Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی ادیب زاده گفت: بنا‌هایی که مالک خصوصی دارند ما بر روی پروژه‌های مرمتی مربوط به آن‌ها نظارت می‌کنیم و اگر بنایی ثبتی باشد و مالک در آن اشتغال ایجاد کند ما کمک‌های سالانه‌ای را هم بابت حفظ و نگهداری بنا به مالک عرضه می‌کنیم. اگر هم آسیبی به بنا برسد تذکر‌های لازم به آن‌ها داده خواهد شد و در نهایت هم اگر دخل و تصرفی در بنا اتفاق بیفتد اقدامات حقوقی لازم را انجام خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران درخصوص اهدافی که در واگذاری و تغییر کاربری بنا‌های تاریخی دنبال می‌شود به میزان گفت: آن بنا‌هایی که قبلا از طرف میراث فرهنگی استان تهران در اختیار صندوق حفظ و احیا قرار داده شده را آن‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌کنند. بخش خصوصی هم موظف است تا این بنا‌ها را مورد مرمت قرار دهد و مسوولیت حفاظت این بنا‌ها را در مدتی که مورد بهره برداری قرار می‌گیرند را بر عهده می‌گیرد. از این جهت باید کاربری در شان اثر را برای یک بنای تاریخی تعریف کنند و طبق آن کاربری مجوز‌های لازم را دریافت کنند.
وی در واکنش به اینکه آیا نداشتن امکان مالی کافی عامل واگذاری این بنا‌ها از سوی میراث فرهنگی می‌شود گفت: خیر. چون در سال‌های گذشته هم خود میراث فرهنگی بسیاری از این بنا‌ها را مرمت کرده است. اما از آنجایی که بعضی از این بنا‌ها استفاده اداری برای ادارات کل ندارند در دوره‌ای به صندوق واگذار شده اند و صندوق هم آن‌ها را واگذار کرده است. اما آن بنا‌هایی که جزو نفایس ملی باشند به بخش خصوصی واگذار نمی‌شوند و تغییر کاربری داده نمی‌شوند.
معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره اینکه آیا واگذاری بنا‌ها باعث بی مسوولیت شدن میراث فرهنگی در قبال آسیب دیدگی احتمالی این بنا‌ها نمی‌شود گفت: خیر؛ اینگونه نیست. ما باید اول ببینیم مالکیت این بنا‌ها با چه شخص یا نهادی است. قانونگذار مشخص کرده که شرح وظایف مربوط به این بنا‌ها باید به چه صورتی باشد. از این جنبه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های داخلی وزارت میراث فرهنگی را هم باید در نظر گرفت که روی چنین مسایلی نظارت دارد. این بخشنامه‌ها به نوعی تکلیف را مشخص می‌کنند.   وی افزود: بنا‌هایی که مالک خصوصی دارند ما بر روی پروژه‌های مرمتی مربوط به آن‌ها نظارت می‌کنیم و اگر بنایی ثبتی باشد و مالک در آن اشتغال ایجاد کند ما کمک‌های سالانه‌ای را هم بابت حفظ و نگهداری بنا به مالک عرضه می‌کنیم. اگر هم آسیبی به بنا برسد تذکر‌های لازم به آن‌ها داده خواهد شد و در نهایت هم اگر دخل و تصرفی در بنا اتفاق بیفتد اقدامات حقوقی لازم را انجام خواهیم داد. اما آن دسته از بنا‌های تاریخی که ثبت ملی نشده باشند یعنی بنا‌هایی که واجد ارزش تاریخی هستند و در اختیار بخش خصوصی قرار دارند باز هم ما مشاوره‌های حفاظتی و مرمتی لازم را به مالکان آن‌ها ارائه می‌کنیم. اما ممکن است مالکان این بنا‌ها در نگهداری بنا کوتاهی کنند. همچنانکه بعضا هم دیده شده که چنین اتفاقاتی پیش آمده است.   بیشتر بخوانید: تعاملات حوزه میراث فرهنگی باید شکل واقعی خود را حفظ کند

