Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این قسمت از ایستگاه تاکتیک و آنالیز فوتبال به بررسی یکی از سرمربیان صاحب ایده و خوش فکر اروپا یعنی رالف هازن هوتل می پردازیم...

رالف هازن هوتل از سال 2018 پس از دو سال حضور در لایپزیش به انگلیس آمد و هدایت تیم ساوتهمپتون را برعهده گرفت.

به گزارش طرفداری، در تاریخ فوتبال سرمربیان زیادی بوده اند که تحولات عظیمی را در حوزه های /مختلف فوتبال به وجود آورده اند و هیچگاه هم روی سکوی قهرمانی نایستاده اند و آن طور که باید و شاید از آن ها تقدیر نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایده آل گرایی، کمال گرایی یا هر چیز دیگری که می خواهید اسمش را بگذارید، چنین سرمربیانی همواره و در هر شرایطی به دنبال پیاده کردن ایده های شان در زمین فوتبال هستند و روی اجرای تک تک جزییات مد نظرشان پا فشاری می کنند. فرقی هم ندارد که در یک دیدار 9 گل دریافت کنند و ایده ها و مدل بازی مدنظرشان مناسب یک بازی نباشد، آن ها فقط به دنبال پیاده کردن ایده خودشان هستند که البته این ایده ها به اندازه خود دارای انعطاف است. برای مثال مارچلو بیلسا که به عنوان یک استاندارد و معیار جهانی در حوزه آنالیز و مسائل فنی محسوب می شود و بدون اغراق ایده آل گرا ترین مربی حال حاضر فوتبال اروپا است، در بازی مقابل تیمی مثل سیتی low-block بازی می کند و دیگر خبری از آن پرسینگ سنگین و سرعت و ضرب آهنگ بالای بازی اش نیست و در آن بازی هم برنده از زمین خارج می شود اما بازی هایی هم وجود داشته که در راستای همین کمال گرایی لیدز بیلسا 6 گل از یونایتد دریافت کرده است.

معمولا دیدن بازی های چنین مربی هایی برای هواداران فوتبال خوشایند است چرا که ما کمتر شاهد این قضیه هستیم که سرمربی مورد نظر پا پس بکشد...

در فوتبال هیچ گارانتی ای وجود ندارد!

If you want guarantees you should buy a washing machine. There are no guarantees in football anymore

شما اگر به دنبال گارانتی هستید باید بروید و یک ماشین لباس شویی بخرید چرا که در فوتبال هیچ گارانتی ای وجود ندارد

رالف هازن هوتل در اولین کنفرانس خبری خود پس از انتصاب به عنوان سرمربی ساوتهمپتون، جمله بالا را بر زبان آورد. جمله ای که خودش گویای همه چیز است و برخی از رویکرد های این سرمربی آلمانی را برای ما مشخص می کند.

درست است، در فوتبال هیچ گارانتی ای وجود ندارد و گاهی ایده های شما هر چقدر هم عمیق و دقیق باشد ممکن است با یک شکست بزرگ مواجه شود و به هیچ افتخاری ختم نشود اما درست در همان لحظه است که میزان ایمان یک مربی به ایده ها و تفکراتش مشخص می شود. دقیقا در همین نقطه تفاوت سرمربی های مولف و یک سرمربی عادی مشخص می شود.

فاصله میان ایمان به تفکرات و انعطاف ناپذیری کمتر از فاصله میان دو چشم است اما دو چشم هیچ گاه به هم نمی رسند و در عوض، یک مربی که به تفکرات خود ایمان دارد، گاه به نقطه ای می رسد که انعطاف نشان می دهد و با وجود پایبندی به همان ایده های قدیمی و قالب دائمی، دست به تغییر در سبک اجرا یا ارائه ایده هایش می زند. یک سرمربی در حالی که به برنامه ها و استراتژی هایش اعتقاد دارد باید هر لحظه از بازی آماده هر نوع تغییر در آن ها باشد و در قالب همان ایده های ثابت بتواند تغییراتی را در ترکیب تیمش به وجود بیاورد... تفاوت مربی مولف برنده یا یک لجوج بازنده را همین تغییرات به ظاهر جزئی و به عبارت ساده تر همین انعطاف رقم می زند.

رالف هازن هوتل یکی از آن کمال گراهای لجوج است که حتی وقتی تیمش عقب می افتد از مواضع خود عقب نشینی نمی کند...

پرس، پرس، پرس و پرس... شاید اولین چیزی که پس از شنیدن نام رالف هازن هوتل به ذهن شما می رسد صحنه هایی است که بازیکنان قرمز و سفید پوش تیم ساوتهمپتون در حال پرس تیم مورد علاقه شما یا هر تیم دیگری هستند.

پرس، در دستگاه تاکتیکی سرمربیان موفق فوتبال همواره جایگاه ویژه ای داشته است. چند نابغه سرمربی گری دنیای فوتبال را نام ببرید...

کلوپ، گواردیولا، ناگلسمن، بیلسا و .... اغلب این سرمربی ها شیوه های خاص خود را برای اعمال پرس روی حریفان دارند. رالف هازن هوتل نیز مثل هر سرمربی ایده آل گرای دیگری اعتقاد بسیار ویژه ای به پرسینگ و تحت فشار گذاشتن حریفان دارد.

جدول PPDA لیگ برتر انگلیس در فصل گذشته

در قسمت های قبلی ایستگاه آنالیز و فوتبال مفصلا به تعریف پارامتر PPDA پرداخته ایم. همان طور که گفتیم این پارامتر معیار خوبی برای سنجش کمیت و علاقه یک تیم به پرس کردن است و توجه داشته باشد که این پارامتر نمی تواند شمای خوبی از کیفیت پرسینگ را به ما نشان بدهد.

در جدول PPDA فصل 20-21 لیگ انگلیس، ساوتهمپتون با عدد 9.73 پس از تیم های لیوپول، چلسی و لیدزیونایتد در رتبه سوم حضور دارد.

جدول PPDA لیگ برتر انگلیس در فصل 19-20

تصویر بالا نیز همان جدول را برای فصل 2019/20 لیگ انگلیس نشان می دهد که ساوتهمپتون در آن هم یکی از بالا نشینان است.

جدول لیگ انگلیس

حالا که جدول لیگ برتر انگلیس را می بینید شاید به خودتان بگویید چرا ما باید اصلا عملکرد سرمربی تیم پانزدهم جدول را بررسی کنیم. اما اشتباه نکنید!

در این مورد خاص جدول رده بندی لیگ انگلیس اصلا نمی تواند اوضاع و احوال ساوتهمپتون را برای ما تشریح کند. چنین تیم هایی که پر فشار بازی می کنند و سیستم آن ها از ریسک بالایی برخوردار است معمولا یک سوم ابتدایی فصل را خیلی خوب آغاز می کنند اما در دو سوم باقی مانده به دلایلی مثل نداشتن ستاره های بزرگ، عمق کم ترکیب تیم و ... نمی توانند عملکرد خوب خود را ادامه دهند. شک نکنید اگر هازن هوتل هدایت یکی از تیم های بزرگ را در اختیار داشت این ایده آل گرایی و کمال گرایی او به نتایج بهتری ختم می شد.

ساوتهمپتون به رتبه 15 ام رسیده و کریستال پالاس هم با روی هاچسون بالاتر از این تیم قرار گرفته است. اما بیایید مقایسه کنیم روی هاچسون با پتانسیل بالای کریستالی ها چه چیزی به ما ارائه کرده و هازن هوتل نیز با ساوتهمپتون چه نمایشی را داشته است....

ساوتهمپتون به همراه هازن هوتل برای اولین بار در طول تاریخش به صدر جدول رسید و پس از این اتفاق توییتر باشگاه ساوتهمپتون در یک شوخی توییتری  اعلام کرد که شمارش را متوقف کنید! (کنایه به شمارش آرای انتخابات ایالات متحده آمریکا)

حالا کمی در ایده های این سرمربی اتریشی ریزتر می شویم...

هازن هوتل در هر 38 بازی فصل تیمش را با سیستم 2-4-4 راهی میدان کرده است

ساوتهمپتون این فصل با سیستم 2-4-4 بازی می کرد، البته این نوع از سیستم 2-4-4 با فرم کلاسیک آن تفاوت دارد. در سیستم 2-4-4 کلاسیک هافبک های کناری لب خط بازی می کنند و روی فلانک ها قرار می گیرند اما در این حالت سیستم فرم 2-2-2-4 به خود می گیرد و هافبک های کناری به مرکز نزدیک تر می شوند و روی Half-space ها قرار می گیرند.

سیستم ساوتهمپتون به همراه مختصری از شعاع حرکتی بازیکنان

رالف هازن هوتل طرفدار سیستم گیگن پرس و کانتر پرس است و تیمش فوتبالی 4 فاز (حمله، انتقال بازی به حمله در زمان مالکیت توپ، انتقال بازی از حمله به دفاع زمان از دست دادن توپ و دفاع) را ارائه می کند. ساوتهمپتون زمانی که توپ را از دست می دهد با رویکرد کانتر پرس به دنبال بازپس گیری سریع توپ است و نوع کانتر پرس آن ها تا حدودی به نوع کانتر پرس تیم های یورگن کلوپ شباهت دارد. (رویکرد مقابل کانتر پرس در مواقع از دست دادن توپ، re-group است، یعنی تیم بدون این که فشاری روی حریف برای باز پس گیری توپ اعمال کند، به دنبال برگشتن به سیستم و آرایش اولیه اش است.)

در رویکرد ساوتهمپتون، مدافعان کناری نقش زیادی در پرس کردن دارند و برای بازپس گیری توپ وارد زمین حریف می شوند. به همین دلیل ساوتهمپتون از آن دست تیم هایی است که روی ضد حملات بسیار ضربه پذیر است.

در این تصویر شاهد یکی از همین ضد حملات روی دروازه ساوتهمپتون هستید. برای درک این نقطه ضعف کافی است به میانه زمین نگاهی بیاندازید...

در تصویر پایین می توانید یکی از مثال های موجود را ببینید که شاگردان رالف هازن هوتل مقابل نیوکاسل به دنبال بازپس گیری توپ هستند و والکر پیترس که دفاع راست تیم است در این پرسینگ شرکت می کند.

 در تصویر زیر هم یکی دیگر از پرس های تیم ساوتهمپتون برای باز پس گیری توپ را مشاهده می کنید. همانطور که می بنید در چنین صحنه های مشابهی گزینه پاس های بازیکن صاحب توپ هم تحت فشار قرار می گیرند و بسته می شوند.

در فاز بازیسازی سرمربی اتریشی خیلی علاقه ای به بازی با رویکرد پوزیشنال و مالکانه ندارد و از آن دست مربیانی نیست که برای خلق موقعیت تیمش را به دادن پاس های عرضی و بازی صبورانه تشویق کند.

هنگام شروع بازیسازی معمولا دو مدافع میانی تیم به همراه یکی از هافبک ها عرض سه نفره ای را در میانه زمین تشکیل می دهند و بقیه بازیکنان از جمله فولبک ها نفوذ می کنند البته در بازی هایی که ساوتهمپتون نیاز به ایجاد برتری عددی در میانه زمین داشته باشد والکر پیترس، مدافع راست تیم به خط هافبک اضافه می شود.

تیم های هازن هوتل بازیسازی خود را از کانال های طولی انجام می دهند و به همین دلیل مستقیم بازی می کنند و تعداد پاس های بلند آن ها زیاد است که همین قضیه دقت پاس های ساوتهمپتون را پایین تر می آورد. همین سرعت بالا و بازی طولی، در مجموع ریسک را بالا می برد و بالطبع این ریسک یا تیم را به پاداش خوبی می رساند و یا باعث شکست می شود.

در مجموع ایده های هازن هوتل شاید ساوتهمپتون را به رتبه ای خوب در لیگ نرساند اما اگر مدیران ساوتهمپتون چندین فصل پای چنین سرمربی ای صبر کنند و به تدریج مهره های خوبی به این تیم اضافه شود، آینده خوبی در انتظار ساوتهمپتون است.

آن دسته از مربیان ایرانی که با تیم های کم ستاره همکاری دارند، بد نیست نگاهی به ایده های تاکتیکی و فنی هازن هوتل بیاندازند. اگرچه فوتبال به عنوان یک فرآیند انسانی قابل ماکت سازی صرف نیست (فوتبالیست اتومبیل نیست که بتوان از روی آن با یک ماکت، تولید انبوه انجام داد) اما می توان از ایده های مربیان مولف، بهره برداری کاربردی انجام داد. البته به شرطی که مدیران وطنی حوصله فرصت دادن به هازن هوتل های وطنی را داشته باشند!

 

قسمت های قبلی:

ایستگاه آنالیز فوتبال | اونیون برلین؛ اجرای یک ایده ثابت در قالب سیستم های متنوع

ایستگاه تاکتیک | Inverted full-back کیست و چه نقشی در بازی دارد؟

ایستگاه تاکتیک | xA چیست؟ پارامتری برای ارزش گذاری پاس ها

کاتناچیو چیست؟ چگونه می توان درهای فوتبال را بست و کلیدش را قورت داد؟ | ایستگاه تاکتیک

ایستگاه آنالیز فوتبال | PPDA چیست؟

ایستگاه آنالیز فوتبال | counter press چیست؟

آنالیز فوتبال | منطقه بندی زمین بازی از اریگو ساکی و فن خال تا پپ گواردیولا

آنالیز فوتبال | رجیستا چیست؟

آنالیز فوتبال | (xT) Expected Threat چیست؟

از تعریف Third-man تا اهمیت عرض در فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟ (قسمت پایانی)

آنالیز فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟؛ قسمت اول

آنالیز فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟ (۲) | تعریف اصول superiority و Compactness

ایستگاه آنالیز فوتبال؛ سفر به لایه های زیرین فوتبال، هر دوشنبه در طرفداری

اخبار داغ 

مریم14 ساله 2 بچه نامشروع دارد / تجاوز از 10 سالگی در خانه مادربزرگ + عکس برترین های قرن با مهران کاظمی؛ حسن روشن اگر الان بازی می کرد، گران ترین فوتبالیست می شد باشگاه پرسپولیس: آقای خطیبی، این مهمل‌ بافی ها برای‌ شما تبعات خواهد داشت! ملیت سرمربی جدید تیم ملی عراق فاش شد/ کی روش به بغداد نزدیک است؟ جریمه سنگین در انتظار ویدال و مدل؛ 6 بازیکن تیم ملی شیلی، چند زن برزیلی را به هتل دعوت کردند برابری با رکورد تاریخ ایتالیا؛ تیم مانچینی به رکورد 30 بازی پیاپی بدون شکست رسید

منبع: طرفداری

کلیدواژه: ایستگاه آنالیز فوتبال ایستگاه تاکتیک رالف هازن هوتل لیگ انگلیس سیستم 2 4 4 ایده آل ایده ها پاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۰۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلال زاده: غافلگیری ایران در عملیات وعده صادق در راهبرد و تاکتیک بود + فیلم

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت : برخی به دنبال تقلیل و بی‌اهمیت جلوه دادن عملیات " وعده صادق" هستند، اما غافل از این هستند که غافلگیری در زمان عملیات نبود، بلکه در راهبرد و تاکتیک  بود.

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : برخی به دنبال تقلیل و بی‌اهمیت جلوه دادن عملیات " وعده صادق" هستند، اما غافل از این هستند که غافلگیری در زمان عملیات نبود، بلکه در راهبرد و تاکتیک  بود.

وی افزود : هدف از عملیات "وعده صادق" تنبیه رژیم صهیونیستی و بازنگری در ارزیابی آن‌ها از ایران بود.

جلال زاده اظهار داشت : این عملیات دوستان جمهوری اسلامی را در منطقه تجدید قوا و دشمنان را متوجه قدرت ایران کرد.

 وی در پایانن تصریح کرد : مجلس شورای اسلامی عملیات "وعده صادق" را عملیاتی موفق ارزیابی کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تاکتیک ژوزه مورینیو برای مهار لیونل مسی را در الکلاسیکوها
  • نگاهی به آمار رویارویی ۲ تیم استقلال و تراکتور
  • ملاقات دختران فوتبالیست با سفیر ایران؛ تورنمنت کافا به ایستگاه پایانی رسید
  • جلال زاده: غافلگیری ایران در عملیات وعده صادق در راهبرد و تاکتیک بود + فیلم
  • نگاهی به آمار بازی جذاب؛آلومینیوم کابوس پرسپولیس «اوسمار»
  • والیبال نشسته به دنبال نمایش جدید در پاریس/سید طلا با تاکتیک نوین
  • نگاهی به آمار خیره‌کننده رئال در فصل جاری
  • آرنه اسلوت یا روبن آموریم؛ آن‌ها به چه فوتبالی علاقه‌ دارند و چگونه فکر می‌کنند؟ / ایستگاه تاکتیک
  • تن‌هاخ در مورد انتقادات هواداران: رابطه ما عالی است!
  • انریکه: فردا با شرایط ایده‌آل قهرمان می‌شویم