Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@20:46:13 GMT

مهار کروناویروس با کمک باکتری روده

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۵۶۲۹

مهار کروناویروس با کمک باکتری روده

پژوهشگران کره جنوبی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید نوع خاصی از باکتری روده بتواند به مهار کروناویروس کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس استاندارد، پژوهشگران "دانشگاه یانسه"(Yonsei University) کره جنوبی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که نوع خاصی از باکتری "کومنسال"(Commensal) که ساکن روده است، ترکیباتی را تولید می‌کند که به مهار کروناویروس می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته‌های بالینی پیشین نشان داده‌اند که برخی از بیماران مبتلا به نوع متوسط تا شدید کووید-۱۹، از نشانه‌های گوارشی رنج می‌برند؛ در حالی که دیگران، نشانه‌های بیماری را فقط در ریه‌ها نشان می‌دهند.

"محمد علی"(Mohammed Ali)، دانشجوی مقطع دکتری پزشکی دانشگاه یانسه گفت: این سوال برای ما پیش آمد که آیا باکتری‌های ساکن روده می‌توانند از روده در برابر حمله ویروس محافظت کنند.

پژوهشگران برای بررسی این فرضیه، باکتری‌های ساکن روده را برای فعالیت علیه کروناویروس ارزیابی کردند.

علی گفت: بررسی‌های ما نشان داد "بیفیدوباکترها"(Bifidobacteria) که پیشتر مشخص شده بود سایر باکتری‌ها مانند "هلیکوباکتر پیلوری"(H. pylori) را سرکوب می‌کند و در برابر سندروم روده تحریک‌پذیر نیز فعال است، می‌تواند به فعالیت علیه کروناویروس بپردازد.

پژوهشگران از یادگیری ماشینی برای جستجوی ترکیبات بالقوه مقابله کننده با بیماری استفاده کردند و دریافتند که برخی از آنها ممکن است در برابر کروناویروس نیز سودمند باشند.

علی ادامه داد: ما برای آموزش دادن مدل خود، از مجموعه داده‌های پیشین مربوط به کروناویروس استفاده کردیم چندین ترکیب را علیه کروناویروس مورد بررسی قرار دادیم. از آنجا که اهداف این روش، ویژگی‌های مشترکی با کروناویروس دارند، این روش قابل توجه به نظر می‌رسد. 

علی با تاکید بر ماهیت بوم‌شناسی روش مورد استفاده در این پژوهش، مشاهده کرد که بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های موجود و درمان‌های سرطان، ترکیباتی هستند که باکتری‌ها از آنها برای رقابت با یکدیگر در دستگاه گوارش استفاده می‌کنند.

وی افزود: یافتن میکروب‌هایی که مولکول‌های ضد کروناویروس را ترشح می‌کنند، روشی امیدوارکننده‌ برای تولید پروبیوتیک‌های طبیعی یا مهندسی شده برای گسترش روش‌های پیشگیری خواهد بود که روشی پایدارتر را برای مقابله با عفونت‌های ویروسی فراهم می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 باکتری روده دستگاه گوارش سندروم روده تحریک پذیر کروناویروس کرونا در جهان همه باهم علیه کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت

گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو» ژاپن می‌گویند باکتری‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند هم در ژاپن و هم در خارج از کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده‌اند.

متخصصان می‌گویند باکتری‌های مقاوم به دارو به دلیل استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا می‌کنند از جمله در بیمارانی که مصرف داروها را بدون در نظر گرفتن دستورالعمل تجویز شده توسط پزشک متوقف می‌کنند در حالی که میکروب‌ها در بدن آنها باقی می‌مانند.

تمرکز تحقیقات این گروه بر کلون E.coli ST۱۳۱ بود که مقاومت آنتی‌بیوتیکی بالایی دارد.

طی این مطالعه، ST۱۳۱ را از نمونه‌های آب دریاچه و رودخانه و همچنین مدفوع حیوانات در حیات وحش از جمله راکون‌ها و گوزن‌ها که در استان‌هایی از جمله «گیفو» و «شیگا» گرفته شده بود به مدت شش سال تا سال ۲۰۲۱ جدا کردند. سپس محققان ویژگی‌های ژنتیکی آن ها را تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها همچنین ST۱۳۱ مشتق شده را که از نمونه‌های ادرار افراد در همان منطقه به دست می‌آمد، تجزیه و تحلیل کردند تا آن ها را با پس‌زمینه ژنتیکی نمونه‌های مشتق شده از محیط زیست مقایسه کنند.

آنالیزها حاکی از شباهت ژنتیکی نزدیک بین ST۱۳۱ انسان و محیط‌های آبی و حیات وحش است که نشان‌دهنده گسترش احتمالی باکتری از جامعه انسانی به محیط طبیعی است.

به گزارش شبکه تلویزیون ملی ژاپن (NHK)، این گروه می‌گوید این  نخستین‌بار در ژاپن است که گسترش باکتری‌های مقاوم به دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی آن ها نشان داده شده است.

این متخصصان همچنین هشدار می‌دهند اگر اقداماتی انجام نشود، باکتری‌های مقاوم به دارو می‌توانند بیشتر در طبیعت گسترش پیدا کنند و سپس از حیوانات به مردم بازگردند و سبب شیوع بیماری‌های عفونی جدید شوند.

ساتو تویوتاکا، دانشیارِ دانشکده تحصیلات تکمیلی دامپزشکی دانشگاه هوکایدو در این باره گفت که در مطالعات آتی می‌خواهد شناسایی کند چگونه باکتری‌های مقاوم به دارو از مردم به طبیعت پخش می‌شوند و چگونه می‌شود از گسترش آن ها جلوگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌های پیشین خود بارها تاکید کرده است مقاومت ضدمیکروبی یکی از مهمترین تهدیدات بهداشت عمومی و توسعه جهانی است.

این سازمان و دیگر نهادهای بهداشتی می‌گویند باکتری‌های مقاوم به ضدمیکروب‌ها مسئول حدود ۱.۲۷ میلیون مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند و اگر تدابیری اتخاذ نشود، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ موجب مرگ ۱۰ میلیون نفر در سال شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن