امام رضا(ع) شرط ورود به حصن خداوند است
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۹۹۹۲
قدس آنلاین/هدی احمدی: تقوا در جامعه مهدوی دارای عیار و ارزش است و انسانی نزد خدا ارزشمند است که از اهل تقوا باشد، تقوایی که باید در تمام ارکان زندگی ما نمایان و جاری باشد تا زندگی ما امام زمانی شود.
دهۀ کرامت بهانهای شد تا با حجتالاسلام ابراهیم انصاری بحرینی، محقق و پژوهشگر حوزه اهل بیت(ع) به گفتوگو پرداخته و حدیث سلسله الذهب را از نگاهی دیگر مورد بررسی قرار دهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام انصاری در ابتدا با بیان اینکه امام رضا(ع) در سال 200 هجری مدینه را پس از وداع با قبر پیامبر(ص) به قصد مرو ترک کرد، میگوید: خطیب بغدادی نوشته است که مأمون نامهای به علی بن موسی(ع) نوشت که با رجاء بن ابی ضحاک بیایید. مسیری که رجاء بن ابی ضحاک برای آوردن امام رضا(ع) از مدینه به مرو طی کرد نه از بغداد، بلکه از مدینه به بصره، از آنجا به خوزستان، سپس به بهبهان، اطراف فارس، ابرقو، مرودشت، یزد، طبس و نیشابور و از آنجا به سمت مرو بود. توقفگاههای امام(ع) نیز در تاریخ مشخص است و توجه به حفظ آثار بر جای مانده از مسیر امام(ع) در شهرها و مناطقی که به نحوی محل استقرار امام بود، نشان از علاقه ویژه مسلمانان به حضرت بود.
او اضافه میکند: در طی این سفر اجباری، مهمترین صحنه در نیشابور قرار گرفت. امام رضا(ع) در نیشابور در میان محبان اهل بیت(ع) حدیثی قدسی را به نقل از پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا. کلمه «لا إله إلّا اللَّه» دژ محکم من است و هر کس در دژ من وارد شود از عذابم ایمن خواهد بود، اما امام رضا(ع) چند قدم که جلوتر رفتند ایستادند، سر از کجاوه بیرون کرده و بلافاصله فرمودند: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» رهایی از آن عذاب و ورود به آن حصن باید با شرایطی باشد و یکی از آن شرایط خودِ من هستم».
این پژوهشگر تشریح میکند: وقتی در آیات و روایات شریفه تأمل کرده و متنی ما را متوقف میکند باید آن را از تمام جوانب بررسی کنیم یا از انتها به ابتدای آن تفسیر کرده تا اسرار آن را درک کنیم. بر این اساس وقتی حدیث سلسلهالذهب را از انتها مورد واکاوی قرار دهیم به کلمه «عذابی» میرسیم. اما منظور از آن چیست؟ به نظر میرسد منظور از عذاب در حدیث فوق، عذابهای شدید آخرالزمانی و مقاطع بعد از آن است. از طرفی با توجه به آیات و روایات متعدد، فضای آخرالزمان مانند جهنم مملو از عذاب است. این عذاب، نیاز به حصن دارد. حصنی که توان مهار عذاب را داشته باشد و آن حصن چیزی جز وجود مبارک امام رضا(ع) نیست. حصن یعنی قلعۀ محکمی که باید به درونش رفت تا از عذاب در امان بود. امام رضا(ع) آمد تا چنین نقشی را در قبال این بخش از مقدمات مهدویت یعنی نجات از عذاب داشته باشد و مردم از طریق ایشان به داخل این حصن رفته و از جنس آن بشوند، در این صورت است که دیگر نار بر نور اثر نخواهد کرد.
این محقق بیان میکند: در قرآن کریم «عذابی» در 9 آیه آورده شده است. در آیه 7 سوره ابراهیم که آمده است اگر کافر شوید، مجازات من سخت است. در آیه 50 سوره الحجر آمده مجازات من مجازات دردناک است. 6 بار «عذابی» در سوره قمر آمده است. اول به بعد از طوفان نوح، دیگری بعد از داستان قوم عاد «مردم مانند درختان خرما مچاله شده پاره میشوند». دیگری در داستان قوم ثمود که آمده است «ما یک فریاد بر آنها فرستادیم و آنها مانند سوختن مردگان بودند» و چهارم قوم لوط. ملاحظه میشود که در این آیات از «عذابی» برای اشاره به عذاب این جهان استفاده شده است لذا نمیتوان «عذابی» که شامل عذاب این جهان است را انکار کرد، عذابی که برای رهایی از آن به حصن نیاز است.
حجتالاسلام انصاری بحرینی عنوان میکند: در تفسیر عمیقتر این حدیث میتوانیم بگوییم امام رضا(ع) در این حدیث به عذابی اشاره کرده است که مربوط به آخرت نیست زیرا عذاب آخرت نیاز به حصن و دژ محکم ندارد و با دعا و استغفار میتوان از آن رهایی پیدا کرد. حتی عذاب الیم که در سوره ذاریات به آن اشاره شده است عذاب آخرت نیست. در زیارات و روایات و ادعیه، یکی از شئونی که برای اهل بیت(ع) و خصوصاً برای امیرالمومنین و سیدالشهداء بیان شده «کَهْفِ الْوَرَی» و «الْکَهْف الْحَصِین» است. یعنی در قبال این جریانی که در امت اتفاق میافتد، خدای متعال یک کهف حصین قرار داده که اگر به این کهف پناه بردند محفوظ میمانند تا مسیر عالم عوض شده و دوران حاکمیت دین الهی فرا رسد. به همین دلیل آمده است که هر که وارد حصن شود، از مجازات من در امان است یعنی هر انسانی ، بدون توجه به سطح علمی، عملی واخلاقی؛ اگر وارد این قلعه نشود، از کسانی است که به ناچار عذاب خواهد شد. عذابی که بسیار حیرت انگیز است، هیچ استثنایی نیز در مورد آن وجود ندارد و شامل تمام زمانها و مکانهاست.
او یادآور میشود: حصن معنی سنگر میدهد. یعنی انسان خود را توسط حصن حفظ میکند زیرا نجات از عذابی که در آخرالزمان خواهد آمد، با فرار حاصل نمیشود. در مورد آتش سوزی، صاعقه و... می شود فرار کرد اما برای عذاب آخرالزمان باید وارد حصن شد. کشتی نوح نمونهای شفاف برای حصن است اما حصن خراسان از کشتی نوح مهمتر است. ما همه وارد کشتی نوح شدهایم. قرآن کریم در 11 و 12 سوره حاقه فرموده است چون آب طغیان کرد شما مردم را به کشتی حمل کردیم.
این پژوهشگر حوزه اهل بیت(ع) میگوید: حصن کلمه لا اله الا الله است، کلمة غیر از خود (لا اله الا الله است) بلکه منظور از آن تجلّی توحید است یعنی خود امام علیه السلام، لذا در چند جای قرآن آمده است که منظور از (کلمه و کلمات) اهل بیت(ع) است. پس از شنیدن این سخن برای افرادی این سوال پیش آمد که چگونه میتوانیم به این حصن وارد شویم. حضرت(ع) ناگهان سرمبارک خود را از کجاوه بیرون آورد و فرمود: «بشروطها و انا من شروطها»، یعنی صرف اینکه موحد باشید و به توحید الهی اعتقاد داشته باشید، کافی نیست و باید به ولایت ما ائمه(ع) نیز اعتقاد داشته باشید و من که در خراسان هستم یکی از شروط آن هستم. اگر بخواهید از عذاب آخرالزمان نجات پیدا کنید باید به خراسان پناه ببرید و لا غیر.
این محقق به روایتی اشاره کرده و تصریح میکند: امام رضا(ع) غریب الغربا است و پس از گذشت سالهای زیاد از شهادت امام(ع) هنوز هم افکار و عقاید او در بین شیعیان خود غریب است. امام صادق(ع) فرمود: «نوه مرا در سرزمین خراسان در شهری به نام طوس میکشند، کسی که او را با شناخت حق وی زیارت کند، من روز قیامت از او دستگیری میکنم و وارد بهشتش میسازم، هر چند که مرتکب گناهان کبیره شده باشد.» راوی گفت: فدایت شوم، شناخت حق او را به چیست؟ فرمود: «این که بدانی او امامی است که پیرویش واجب است. او غریب است و شهید؛ کسی که با شناخت حقش، او را زیارت کند، خدای صاحب عزت و جلال پاداش هفتاد شهید از شهدای راستین در رکاب رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم را به او عطا میفرماید». برای فیض حداکثری بردن از زیارت باید تمامی زیارات ما عارفاً بحقه باشد.
حجتالاسلام انصاری بحرینی در پایان میگوید: اهل بیت(ع) مشیتالله هستند و امام رضا(ع) نیز مجرای رضایت خداوند است. همانند نقش مادر در خانه که زودتر راضی میشود و به همین دلیل اگر بچهها چیزی از پدر بخواهند، از مادر درخواست میکنند تا به پدر بگوید. امام رضا(ع) مجرای رزق و روزی و مایحتاج ما است و در مهدویت توشه و آذوقه را باید از امام رضا(ع) گرفت. ما خاضعانه و ملتمسانه میگوییم: ای کسی که مجرای رضای خدا هستی، من نیازم بسیار زیاد است، خودم بد و ضعیفم اما نیازم بیشمار است. آقا جان! میخواهم به سمت مهدویت بروم، تعلیم و تربیتم ضعیف است میشود به من عطا کنید؟ توان کم دارم، به من قوت میدهید؟ وظیفه ما این است که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را در این جهت بیشتر بشناسیم.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: امام رضا ع دهه کرامت حجت الاسلام امام رضا ع اهل بیت ع ش ر وط ه ا امام ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۹۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فال ابجد امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
فال ابجد به عنوان یکی از قدیمیترین و پر طرفدارترین فالها روزانه محل ارجاع افراد زیادی است. بر خلاف تصورات در عصر جدید، باور به طلاعبینی و فال همچنان در میان بسیاری از جامعه وجود دارد.
به گزارش «زیسان»، فال ابجد که از آن به عنوان فال چوپ نیز یاد میشود، به دلیل قدمت تاریخی در میان ایرانیان بسیار محبوب و پرمراجعه است. بسیاری از افراد بسیار مشتاق هستند که در مورد آینده خود بدانند یا حداقل اقبال روزانه خود را از درون روابط پیچیده جهان هستی ببینند.
فال حروف ابجد از قدیم الایام کاربرد فراوانی داشته است. حروف ابجد قالبی برای ارزشگذاری عددی و مرتب کردن حروف عربی است که مخصوصا در قدیم کاربردهای زیادی در علوم غریبه، نجوم، عرفان و طالع بینی بسیار مورد توجه بود. حروف ابجد بر پای اولیه خط فنیقی به هر کدام از حروف یک ارزش عددی میدهد. یعنی از مجموع ۲۸ حرف الفبای زبان عربی، اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ قابل ارائه است.
برای اینکه بتوان حروف ابجد را آسانتر به خاطر سپرد هر چندتا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ میشوند. این واژهها عبارتاند از: «اَبْجَدْ – هَوَّزْ – حُطّی – کَلَمَنْ – سَعْفَصْ – قَرَشَتْ – ثَخَّذْ – ضَظِغْ». البته حروف ابجد کاربردهای فراونی نیز دارد که ازجمله آنها صفحهبندی (ترتیببندی)، رمزگذاری، موسیقی، اسطرلاب، نجوم و عرفان است.
در موضوع طالع بینی با حروف ابجد، هر ماه طالع خاص خود را دارد. این ماهها عبارتند از: برای فال حروف ابجد به هر ماه طالعی نسبت دادهاند که اسامی این ماهها به ترتیب عبارت هستند از: «حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو و حوت.
با این تفاسیر در ادامه فال ابجد امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت برای متولدین ماههای مختلف سال ارائه شده است.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین فرودینب د د
بهتر است از این خواسته و نیتی که داری منصرف شوی تا آسیبی متوجه تو نشود. فعلا بهتر است دست به کاری نزنی، چون در موقعیت خوبی نیستی به زودی این موقعیت نیز تغییر خواهد کرد. تو هم دوست و هم دشمن زیاد خواهی داشت. باید مراقب آنها باشی تا در کارت فتنه نکنند. اگر کسی تو را نصیحتی کرد آن را بپذیر.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اردیبهشت
ج د ب
در این زمان طالعت خوب نیست بهتر است از قصد و نیت خود منصرف شوی. کسی قصد فریب دادن تو را دارد مراقب باش فریب او را نخوری نمیتوانی همه را دوست خود بدانی بعضیها افکار فتنه انگیز دارند. اگر کسی نصیحتی به تو کرد، آن را بپذیر تا صدمه نبینی. اگر قصد انجام کاری داری چند روزی صبر کن تا شرایط بهتر شود.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین خرداد
آ ب آ
ایمانت را قوی کن. آن چه را که آرزو و انتظار داری از خداوند طلب کن. به زودی کارهایت سر و سامان میگیرد و به مرادت میرسی. البته با همت و اراده خودت. از آنچه که میترسی، در امان هستی به خداوند توکل کن.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین تیر
ج ب آ
طالعت نیک است با توکل به خداوند به خواسته ات میرسی. تغییراتی در پیش داری به خداوند توکل کن تا زودتر به مقصود برسی. به همه اعتماد نکن. چیزی یا خبری به تو میرسد که ممکن است خیلی با ارزش نباشد. ولی تو را خوشحال میکند، آیندهی روشنی داری، برای رسیدن به آن راه زیادی نمانده، اما باید مراقب اعمال و رفتارت باشی.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین مرداد
آ ب ج
به زودی مقصودت بر آورده میشود و از غم رها میشوی باید شکر خدا را به جا آوری. افرادی هستند که در عین دوستی، غیبت تو را میکنند. از این افراد دوری کن. برای مقصود و نیتی که داری باید تلاش کنی تا به آن برسی. اگر کسی را رنجاندهای باید از او دلجویی کنی نیات خیر داشته باش و در کارها مردانه پیش برو، به خداوند توکل کن تا به مرادت برسی.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین شهریور
آ آ ج
از خصومت دست بردار اگر قصد انجام کاری ناصواب داری، یا فکری بد در سر داری از آن دست بردار. از کسی که چشمانی کبود و رنگی سرخ دارد دوری کن. کسی از تو رنجور شده باید از او دلجویی کنی. اگر خواسته و آرزویی داری تا ده روز آینده به آن میرسی. صدمهای متوجهی توست. صدقه بده انشا الله رفع خواهد شد از فکر بد، پول و در آمد حرام دوری کن. در همهی کارها به خدا توکل کن.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین مهر
د د ج
قصد و نیتت خوبست به زودی کارهایت سر و سامان میگیرد. تا چهل روز دیگر چنان گشایشی در کارت پیدا میشود که انتظارش را نداری. تغییرات مثبتی در زندگیت در پیش داری. خیلی زود از غم و رنج رها میشوی و به نشاط و شادمانی دست پیدا میکنی. الیته ارادهی تو هم در این امر دخیل میباشد.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آبان
ب آ آ
طالعت نشانگر صحت و سلامت و گشایش در رزق و روزی برای توست. اگر قصد سفر داری، یا قصد جابجایی و نقل مکان داری و یا قصد داری تغییر شغل بدهی به آنها عمل کن، به نفع تو خواهد بود. غیبت دیگران را نکن و به کار خود مشغول باش تا آنچه را خداوند مصلحت میداند برای تو پیش بیاید.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آذر
ب آ د
آنچه را که نیت و آرزو کردهای به آن میرسی؛ زیرا طالعت روشن است. از جانب بزرگان و اهل قلم نفع خوبی نصیبت میشود. از کار خود بهرهمند میشوی و از دوستان باوفا شادمان خواهی شد. اگر قصد خرید خانه و یا ساخت بنا دارید به آن عمل کنید به صلاح و نفع شما خواهد بود.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین دی
ج آ ج
به آنچه که نیت کردهای میرسی، اما باید صبر داشته باشی کسی در پی بدگویی و صدمه زدن به توست، اما موفق نمیشود. این روزها نادانی میکنی و به اندرز و نصایح دیگران توجه نمیکنی. در این فکر هستی که عاقبت کارت چه میشود. اگر صبر کنی کارت سر و سامان میگیرد اگر قصد انجام کاری را داری چند روزی دست نگهدار.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین بهمن
آ د د
طالعت خوب است اما اگر راحت طلب هستي ، از اين نيت كه كردهاي منصرف شو چون پشيمان خواهي شد. آدمي شتابزده و عجول هستي زني كوتاه قد و سفيد چهره درصدد حيله و نيرنگ زدن به تو است مراقب باش به دام او گرفتار نشوي. اگر قصد سفر داري تا پانزده روز آن را به تاخير بيانداز تا از سستي و غمي كه تو را به خود مشغول كرده است بيرون بيايي. مدتي است با خودت در گير هستي زندگي شيرين و با ارزش است، خودت را درياب و به خداوند توكل كن . همه چيز در دست اوست و هر چه او صلاح بداند همان ميشود.
فال ابجد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اسفند
ب د ج
نبایستی از شخصی انتظار خوبی و نیکی داشته باشی، اما این را نیز بدان که گرفتاری ات رفع خواهد شد. چیزی را از کف داده ای، ولی آن را به دست خواهی آورد. اگر با کسی در نزاع هستی بدان که به سود تو خاتمه خواهد یافت. اگر یک چنین نیتی داری چندین روز صبر نمایید سپس اقدام کنید. فال ابجد (فال چوب) به شما مژده میدهد که به زودی زود موفقیتی در کارت حاصل خواهد شد و کارت بالا خواهد گرفت.
tags # فال ابجد ، فال سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