Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@00:52:22 GMT

چرا سند پهنه‌بندی حریم مشهد هنوز تهیه نشده است؟

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۷۲۳۴

چرا سند پهنه‌بندی حریم مشهد هنوز تهیه نشده است؟

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه، سند پهنه‌بندی حریم می‌تواند از لایه‌لایه شدن بیشتر حاشیه و تشکیل حاشیه‌های دوم و سوم در شهر جلوگیری می‌کند، گفت: شورای پنجم در پیشبرد طرح‌های جامع و تفصیلی پیگیری جامع و کاملی انجام داد و تلاش کرد در کنار آن سند پهنه‌بندی حریم را نیز داشته باشد، اما به دلیل کم‌کاری و تعلل شورای عالی معماری و شهرسازی این سند تهیه نشد و شورای پنجم در به سر و سامان رسیدن این سند موفق نبوده‌ است

رمضانعلی فیضی در گفت‌وگو با ایسنا و با حضور در میزگرد «بررسی عملکرد شورای پنجم مشهد در حاشیه شهر»، اظهار کرد: از گذشته تاکنون کلمه حاشیه روی بعضی از مناطق شهر گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در برخی مناطقی که خیلی هم شبیه حاشیه نیستند به مردم تلقین شده که آنها در حاشیه زندگی می‌کنند، درصورتی که محل زندگی آنان شباهتی به حاشیه ندارد و زمین این مناطق گران‌قیمت است.

وی با اشاره به اینکه ما وارث بافت‌هایی هستیم که ناکارآمدی و نارسایی دارند، گفت: اقدامات شورای پنجم در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار به دو صورت بوده است؛ ابتدا درمان در آنچه که حاشیه نام دارد، صورت گرفته است. در حوزه درمان تنها در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار ۶۸ پارک ساخته شد. این میزان دوبرابر میزان پارکی است که در دوره شورای قبلی ساخته شده است.

فیضی افزود: پیاده‌روسازی، پل، تقاطع غیرهمسطح، پل عابر پیاده، فضاهای ورزشی و... زیادی در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شهر در دوره پنجم ساخته شد تا سرانه این مناطق با دیگر مناطق مشهد یکی و یا نزدیک به هم باشد. کمبود سرانه در این مناطق معلول عدم برنامه در توسعه این محلات است. 

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که شهر به صورت افقی گسترش پیدا می‌کند اقدامات شهرداری است، عنوان کرد: در بخش دوم اقدامات شورای پنجم در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار، آینده‌نگری صورت گرفته است. این بخش تنها در اختیار شهرداری نیست و دیگر ارگان‌ها مانند استانداری، دولت، شورای عالی معماری و شهرسازی و... باید برای آن برنامه‌ریزی کرده و پای کار بیایند. 

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه برنامه‌ریزی، هفت طرح تفصیلی شهر مشهد تهیه و ۶ طرح آن در شورا تصویب شده است. در ۶ حوزه تصویب شده هیچ‌کدام از طرح‌ها به مراحل بالاتر و بالادستی نرفته است. مشاور طرح تفصیلی شمال شرق مشهد نیز با شهرداری مشکل دارد و در حال حاضر این طرح به مشکل خورده و تمام نشده است. 

فیضی درخصوص سند پهنه‌بندی حریم مشهد تاکید کرد: شورای پنجم در پیشبرد طرح‌های جامع و تفصیلی پیگیری کرد تا بتواند سند پهنه‌بندی حریم را نیز داشته باشد، اما به دلیل کم‌کاری و تعلل شورای عالی معماری و شهرسازی این سند تهیه نشد. سند پهنه‌بندی حریم می‌تواند از لایه‌لایه شدن بیشتر حاشیه شهر مشهد جلوگیری کند. همچنین این سند می‌تواند از تشکیل حاشیه‌های دوم و سوم در شهر جلوگیری کند، اما شورای پنجم در به سر و سامان رسیدن این سند موفق نبوده‌ است. در کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار از شهردار درخواست کردیم تا به دنبال تهیه سند پهنه‌بندی حریم مشهد برود.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: علت اینکه جمعیت به سمت سکونت در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار می‌رود این است که شهرسازی در این مناطق از شهرسازی با برنامه، عقب است. اصلاح کالبد بر محیط فرهنگی و اجتماعی اثرگذار است. 

فیضی با اشاره به اینکه طرح‌های خازنی و مهرآزان قسم جلاله نیست،گفت: در شورای پنجم تسهیلات برای بازآفرینی مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار داده شد تا شهر به سمت گسترش افقی نرود. شهر ما مانند یک فرد پولدار بیمار است که در ابتدا بیماری او را ضعیف می‌کند و در انتها تمکن مالی او از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و ارگان‌ها در خصوص مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شهر باهم هم‌افزا و هماهنگ عمل نمی‌کنند. وضعیت اقتصادی مردم به سمتی رفته است که افراد به سمت حاشیه می‌روند.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در موضوع حاشیه شهر نگاه همه به شهرداری است، گفت: فرمانداران مشهد مرتبا تغییر می‌کنند. از ابتداء کار آقای هاشمی-فرماندار مشهد- تاکنون جلسه کمیته بازآفرینی تشکیل نشده است. دستگاه‌های ذی‌ربط دوست دارند که از زیرکار در بروند. نگاه همه به شهرداری شده است. 

فیضی با اشاره به اینکه، ما یک تغییرات نابه‌جا در درون بدنه شهرداری و در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری داشتیم، بیان کرد: نهادهای فرهنگی و اجتماعی که بودجه کافی و لازم را دارند، چرا با کمک شهرداری برای تغییر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار جلو نمی‌آیند؟ در طول دوره شورای پنجم از دو گرمخانه در شهر به ۱۲ گرمخانه رسیدیم. تا وقتی همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌ها نباشد تا ۴۰ سال آینده نیز ما در همین نقطه خواهیم بود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حاشیه شهر مشهد شورای شهر مشهد شهرداری مشهد بافتهای فرسوده مناطق پیرامونی و کم برخوردار سند پهنه بندی حریم فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، پیمان محقق گفت: طرح مدیریت پارک حاشیه‌ای با هدف توزیع عادلانه جای پارک، روان سازی ترافیک و کاهش تصادفات در هسته مرکزی شهر آغاز شد.
مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری شهرکرد افزود: این طرح در خیابان‌های کاشانی، شریعتی، مولوی، سعدی، ملت، خواجه‌نصیر، ولیعصر، فردوسی، ۱۲ محرم و بلوار حافظ در حال اجراست.
وی افزود: برای اجرای این طرح ۲ دستگاه موتورسیکلت تجهیز و بر حسب تعرفه‌های مصوب شورای اسلامی و شورای همتا، هزینه پارک حاشیه‌ای را محاسبه و از حساب کاربری استفاده کنندگان از این طرح کسر خواهد شد.
محقق گفت: در این طرح در محل تابلو‌های نصب شده کد‌های QR وجود دارد که شهروندان با اسکن نمودن کد می‌توانند نسبت به ثبت نام اولیه در طرح اقدام و حساب کاربری مورد نیاز را تعریف و نسبت به شارژ آن اقدام کنند.
وی افزود: در صورتی که شهروندی از پارک حاشیه‌ای در این معابر استفاده و حساب کاربری آن شارژ نداشته باشد و یا در طرح ثبت نام نکرده باشد پس از ۷۲ ساعت در صورتی که اقدامی انجام نشود، جریمه توقف ممنوع برای خودرو صادر می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • خدمت ۱۳ میلیارد تومانی بسیج جامعه پزشکی به مناطق کم‌برخوردار کرمانشاه
  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد
  • مولدسازی دارایی‌ها سیاستی کارآمد برای حل مشکلات محلات کم‌برخوردار ارومیه
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • شورایی که به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد موفق نیست
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم