Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@16:15:11 GMT

استان سمنان گستره‌ای امن برای حیات‌وحش

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۴۸۴۹

استان سمنان گستره‌ای امن برای حیات‌وحش

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از این استان به عنوان مهمترین زیستگاه پستانداران در کشور نام برد و گفت: بیش از 50 گونه پستاندار در زیستگاه‌های استان سمنان زیست دارند.

امیر عبدوس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان سمنان از تنوع جانوری بسیار بالایی در مقایسه با دیگر استان‌ها برخوردار است و همین زیستگاه‌های این استان پهناور را به زیستگاه‌های مهم کشور تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تعدد پستانداران در زیستگاه‌های مختلف این استان افزود: استان سمنان از نظر تعدد پستانداران  با بیش از پنجاه پستاندار رتبه نخست کشور را دارد.
وی از یوزپلنگ آسیایی به عنوان مهمترین و محبوب‌ترین گونه جانوری استان نام برد و افزود: علاوه بر یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی، خرس قهوه ای ، پلنگ، آهو ، گوزن، اورال ، قوچ ،کل، میش، جبیر، گربه شنی، گربه وحشی ،گربه پالاس، کاراکال، روباه شنی ، شاه روباه و روباه معمولی، کفتار، گرگ، تشی، خرگوش و...از جمله پستانداران استان هستند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از تنوع اقلیمی و آب و هوایی در این استان به عنوان یک مزیت مهم در استان نام برد و گفت: این تنوع اقلیمی سبب شده که در استان با تنوع جانوری و زیستی بسیار بالایی هم روبرو باشیم.

وی همچنین از آسمان این استان به عنوان آسمانی امن برای پرندگان نام برد و با اشاره به تعدد بالای پرندگان در زیستگاه‌های مختلف این استان خاطرنشان کرد: افزون بر 160 گونه پرنده در زیستگاه‌های استان سمنان زندگی می‌کنند.

عبدوس از زاغ بور  به عنوان تنها پرنده اندمیک ایران نام برد که در زیستگاه های این استان زیست دارد و افزود: هوبره ، کبک، کبک دری، تیهو، عقاب طلائی ، چند نوع شاهین، باز شکاری ، گپه‌ها ، دودوک ، باقرقره، جغد، خوتکا چندین گنجشک‌سان و...از مهمترین پرنده‌های آسمان این استان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان به گستردگی زیستگاه‌ها در این استان اشاره و تصریح کرد: بیش از یک چهارم مساحت استان سمنان که ششمین استان پهناور کشور است را زیستگاه‌ها و مناطق چهارگانه استان تشکیل می‌دهند و همین سبب شده که این استان از تنوع جانوری بسیار بالایی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 17 درصد کل مناطق چهارگانه کشور به تنهایی در این استان پهناور قرار دارند اظهار کرد: این مهم سبب شده که زیستگاه های استان سمنان از مهمترین زیستگاه‌ها در کشور باشند. ضمن اینکه جدا از پستانداران و پرندگان، این استان گونه‌های متعددی از دوزیستان، خزندگان و...را نیز در خود پناه دهد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اضافه کرد: این استان دارای سه پارک ملی، دو پناه گاه حیات وحش،، سه منطقه حفاظت شده، پنج منطقه شکار ممنوع و...است که این گستره، استان سمنان را به گستره ای امن برای حیات وحش مختلف تبدیل کرده است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حفاظت محیط زیست استان سمنان حیات وحش تنوع زيستي مدیرکل حفاظت محیط زیست استان استان سمنان نام برد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۴۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، علی مرادی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت:  با توجه به اینکه پتانسیل‌هایی در لایحه‌های اجتماعی وجود دارد و در بحث زیست محیطی استفاده میشود ،مخاطبین اثر گذار یک بخش شورا‌های اسلامی شهر هستند که در تبیین مسائل و اهداف محیط زیستی مشترک دارند.
وی افزود: این جلسه با حضور رئیس محیط زیست کشور و معاون رییس جمهور و شورا‌های عالی استان‌ها در کل استان‌های کشور به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • پیش‌بینی امام خمینی (ره) از سرکوب‌ها در آمریکا: آنها تحمل آشفتگی خوابشان را ندارند
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم