Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@20:50:07 GMT

«آدمک‌هاي رنگي» زيرساخت‌هاي مرمت نداشت

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۱۵۹۶

خبرگزاری آریا- معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی تهران گفت: مجسمه میدان آزادی از جمله نماد‌های موقتی است که به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب نظیر بتن و اسکلت بندی امکان مرمت آن با هزینه معقول ممکن نبود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، شاپور دیوسالار درباره تخریب اثر حجمی واقع در میدان آزادی، توضیح داد و گفت: اثر «آدمک‌های رنگی»، از جمله آثار موقتی بود که در رویداد بهارستان 98 نصب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که می‌دانید، نفس آثار بهارستان موقتی است و شکل کار به این منوال است که این نوع از کارها، هر ساله جمع آوری می‌شوند، اما این اثر به دلایل متعددی بیش از دو سال در میدان آزادی باقی ماند و در نهایت به دلیل آسیب و از بین رفتن ظاهر کار، تخریب شد.
وی افزود: یکی از دلایل جمع آوری این اثر، از بین رفتن شکل این مجسمه بود، زیرا کار در ظاهر کاملا از بین رفته بود و ترک‌های متعددی در آن دیده می‌شد. با توجه به اینکه کار در یکی از میدان‌های اصلی شهر قرار داشت، از بین رفتن ظاهر آن، آلودگی بصری گسترده‌ای را ایجاد کرده بود، در همین راستا ما با هنرمند این اثر مذاکراتی در راستای مرمت و بازسازی آن داشتیم که به نتیجه نرسید.
معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، درباره دلایل مرمت نشدن این اثر، توضیح داد و گفت: بدیهی است که در مسیر اجرای کار، ما هنرمند اثر را در جریان قرار دادیم و حتی از او گزارشی برای مرمت و تعیین میزان خسارت به کار، درخواست کردیم که ارائه نشد. با این وجود، باز هم از سوی شورای هنری از این هنرمند برای مرمت اثر، درخواست به همکاری شد، اما در نهایت مبلغی که از سوی این سازنده بیان شد، نه تنها منطقی نبود بلکه کاملا با ساخت یک اثر هنری جایگزین برابری می‌کرد.
دیوسالار ادامه داد: یکی از موضوعات اساسی در موافقت نشدن برای مرمت این اثر، علاوه بر پیشنهاد مبلغ بالای هنرمند، مساله نصب آن بود و این اثر بدون زیرساخت‌های لازم برای مرمت بود، زیرا به دلیل ساختار موقتی، کار با بتن غیر مسلح و بدون اسکلت کار شده بود. همچنین رنگ آمیزی این اثر در هوای بارانی موجب شده بود تا بتن کاملا خشک نشود و در نهایت شاهد فرسودگی جدی در کل مجسمه باشیم. در واقع این مشکلات نصب در آن زمان تنها به دلیل موقتی بودن اثر، پذیرفته شده بود، اما با گذر زمان، این مسائل بر ظاهر کار تاثیری جدی گذاشته بود که راهکاری جز جمع آوری پیش روی ما نمی‌گذاشت.
وی با اشاره به اهمیت برج آزادی در چهره شهر، گفت: برج آزادی یکی از مهمترین و شناخته شده‌ترین المان‌های شهر تهران است به همین خاطر نباید با نصب آثار متعدد، دید و جایگاه این بنای مهم را تحت الشعاع قرار دهیم البته بدیهی است که نصب این اثر نیز صرفا به دلیل بهارستان و ایجاد حال و هوای بهاری در شهر، و به دلیل موقتی بودن نشان، انجام شده بود.
معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: در تمام دنیا، آثار شهری شامل دیوارنگاری و نشان‌های حجمی با توجه به سلیقه مردم و شهروندان تغییر می‌کند و تنها آثار محدودی که دارای شاخصه‌های خاص هنری هستند، نگهداری می‌شوند بنابراین جمع آوری برخی از آثار، در راستای جلوگیری از آلودگی و شلوغی بصری شهر، به عنوان یکی از وظایف این سازمان تعریف شده است.
دیوسالار، بر مناسبتی بودن آثار بهارستان تاکید کرد و گفت: هنرمندان و صد البته شهروندان باید به موقتی بودن آثار بهارستان توجه کنند، زیرا اگر چنین دیدگاهی را دنبال نکنیم به عنوان مثال در سال‌های آینده با تعداد زیادی مجسمه و آثاری رو به رو هستیم که تم کرونا و گاو دارند!
وی مرمت و بازسازی آثار هنری را ضروری خواند و اظهار کرد: در سال جاری ما سعی داریم که نگاهی تازه به بحث مرمت و نگه داشت آثار هنری داشته باشیم، زیرا متاسفانه در طی سال‌های گذشته عمده تمرکز بر ساخت و نصب آثار بوده است این در حالی است که مرمت و نگه داشت آثار و حتی حذف برخی از نمونه‌ها، یک ضرورت در راستای بهسازی سیمای شهری و ایجاد یک فضای بصری مناسب در سطح شهر است.
معاون فرهنگی زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: امسال به دلیل فرصت پیش آمده، ما بیش از 50 درصد، بودجه را برای حذف، مرمت و پیرایش آثار شهری، در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم سیما و منظر شهری را به آرامش برسانیم. به همین خاطر، تحقیق و پژوهشی شکل گرفته که بر مبنای آن آثار حذفی، مرمتی و نمونه‌هایی که نیازمند جا به جایی هستند، کاملا مشخص شده‌اند و کار در ماه‌های آینده، طی این طرح پژوهشی دنبال خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آدمک رنگی زیباسازی شهر تهران سازمان زیباسازی معاون فرهنگی برای مرمت جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۱۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقی معمولی، ستاره میدان اراک!

به گزارش ورزش سه ایرالکو در شرایطی مقابل پرسپولیس قرار گرفت که در روز مصدمیت اسماعیل شریفات و مرتضی تبریزی ، علیرضا نقی زاده به عنوان یکی دیگر از باتجربه های خود را در اختیار نداشت.
در شرایطی که به نظر می رسید نقی زاده مصدوم است و شرایط بازی ندارد اما در وقت های اضافه به میدان رفت و گل چهارم تیمش را در وقت های تلف شده به ثمر رساند تا بازی را به پنالتی ببرد.
نقی زاده همچنین  آخرین پنالتی تیمش را هم در ضربات پنالتی با مهارت بالا تبدیل به گل کرد تا نقش اول پیروزی تیمش باشد آن هم در شرایطی که دقایق زیادی در زمین نبود.

نقی زاده که بازیکنی ساکت و در خدمت تیم است پیش تر هم در یکی از بردهای آلومینیوم در اراک مقابل پرسپولیس نیز موفق شده بود دروازه سرخ ها را باز کند.
جالب اینکه  نقی زاده در شروع مسابقه با محمدحسین کنعانی زادگان مدافع ملی پوش حریف دیدار گرمی داشت چرا که این دو بازیکن در تیم ماشین سازی تبریز همبازی بودند.
البته برخلاف نقی زاده ، کنعانی زادگان که 120 دقیقه در زمین بود روز خوبی نداشت و با وجود اینکه پنالتی اول تیمش را در ضربات پنالتی تبدیل به گل کرد اما در خط دفاعی تیم که چهار گل خورد  نتوانست در کنار دیگر اعضای خط دفاع تیمش دو بار پیش افتادن با دو گل برتری را حفظ کند.

دیگر خبرها

  • نقی معمولی، ستاره میدان اراک!
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»
  • عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان رونمایی شد
  • ساخت عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان تمام شد
  • خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان
  • باران برای آب بندان روستای مهترکلاته، آورده‌ای جز ضایعات نداشت
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودرو‌ها