Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو گفت: بر اساس سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی کشور تا افق ۱۴۲۰، سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور باید ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات برسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از خانه‌ملت، آقای رضا اردکانیان در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال آقای هادی بیگی نژاد و سه نفر از نمایندگان مبنی بر اینکه پیش بینی برق موردنیاز کشور در آینده در ارتباط با سهم برق هسته‌ای چگونه است و سهم این انرژی در سبد متنوع تولید برق چقدر و وزارت نیرو در پیگیری تامین آن از دولت و سازمان انرژی اتمی چه اقدامی انجام داده است، گفت: سوال کننده به این نکته قانونی توجه داشتند که به ویژه از سال ۱۳۸۳ که اساسنامه قانونی شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران به تائید رسید و شورای نگهبان آن را تائید و اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امر مکان یابی احداث تامین سوخت هسته‌ای و بهره برداری ایمن از نیروگاه هسته‌ای محول به شرکت مذکور در ساختار سازمان انرژی اتمی است البته وزارت نیرو هم درجایابی بهینه برآورد با تعیین ظرفیت متناسب با ساختار شبکه برق مسئولیت دارد و همکاری نزدیکی را با سازمان انرژی اتمی در دست اقدام دارد البته در گذشته مسئولیت به طور کلی به وزارت نیرو از زمان تاسیس یعنی از سال ۱۳۵۳ محول شد، اما در سال ۱۳۶۰ این موضوع از وزارت نیرو منفصل و سازمان مستقل عمل کرد و از سال ۱۳۸۳ به طور قانونی مسئولیت به شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی محول شد.

وزیر نیرو افزود: در ارتباط با این بخش از سوال که مطرح کردند برآورد چگونه است نیز باید گفت: شورایعالی انرژی کشور در مهرماه سال گذشته سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی کشور تا افق ۱۴۲۰ را تصویب کرد. شورایعالی انرژی کشور به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود و در صورت عدم حضور ایشان معاون اول نشست‌ها را برگزار می‌کند و دبیرخانه آن در سازمان برنامه و بودجه است و وزارتخانه‌های نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌ها هم عضو آن هستند.

اردکانیان یادآور شد: در این سند سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰، ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات تعیین شده است. اکنون ۱۰۵۰ مگاوات در دست بهره برداری داریم که انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۷، دو واحد ۱۰۵۰ مگاواتی یعنی واحد‌های دوم و سوم یکی پس از دیگری فعال شده و جمعا ۲۱۰۰ مگاوات به ظرفیت ۱۰۵۰ مگاواتی فعلی افزوده شود. تا ۱۴۱۵ نیز دو واحد دیگر در منطقه مکران جمعا به ظرفیت ۲۱۰۰ مگاواتی کشور اضافه می‌شود، تا سال ۱۴۲۰ نیز ۳ هزار واحد دیگر در منطقه مناسب ایجاد شده و تکلیف ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات روشن خواهد شد.

وی ادامه داد: واحد‌های دوم و سوم هم در حال ساخت هستند و ما هم در وزارت نیرو تلاش داریم با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته این امکان را فراهم کنیم تا نیروگاه‌های اتمی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان که از مناسب‌ترین مکان‌ها برای احداث واحد‌ها هستند توسط خطوط، به داخل کشور انتقال پیدا کنند؛ این نیروگاه ها، نیروگاه‌های ارزشمندی هستند، زیرا فشار و درجه حرارت بخار ورودی به توربین در آن‌ها بسیار پایین‌تر از نیروگاه بخار است، تا ۶۰ سال عمر دارند و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند و انرژی پاک تلقی می‌شوند، هزینه سوخت پایینی دارند، به همین دلیل در کانون توجه انرژی اتمی کشور است.

وزیر نیرو یادآور شد: آقای بیگی نژاد در جلسات مختلف موضوع را پیگیری کردند و باید در دولت برنامه ریزی دقیق تری برای این مهم داشته باشیم و امیدوار هستیم این موضوع در همین دولت با کمک کمیسیون انرژی مجلس و پیگیری‌های ایشان به نقطه روشن تری برسد.

اردکانیان یادآور شد: پیشنهاد آقای بیگی نژاد را می‌پذیرم و این پیشنهاد نقشه راهی برای ادامه مسیر است و در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت آن را مورد توجه قرار می‌دهیم. برچسب ها: اردکانیان ، برق هسته ای ، مجلس ، هادی بیگی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: اردکانیان برق هسته ای مجلس هادی بیگی سازمان انرژی اتمی هزار و ۴۰۰ مگاوات سهم برق هسته ای وزارت نیرو انرژی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: گروسی به ایران می‌آید

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای برگزار می‌شود، اظهار کرد: حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند شد. گروسی مدیرکل آژانس نیز به عنوان مهمان ویژه در این کنفرانس حضور خواهد داشت و سخنرانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اسلامی: تولید رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران افزایش خواهد یافت

وی ادامه داد: در المپیاد مخترعین جهان در سوسیس، از مدارس انرژی اتمی ما شرکت کرده بودند و ۵ دانش آموز ما ۵ مدال به دست آوردند و ایران مقام اول را کسب کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره حل مسائل پادمانی با آژانس اظهارکرد: همواره در حال تعامل و گفت‌وگو درباره مسائل پادمانی هستیم. تاکنون ۲ مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده درباره دو مکان در حال گفت و گو هستیم، بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجاست و براساس آن تعامل داریم. اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند، زیرسوال رفته است، ما اما بر این بیانیه تاکید داریم.

وی همچنین تاکید کرد : آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت می‌کنیم.

اسلامی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان آژانس تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موصوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.

وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران نیز تصریح کرد: این ها موضعگیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229121 برچسب‌ها ایران

دیگر خبرها

  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها