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، ضدعفونی سطوح در اماکن متبرکه رضوی به طور جدی و منظم همچنان دنبال می‌شود. در این راستا اداره خدمات عمومی با هماهنگی بخش بهداشت، ضدعفونی صحن‌های پیرامونی و ورودی‌های حرم مطهر را با استفاده از پمپ‌های واترجت در ساعات خاص و ضدعفونی صحن‌های مختلف را با حضور ۸ تا ۱۰ نیرو با پمپ پشتی به طور مستمر در طول شبانه‌روز انجام می‌دهد. محلول ضدعفونی‌کننده دست هم در قالب نصب دستگاه‌های ضدعفونی خودکار چشمی و پمپ‌های دستی فشاری در بخش‌های گوناگون به ویژه گیت‌های بازرسی و ورودی رواق‌ها، مراجعه به خادمیاران سلامت و... در دسترس عموم زائران و مجاوران قرار دارد.

توجه به نظافت و ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی در مناسبت‌ها با توجه به افزایش حضور محبان امام رئوف (ع) در حرم مطهر رضوی از اهمیت خاصی برخوردار است. در حال حاضر بالغ بر هزار و ۷۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در ساختمان‌های مختلف در دو قسمت خواهران و برادران در اماکن متبرکه رضوی وجود دارد که تمامی این سرویس‌ها در ساعات پیک جمعیت باز است. ضدعفونی و تنظیف آن‌ها هم هر سه ساعت یک‌بار به طور منظم در لاین‌های مختلف انجام می‌شود.

همچنین اداره خدمات عمومی در توزیع بسته‌های متبرک رضوی مشارکت دارد چنان که هماهنگی‌ها، انتقال و تحویل بسته‌های شربت و شیرینی در شب و روز میلاد حضرت معصومه (س) به واحد‌های مربوطه حرم مطهر توسط جمعی از نیرو‌های این اداره انجام می‌شود.

 

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دهه کرامت رعایت دستورالعمل های بهداشتی غبارروبی حرم مطهر رضوی اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی اماکن متبرکه دهه کرامت نیرو ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۴۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کتیبه مقبره شیخ بهاء الدین محمد معروف به شیخ بهایی بصورت کتیبه ای سنگی به طول ۲۷۰ و عرض ۷۰ سانتی متر و ضخامت ۴ سانتی متر بالای مقبره او در میان آینه کاری‌های رواق شیخ بهایی به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آماده و نصب شده است.

جنس این کتیبه اهدایی از سنگ مرمر سبز بدون رگه و در گوشه‌های آن تزئیناتی به صورت طلا کاری نیز کار شده است تا جلوه‌ای شکوهمند به آن ببخشد.

در این کتیبه تاریخچه کوتاهی از زندگی این عالم پرآوازه که نقش بسزایی در توسعه حرم ملک پاسبان حضرت رضا(ع) داشته به صورت حجاری با روش سندبلاست با خطاطی استاد تعریفی و استاد توکلی آمده است و به معرفی تالیفات مهم، کارهای برجسته و شاگردان مطرح وی پرداخته شده است.

حضور شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع) فصلی درخشان در تاریخ این مکان مقدس است چراکه خدمات ارزشمند او در زمینه‌های مختلف، از معماری و عمران تا مدیریت و تولیت، این مکان را به یکی از زیباترین و با شکوه‌ترین اماکن مذهبی جهان تبدیل کرد.

از مسئولیت های شیخ بهایی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) می‌توان به «معماری و ساخت گنبد، گلدسته و ایوان‌ها» و نیز مسئولیت روشنایی و مدیریت موقوفات اشاره کرد.

ساخت ساعت آفتابی، تألیف کتاب‌های متعدد در مورد شخصیت علمی و فضایل حضرت رضا(ع) و نیز تدریس علوم مختلف در حرم مطهر رضوی از دیگر فعالیت‌های شیخ بهایی بوده است.

شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (زاده ۱۵۷۱ در بعلبک، لبنان - درگذشته ۱۶۲۷ در اصفهان) دانشمند، عارف، شاعر، نویسنده، اخترشناس و معماری ایرانی-لبنانی بود که در علوم مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، معماری و موسیقی تبحر داشت و در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران، در دربار او به مقامات مهمی رسید.

محل مدفن شیخ بهایی در رواقی با نام خود این عالم است که در گذشته خود ایشان در آن محل تدریس داشته‌اند و مقبره او از شمال به صحن آزادی از جنوب به رواق امام خمینی (ره) از مشرق به رواق دارالعباده و از مغرب به رواق دارالزهد راه دارد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229174 برچسب‌ها لبنان اصفهان ایران

دیگر خبرها

  • قطعه ای از بهشت در زمین + فیلم
  • تلاش شبانه‌روزی تیم‌های خدمات شهری برای رفع آبگرفتگی از معابر
  • نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد
  • فعالیت شبانه‌روزی ۱۷۰۰ نیروی خدمات شهری برای رفع آبگرفتگی
  • ترخیص همه نهاده‌های وارداتی از بندر امیرآباد
  • بیشترین بارش‌های شبانه‌روز گذشته در کدام مناطق کرمان بود؟
  • رسانه، سلاح اصلی در جنگ فرهنگ‌ها، ایدئولوژی‌ها و جهان‌بینی‌هاست
  • حال و هوای حرم مطهر رضوی در چهارشنبه زیارتی
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با کارت شناسایی جدید انجام می‌شود