Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش کالای قاچاق در بازار طی هفته های اخیر خبر داد و گفت که اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال ترخیص محموله بوش شنیده می‌شود.

محمدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی هفته‌های اخیر بازار مملو از کالاهای قاچاق شده و این موضوع تولیدکنندگان را برای عرضه کالا با مشکل مواجه کرده است، چرا که متقاضی آنها کمتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیا واردات لوازم خانگی برای مرزنشینان قانونی شده؟

به گفته وی اخیرا جریانی ایجاد شده که لوازم خانگی را از مرز به صورت قانونی و به وفور وارد می‌کند و به همین دلیل بازار مملو از کالای قاچاق شده است. به عبارتی به نظر می رسد واردات برای مرزنشینان به صورت شبه قانونی انجام می‌شود.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی همچنین با اشاره به افزایش بیش از ۷۰ درصدی تولید لوازم خانگی در سال گذشته، تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید در سال گذشته و همچنین در دو ماه ابتدایی سال جاری به نظر می رسد خارجی‌ها از این موضوع ناراحت هستند و به بازار حمله کرده‌اند. از طرف دیگر رکود نیز بر بازار حاکم است.  

همچنین به گفته وی اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال ترخیص محموله بوش شنیده می‌شود که سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است ترخیص آن نشان می‌دهد احتمالاً قرار است واردات لوازم خانگی آزاد شود و چراغ سبزی به واردات کالای خارجی است.

ماجرای بوش چیست؟

در حالی که بیش از دو سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور می‌گذرد، پاییز سال گذشته با رای دیوان عدالت اداری،  ۴۲۰ کانتینر لوزام خانگی بوش در گمرک شهید رجایی آماده ترخیص شد؛ ‌به طوری که مرحله ثبت سفارش و تایید منشأ ارز آن که گفته می شد نیمایی است انجام شده بود؛ هر چند که وزارت صمت تامین ارز نیمایی را تایید نکرد.

گرچه ترخیص این محموله لوازم خانگی به دلیل ایرادات وارده متوقف شد، اما این ماجرا ابعاد دیگری هم داشت. جریان از این قرار بود که در پی شکایت شرکت کاسپین کالا دریا (واردکننده محصولات بوش) در دیوان عدالت اداری علیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک ایران در سال گذشته،  وزارت صمت و گمرک محکوم شده و از این رو وزارت صمت ملکف به تمدید ثبت سفارش و گمرک موظف به ترخیص شد  و البته بانک مرکزی تبرئه شد. البته گویا گمرک در زمان مقرر نسبت به رای صادره اعتراض و با ارائه مستندات درخواست تجدیدنظر را مطرح کرد که در نهایت با نقض رأی بدوی دیوان عدالت اداری، به گمرک اعلام شد از ترخیص کالاهای شاکی (کانتینرهای لوازم خانگی بوش) جلوگیری شود.  

اما اسناد منتشر شده نشان می‌داد که وزارت صمت در رابطه با محکومیت خود در مهلت ۲۰ روزه مقرر  اعتراض و درخواست تجدید نظر را مطرح نکرد و این درخواست تجدید نظر بعد از این مهلت مطرح شد که در نهایت با توجه به اتمام مهلت تعیین شده،  اعتراض پذیرفته نشد و در نهایت وزارت صمت مکلف به تمدید ثبت سفارش شد. به عبارت دیگر بر اساس آنچه در رأی تجدیدنظر آمده، تاریخ تقدیم دادخواست تجدیدنظر ۲۳ تیر ماه سال ۱۳۹۸ بوده، اما تجدیدنظرخواهی خارج از مهلت ۲۰ روزه مقرر در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بوده که در نتیجه آن قرار رد دادخواست تجدیدنظر صادر و اعلام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لوازم خانگي ممنوعیت واردات دیوان عدالت اداری لوازم خانگی سال گذشته وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۴۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۷ درصدی ترانزیت از مسیر ایران در فروردین ۱۴۰۳

ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد افزایش نشان می دهد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ترانزیت خارجی از مسیر ایران در اولین ماه از سال 1403 با تدوام شیب افزایشی در ماه‌های اخیر، به رقم یک میلیون و 600 هزار تن رسید.

 این میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، بیشترین میزان ترانزیت خارجی در مدت یاد شده از مبدا گمرکات پرویزخان در استان کرمانشاه، شهید رجایی و باشماق در استان کردستان انجام گرفته است.

این گزارش می افزاید: در فروردین ماه سال جاری، 486 هزار تن کالا از مبدا گمرک پرویزخان، 377 هزار تن از مبدا گمرک شهید رجایی و 203 هزار تن از مبدا گمرک باشماق ترانزیت شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین ۱۴۰۳
  • تداوم افزایش ترانزیت خارجی از مسیر ایران
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین‌ ماه
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین‌ماه
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت از مسیر ایران در فروردین ۱۴۰۳
  • بهبود وضعیت ساماندهی محموله‌ها و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان
  • انبار احتکار لوازم خانگی در محمودآباد لو رفت
  • محموله ۱۵ میلیاردی لوازم یدکی و لوازم آرایشی قاچاق در توقیف پلیس
  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان