Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@22:49:58 GMT

زکات؛ صدقه‌ای خالصانه همراه با تزکیه نفس انسان‌ها

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۸۳۵۳

زکات؛ صدقه‌ای خالصانه همراه با تزکیه نفس انسان‌ها

ایسنا/خراسان رضوی استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی با اشاره به موارد استفاده واژه «زکات» در سایر ادیان، گفت: زکات‌، در واقع لزوم توجه به خوشرویی با مردم و روابط اجتماعی جامعه را بیان می‌کند.

علی‌رضا آزاد در کانال خود در فضای مجازی در خصوص تفسیر واژه «زکات» در آیات قرآن و روایات پیامبران و ائمه معصومین، اظهار کرد: در آیه ۵۵ سوره مریم به نقل از حضرت اسماعیل آمده است که «وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ وَکَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا» لذا بر اساس این آیه می‌توان متوجه شد که حضرت اسماعیل نیز خانواده و قبیله خود را به «صلاة» و «زکات» دعوت می‌کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین این اعمال در زمان پیامبران دیگر نیز مورد تأکید بوده و در آیات قرآن تأسیس نشده است. در آیه ۵ سوره بینه نیز در خصوص کلیت اهل کتاب بیان شده است که «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَیُقِیمُوا الصَّلَاةَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ ۚ وَذَٰلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ» به این معنا که کتب آسمانی امر نشده بودند، مگر به این دلیل که خدا را به اخلاص کامل در دین پرستش کنند و از دین غیر حق روی برگردانند و نماز را به پا دارند و به فقیران زکات بپردازند.

وی ادامه داد: همانطور که در گذشته نیز بیان شد، صلاة به معنای رابطه انسان با خداوند و زکات به معنی ارتباط با مردم و خلق خدا است، لذا در کنار یکدیگر قرار گرفتن «صلاة» و «زکات» بیانگر این است که در واقع دین قیّم، دینی است که رابطه با خداوند و خلق را سازمان می‌دهد. در میان مسلمانان نیز از ابتدا در سوره‌های مکی به زکات اشاره شده و به نوعی زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی آن صورت گرفته تا در اواخر بعثت و در سال نهم هجری قمری تشریح شود.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی بیان کرد: به عنوان مثال در آیه «وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَاةِ فَاعِلُونَ» سوره مؤمنون، پرداخت و عمل به زکات از اوصاف مؤمنان بیان می‌شود. همچنین با توجه به آیه ۵۵ سوره مائده نیز این سؤال ایجاد می‌شود که آیا زکات در این آیات به معنای عمل فقهی به کار رفته و یا به معنای سخاوت و حسن معاشرت با مردم و رعایت حق مردم در اموال خود به کار رفته است؟

آزاد خاطرنشان کرد: در آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ»، در خصوص حاتم‌بخشی حضرت علی (ع) تصریح شده و جناب زمخشری نیز می‌فرماید که این آیه به اجماع تمام مفسران در شأن حضرت علی بیان شده است. این آیه از جمله معدود آیاتی است که بدون شک و به اجماع مفسران شیعه و سنی در مورد حضرت علی(ع) است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضرت علی در این واقعه زکات فقهی خود را پرداخت می‌کرده‌اند، عنوان کرد: خیر، حضرت، حق فقرا از اموال خود را پرداخت می‌کنند و الزاما به این معنا نیست که زکات که باید به نصاب رسیده باشد و در چارچوب خاصی پرداخت شود، بلکه زکات در این آیه به معنای کمک به فقرا به کار رفته است. بنابراین کسانی که زکات را به معنای فقهی آن در نظر می‌گیرند، برای اثبات تفسیر این کلمه الزاما به معنای فقهی آن، دچار دشواری خواهند شد.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی با اشاره به این‌که «امام صادق(ع) در روایت‌های متعددی در خصوص زکات سخن گفته‌اند»، خاطرنشان کرد: ایشان در روایتی می‌فرمایند که خداوند بر این امت، چیزی را سخت‌تر از زکات واجب نگردانیده است و هلاکت بیشتر امت‌ها به دلیل نپرداختن زکات است. به این ترتیب چنانچه زکات را در معنی فقهی آن در نظر بگیریم، با توجه به این روایت در واقع زکات، سخت‌ترین عمل فقهی تفسیر می‌شود، در حالی که خمس و جهاد گاهی سخت‌تر از زکات هستند.

آزاد عنوان کرد: بنابراین زکات، در این روایت به معنای رعایت حقوق مردم در اموال بیان شده است. به تعبیری دیگر این روایت، باور به این‌که مستمندان در مال اغنیاء دارای حقی هستند را بیان می‌کند، لذا خوش‌رفتاری با مردم، انسان را پاک و زکیّ می‌سازد. همچنین با توجه به این روایت، امت‌ها به دلیل نپرداختن زکات از بین می‌روند و این موضوع به این معنی است که اگر رابطه مردم با یکدیگر -که امروزه با عنوان روابط اجتماعی نامیده می‌شود- درست نباشد و رعایت مستمندان و مستحقان صورت نگیرد، امت‌ها نابود خواهند شد.

وی اضافه کرد: از جمله نکاتی که در این خصوص وجود دارد این است که در آیات تشریع زکات -آیه ۶۰ و ۱۰۳ سوره توبه- از زکات با عنوان صدقه نام برده شده است. صدقه با واژه صداق به معنای مهریه هم‌ریشه است. به این معنا که صدقه اموال و یا بخشی از اموال است با صداقت و از دل و جان پرداخت می‌شود. در مرام حضرت علی(ع) نیز در برخورد با کسی که زکات بر او واجب باشد، اما آن را پرداخت نکند، نباید با فشار و اصرار پرداخت را به وی تحمیل کنیم، زیرا زکات باید خالصانه و صادقانه پرداخت شود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قرآن کريم قرآن زکات علیرضا آزاد حضرت علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۸۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم

محمد هادی ایمانیه در جلسه شورای عشایر با تقدیر از تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی «ره» خواستار تداوم برگزاری جشنواره زکات و فرهنگسازی در این حوزه شد. 

او خواستار فرهنگسازی پیرامون سنت حسنه زکات در جامعه شد و اظهار داشت: پروردگار متعال همواره بر این موضوع تاکید دارد که پرداخت زکات موجب برکت اموال می‌شود. 

ایمانیه غیرت عشایر توانمند استان فارس را شایسته الگوسازی دانست و گفت: باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر در میدان عمل و در مقیاس وسیع تری بهره‌مند شویم و با اتخاذ این راهکار در راستای هویت سازی آنها گام برداریم. 

استاندار فارس از تلاش دشمنان برای کمرنگ ساختن هویت جوانان ایران اسلامی خبر داد و افزود: عشایر ریشه دار استان فارس و ایران اسلامی از پیشینه درخشانی در تاریخ برخوردار هستند و با اتخاذ راهکار‌های آموزشی و فرهنگی می‌توان بر عزت نفس و ارزش مداری جوانان افزود. 

او از آموزش و پرورش، معاونت اجتماعی سپاه و سایر دستگاه‌های مسئول خواست تا دوره‌های فرهنگی و اعتقادی برای ارتقاء میزان دانش معرفتی و اعتقادی معلمان عشایر و بهورزان برگزار کنند. 

ایمانیه دستاورد این دوره‌های آموزشی را ارتقا سطح دانش اعتقادی و معرفتی معلمان و بهورزان اعلام کرد و بیان داشت: در سال جاری برای حداقل دویست نفر دوره‌های غنای فرهنگی برگزار شود. 

به گفته نماینده عالی دولت در استان فارس، عدم دسترسی عشایر به آب آشامیدنی مطلوب قابل قبول نیست و این چالش با تمهیدات آبفا استان و سازمان امور عشایر و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید برطرف شود. 

ایمانیه در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: تفاهمنامه سه جانبه‌ای میان اداره کل عشایری استان، اداره کل برنامه و بودجه فارس با دستگاه‌های خدمات رسان به منظور ارایه خدمات مطلوب به عشایر در حوزه‌های مختلف تا پایان خردادماه سال جاری منعقد شود. 

راه اندازی اورژانس عشایر، کتابخانه عشایر، اختصاص سهیمه آرد و نان از دیگر مواردی بود که استاندار فارس در جلسه شورای امور عشایر به آنها اشاره کرد. 
لازم به ذکر اشت در این جلسه کریمی مدسرکل امور عشایر فارس نیز به تبیین عملکرد اداره کل و دستاورد‌های این اداره کل در حوزه‌های مختلف پرداخت و مصوبات جلسات گذشته شورای عشایری استان مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت و همچنین در انتهای جلسه از فعالین عشایری این استان به پاس پرداخت زکات جامعه عشایر به شورای زکات فارس تجلیل بعمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • معنای استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی اسرائیلی چیست؟
  • علامت استاد حقیقی داشتن تزکیه برای تسخیر قلوب است
  • حضور دانشجو معلمان در اردوی جهادی زکات دانش اندوزی آنهاست
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • جمع آوری ۵۶۰ میلیارد ریال زکات در خوزستان
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • شاهرودی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد ریال صدقه پرداخت کردند
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • اهمیت توجه به خودشفقتی در چیست؟