Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین نقل از ایلنا، مجیدرضا حریری  در مورد روند تجارت ایران و چین اظهار کرد: مبادلات ایران و چین به دو قسم نفتی و غیرنفتی تقسیم می‌شود. آمار مبادلات نفتی محرمانه است، هم وزارت نفت و هم خریدار چینی از ارائه آمار و ارقام دقیق پرهیز می‌کنند. در بخش غیرنفتی نیز چین در طی چند سال اخیر حدود یک چهارم از صادرات غیرنفتی و واردات ما را دربرمی‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر هم روابط تجاری ما با چین به روال سال گذشته بوده و تغییرات چندانی رخ نداده است.

وی افزود: با توجه به چشم‌اندازی که از آینده و لغو احتمالی تحریم‌های نفتی در پی مذاکرات وین پیش‌بینی می‌شود اگر تحریم‌ها لغو شود میزان مبادلات ایران و چین تغییر محسوسی نسبت به سال 2020 خواهد داشت؛ چراکه چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و می‌تواند در رفتار تجاری ایران و چین را تحت تاثیر قرار دهد.

حریری خاطرنشان کرد: در صورت لغو تحریم‌ها حتما گشایشی در واردات هم ایجاد می‌شود، وقتی به چین نفت بیشتری بدهیم فضا برای واردات بیشتر از چین هم آماده می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد:  پیش‌بینی می‌شود در صورت لغو تحریم‌ها میزان مبادلات دو کشور نسبت به سال 2020 یک جهش دو برابری داشته باشد. مجموع مبادلات دو کشور در سال 2020 حدود 16 میلیارد دلار بود ولی این قابلیت را دارد که به مرز 30 میلیارد دلار برسد.

وی در ادامه افزود:  آمار دقیقی از مبادلات 5 ماهه دو کشور در دسترس نیست اما آمار مبادلات چند ماهه اول نمی‌تواند بیانگر میزان مبادلات دو کشور باشد چراکه در سه ماهه اول سال میلادی سه تعطیلات سال نو از جمله سال نو میلادی، سال نو چینی و نوروز را داشتیم. بنابراین نمی‌توان این بازه را ملاک ارزیابی قرار داد.

حریری در پاسخ به سوالی در مورد اولویت‌های وزارت صمت دولت بعدی گفت: وزارت صمت بخشی از مجموعه تیم اقتصادی دولت است، وزیر صمت به تنهایی خیلی مهم نیست بلکه یکی از حلقه‌های زنجیره اجرایی سیاست‌‌گذاری اقتصادی در حوزه  تولید و تجارت است. مهم‌تر این است که تیم اقتصادی دولت چه کسانی هستند و چقدر با هم هماهنگ هستند؛ آنچه در چند سال اخیر باعث آزار تجارت خارجی شد ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت بود.

وی افزود: اگر سیاست‌گذاری اقتصادی، دیپلماسی اقتصادی و سیاست‌های پولی، مالی و بانکی ما مشخص نباشد، نمی‌توان انتظار داشت وزارت صمت ظرفیت حداکثری از خود نشان دهد. اگر تحریم‌ها برداشته نشود صادرات موفق نخواهد شد  و همین وضعیت ادامه خواهد داشت. اگر تکلیف ما با همسایگان و کشورهایی که با آنها تنش داریم مشخص نشود بسیاری از بازارهای ما از دست می‌رود بنابراین همه اینها تشکیل یک مجموعه می‌دهد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: با شناختی که ما کم و بیش از کسانی که می‌توانند در تیم اقتصادی دولت حضور داشته باشند می‌بینیم یک هماهنگی نسبی وجود دارد. البته نمی‌توان گمانه‌زنی کرد که چه کسانی روی کار می‌آیند ولی بعضی از افراد در تیم آقای رییسی سبقه اقتصادی دارند که می‌توان رفتار اقتصادی آنها را حدس زد.

وی در ادامه بیان کرد: آینده اقتصادی کشور بیش از آنچه به تیم اقتصادی دولت مربوط باشد به تیم دیپلماسی مربوط است. سیاست‌های بین‌المللی و دیپلماسی نیز چندان در اختیار دولت‌ها نیست و شورای عالی امنیت ملی و نظام در مورد آن نظر می‌دهند. اگر مذاکرات وین با موفقیت پیش برود آن وقت باید مطالباتی را از تیم اقتصادی بیان کرد؛ اولویت اول که باید به آن فکر شود، برنامه مدون، زمان‌بندی شده و قابل اندازه‌گیری و پایش برای تورم باشد.

پربیننده ترین ده الزام توسعه صنعت معدنکاری ایران دستکاری تجارت خارجی به بهانه تنظیم بازار داخلی / بکارگیری مخرب‌ ترین راه برای کنترل قیمت‌ ها اولویت‌های دولت رییسی در حوزه صنعت و تجارت چیست؟ فولاد مبارکه در بین ۵۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سال۲۰۲۰ انبارها پر از لوازم خانگی است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صادرات تیم اقتصادی دولت ایران و چین تحریم ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۷۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا یکشنبه آینده کجای ایران باران می بارد؟

صادق ضیاییان افزود: چهارشنبه (۵ اردیبهشت) به‌تدریج ابرناکی و بارش در شرق سواحل دریای خزر، شرق تهران و استان‌های سمنان و خراسان شمالی کاهش می‌یابد و در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور ادامه خواهد داشت. در شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در دیگر مناطق بارندگی خفیف است.

وی اضافه کرد: پنجشنبه (۶ اردیبهشت) در شرق و شمال شرق کشور و استان فارس رگبار ضعیف و پراکنده همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و در جنوب شرق کشور شامل استان کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: جمعه (۷ اردیبهشت) در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد رگبار پراکنده و وزش باد و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما انتظار می‌رود .

به گفته ضیاییان شنبه (۸ اردیبهشت) در چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد همچنین ساعات بعد از ظهر در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر و رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: یکشنبه (۹ اردیبهشت) در ارتفاعات خوزستان و ایلام، استان کهگیلویه وبویر احمد، غرب فارس و شمال بوشهر افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می شود.

وی اضافه کرد: تا روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم خواهد داشت و در برخی ساعات روز شدید می‌شود و گاهی با گردوخاک همراه خواهد بود.

وی افزوذ: چهارشنبه و پنجشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج می باشند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۶ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد و طی جمعه (۷ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا شهرکرد با کمینه ۲ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۳۷ و ۳۹ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی
  • تا یکشنبه آینده کجای ایران باران می بارد؟