Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون اول قوه قضاییه از حضور مردم در انتخابات 28 مرداد تجلیل کرد و به منتخب مردم تبریک گفت.
به گزارش خبرگزاری آریا، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته قوه قضاییه که همه ساله از اول تا هفتم تیر برگزار می‌شود با تبریک دهه کرامت افزود: از وقت شناسی مردم قدردانیم که با وجود تلاش دشمنان و بدخواهان و معاندان، مجدد حماسه دیگری را آفریدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: ما انتخاب مردم را ارج می‌نهیم و خدمت حجت ااسلام و المسلمین رئیسی هم تبریک می‌گوییم.
محسنی اژه‌ای افزود: این حضور گرم و معنادار مردم را به همه ملت و دلسوزان و به ویژه مقام معظم رهبری تبریک می‌گوییم.

هفته قوه قضاییه فرصتی برای نقد عملکرد‌ها
معاون اول قوه قضاییه گفت: هفته قوه قضاییه فرصتی برای نقد عملکرد‌های یک ساله در این مجموعه است.
آقای محسنی اژه‌ای در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه هفته قوه قضاییه افزود: همه ساله در این هفته برنامه‌های قوه قضاییه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و همه از این فرصت برای ارائه گزارش از عملکرد سال گذشته خودشان در قوه قضاییه استفاده می‌کنند.
وی گفت: نامگذاری هفته قوه قضاییه این فرصت را ایجاد می‌کند که عملکرد قوه در طول یک سال گذشته مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.
آقای محسنی اژه‌ای تصریح کرد: نامگذاری یک هفته به نام قوه قضاییه فرصتی است تا اقدامات مناسب در این قوه اتفاق بیفتد ضمن اینکه عملکرد بخش‌های مختلف قوه قضاییه از سوی اصحاب رسانه و مردم مورد نقد و ارزیابی قرار بگیرد.
معاون اول قوه قضاییه گفت: سال گذشته به لحاظ مسائل کرونایی کار‌ها کمی سخت دنبال شد، اما تلاش‌های خوبی هم در دستگاه قضا برای حل مشکلات مردم انجام شد.

از برنامه زمان‌بندی سند تحول جلوتریم
معاون اول قوه قضاییه گفت: در بحث سند تحول دستگاه قضا از برنامه زمان بندی سند جلوتریم.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری افزود: سند تحول با تلاش گروهی از نخبگان و صاحب نظران متشکل از داخل و خارج قوه قضاییه طراحی و 47 محور و مشکلات اصلی قوه شناسایی شد.
وی گفت: این سند قابل ارتقا است و در سال 99 ارتقا یافت و همچنان این سند ممکن است به روز شود.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: این سند با توجه به فناوری‌های جدید متحول می‌شود.
معاول اول قوه قضاییه گفت: بر اساس ارزیابی‌ها و سفر به 12 استان و بررسی مشکلات قضایی استان‌ها به نظر می‌رسد مردم در این دو سال از عملکرد قوه قضاییه رضایت داشتند و این رضایت را در انتخاب مردم در انتخابات 28 خرداد دیدیم.
 
مبارزه با فساد اولویت دستگاه قضا در سال 1400
معاون اول قوه قضاییه گفت: صیانت از حقوق مردم وظیفه دستگاه قضاست و ما مبارزه با فساد را در سال 1400 با جدیت دنبال می‌کنیم.
آقای محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری افزود: سال 1400 برای قوه قضاییه متفاوت با سال‌های گذشته بود و همانطور که انتخابات امسال متفاوت از انتخابات این چهل و چند سال اخیر بود و مردم از ماه‌ها قبل از ریاست محترم قوه قضاییه آقای رئیسی درخواست می‌کردند که حضرتعالی ثبت نام و در انتخابات شرکت کنید.
وی گفت: شاهد بودم شما هم شاهد بودید از اقشار مختلف به صورت حضوری و یا به صورت بیانیه خواستند که آقای رئیسی کاندیدا شود و ریاست قوه به عنوان یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری ثبت نام کردند، طبعاً یک بخشی از وقتشان را باید در این مسیر صرف می‌کردند و بخش عمده وقت خود را در قوه قضاییه، که تدابیری اندیشیده شد که در این راستا کوچکترین خللی در امور قضایی به وجود نیاید.
آقای محسنی اژه‌ای تصریح کرد: تمهیداتی اندیشیده شد تا کوچکترین خللی در کار‌ها به وجود نیاید و در این خصوص کوچکترین شائبه وجود ندارد و بحمدالله با ارزیابی که من داشتم در این دو زمینه توفیق داشتیم و توانستیم جلوی شائبه‌ها را بگیریم.
وی گفت: درباره تعیین رئیس جدید قوه قضاییه در وقت خود، مقام معظم رهبری تصمیم می‌گیرند و به حمدالله مردم به آقای رئیسی اعتماد کردند و ایشان را با رای معنادار و با فاصله زیاد با سایر نامزد‌ها انتخاب کردند.
معاون اول دستگاه قضا افزود: با انتخاب رئیس قوه قضاییه بعدی این انتظار و توقع به حق مردم نسبت به این که کار‌ها حتماً باید بیش از پیش بهتر انجام شود با جدیت دنبال خواهد شد و با توجه به اینکه در سال‌های 98 و 99 یکی از اولویت‌ها مبارزه با فساد بوده در سال 1400 نیز مبارزه با فسادبا جدیت دنبال می‌شود.
 
راه اندازی 20 سامانه در هفته قوه قضائیه
معاون اول قوه قضاییه گفت: در سال گذشته 40 سامانه برای دسترسی سریعتر مردم به خدمات قضایی و جلوگیری از وقوع فساد رونمایی شد که 20 سامانه دیگرهم در هفته قوه قضائیه رونمایی می‌شود.
آقای غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری افزود: سامانه ابلاغ الکترونیکی از قبل از ورود آقای رئیسی به قوه قضائیه اجرایی شده بود، اما هم اکنون بیشتر ابلاغ‌های ما الکترونیکی انجام می‌شود و بسیاری از رسیدگی در دادسرا‌ها و دادگاه‌های الکترونیکی شده است که اگر دولت و مجلس در بخش بودجه بیشتر به ما کمک کنند توفیق‌های بیشتری در این بخش خواهیم داشت.
وی ارتباط صوتی و تصویری خانواده زندانیان را نیز از دیگر اقدامات قوه قضائیه اعلام کرد.
معاون اول قوه قضائیه به اجرای هر چه بیشتر قانون حدنگار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اگر بودجه افزایش پیدا کند ظرف یکی دو سال آینده این طرح به اتمام می‌رسد.
 
بدون اصلاح نظام بانکی و مالیاتی همچنان گرفتاریم
معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر نظام بانکی و مالیاتی و ساختار بودجه اصلاح نشود همچنان در خصوص پرونده‌های قضایی گرفتاری داریم.
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه سخنانش در نشست خبری افزود: در سال‌های گذشته ما کمک‌های فراوانی به بانک مرکزی کردیم که مثلاً در موسسات اعتباری و شرکت‌های تعاونی اعتبار که مشکلاتی جدی برای بانک‌ها و بانک مرکزی و مردم ایجاد کرده بود از سال 96 تا 98 ساماندهی خوبی صورت گرفت و قوه قضائیه به بانک مرکزی کمک کرد تا با موسسات غیر مجاز در این بخش برخورد شود چرا که مسئولان وقت وزارت تعاون نظارت کافی بر شرکت تعاونی‌های اعتبار نداشتند.
وی گفت: در خصوص وصول معوقات هم از قبل از سال 95 اقداماتی آغاز شد که هنوز ادامه دارد.
معاون اول قوه قضائیه افزود: در سال‌های گذشته که با برگشت نیافتن ارز‌های صادراتی مواجه بودیم در جلسات متعدد از مسئولان بانک مرکزی درخواست فهرست این افراد را داشتیم که مثلاً در فهرستی که به ما اعلام شد نام خانمی را به ما معرفی کردند که حدود 300 میلیون دلار باید برمی گرداند که ما وقتی از او دعوت کردیم اقدامی مبنی بر صادرات را منکر شد و می‌گفت کارت بازرگانی به نام او گرفته اند و بابت اجاره آن کارت 10 تا 12 میلیون تومان به او داده اند.
آقای محسنی اژه‌ای گفت: افرادی از این قبیل زیاد داشتیم و یکی از خلاء‌های جدی در این زمینه نداشتن آمار دقیق بود و نمی‌دانستند چه کسی به چه مقدار صادرات کرده و چه مقدار ارز برنگشته است؟
وی افزود: در فهرستی که با ما ارائه کردند نام کسانی را دادند که فقط 100 دلار بدهکاری داشتند و ما در پیگیری هایمان به این نتیجه رسیدیم که 10 میلیارد دلار متعلق به شرکتی است که به یک وزارتخانه وابسته بوده است.
معاون اول قوه قضائیه گفت: ما امسال در جلسه‌ای با حضور سران قوا و رئیس کل بانک مرکزی مطرح کردیم که چرا این 10 میلیارد دلار را وصول نکردید؟ ابتدا تکذیب کردند بعد که دیدند آمار‌های ما براساس آمار‌های خودشان است قول دادند پیگیری کنند.
آقای محسنی اژه‌ای افزود: در زمینه برگشت ارز‌های صادراتی و اقدامات مرکز اجرای سازمان ثبت اسناد و املاک فقط در سال گذشته 9 هزار میلیارد تومان به وصول مطالبات بانک‌ها کمک شد.
وی گفت: در بخش نظام بانکی و مالیاتی همچنان دچار مشکلاتی هستیم که همه این‌ها باید در دولت اصلاح شود.
معاون اول قوه قضائیه افزود: در بخش رسیدگی به مشکلات کارخانه‌ها و بخش تولید تاکیدات فراوانی داشتیم که به گونه‌ای اقدام کنند تا اگر کارخانه‌ای تخلفی هم داشت مواد اولیه و تجهیزات کارخانه توقیف نشود تا شاهد تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران نباشیم و مکرر تاکید کردیم که اگر قرار است کسی در کارخانه بازداشت شود به گونه‌ای امور تدبیر شود که کارخانه تعطیل نشود.
آقای محسنی اژه‌ای گفت: برخی بانک‌ها برخلاف بانک مرکزی، سود مرکب و جریمه‌های سنگین و تمدید قرارداد‌ها را داشتند که کمر تولید کننده را شکسته بودند و در جلسات متعددی که داشتیم شاهد بودیم که بانک مرکزی بخشی از مسائل را برطرف کرد، اما همچنان کار‌های زیادی باید انجام شود.
وی افزود: در بخش صدور مجوز هم همچنان شاهدیم که ده‌ها بار افراد را سرگردان می‌کنند و برخی‌ها به ناچار به دلال متوسل می‌شوند که امیدواریم با کمک رئیس جمهور منتخب و همچنین قوه قضائیه امور را در این بخش اصلاح کنیم.
 
بسیاری از پرونده‌های کثیرالشاکی تعیین تکلیف شده است
معاون اول قوه قضاییه گفت: رؤسای کل دادگستری‌ها مأموریت ویژه دارند تا رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی را در اولویت قرار دهند و سال گذشته بسیاری از این پرونده‌ها تعیین تکلیف شد.
آقای محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه برنامه‌ای برای افزایش سرعت رسیدگی پرونده‌های کثیرالشاکی دارید؟ افزود: سال گذشته بسیاری از این پرونده‌ها تعیین تکلیف شد که البته این به این معنا نیست که مختومه شده است بلکه بر روند رسیدگی به آن در دست صدور کیفرخواست و یا نحوه رسیدگی در دادگاه تسریع ایجاد شده است.
وی گفت: ما در این بخش نیازمند کمک دولت هستیم چرا که بیشتر پرونده‌های کثیرالشاکی مربوط به شرکت تعاونی‌های اعتباری، تعاونی‌های مسکن و لیزینگ‌های خودرو است.
معاون اول قوه قضاییه افزود: ما شاهدیم که مثلاً یک شرکت تعاونی با صد‌ها عضو غیر از اعضای رسمی پیش فروش‌هایی کرده اند که نهایتاً هزاران نفر گرفتار شده اند و ما در برخی پرونده‌ها با 15 هزار شاکی مواجه ایم و مثلاً یکی از پرونده‌های شرکت تعاونی‌های اعتباری یک میلیون نفر شاکی داشت.
آقای محسنی اژه‌ای گفت: برای رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده‌های کثیرالشاکی دستورالعملی صادر شد که هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند.
معاون اول قوه قضاییه افزود: بسیاری از این پرونده‌ها مشکل کارشناسی دارد و دولت آینده باید تلاش کند تا ما شاهد پرونده‌های کثیرالشاکی نباشیم.

امید برای رفع فوری مشکلات اقتصادی مردم
معاون اول دستگاه قضا: قوه قضاییه، رئیس جمهور آینده را کامل می‌شناسد و با دیدگاه‌های او آشناست و وقتی این دو قوه یکدیگر را درک کنند، امیدواریم تا گام‌های بلند در رفع مشکلات مردم برداشته شود.
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قوه قضاییه گفت: بعد از اینکه در سال 57 انقلاب به پیروزی رسید، استکبار، قدرت‌های شیطانی و شیطان بزرگ باور نمی‌کردند که آنچه را در این منطقه و کشور پایه گذاری کرده و پایه محکمی را گذاشته بودند، یک روحانی و یک مرجع تقلید بتواند با کمک مردم کاخ‌های عنکبوتی آن‌ها را در داخل و خارج فرو بریزد و این انقلاب را به سامان برساند.
وی گفت: وقتی انقلاب به پیروزی رسید، دشمنان نهایت تلاش خود را کردند تا از نفوذ این انقلاب و تثبیت آن جلوگیری کنند، ولی بازهم نتوانستند. بلافاصله انقلاب با این عظمت و بزرگی به فضل پروردگار با امامت امام بزرگوارمان و اطاعت ملت از آن امام، در کمترین زمان ممکن، تثبیت شد.
معاون اول قوه قضاییه افزود: قانون اساسی نوشته و به رای مردم گذاشته شد؛ نظام جمهوری اسلامی به رای مردم گذاشته شد و با آرای بسیار بالا رای آورد و مجلس، دولت و بسیاری از نهاد‌های انقلاب در زمان کوتاه تثبیت شدند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: دشمنان از همه امکانات خود برای شکست انقلاب استفاده کردند، در نیمه سال 59، یک جنگ بسیار بزرگ را از خارج به ایران اسلامی تحمیل کردند و جنگ‌های داخلی را به راه انداختند تا از تثبیت جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند، بسیاری از بزرگان کشور را ترور کردند و به خاک و خون کشیدند؛ به این موضوع هم اکتفا نکردند و بسیاری از مردم کوچه و بازار را از کشاورز گرفته تا استاد و دانشمند شهید کردند.
وی با بیان اینکه دشمنان به دست گروه مزدور منافقین 17 هزار نفر را شهید کردند، گفت: با وجود همه این اقدامات، انقلاب به رهبری امام، حمایت مردم و به عنایت پروردگار تثبیت شد، جلو رفت و تا امروز به نظامی مقتدر و غیرقابل شکست تبدیل شده است؛ تا حدی که دشمنان به خودشان اجازه نمی‌دهند جمهوری اسلامی ایران را تهدید کنند.
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به نامگذاری اول تا هفتم تیر به نام هفته قوه قضاییه در پی شهادت آیت الله بهشتی ریاست وقت دستگاه قضا و یارانش در هفتم تیرماه سال 60 بدست منافقین کوردل، تاکید کرد: قوه قضاییه نیز از این فرصت استفاده می‌کند تا عملکرد سال قبلی خود را به مقام معظم رهبری، مسئولان کشور و مردم عزیزمان گزارش کند و کارکرد خود را در معرض رسانه‌ها قرار دهد تا مورد نقد و آسیب شناسی بیشتری قرار گیرد و هر سال از نقد عملکرد و پیشنهاد‌های داده شده استقبال می‌کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: سال گذشته و امسال به لحاظ شرایط کرونایی تا حدی شرایط متفاوت است، ولی در این حال به مقدار ممکن و در جایی که وضعیت کرونا قرمز و نارنجی نباشد با حضور در بین مردم، از طریق رسانه‌های مختلف و رسانه ملی به برخی عملکرد‌ها و کارکرد‌ها و اولویت‌های سال جاری اشاره می‌شود.
معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: امسال در هفته قوه قضاییه برای دستگاه قضا یک تفاوتی بین سال 1400 با سال‌های گذشته بوده و هست و در گذشته سابقه نداشته که ریاست قوه قضاییه در انتخابات شرکت کند؛ از ماه‌ها قبل از آغاز ثبت نام کاندیداها، اقشار مختلف مردم از حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به صورت بیانیه یا درخواست‌های شخصی درخواست می‌کردند که ایشان ثبت نام و در انتخابات شرکت کند.
وی ادامه داد: طبیعتا ایشان بخشی از وقت خود را باید در آن مسیر صرف می‌کرد و بخشی دیگر را در قوه قضاییه؛ تدبیری اندیشیده شد که در این راستا کوچکترین خللی در امور قضایی ایجاد نشود و همچنین کوچکترین شائبه‌ای هم ایجاد نشود که در این دو زمینه توفیق داشت.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: مردم به ریاست قوه قضاییه اعتماد و ایشان را با رای معناداری انتخاب کردند و ایشان باید تمهیدات لازم را برای دولت آینده داشته باشد و از این طرف برای قوه قضاییه مسئولیت‌ها را ادامه دهد.
وی ادامه داد: یک تفاوت دیگر معنادار که البته بعد از استقرار ریاست جمهور آینده اتفاق خواهد افتاد، انتظار و توقع به حق مردم است نسبت به اینکه کار‌ها حتما باید بیش از گذشته بهتر باشد و مردم توقع و انتظار دارند که باید به حق این کار‌ها انجام شود، زیرا ریاست قوه قضاییه که به عنوان منتخب مردم باید در هفته‌های آینده رسما ریاست جمهوری را عهده دار شود، حدود 40 سال در قوه قضاییه بوده و حدود 10 سال مسئولیت بازرسی کل کشور را عهده دار بوده است.
معاون اول قوه قضاییه افزود: حدود 10 سال معاونت اولی را در قوه قضاییه عهده دار بوده و در این دو سال و اندی نیز ایشان ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشته است، لذا به همه زمینه‌ها و چالش‌ها و همه مشکلات و مسائل و مشکلات دولت‌ها آگاه است و یکی از اولویت‌های بزرگ سال‌های گذشته از چندین سال پیش و به خصوص در سال‌های اخیر مبارزه با فساد در ساحت‌های مختلف بوده است.
وی تاکید کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی که دولت آمریکا به پاکرده، حمایت جدی از تولید داخلی، مبارزه با فساد و قاچاق از اولویت‌های سال‌های گذشته تا به امروز بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای یادآور شد: ما می‌دانیم فساد بستر‌ها و زمینه‌هایی دارد، ریاست قوه قضاییه با توجه به مسئولیت‌ها و وقوف کامل به این موارد، بستر‌های فساد و مقررات و بخشنامه‌های دست و پاگیر برای اخذ مجوز‌ها را می‌شناسد و به موضوع واردات و صادرات، توزیع ارز، رانت‌هایی که از کنار توزیع ارز و تخصیص آن و تغییر کاربری ایجاد می‌شود، وقوف کامل دارد، همچنین با مشکلات بانک‌ها در عرصه تولید آشناست.
معاون اول قوه قضاییه افزود: از طرفی قوه قضاییه، رئیس جمهور آینده را کامل می‌شناسد و با دیدگاه‌های او آشناست و وقتی این دو قوه بطور کامل یکدیگر را درک کنند، بسیار امیدوار هستیم تا گام‌های فوری و سریع و بلند در رفع مشکلات مردم در همه زمینه‌ها به ویژه در مسائل اقتصادی برداشته شود.
وی افزود: ان شاء الله با کمک مجلس، دولت و قوه قضاییه بتوانیم در زمان معقول و منطقی و کوتاه قدم‌هایی بلندی را در رابطه با مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف برداریم.

مقابله با فساد در داخل و خارج قوه قضاییه همچنان جدی است
معاون اول قوه قضاییه گفت: مبارزه با فساد در داخل و خارج این قوه جدی است و شدت بیشتری هم پیدا خواهد کرد.
آقای محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه کاهش اطاله دادرسی از تاکیدات سند تحول قوه قضاییه است، افزود: بخشی از این اطاله به قوه قضاییه مربوط نمی‌شود و باید دولت و مجلس همکاری کنند.
وی گفت: مثلا چرا معوقات بانکی همچنان رخ می‌دهد و ما باید در مبارزه با فساد جدی‌تر عمل کنیم تا بازدارندگی بیشتری داشته باشد.
معاون اول قوه قضاییه به پرونده‌های مهم چند دهه گذشته از جمله پرونده امیر منصور آریا، پرونده بابک زنجانی، پرونده مهدی جهانگیری، پرونده فریدون و پرونده بانک سرمایه اشاره کرد و افزود: برای مثال در پرونده بانک سرمایه متهمان زیادی از دانه درشت‌ها محکوم شدند.
آقای محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه مبارزه با فساد شدت بیشتری پیدا خواهد کرد، گفت: قطعاً فساد می‌تواند موجب بدبینی مردم به نظام هم شود و ما باید در این بخش کارسازتر وارد شویم.
وی افزود: چندین سامانه برای گزارش گیری فساد در معاونت پیشگیری و سازمان بازرسی کل کشور طراحی شده است و قوه قضاییه برخورد جدی خود را ادامه می‌دهد و دولت هم باید بستر‌های فساد را از بین ببرد.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس سند تحول قوه قضاییه چه اقداماتی در خصوص رسیدگی به حقوق زندانیان و کاهش تعداد اعدام‌ها داشته اید؟ گفت: ما دراین خصوص تحت تاثیر فضا سازی‌ها و جو سازی مدعیان حقوق بشر قرار نمی‌گیریم، اما معتقدیم تا جایی که ضرورت ندارد حبس نباید انجام شود.
آقای محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه سیاست حبس زدایی در دستور کار جدی ماست، افزود: ما در بخش اعدام‌ها هم اصلاحاتی داشته ایم به این ترتیب که آن‌ها که در خصوص مواد مخدر اعدام می‌گرفتند، کمتر شدند.
وی گفت: در خصوص آزادی‌های مشروط هم به گونه‌ای عمل شده است که تا حد امکان کسی زندان نیفتد و برای مجازات‌های جایگزین حبس هم اقداماتی شده است که نیازمند همکاری دیگر سازمان‌ها و دیگر وزارتخانه‌ها هستیم.
معاون اول قوه قضاییه افزود: برای زندانیان طویل المدت هم برنامه‌ای داریم که حتماً در زندان‌ها حرفه‌ای بیاموزند و از این طریق باید به خانواده زندانیان هم کمک شود که در این بخش هم اقداماتی صورت گرفته است.
آقای محسنی اژه‌ای تحقق کامل طبقه بندی زندانیان را نیاز به کمک دولت دانست و گفت: تفکیک بازداشت موقت از محکومان هم برای ما مهم است.
وی افزود: در سال گذشته 120 هزار مورد مرخصی داده شد که در این آمار برخی از زندانیان چندین بار مرخصی گرفته اند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: در سال گذشته 18 هزار نفر زندانی آزاد شدند و 15 هزار آزادی مشروط داشتیم و هم اکنون تعداد محکومان ما غیر از بازداشت موقت 145 هزار نفر است.
آقای محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین اقدامات قوه قضاییه در بحث پیشگیری از وقوع جرم افزود: تا چند سال پیش تفکر این بود که وقتی فردی به زندان می‌افتد و محکوم می‌شود خودش نوعی پیشگیری از جرم است، اما بعد‌ها به این نتیجه رسیدیم باید از وقوع جرم پیشگیری شود و به همین علت در زمان آیت الله آملی لاریجانی معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شد.
وی گفت: البته شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم هم با حضور اعضایی از سه قوه تشکیل شده است که در این بخش هم اقداماتی صورت می‌گیرد و در سند تحول قوه قضاییه هم برای پیشگیری از وقوع جرم، قوه قضاییه با بیش از 500 نهاد غیر دولتی و نیرو‌های مردمی ارتباط دارد که در این زمینه آقای غلامی معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برنامه‌های خوبی دارد.

گزارش سازمان بازرسی درباره واکسیناسیون نهایی نشده است
معاون اول قوه قضاییه گفت: سازمان بازرسی کل کشور در خصوص ترک فعل مسئولان در بحث واکسیناسیون ورود کرده، اما گزارش، نهایی نشده است.
آقای محسنی اژه‌ای درادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر قوه قضاییه دربرخورد با فساد موفق بوده است؟ افزود: دربرخی مفسده‌ها ما شاهد وقوع جرم هستیم و آنجا ورود می‌کنیم، اما در مواردی که تخلف رخ می‌دهد ما وارد نمی‌شویم.
وی با اشاره به اینکه بین تخلف و فساد باید تفکیک قائل شد، گفت: مثلاً در بحث تعدیل بازار ارز سیاستگذاری‌هایی صورت می‌گیرد که باید ببینیم فساد است یا خلاف؟ ما در دولت‌های مختلف شاهد بودیم یکی از سیاست‌های بانک مرکزی برای تعدیل ارز، تزریق ارز در بازار بود که در سال‌های اخیر هم مقدار زیادی ارز به بازار تزریق شد و باید ببینیم این اقدامات درست بوده یا نه و اگر غلط بود جرم است یا خلاف؟
معاون اول قوه قضاییه افزود: ما در پرونده‌های مرتبط با مسئولان بانک مرکزی که همچنان هم برخی از آن پرونده‌ها مفتوح است شاهد بودیم که ارز به بازار تزریق شد، اما به دست مصرف کننده واقعی نرسید و به خارج کشور قاچاق شد در حالی که باید به گونه‌ای عمل می‌شد که به دست مصرف کننده برسد.
آقای محسنی اژه‌ای گفت: برای توزیع سکه هم که به منظور تعدیل بازار انجام شده بود ما با وجود اینکه 600 صرافی مجاز داشتیم شاهد بودیم که فقط به 15 صرافی دادند؛ آیا این رانت ایجاد نمی‌کند؟
وی افزود: فردی برای کاری از بانک تسهیلات گرفته بود، اما این مبلغ را به جای صرف در آن کار به خرید 38 هزار سکه اختصاص داده بود و این جرم است.
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: دربحث ترک فعل مسئولان به طور کلی باید شفاف شود که کدام ترک فعل، جرم و کدام قابل پیگیری است و اگر کسی موظف به انجام تکلیفی است و آن را عمداً انجام نداد جرم کرده است، اما اگر تکلیفی داشت و امکان انجامش نبود، مجرم نیست.
وی افزود: شاید هم مجرم نباشد، اما به دلیل انجام ندادن مسئولیت اثر وضعی بگذارد و به عده‌ای خسارت وارد شود که در این خصوص مدعی العموم یا شاکی خصوصی می‌تواند ورود کند.

رسیدگی مسئولان عالی قضایی به درخواست‌های بیش از 37 هزار نفر
معاون اول قوه قضاییه گفت:سال گذشته مسئولان عالی قوه قضاییه به درخواست‌های بیش از 37 هزار نفر- مراجعه مردمی- رسیدگی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری افزود: سال گذشته حدود 37 هزار و 944 نفر مراجعه مردمی اعم از سفر استانی و غیر استانی داشتیم که البته عمده آن در سفر‌های استانی بود و آمار ملاقات‌های مردمی روسای کل دادگستری‌ها و سایر مسئولان بیش از این است.
وی تصریح کرد: سال گذشته 57 هزار و 587 مکاتبه از ناحیه مردم با قوه قضائیه صورت گرفته که تمام این نامه‌ها مطالعه شده و دستور داده شده است.
محسنی اژه‌ای گفت: مواردی که در داخل قوه قضاییه بوده، مسئول پیگیری گذاشته شده است تا اگر مشکل قابل حل هست، حل شود و اگر قابل حل نیست در مورد آن برای فرد مورد نظر توضیح داده شود.
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: موضوعاتی که خواسته آن‌ها در رابطه با قوه قضاییه نبود و مستقیم نمی‌توانست رفع مشکل کند نیز به دستگاه‌های مربوطه ارجاع می‌شد.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دستگاه قضایی در راستای حمایت از رعایت حقوق شهروندی و همچنین در زمینه مبارزه با فساد و حاکم بودن شفافیت دستگاه قضا چه اقدامی انجام داده است؟ گفت: دستورالعمل‌هایی برای گرامیداشت کرامت ارباب رجوع صادر شد تا افرادی که مراجعه می‌کنند سریع کارشان انجام شود. همچنین دستورالعمل‌هایی در رابطه با امنیت قضایی صادر و تاکید شد حتی فردی که مورد اتهام قرار می‌گیرد از زمان احضار و بازداشت وی، حق و حقوق او رعایت شود و از آن طرف حق جامعه نیز باید رعایت گردد.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: هنر قوه قضاییه آن است که حق فرد و جامعه و محکوم له و محکوم علیه را جمع کند، اگر گاهی یک سویه حرکت کنیم حقی ضایع می‌شود.
معاون اول قوه قضاییه بیان داشت: فرض کنید که بین زوج و زوجه اختلافی شده است و مهریه و حق و حقوقی برای زوجه است و این زوجه می‌خواهد مهریه خود را طلب کند، اما زوج می‌گوید ندارم. حال ما یک قاعده مسلم داریم که اگر فردی واقعا معسر است زندان نرود، از آن طرف سازوکاری باید داشته باشیم تا ببینیم این حرف راست است یا دروغ.
وی افزود: ما نباید یک سویه حرکت کنیم، گاهی رعایت حق متهم نباید مستلزم از بین رفتن حق جامعه باشد، از سوی دیگر نباید حق کسی که متهم به او ظلم کرده است نیز از بین برود.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: حال ما می‌خواهیم به عنوان حقوق عامه اقدامی انجام دهیم، این اقدام نیازمند ملاحظه است؛ لذا دستورالعمل‌های مختلفی صادر شد از جمله آن می‌توان به دستورالعمل امنیت قضایی و دستورالعملی که برای سازمان زندان‌ها نوشته شد، اشاره کرد.
وی ادامه داد: جامعیت بین حقوق موضوعی است که باید روی آن کار کرد، باید بررسی شود که چه کار کنیم تا هم حق یک فرد سارق و هم حق مالباخته رعایت شود.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با انتصاب رئیس قوه قضاییه بعدی آیا فرآیند اصلاحات به وجود آمده قوه ادامه پیدا می‌کند و چه تضمینی وجود دارد که این روند متوقف نشود یا به سمت و سویی دیگر حرکت نکند؟ گفت: سند تحول قوه قضاییه سندی نیست که قائم به شخص و موقت باشد. این سند، سندی است که با تجربه 40 سال گذشته و آسیب شناسی نسبت به 40 سال گذشته و استفاده از نخبگان مختلف پیش بینی شده است و ساز و کاری هم دارد که ارتقاء هم پیدا می‌کند.
وی افزود: حتما با تمام توان این سند ادامه پیدا خواهد کرد و اجرا خواهد شد و ارتقا پیدا خواهد کرد و پسرفت نخواهد داشت؛ بلکه پیشرفت هم خواهد داشت. البته باید هم مردم و هم رسانه‌ها به ما کمک بکنند و بنای قضاییه هم بر این است که با اصلاحات آینده و با ارتقای همین سند با قوت بیشتری به کار ادامه بدهد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: رئیس قوه قضائیه رهبر انقلاب محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه شود معاون اول قوه قضاییه معاون اول قوه قضاییه معاون اول قوه قضاییه گفت پرونده های کثیرالشاکی غلامحسین محسنی اژه ای آقای محسنی اژه ای آقای محسنی اژه ای گفت معاون اول قوه قضائیه آقای محسنی اژه ای سند تحول قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم ریاست قوه قضاییه پاسخ به سوالی هفته قوه قضاییه پیدا خواهد مبارزه با فساد قوه قضاییه قوه قضاییه سال های گذشته حجت الاسلام سال گذشته نشست خبری مشکلات مردم تعیین تکلیف شرکت تعاونی داخل و خارج آقای رئیسی شاهد بودیم بانک مرکزی دستگاه قضا گونه ای مورد نقد پرونده ها اولویت ها انجام شود هزار نفر زمینه ها بانک ها ثبت نام کار ها سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۵۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان، ۲۸ تبعه پاکستان که به جرم ورود غیرقانونی و صید غیرمجاز در زندان به سر می‌بردند، با استفاده از رأفت اسلامی و با تعلیق بخشی از مجازات حبس آنان، آزاد و به کشور خود بازگردانده می‌شوند.

غریب آبادی افزود: در چارچوب توافقات به عمل آمده با پاکستان، برخی اتباع ایرانی زندانی در این کشور نیز آزاد خواهند شد و این فرایند میان دو کشور تا تعیین تکلیف تمامی افراد بازداشتی در ایران و پاکستان، ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6095301

دیگر خبرها

  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
  • حل مشکل ۵۰ ساله ساکنان جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • رئیس قوه قضائیه در هرمزگان: چرخه معیوب سرمایه گذاری درکشور نیاز به اصلاح دارد
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان
  • ضرب‌الاجل قالیباف به دولت ربطی به کرسی ریاست در مجلس دوازدهم دارد؟
  • رئیس قوه قضائیه: پرونده‌های اموال تملیکی تعیین تکلیف شود
  • بازدید رئیس قوه قضائیه از بندر شهید رجایی
  • تعیین تکلیف ۱۰ هزار و ۶۰۰ کانتینر کالای متروکه در هرمزگان