Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مصطفی آقا میرسلیم روز دوشنبه درباره مهم‌ترین اقدامات رییس جمهوری منتخب به گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا پرداخت. متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

ایرنا: با توجه به مسوولیت‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، وزارت و نیز مشاورت بعضی از رؤسای جمهوری داشته‌اید، به نظر شما مهمترین اقدامات رییس جمهوری منتخب در این روزها چیست؟

میرسلیم: این روزها یکی از پرکارترین و حساس‌ترین ایام فعالیت رییس جمهوری منتخب است؛ نه از لحاظ کشف مشکلات مردم و مسائل مبتلا به کشور بلکه از نظر آماده شدن برای استقرار در جایگاه ریاست جمهوری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استقرار چند جنبه دارد: ١- تحویل گرفتن دولت از رییس جمهوری قبلی، ٢- برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ٣- سازماندهی فعالیت‌های ستادی.

ایرنا: آیا تحویل گرفتن دولت فرآیند خاصی دارد؟

میرسلیم: البته، ولی شیوه‌نامه خاصی ندارد و هر رییس جمهوری به اتکاء شناخت خود عمل می‌کند. مهم این است که صرف نظر از ابعاد تبلیغاتی، معلوم باشد چه دستاوردهای واقعی دولت قبل داشته که باید به آن اعتنا و احیانا پیگیری شود، چه اقداماتی نیمه تمام است و باید احتمالاً تکمیل شود و کدام از برنامه‌ها پیشرفت لازم را نداشته یا شکست خورده و باید متحول و اصلاح شود. این کار مهم که دارای ابعاد مالی و فنی و اداری است، معمولاً تحت شعاع دیگر فعالیت‌ها قرار می‌گیرد و اگر بخواهیم حیف نشود باید با برنامه ریزی دقیق در طی چندین جلسه کارشناسی و با حضور مشاوران رییس جمهوری منتخب به آن پرداخته شود. همین کار را البته بعدا وزرا باید در حیطه مسئولیتی خود انجام دهند.

ایرنا: آیا مراسم تنفیذ و تحلیف پیچیدگی خاصی دارد؟

میرسلیم: پیچیدگی ندارد، اما نباید صرفا تشریفاتی تلقی شود. هرکدام از این مراسم که در قانون اساسی ذکر شده حاوی تعهداتی است که رییس جمهوری منتخب باید همواره مدنظر داشته باشد و آماده جوابگویی نسبت به عملکرد خود و انطباق آن با مفاد قسم و سپس نطق خود در مقابل نمایندگان مردم باشد. این نطق نشان دهنده باور رییس جمهوری نسبت به مردم و کشور و نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است و به نوعی ترسیم کننده محور اعتقادی فعالیت‌های او در سال‌های بعد است.

ایرنا: منظور شما از سازماندهی ستادی چیست؟

میرسلیم: فعالیتهای ریاست جمهوری عمدتاً ستادی و در موارد خاص ممکن است اجرایی باشد. سازماندهی آن فعالیت‌ها و چگونگی آن سازماندهی بیشتر علمی است تا سلیقه‌ای و اگر آن سازماندهی انجام نگیرد یا توام با تاخیر شود به اداره امور کشور خلل وارد می‌آید. اصل سازماندهی در این چهل سال گذشته تقریبا ترسیم شده است و چندان تغییر نمی‌کند، هرچند در زمینه‌هایی رؤسای قبلی مبادرت به تغییراتی کرده‌اند نظیر تبدیل سازمان برنامه و بودجه و امور اداری استخدامی به معاونت رییس جمهوری ولی آنچه باید دقیقا مراعات شود معیارهای شایسته سالاری در انتخاب مسئولان است: تعداد وزرا و معاونان و مشاوران اصلی رییس جمهوری در حدود ۵۰ نفر هستند و گزینش آنها نمی‌تواند شتابزده و بدون توجه به استعدادها و قابلیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی که در کشور وجود دارد و با دید بسته یا در محدوده تنگ دوستان و همکاران و اقربا انجام گیرد و رییس جمهوری ناچار است خود شخصا پس از برخی بررسی‌های اولیه مثلا در مورد وزرا، به سنجش داوطلبان و ارزیابی دیدگاه و کارنامه آنها و برنامه های‌شان بپردازد و اینها نیازمند فرصت است. نفوذ کوچکترین رگه‌های فرصت طلبی در این رده بسیار خطرناک است.

رییس جمهوری قوی کسی است که می‌داند چگونه از ظرفیت‌های عالی موجود در کشور و نه فقط در میان اطرافیان خود، برای خدمت جانانه به مردم استفاده کند؛ تصور این که رییس جمهوری در همه زمینه‌ها تخصص دارد، باطل است و مردم هم چنان انتظاری ندارند ولی قطعا انتخاب‌های داهیانه او را تمجید می‌کنند و همین موجب جلب اعتماد آنها و همکاری آنها در هنگام اجرای طرح‌هایی که بویژه همراهی، یاری و شکیبایی مردم را می‌طلبد، می‌شود. نتیجه گیری درست آنگاه حاصل می‌شود که نیروی درست در جای درست بکار گرفته شود و تحت تأثیر غلبه احساسات و شعارهای تبلیغاتی و القائات اغیار قرار نگیرد. از خدای متعال کمال توفیق را برای رییس محترم جمهوری منتخب و یاران او در این شرائط حساس و خطیر کشور مسألت می‌کنم.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی سید مصطفی میرسلیم پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰؛ حضور مردم در روز تعیین سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی سید مصطفی میرسلیم رییس جمهوری منتخب فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۰۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت:

صنعت خودروسازی در ایران با زور انحصار و ممنوعیت واردات است که زنده مانده است، هزینه‌اش هم از جان و مال مردم پرداخت می شود.

دلیل تحمل و تحمیل این هزینه ها از دید سیاستگذار، احتمالا نقش غیرقابل انکار این صنعت در تولید ملی و اشتغال است.

یکی از دالان‌های باریک امکان احیای صنعت خودرو در ایران، فراموشی تدریجی تولید انحصاری خودروهای سوخت فسیلی و آزادسازی تدریجی واردات آن و تمرکز بر نگاه کارآفرینانه در تولید خودروی برقی با تکیه بر تجدید ساختار صنعت خودروسازی و رقابت پذیر کردن آن بود - رگه هایی از این سیاست بعضا در سخنان آقای علی آبادی وزیر فعلی صمت دیده می شد- که در حال حاضر با پرداخت دو میلیارد یوروی ناقابل به یک شرکت ساختمانی شرقی برای اختصاص بازار ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی شهر تهران، در حال از بین رفتن است.

سکوت جناب آقای میرسلیم هم در این فقره جالب است!

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902138

دیگر خبرها

  • جهاددانشگاهی متولی برگزاری آزمون کتبی استخدام در آموزش و پرورش است/ تشریح مراحل مصاحبه و گزینش
  • مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد / دولت به وزرا می‌گوید استیضاح نشو، استعفا بده!
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • دیدار مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه با مردم هرمزگان
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • گاف‌های بایدن به روایت آمار | کارکنان کاخ سفید جورکشِ جو!
  • رسیدگی به پرونده‌های قضایی باحضور رئیس دیوان عدالت اداری کشور
  • کارگران سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی‌اند
  • گاف‌های بایدن به روایت آمار/ کارکنان کاخ سفید جورکشِ جو!
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت