Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@04:08:49 GMT

گروه کور FATF

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۶۰۹۸

گروه کور FATF

افراد حقیقی و حقوقی که مورد تحریم غرب قرار گرفته‌اند، در داخل کشور نیز دچار «خود تحریمی» شده‌اند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی حسینی؛ سال ۱۹۸۹ بود که به دستور گروه هفت (G۷) تأسیس شد. هدف این سازمان فرا دولتی ایجاد سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی می‌باشد. این سازمان در جلساتی که هر چهار ماه یک بار تشکیل می‌شود، وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی در سرتاسر جهان را به کشورهای عضو اطلاع می‌دهد تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه گذاری در کشورهای هدف را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران، کوبا و کره شمالی به علت نپذیرفتن بندهای تصویب شده در این سازمان، در لیست سیاه FATF قرار گرفته‌اند؛ اما حسن روحانی و کابینۀ وی در سال‌های اخیر اقداماتی را برای خارج شدن از این لیست سیاه انجام داده است.

 

در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ وزات خارجه و وزارت اقتصاد دولت روحانی بدون همانگی با مجلس و شورای امنیت ملی، متعهد شد در زمان‌بندی مشخصی به ۴۱ مورد از دستورات FATF  عمل کند. اجرای دستورالعمل‌های این سازمان برای کشوری که انواع به تحریم‌های اقتصادی دچار است، تبعات سنگینی را ایجاد نمود. از تبعات ایجاد شده می‌توان به شفافیت مالی کشور اشاره کرد. با توجه به اعمال شدن تحریم‌های ظالمانه، ایران نمی‌تواند محصولات خود -از جمله نفت- را که بیشترین درآمد ایران را تشکیل می‌دهد به کشورهای دیگر صادر کند. بدیهی است که ایران نیز به دنبال فرار از این مانع عظیم ورود ارز به کشور، دست به دور زدن تحریم‌ها می‌زند. شفافیت مالی ایجاد شده توسط دستورالعمل‌های این سازمان، باعث بسته شدن بسیاری از راه‌های دور زدن تحریم شده است.

 

افراد حقیقی و حقوقی که مورد تحریم غرب قرار گرفته‌اند، در داخل کشور نیز دچار «خود تحریمی» شده‌اند. با توجه به مجرم شناخته شدن این افراد توسط کارگروه FATF، در داخل کشور نیز مورد تحریم‌هایی از سوی برخی بانک‌های مهم کشور شده‌اند. برخی از این سازمان‌ها که به حوز‌های نظامی و دفاعی، اقتصادی و حتی علمی گرفتار تحریم‌های داخلی شده‌اند عبارتند از: صدا و سیما، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قرارگاه خاتم النبیا (ص) وزارت اطلاعات، سازمان صنایع دفاعی، دانشگاه مالک اشتر، گروه صنایع صنام، صنایع شهید صیاد شیرازی، صنایع شهید باقری، باتری سازی نیرو، صنایع پارچین و هواپیمایی مرکز تحقیقات و فناوری دفاعی و دیگر مراکز مهم علمی و اقتصادی.

 

سرداران سپاه و ارتش کشور که به دنبال دفاع از آرمان‌های جمهوری اسلامی بوده‌اند نیز نتوانستند از این قواعد مستثنی گردند و طبق قوانین حاکم بر FATF، این اشخاص مجرم شناخته شده و باید اطلاعات آنها شفاف گردد. FATF دارای تناقضات مختلفی در داخل و خارج از کشور می‎‌باشد به طوری که شخصیت‌ها و نهادهایی که برای حفظ و صیانت از کشور تلاش می‌کنند را مجرم تلقی می‌کند، اما سازمان‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارند را سازمان‌های آزادی خواه می‌داند که از طرف برخی از کشورها مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

 

کارگروه تشکیل شده توسط گروه هفت (G7) استثناهایی را برای ایران ایجاد کرده است به طوری که در سال ۲۰۱۴ میلادی بانک BNP فرانسه به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران ۸/۹ میلیارد دلار جریمه شد؛ در حالی که بیشترین جریمه‌ای که توسط بانک‌های بزرگ جهان پرداخت کرده‌اند، بین چهار تا ۶۳۰ میلیون دلار بوده است. شعارهای این سازمان مرموز نتوانسته است فسادهای مالی موجود در کشور از جمله محتکران انواع کالاهای اساسی و غیر اساسی، رانت خواران، مدیرانی با حقوق نجومی و... را کاهش دهد و تقریباً شاهد کاهش چنین ناهنجاری‌هایی در داخل کشور نیستیم. FATF اگر برای هر کشوری توانسته باشد نتایج مثبتی را رقم بزند اما در ایران به دلیل وجود تحریم‌های مختلف نتوانسته است گره‌ای از مشکلات معیشتی مردم را باز کند و حتی زمینه‌ای برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها و امضای توافقات جدید ایجاد کند. عدم هماهنگی چنین تصمیم بزرگی با دیگر نهادهای کشور از جمله مجلس شورای اسلامی و... باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی شده است.

 

علی حسینی، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام یادداشت دانشجویی خودکفایی داخل کشور تحریم ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۶۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم

  آمارها بیانگر آن است که طی سال میلادی گذشته ایران توانسته فروش نفت خودرابه میزان دوران قبل ازتحریم‌ها بسیار نزدیک کند. گازنیزبیشتر ازدوران غیرتحریمی صادر شد.این شواهد نشان‌دهنده خنثی‌سازی تحریم‌هاست که اهمیت بالایی دارد.درباره این‌که ایران در۳۰ماه گذشته چه اقداماتی درحوزه نفت و گاز انجام داده با محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
صندوق بین‌المللی پول در حالی‌ رشد اقتصادی ۵.۴درصدی رابرای کشورمان طی سال‌ گذشته میلادی اعلام کرد که بسیاری‌ از کشورهای دنیا شرایط خوبی به لحاظ این شاخص درسال موردبحث نداشتند.به‌طورمثال،اقتصادهای منطقه خاورمیانه به‌طور متوسط درسال گذشته میلادی رشد ۲درصدی داشتند. کشورهای درحال توسعه نیز به‌طورمتوسط رشد۴.۱درصدی درسال۲۰۲۳ داشتند. بر این اساس، اقتصاد ایران بیشتر از متوسط اقتصادهای هم‌ردیف با خود رشد کرده است. 
محمدعلی قدیری،کارشناس انرژی دراین‌باره توضیح داد: ارائه خدمات فنی ومهندسی به دیگر کشورها نیزسیاست درستی است که در دولت فعلی پیگیری شده است.این سیاست مزیت‌های زیادی برای کشور دارد و ارزآوری بالایی برای‌مان به ارمغان می‌آورد و توانسته‌ایم با کمک به صادرات خدمات فنی ومهندسی درکنار پالایشگاه‌داری فراسرزمینی، بازارسازی تضمین شده‌ای داشته باشیم. همچنین تمرکز بعدی ایران بر پالایشگاه‌های کوچک بوده که این پالایشگاه‌ها،واحدهای خردوخصوصی است که تحریم‌پذیری کمتری نسبت به مجتمع‌های بزرگ و صنعتی و بخش دولتی کشورهادارد.گفتنی است سیاست فروش نفت به این پالایشگاه‌ها به‌درستی توسط وزارت نفت دنبال شد.
قدیری درخصوص گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بررشد اقتصادی ۵.۴درصدی کشورکه عمدتا براثرموفقیت درفروش نفت و گاز کشور به دست آمده، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌ها، روش‌های فروش نفت چندان آشکار نبوده است.
وی ادامه داد:ازآنجایی که گاز ازطریق خطوط لوله صادرمی‌شود،خاصیت تحریم‌پذیری بالایی ندارد.دراینجا بیشترموضوع بازگشت ارز حاصل ازفروش گازمطرح است.عمده فروش گازکشورنیزبه عراق است.درزمینه تسویه مالی با این کشور ابتکاری داشتیم که حتما باید ادامه پیدا کند.دراین روش،درمقابل صادرات گازبه عراق، نفت کوره دریافت می‌کنیم که قابل فروش درکشورهای دیگر از جمله امارات و سنگاپور است و ارز آن را دریافت می‌کنیم.
قدیری درخصوص سهامداری درپالایشگاه‌های فراسرزمینی وفروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک درشرق آسیا خاطرنشان کرد: به دلایل امنیتی، آمار دقیقی درمورداین‌که چقدرازنفت کشوربه پالایشگاه‌های فراسرزمینی صادرمی‌شود،دردسترس نیست اما این روش اقدام درستی است و تحریم‌ناپذیری نفت را درپی دارد.مامبتکر فروش نفت و گاز در زمان تحریم شده‌ایم.
وی ادامه داد:ارائه خدمات فنی ومهندسی به دیگر کشورهانیز سیاست درستی است که دردولت فعلی پیگیری شده است. این سیاست مزیت‌های زیادی برای کشور دارد وارزآوری بالایی برای‌مان به ارمغان می‌آورد.همچنین توانسته‌ایم با کمک به صادرات خدمات فنی ومهندسی درکنار پالایشگاه‌داری فراسرزمینی،بازارسازی تضمین‌شده‌ای داشته باشیم.تمرکز بعدی ایران برپالایشگاه‌های کوچک بوده که این پالایشگاه‌ها،واحدهای خرد وخصوصی است که تحریم‌پذیری کمتری نسبت به مجتمع‌های بزرگ وصنعتی و بخش دولتی کشورها دارند. سیاست فروش نفت به این پالایشگاه‌ها نیز به‌درستی توسط وزارت نفت دنبال شد.
وی درخصوص استفاده ازظرفیت‌های دانش‌بنیانی کشوردرشرایط تحریمی خاطرنشان کرد:بهره‌بردن ازتوان داخلی ودانش‌بنیانی کشور قطعا نسبت به این‌که فناوری‌هارا ازخارج ازکشور وارد کنیم،صرفه اقتصادی بیشتری برای‌مان دارد.استفاده ازظرفیت دانش‌بنیانی کشور درنهایت به اعتبار یافتن دانش‌بنیان‌ها منجرمی‌شود که مزیت‌های زیادی برای‌مان دارد.قدیری گفت: درکنار توفیقی که در فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی داشته‌ایم، باید به موضوع پالایشگاه‌سازی درداخل کشورنیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. لازم است بخشی از درآمد خود را از محل فروش نفت و گاز به احداث پالایشگاه درداخل کشوراختصاص دهیم. این موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت کنیم.وی تأکید کرد: فرآورده‌ها خاصیت تحریم‌پذیری بسیار کمتری نسبت به نفت و گاز دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری برای احداث پالایشگاه‌ها در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیگر خبرها

  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • روسیه:مخالف استفاده از تحریم جهت مداخله در کشورهای آفریقایی هستیم
  • خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری اندیشیده شده است
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق كشور اندیشیده شده است