Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@14:15:27 GMT

هدررفت آب در کشور روند نزولی گرفت

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۸۷۳۵

هدررفت آب در کشور روند نزولی گرفت

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر غزلی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: محدودیت منابع آبی کشور واقعیتی است که چاره‌ای جز هماهنگی و برنامه‌ریزی در راستای استفاده بهینه از آن وجود ندارد.

او افزود: امروزه نه تنها فعالیت در حوزه مدیریت عرضه آب، بدون توجه به مدیریت تقاضا مفهومی نداشته و نتایج مورد انتظار را در پی نخواهد داشت، بلکه در مدیریت منابع آب باید بیشتر به مدیریت تقاضا و مدیریت عرضه توجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: این تغییر نگرش از مدیریت تامین به مدیریت تقاضا با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی آن بیش از پیش در کشور احساس می‌شود. شاخص میزان آب بدون درآمد و هدررفت که مهم‌ترین شاخص بهره‌وری شرکت‌های آب و فاضلاب است، به عنوان یک ابزار کارآمد جهت برنامه‌ریزی انجام فعالیت‌ها برای مدیریت تقاضا، کارایی خود را به اثبات رسانده است.

غزلی تصریح کرد: برای ورود به شاخص آب بدون درآمد تعریف چند اصطلاح فنی در این زمینه ضروری است. در شرکت‌های آب و فاضلاب برای هدررفت در شبکه ۳ اصطلاح وجود دارد. آب بدون درآمد به قسمتی از آب تولیدی یا ورودی به شبکه گفته می‌شود که درآمدی را برای شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین بخشی از آب بدون درآمد می‌تواند مصارف مجاز را نیز شامل شود.

او بیان کرد: به عنوان نمونه، آبی که در تصفیه‌خانه‌ها به منظور فرآیند تصفیه آب مصرف می‌شود و همچنین مصارف رایگان شامل آب بدون درآمد خواهد بود. آب بدون درآمد شامل ۳ بخش است، اول مصارف مجاز بدون درآمد که به معنای مصارفی است که استفاده آن مجاز است، ولی درآمدی برای شرکت‌ها ندارد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: مورد دیگر هدررفت ظاهری است که در واقع به بخشی از آب بدون درآمد اطلاق می‌شود که آب به نوعی مصرف شده، ولی درآمدی برای شرکت‌ها ندارد. این بخش شامل مصارف غیرمجاز و عمدتا خطای اندازه‌گیری در کنتور‌ها یا خطا‌های انسانی است. توجه به این نکته ضروری است که هر چند این بخش درآمدی برای شرکت‌ها ندارد، اما عملا مصرف می‌شود و مورد آخر هم هدررفت واقعی است.

بیشتر بخوانید

جدول خاموشی‌های امروز پایتخت از ساعت ۸ تا ۱۵

او گفت: این بخش، بخشی از آب است که واقعا به هدر رفته و مصرفی صورت نمی‌گیرد و از شبکه به صورت‌های نشت و شکستگی‌ها خارج می‌شود؛ بنابراین در ارائه آمار در بحث هدررفت آب در شبکه‌ها توجه به تعاریف فوق ضروری است.

غزلی بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت‌های آب و فاضلاب تابعه در سال‌های اخیر بر اساس متدولوژی انجمن بین‌المللی آب، مقدار آب بدون درآمد و هدررفت در کشور روند نزولی داشته و به ۱۳ درصد مقدار تولید آب در بخش هدررفت واقعی رسیده است.

میزان هدر رفت آب در کشور نگران کننده است

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: این مقدار در مقایسه با آمار‌های اعلامی بانک جهانی نسبت به کشور‌های در حال توسعه (۱۶ درصد) وضعیت مناسب‌تری داشته، ولی در مقایسه با کشور‌های توسعه‌یافته (۹ درصد) کماکان فاصله دارد. همچنین بر اساس آمار‌های منتشر شده هدررفت آب در شبکه‌های توزیع شهر‌های کشور در مقایسه با کشور‌های منطقه از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است.

او گفت: بر این اساس هدررفت واقعی آب در کشور در مقایسه با کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا، آسیای میانه، جنوب آسیا و آمریکای لاتین وضعیت بهتری داشته و کشور‌های اروپایی، شرق آسیا، استرالیا و روسیه وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند.

غزلی تصریح کرد: ​لزوم توجه به موضوع هدررفت در شبکه‌های توزیع و منابع آبی حاصل از کاهش آب بدون درآمد و هدررفت به عنوان یک منبع آبی ارزشمند نه تنها به حفظ ذخایر آبی کمک می‌کند بلکه به دلیل عدم نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه احداث منابع آبی جدید و افزایش درآمد شرکت‌ها در بهبود چرخه اقتصادی صنعت آب و فاضلاب نیز تاثیر مهم و بسزایی خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو آب و فاضلاب آب بدون درآمد مدیریت تقاضا برای شرکت ها منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۸۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم روند افزایشی دمای هوا در اردبیل/هفته‌ای بدون بارش داریم

مجید کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی، با حاکمیت الگوی پایدار جوی همچنان طی پنج روز آینده آسمان استان غالباً صاف و بدون بارش خواهد بود.

وی افزود: همچنین طی این مدت در قبل از ظهرها جوی نسبتاً آرام، در اواسط روزها هوای نسبتاً گرم و در بعدازظهرها وزش ملایم باد خزری و در مناطق مرکزی گاهی با سرعت تند پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: در سه روز آینده به دلیل نفوذ زبانه‌های پرفشار سطح زمین در منطقه، در ساعات شبانه و اوایل صبح هوای بسیار خنک و نسبتاً سرد در بیشتر مناطق استان تداوم دارد.

کوهی با بیان اینکه در اواسط هفته آینده افزایش دما در سطح استان محسوس خواهد بود، ادامه داد: از روز چهارشنبه تا آخر هفته آینده با فعالیت سامانه ناپایدار جوی در شمال غرب کشور، آسمان استان نیمه ابری تا ابری شده و ضمن کاهش نسبی دمای هوا در مناطقی از استان بارش باران انتظار می‌رود.

کد خبر 6089023

دیگر خبرها

  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • تداوم روند افزایشی دمای هوا در اردبیل/هفته‌ای بدون بارش داریم
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد