Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر مستعفی ارمنستان پس از برتری زودهنگام حزب "قرارداد مدنی" متعلق به وی، مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی شد.

خبرگزاری "ریانووستی" با استناد به گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات گزارش داد، با اعلام  ۳۰درصد از نتایج انتخابات روز گذشته، حزب پاشینیان  ۵۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۲ درصد آرا را در اختیار دارد، این در حالی است که حزب رقیب وی یعنی اتحاد ارمنستان متعلق به «رابرت کوچاریان» رئیس جمهوری پیشین ۱۸.۵۶ درصد آرا را از آن خود کرده است.

خبرگزاری روسی "اینترفکس" هم به نقل از پاشینیان اوایل امروز دوشنبه گفت: «هنوز همه آرا شمرده نشده اند، اما واضح است که ما اکثریت قانع کننده ای را در دست خواهیم داشت».

رسانه «اسپوتنیک» هم گزارش داده است که حزب کوچاریان اعتبار نتایج اولیه را زیر سوال برد.

اعتراض ها به دنبال پایان جنگ اخیر قره باغ منجر به افزایش فشارها بر دولت پاشینیان نخست وزیر مستعفی این کشور شد و  وی برای کاهش تنش ها برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را اعلام کرد. پاشینیان از آن زمان تحت فشار قرار گرفت  و معترضان خواستار کناره گیری وی به دلیل امضای  توافق نامه صلح با آذربایجان شدند که به درگیری ها پایان داد. بر اساس این توافق که با واسطه گری روسیه انجام شد، آذربایجان کنترل سرزمینی را که طی جنگ اوایل دهه ۱۹۹۰ از دست داده بود، دوباره بدست آورد.

پاشینیان خود این توافق نامه را یک فاجعه توصیف کرد، اما تاکید کرد برای جلوگیری از خسارات بیشتر انسانی و سرزمینی مجبور به امضای آن شده است.

ارمنستان که میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است، از متحدان نزدیک مسکو بشمار می رود. اگرچه پاشینیان که در سال ۲۰۱۸ با پشتیبانی اعتراضات خیابانی و با وعده مبارزه با فساد به قدرت رسید، روابط چندان گرمی با کرملین ندارد.

از سوی دیگر، کوچاریان به عنوان رقیب پاشینیان بومی قره باغ است. این منطقه به عنوان بخشی از آذربایجان در سطح بین المللی شناخته شده است اما مدتهاست مردم بومی ارمنی آن ادعای تسلط بر این منطقه را دارند. کوچاریان از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ رئیس جمهوری ارمنستان بود اما اقدام وی به دلیل  اعلام وضعیت اضطراری در مارس ۲۰۰۸ به دلیل انتخابات مورد مناقشه غیرقانونی اعلام شد. در آن زمان دستکم ۱۰ نفر در درگیری های میان پلیس و معترضان کشته شدند.

کوچاریان در مصاحبه اخیر خود با یک کانال تلویزیونی روسیه، پاشینیان را به انفعال در جنگ سال گذشته با آذربایجان متهم کرد و متعهد شد که در صورت به قدرت رسیدن، مذاکرات بر سر مرزهای قره‌باغ را آغاز کند.

مردم ارمنستان در حالی دیروز یکشنبه برای شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق‌های رای‌ رفتند که این امیدواری وجود دارد با مشخص شدن نتایج انتخابات و تحولات پس از آن، تنش های سیاسی در این کشور کاهش یابد. «آرمن سرکیسیان» رئیس جمهوری ارمنستان اواخر اردیبهشت، بیستم ژوئن (۳۰ خرداد) را به عنوان روز انتخابات زودهنگام پارلمانی تعیین کرد. 

برچسب‌ها آذربایجان انتخابات پارلمانی ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان انتخابات پارلمانی ارمنستان آذربایجان انتخابات پارلمانی ارمنستان انتخابات پارلمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۵۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی

سفیر ایران روز گذشته در دیدار با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی بر اهمیت رایزنی‌های مستمر تهران و مسقط تاکید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، موسی فرهنگ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان با "شهاب بن طارق بن تیمور آل سعید"، معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی دیدار و گفتگو نمود.

سفیر ایران در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌ها و تجربیات همکاری در حوزه دفاعی، اهمیت رایزنی‌های مستمر دو‌ کشور در حوزه‌های مربوطه را مورد تاکید قرار داد.

معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی نیز با اشاره به روابط تاریخی و ممتاز ایران و عمان، ابراز امیدواری کرد که مناسبات دو‌ کشور در زمینه‌های مختلف توسعه یابد.

تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عماندرباره تداوم ابتکار عمان در راستای لغو تحریم‌‌ها گفتگو شد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • آذربایجان غربی صاحب رتبه نخست کشوری درتولید آرتمیا
  • طرح جدید نخست وزیر اسرائیل برای اداره غزه
  • ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد
  • منع جانسون از شرکت در انتخابات محلی به دلیل نقض قانون
  • نویسنده اسرائیلی: پیروزی در رفح در انتظار ما نیست/ نتانیاهو از ترس فلج شده است
  • تمایل شدید محافظه کاران انگلیس برای فاصله گرفتن از سوناک
  • رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی
  • خطر شورش‌های درون حزبی بیخ گوش نخست وزیر انگلیس
  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند