Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از منقول؛ ستاره شناسان در اوایل ماه جاری اعلام کردند که بزرگترین انفجار در جهان را ثبت و با انجام تحقیق و مطالعاتی عوامل محرکه آن را شناسایی کرده اند که یکی از مهمترین این عوامل انفجار‌های اشعه گاما (GRB) است.  اعضای یک تیم تحت هدایت دانشگاه بات دریافتند که در پی این انفجار میدان مغناطیسی این انفجار‌های عظیم پس از آنکه مواد دفع شده از یک ستاره در حال مرگ به همراه بقایای ستارگان است، تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

پرانرژی‌ ترین نور کهکشان راه شیری دیده شد منشا اشعه‌های گاما چیست؟

این مطالعه جدید بر اساس تحقیقاتی انجام شده که نشان می‌دهد قدرتمندترین GRB‌ها می‌توانند توسط میدان‌های مغناطیسی تنظیم شده و به طور گسترده تأمین شوند، اما تنها سریع‌ترین تلسکوپ‌ها سیگنال قطبی متمایز آن‌ها را قبل از اینکه در انفجار گم شوند، مشاهده می‌کنند. GRB برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ کشف شد و از آن زمان دانشمندان سراسر جهان را متحیر کرده است.

دانمشندان یک فرآیند تحقیقاتی را برای پیدا کردن علت این فوران‌های شدید آغاز کرده اند. آن‌ها می‌گویند که پرتو‌های گاما که قوی‌ترین شکل نور هستند، ممکن است غالباً از انفجار‌های ستاره‌ای به نام نوا فوران کنند، اما نحوه تشکیل این اشعه‌های گاما به عنوان یک رمز و راز باقی مانده است.

وقتی ستاره‌ها یا سیاهچاله‌ها می‌میرند، مواد را با سرعتی نزدیک به سرعت نور که فلاش‌های قوی، روشن و کوتاه مدت اشعه گاما هستند و می‌توانند توسط ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند، ثبت شوند، به بیرون پرتاب می‌کنند. میدان‌های مغناطیسی به طور مستقیم دیده نمی‌شوند، اما تلسکوپ‌ها با نور تولید شده توسط ذرات باردار یا الکترون‌های در حال چرخش در خطوط میدان مغناطیسی، آن‌ها را می‌گیرند و تلسکوپ‌های زمینی این نور را که میلیون‌ها سال است در جهان سفر کرده است، ثبت می‌کنند.

پروفسور کارول موندل، متخصص اخترفیزیکدان و اشعه گاما  گفت: "ما ویژگی خاصی از نور و قطبش را اندازه گیری کردیم تا مستقیماً خواص فیزیکی میدان مغناطیسی را که باعث این نوع انفجار است را بررسی کنیم. "

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهکشان راه شیری منظومه شمسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۲۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه انفجار چاه فاضلاب یک مجتمع تجاری در تبریز

دریافت 9 MB کد خبر 6092043

دیگر خبرها

  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • ببینید | لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز
  • ببینید | اولین تصاویر از انفجار مرگبار کامیون در کامبوج
  • لحظه انفجار چاه فاضلاب یک مجتمع تجاری در تبریز
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • ستاره سپاهان بازی با پرسپولیس را از دست داد
  • رولکس ؛ نسخه «چه کسی اهمیت می دهد» (+عکس)
  • هشدار ستاره رئال: فقط بازی با بایرن!
  • ادعای ستاره سابق بارسا: مسی کاپیتان خوبی نبود
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور