Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@12:04:23 GMT

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ایجاد تکنولوژی نوین پزشکی

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۹۲۲۷

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ایجاد تکنولوژی نوین پزشکی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دنیا روز به روز به سمت قله‌های علم و تکنولوژی حرکت کرده و عرصه دانش بنیان ها از اهمیت ویژه ای در این بحبوحه برخوردار است. کشورهای مختلف با سرمایه گذاری در قسمت های مختلف و حوزه های گوناگون دانش بنیان، سعی بر ربودن گوی سبقت از یکدیگر دارند.

حوزه دانش بنیان پزشکی از بخش هایی است که در کشورمان و به طور ویژه در شیراز موفق عمل کرده و تعداد زیادی شرکت موفق در این عرصه در شیراز و فارس درحال فعالیت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت دانش بنیان رایکا افزار پارس، با فعالیت در زمینه طراحی سیستم های تخصصی پزشکی در سال ۸۷ کار خود را آغاز کرد و محصولاتی نظیر سیستم تصویربرداری و گزارش های اندوسکوپی و کولونوسکوپی را به جامعه ارائه داده است.

مدیرعامل شرکت رایکا افزار پارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: سیستم تصویربرداری و گزارش‌های اندوسکوپی و کولونوسکوپی در نوع خودش بی نظیر بود زیرا برای اولین بار، سیستم گزارش گیری به صورت کامل طراحی شده که تمام بخش‌های من مورد نیاز پزشکان در اختیار آنان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در ابتدای کار برای پزشکانی که تا پیش از این عادت داشتند گزارش‌های خود را به صورت دستی بنویسند، کار با این نرم افزار دشوار بود اما با کمک بخش آی تی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر سیدعلیرضا تقوی کار خود را شروع کردیم; سیستم آرشیو تصاویر پزشکی که هزینه بسیار پایینی نسبت به مدل های خارجی دارد و تنها سیستمی است که دارای گزارشات ساختاریافته به فرمت Dicom-SR می باشد.

محمد فرجادیان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰۰ نصب در سطح کشور داشته اند، گفت: در ادامه کار را توسعه داده و سیستم آرشیو تصاویر پزشکی را به صورت بومی طراحی و پیاده سازی کردیم که جزء سیستم های با تکنولوژی بالا به حساب می‌آید.

وی با اشاره به پیاده سازی این نرم افزار در مراکز دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: در ادامه با بهره‌گیری بیشتر از هوش مصنوعی، سیستم مدیریت برنامه ریزی و عملکرد را توسعه داده و در چند سازمان بزرگ پیاده سازی شد.

این فعال حوزه دانش بنیان در خصوص دیگر محصولات این شرکت اظهار داشت: سیستم هوشمند داشبوردساز از دیگر محصولات مجموعه ما می باشد که بصورت هوشمند می تواند داده های هر کسب و کاری را مدل نماید.

وی در توضیح داشبوردساز و مزیت های آن تصریح کرد: هر سازمان و شرکتی جهت مدیریت بهتر اجزا خود نیاز دارد اطلاعات درونی و بیرونی خود را در لحظه بتواند ببیند و تصمیمات درست را مدیران اتخاذ نمایند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان رایکا افزار پارس ادامه داد: جالب است بدانید ۹۰ درصد کسب و کارها ۵ سالگی خودشان را نمی بینند مهمترین دلیل شکست آنها استفاده نکردن از درست و دقیق از داده هاست  و ما در جهانی زندگی می کنیم که داده ها پادشاهی می کنند، بدون دسترسی به اطلاعات مناسب و درک داده ها، سازمان شما در هنگام تصمیم گیری استراتژیک در معرض خطا و سقوط قرار خواهد گرفت.

وی در توضیح اپلیکیشن آساموز گفت: اپلیکیشن آساموز که در گوگل پلی و اپل استور قابل دسترس است، شبکه ای اجتماعی می باشد که محیطی امن را برای آموزش مهیا می نماید.

فرجادیان اضافه کرد: حق کپی رایت در این اپلیکیشن رعایت می شود به نحوی که کاربران نمی توانند آموزش ها را کپی و نشر دهند و از همه مهمتر سرعت بالای آن در نمایش و ویدئوها به صورت آنلاین می باشد.

وی در توضیح دیگر محصولات این شرکت گفت:  محصول دیگر سیستم پرونده الکترونیک سلامت ماست که به پزشکان جهت تشخیص بهتر و ارسال نسخ مطب به سامانه سپاس و بیمه ها کمک می نماید و جدید ترین دستاورد ما سامانه انلاین تشخیص کووید می باشد که در مرکز درمانی این امکان را می دهد که اطلاعات دستگاه سی تی اسکن در تصویربرداری ریه در هنگام ارسال به سیستم آرشیو تصاویر پزشکی پردازش شده و کووید را تشخیص داده و میزان درگیری ریه شخص را اندازه گیری می کند و اطلاعات را به سیستم آرشیو تصاویر پزشکی در کنار سایر تصاویر سی تی بیمار ارسال نماید و به پزشکان در تشخیص بهتر کمک شایانی می نماید.

این فعال حوزه دانش بنیان در خصوص دغدغه‌های مجموعه خود گفت: تعداد نیروهای متخصص در کشور کم هستند که خود معضلی مهم است و دغدغه دیگر ما عدم حمایت به موقع مسؤولان از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشد که باعث عدم استفاده محصولات تولید داخل می گردد.

وی در خصوص برنامه های شرکت رایکا افزار پارس بیان کرد: ما در سال جاری تمام تمرکزمان را بر توسعه ابزار هوشمند مدیریتی  و تولید دو ابزار قدرتمند تشخیصی در حوزه پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی گذاشته ایم.

فرجادیان خطاب به مردم گفت: از مردم تقاضا دارم به جوانان اعتماد کنند و از تولیدات داخل بیش از پیش استفاده نمایند، ابزارها و تکنولوژی های جدید را در کسب و کار خود مورد استفاده قرار دهند تا راندمان و بهره وری خود را بالا ببرند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: تکنولوژی پزشکی شرکت دانش بنیان دانش بنیان داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۹۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن

صنعت نفت و گاز نقشی محوری در اقتصاد ایران ایفا می کند و به عنوان منبع اصلی انرژی و سوخت برای بخش های مختلف عمل می کند. با این حال، در سال‌های اخیر، این صنعت دستخوش دگرگونی قابل‌توجهی به سمت دانش محور شدن بوده است. این تغییر به سمت شیوه‌ها و فن‌آوری‌های مبتنی بر دانش به دلیل نیاز به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، به حداقل رساندن هدررفت انرژی و افزایش رقابت کلی انجام شده است.

یکی از حوزه های کلیدی که صنعت نفت و گاز به کارگیری شرکت های دانش بنیان است. این شرکت ها که در توسعه فناوری ها و راه حل های نوآورانه تخصص دارند، در خط مقدم رشد بهره وری، کاهش اتلاف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن گازهای مرتبط در فرآیندهای تولید و توزیع بوده اند.

در ایران، صنعت نفت و گاز نقش پیشرو در استفاده از شرکت های دانش بنیان برای پیشبرد رشد اقتصادی را بر عهده گرفته است. ایران با بیش از 650 شرکت دانش بنیان فعال در بخش نفت، فناوری و نوآوری را با موفقیت در عملیات نفت و گاز خود ادغام کرده است. این شرکت ها نقش مهمی در افزایش بهره وری، بهینه سازی فرآیندها و توسعه راه حل های پایدار برای صنعت داشته اند.

همچنین رویکرد فعال دولت ایران به ویژه دولت سیزدهم در تمرکز بر توسعه میادین گازی کشور در رشد و نوآوری در بخش نفت و گاز موثر بوده است. ایران با اولویت‌بندی جمع‌آوری و استفاده از گازهای مشعل، نه تنها تولید گاز خود را افزایش داده، بلکه در بازار جهانی گاز نیز پیشتاز است. دستاوردهای این کشور در تولید گاز از میانگین نرخ رشد سایر کشورهای تولیدکننده گاز پیشی گرفته است و رتبه برتر را در مجموعه گازهای مشعل در میان کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز کسب کرده است.

ادغام شیوه‌های مبتنی بر دانش در صنعت نفت و گاز، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا فناوری‌های پیشرفته را اتخاذ کنند، کارایی عملیاتی را بهبود بخشند و اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهند. با بهره گیری از تخصص و راه حل های نوآورانه ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است بر چالش ها غلبه کند، بهره وری را افزایش دهد و رشد پایدار را هدایت کند.

علاوه بر این، تغییر به سمت رویکرد دانش محور در صنعت نفت و گاز فرصت های جدیدی را برای همکاری، تحقیق و توسعه باز کرده است. با تقویت مشارکت بین بازیگران صنعت، دانشگاه ها، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است به نوآوری سرعت بخشد، مهارت ها را افزایش دهد و فرهنگ یادگیری و بهبود مستمر را تقویت کند.

در نتیجه، گذار صنعت نفت و گاز به سمت دانش محور شدن نشان دهنده نقطه عطف مهمی در تکامل آن است. با پذیرش فناوری، نوآوری و تخصص ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است بهره وری را افزایش دهد، اثرات زیست محیطی را کاهش دهد و رشد پایدار را هدایت کند. ادغام شیوه های مبتنی بر دانش نه تنها صنعت را به سمت کارایی و رقابت بیشتر سوق داده است، بلکه آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی در چشم انداز انرژی جهانی قرار داده است.

دیگر خبرها

  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن