Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌نویس «لایحه قانونی ساختار و وظایف فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور» را جهت بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای اصول (۱۰)، (۲۱) و (۲۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای تکالیف مقرر در بند (پ) ماده (۵۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده (۸۰) قانون برنامه ششم توسعه، پیش‌نویس «لایحه قانونی ساختار و وظایف فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور» را جهت بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این پیش نویس، سازمان بهزیستی کشور نسبت به اجرای برنامه اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی از طریق مراکز «اورژانس اجتماعی (مرکز مداخله در بحران)»، «خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳)»، «خدمات سیار اورژانس اجتماعی» و «پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق و سکونتگاه‌های غیررسمی» و همچنین نسبت به ارایه خدمات تخصصی و حمایتی به هنگام و در دسترس به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی که در شرایط بحرانی قرار دارند (موارد اقدام به خودکشی، کودک آزاری، همسر آزاری، والد آزاری، دختران و زنان در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی همچنین مداخلات اجتماعی - روانی در حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی) بطور شبانه‌روزی و رایگان اقدام کرده است.

درحال حاضر این برنامه، در قالب «۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی»، «۲۵۶ پایگاه خدمات اجتماعی»، «۳۱ مرکز خط تلفن ۱۲۳» و «۴۲۹ تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی» و بیش از ۵۰۰۰ نفر نیروی انسانی در اقصی نقاط کشور ارایه خدمت می‌کند و از ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی، ۲۰۱ مرکز در دولت دوازدهم راه‌اندازی و به بهره برداری رسیده است.

طبق پیش نویس ارائه شده و با توجه به اینکه فعالیت مذکور به عنوان تنها فعالیتی در کشور که خدمات اجتماعی - روانشناختی فوریتی را به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی که در شرایط بحرانی قرار دارند، ارایه می‌کند، نیازمند رفع موانع و چالش‌هایی در فرایند اجرا به ویژه در زمینه ایجاد امنیت شغلی و روانی کارکنان شاغل در فعالیت و هماهنگی سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط است، لذا به منظور رفع موانع و چالش‌های یاد شده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌نویس «لایحه قانونی ساختار و وظایف فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور» را تهیه و جهت سیر مراحل تصویب، به دولت ارایه کرده است.

براساس این گزارش، پیشنهاد فوق هم اکنون در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در دست بررسی و تصمیم‌گیری است.

به گزارش ایسنا، لایحه مذکور شامل چهار فصل است که فصل اول در برگیرنده کلیات و تعریف برخی اصطلاحات است که طبق ماده 2 این لایحه، دریافت کنندگان خدمات فوریتهای اجتماعی شامل افراد آسیب‌دیده اجتماعی یا در معرض آسیب اجتماعی مانند (خشونت‌دیدگان خانگی از قبیل کودک آزاردیده، همسرآزاردیده، سالمندآزار دیده، معلول آزاردیده، کودکان در وضعیت مخاطره‌آمیز، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، دختران و پسران فرارکرده یا طردشده از منزل؛ زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان خیابانی، حمایت اجتماعی-روانی فوریتی در حوادث طبیعی و انسان ساخت به گروه‌های هدف سازمان) هستند که در شرایط بحرانی قرار دارند.

همچنین براساس فصل سوم این لایحه، دستگاه‌ها و نهادهایی از قبیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، قوه قضائیه و وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اقتصاد و دارایی، کمیته امداد امام خمینی، سازمان صدا و سیما و... در راستای تحقق اهداف این لایحه مکلف به انجام وظایفی هستند. 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان بهزیستی اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور آسیب دیده اجتماعی اورژانس اجتماعی معرض آسیب پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۶۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی

روح الله سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدیریت درمان دارای ۱۲ آزمایشگاه تشخیص طبی فعال در ۳ بیمارستان، یک پلی کلینیک و ۸ درمانگاه است و در این آزمایشگاه‌ها ۶۰ نیروی متخصص در رشته‌های علوم آزمایشگاهی به ارائه خدمت به بیمه‌شدگان اشتغال دارند.

وی افزود: در سال گذشته در بخش بستری و سرپایی برای حدود ۳۳۰ هزار مراجعه بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت تشخیص طبی در آزمایشگاه‌های مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان به‌صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه شده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی گفت: آزمایشگاه‌های مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان مرکزی به انواع وسایل تشخیصی در زمینه‌های مختلف از جمله کشت میکروبی، هورمون‌شناسی، تشخیص مولکولی، بانک خون، بیوشیمی، خون‌شناسی مجهز هستند و تقریباً تمامی آزمایش‌های تشخیصی طبی عمومی و برخی تخصصی در این آزمایشگاه‌ها قابل ارائه و انجام است.

وی افزود: چنانچه به عللی امکان ارائه برخی خدمات معدود در آزمایشگاه‌های ملکی این سازمان مقدور نباشد، از طریق مراکز طرف قرارداد قابل انجام است.

سهرابی بیان کرد: آزمایش‌های تشخیص طبی در ۹ مرکز درمانگاهی، مطابق سطح‌بندی خدمات آزمایشگاهی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان به‌عنوان متولی نظام سلامت انجام می‌شود و در ۳ بیمارستان نیز تقریباً تمامی آزمایشات موردنیاز برای سیر درمان بیماران قابل انجام است و برای ارائه این خدمات از بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی هیچ وجهی دریافت نمی‌شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در بخش درمان غیرمستقیم نیز با بیش از ۹۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی و دولتی طرف قرارداد هستیم که خدمات آزمایشگاهی را حسب تشخیص پزشک و در قالب تعهدات بیمه‌های پایه که از سوی شورای عالی بیمه تعریف شده به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و سایر افراد تحت پوشش این سازمان ارائه می‌کنند.

کد خبر 6086749

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی
  • افزایش پایگاه‌های موتورلانس اورژانس در فارس