ادیب زاده درباره اینکه اگر بنای تاریخی ثبت ملی نشده‌ای آسیب ببیند میراث فرهنگی ورود پیدا می‌کند یا مسوولیت نمی‌پذیرد گفت: قانون به طور مشخص بنا‌های ثبتی را خطاب قرار می‌دهد. یعنی وقتی یک بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می‌رسد زیر چتر حمایتی قانون قرار می‌گیرد. در این صورت مالک بنا چه بخش خصوصی باشد یا بخش دولتی و نیمه دولتی موظف خواهد بود که از بنا حفاظت کند و آسیب‌های بنا را جبران کند. ما هم طبق مواردی که در قانون پیش بینی شده کمک‌هایی را به صورت سالانه به بهره برداری کنندگان یا مالکان این بنا‌های ثبتی پرداخت می‌کنیم.
معاون میراث فرهنگی تهران درباره بنا‌هایی که در شرف ثبت ملی شدن بوده اند، اما در زمانی که هنوز فرایند ثبت انجام نشده مورد آسیب واقع شده اند گفت: ساخت و ساز در حریم بنا‌های تاریخی تابع ضوابطی است. ما در محدوده بنا‌های تاریخی دستورالعملی را داریم که ضابطه عمومی حریم است و شامل بنا‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی می‌شود. این ضابطه عمومی حریم مشخص می‌کند که تا چه فاصله‌ای چه تعداد پلاک به چه صورتی و طبق چه ضوابطی می‌توانند کد ارتفاعی داشته باشند و ساخت و ساز‌ها به چه شکلی می‌تواند انجام بگیرد.   وی ادامه داد: بنای ثبتی می‌تواند به صورت تک بنا باشد یا به صورت مجموعه‌ای از بناها، میدانگاه یا محوطه باشد. هر کدام از این‌ها یک حریم اختصاصی دارند و در دستورالعمل مربوط به حریم اختصاصی نحوه ساخت و ساز فعالیت‌های عمرانی محدودیت‌هایی که در ارتفاع دیده شده در ضوابط مشخص شده و به تصویب رسیده است. این دستورالعمل ابلاغ شده و شهرداران مناطق مختلف هم پایبندی لازم درباره این ضوابط را دارند و موارد را با حفظ واحد از ما استعلام می‌کنند.   انتهای پیام/ برچسب ها: مرتضی ادیب زاده بناهای تاریخی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بناهای تاریخی بنا های تاریخی میراث فرهنگی بنا هایی بنا ها بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۶۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: با حضور رئیس اداره حرایم وزارتخانه، محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در تشریح این خبر اظهار کرد: طی هماهنگی قبلی و به منظور تعیین تکلیف نهایی محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان، با حضور امیر ارجمند رییس اداره حرایم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار لاهیجان، معاون و کارشناسان حوزه میراث، فرهنگی، پایش میدانی از سطح شهر انجام و با رفع ابهام و موارد مدنظر شهرداری تفاهم مشترک حاصل و مقرر شد مطالعات تکمیلی و موارد اصلاحی در دستور کار مشاور قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افزود: بنا بر وظایف ذاتی، راهبرد اداره کل صیانت از بافت ها و بناهای تاریخی ارزشمند است و در این راستا تعامل و هم افزایی حداکثری با دستگاه‌های ذیربط همچون شهرداری ها یکی مهمترین اصول و سیاست های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تلاش و همراهی شهردار لاهیجان به منظور پاسداشت و مراقبت از آثار ارزشمند شهر قدردانی کرد و گفت: حراست حفظ و احیاء بافت ها و بناهای تاریخی وظیفه ی همه افراد و آحاد جامعه است و اگر چه مطابق با قانون و به طور رسمی این مسئولیت بر عهده ی وزارتخانه متبوع گذاشته شده اما مشارکت همگانی برای پاسداشت میراث فرهنگی اجتناب ناپذیر است.

جهانی ابراز امیدواری کرد با تعامل و ارتباط نزدیک با شهرداری لاهیجان، ضمن تسریع در روند تکمیل مطالعات، با تایید شواری فنی و ابلاغ از سوی وزارتخانه، چالش های حوزه بافت و بناهای تاریخی این شهر به پایان برسد.

کد خبر 748198

دیگر خبرها

  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • برگزاری مزایده بناهای تاریخی استان مرکزی در نیمه نخست سال جاری
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد