Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:55:37 GMT

رونق خرید تضمینی کلزا و گندم در مازندران

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۷۶۵۲

رونق خرید تضمینی کلزا و گندم در مازندران

به گزارش ایرنا اردیبهشت و خرداد زمان برداشت و عرضه دو محصول مهم کشاورزی در مازندران، یعنی کلزا و گندم است. برداشت کلزا معمولا از میانه‌های اردیبهشت و برداشت گندم نیز در نیمه دوم خرداد هر سال در مازندران آغاز می‌شود.

طبق اعلام جهاد کشاورزی مازندران، حدود ۱۳هزار هکتار از زمین‌های زراعی مازندران در سال زراعی جاری به کشت کلزا رفت که نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده است و همچنین بر اساس آمار ۵۶ هزار هکتار از زمین های استان نیز زیر کشت گندم رفت  که این میزان حدود پنج هزار هکتار بیشتر از سال زراعی گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانند سال‌های گذشته مراکز خرید تضمینی کلزا و گندم در مازندران محل عرضه این محصولات کشت شده توسط کشاورزان هستند و اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران  به عنوان مباشر خرید ۲ محصول گندم و کلزا با دایر کردن ۳۰ مرکز در حال خرید تضمینی این محصولات است.  

عباسعلی وفایی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که تولید و خرید دانه روغنی کلزا  به دلیل افزایش مراکز خرید ، پرداخت به موقع و نظارت بیشتر رونق یافته است، گفت :  تاکنون هشت هزار و ۲۵۶تن دانه روغنی کلزا  خریداری شد که ۳۵میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان نیز به صورت نقدی پرداخت شده است.

وی با بیان این که خوش حسابی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان یکی از عوامل اصلی رونق تولید و خرید تضمینی طی سال های اخیر در  استان است ، توضیح داد: طبق رویکرد دولت تدبیر و امید پرداخت به موقع بهای محصولات کشاورزی باعث می‌شود در سال‌های آتی نیز افزایش تولید داشته باشیم.

مدیر کل غله مازندران با ذکر این نکته که پرداخت به موقع علاوه بر این که سبب افزایش انگیزه کشاورز برای تولید محصول می شود، ادامه داد: این اقدام مهم دولت سبب شده است تا این محصول استراتژیک  از چرخه خرید تضمینی خارج نشود و در واقع دست دلال‌ها کوتا شود.

وفایی نژاد طرح سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی برای ثبت و خرید تضمینی کلزا و گندم را بسیار مناسب و اثرگذار برای ساماندهی خرید ،نظارت و کوتاه شدن دست دلالان دانست .

طرح سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی  از سال ۱۳۹۵ در کشور آغاز شد و هدف از اراه اندازی این سامانه ثبت اطلاعات بهره بردارانَ، بهره برداری ها و فعالیت های حوزه ترویج و مراکز کشاورزی توسط مروجان در راستای اجرایی شدن نظام نوین ترویج است. 

حدود ۸۵ درصد از دانه روغنی کلزای مورد نیاز کشور وارداتی است و دولت برای  تشویق کشاورزان به کشت این محصول ، قیمت خرید تضمینی برای تولید داخلی در نظر گرفته است. ثبت زمین زیر کشت در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی سبب می شود تا افراد سودجو نتوانند با واردات قاچاق کلزا ، آن را در قالب کشت داخل به مراکز خرید تحویل دهند.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا  امسال با ۲ درصد ناخالصی و ۹ درصد رطوبت ۱۱ هزار تومان است. به عبارتی مراکز خرید به ازای هر درصد افت رطوبتی بالای ۹ درصد و افت ناخالص بالای ۲ درصد ، از وزن محصول کلزا تحویلی کسر و بهای آن را محاسبه و پرداخت می کنند. پارسال بیش از ۱۱ هزار تن دانه روغنی کلزا در مازندران خریداری شده بود. 

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

خرید تضمینی ۴۸هزار تن گندم در مازندران 

مدیر کل غله مازندران با بیان این که امسال مراکز خرید گندم از ۲۳مرکز به ۳۰ مرکز افزایش یافته است، گفت: تا کنون ۴۸هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان خریداری شد و بابت آن نیز ۷۳میلیارد و ۳۶۷میلیون تومان به صورت نقدی به حساب گندمکاران واریز شده است.

وفایی نژاد با بیان این که کیفیت گندم تولیدی مازندران بالاتر از سایر استان‌های کشور است و مازندران در تولید گندم با کیفیت رتبه ممتاز کشور را دارد، توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته همواره بخشی از گندم مرغوب استان به خارج از استان حمل و نقل می شد که با مصوبه شورای آرد ونان و با هماهنگی نیروی انتظامی ،خروج گندم از استان ممنوع و در واقع مدیریت شده است.

وی با اشاره به  اهمیت خرید تضمینی محصولات  اصلی که جنبه امنیت ملی غذایی دارد ، بیان داشت: برای دستیابی به خرید حداکثری گندم و دانه روغنی کلزا باید از همه ظرفیت‌های موجود در استان از جمله شرکت‌های تعاون روستایی، کشاورزان، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها بهره گیری شود.

دولت امسال با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت هر کیلو گرم گندم با  افت چهار درصد مفید و یک درصد غیرمفید را پنج هزار تومان اعلام کرد . پارسال قیمت هر کیلو گرم گندم در طرح خرید تضمینی ۲هزار و ۵۰۰ تومان بود.

طبق آمار رسمی سال گذشته ۶۱هزار تن گندم توسط غله مازندران به صورت تضمینی خریداری شده است.

کشت گندم در مازندران به دو صورت دیمی و آبی انجام می شود. میانگین عملکرد دیمزارها حدود ۲ تن و آبی هم حدود چهار تن است ولی پیش بینی امسال برداشت ۱.۷ تن در دیمزارها و ۳.۵ تن در کشت آبی است.

بیشترین سطح زیر کشت گندم مازندران در مناطق شرقی بویژه شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه است. گندم در این شهرستان ها در سه منطقه جلگه‌ای، میان بند و کوهستانی کشت می‌شود.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن تولید و روانه بازار می شود.

برچسب‌ها گندم ساری مازندران کلزا خرید تضمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم ساری مازندران گندم ساری مازندران کلزا خرید تضمینی گندم در مازندران دانه روغنی کلزا پرداخت به موقع جهاد کشاورزی خرید تضمینی کلزا و گندم خریداری شد مراکز خرید هزار هکتار هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است

به گزارش خبرنگار مهر، علی معتمدی پور ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: در راستای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، تمهیدات لازم با اختصاص هشت مرکز ویژه خرید تضمینی در استان در نظر گرفته و تجهیز شده است.

وی بیان داشت: در سال جاری، ۶۹ هزار هکتار از اراضی استان دیم و بقیه آبی است و سطح زیر کشت جو نیز ۲۸ هزار هکتار است.

معتمدی پور با بیان اینکه خرید تضمینی کلزا نیز طبق دستور مقام عالی وزرات به بخش خصوصی واگذار شد، گفت: ۷۰ درصد نیاز گندم مصرفی از داخل استان تأمین شد و کار برداشت گندم و جو در این استان با ۳۲۱ دستگاه کمباین انجام می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری که با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، برنامه ریزی هدفمند برای به کارگیری امکانات مورد نیاز برای برداشت به موقع و در کمترین زمان ممکن گندم به عنوان یک محصول راهبردی و شاخص‌ترین محصول در امنیت غذایی انجام گرفته و با هم افزایی و تلاش مضاعف در کنار هم در برداشت گندم و انجام مسئولانه رسالت تأمین امنیت غذایی گام برمی داریم.

کد خبر 6088523

دیگر خبرها

  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند