Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:51:33 GMT

بدعت و نوآوری مزیت جشنواره‌های دانشگاهی است

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۸۰۸۴

بدعت و نوآوری مزیت جشنواره‌های دانشگاهی است

هادی محرابی کارگردان نمایش پایین سمت چپ و از شرکت کنندگان بخش مناطق بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی درباره ویژگی های این اثر به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: این نمایش به صورت کارگاهی کار شده است و از ابتدا برای آن ایده از پیش تعیین شده‎ای نداشتیم. با توجه به صحبت با اعضای گروه درباره دغدغه اصلی و مشترک همه‌مان به متن این نمایشنامه رسیدیم و به سراغ مسائل اجتماعی و خانوادگی و تناقضاتی رفتیم که در عرف وجود دارد و قانون نانوشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: آنچه دنبالش بودیم شیوه روایت یک قصه روی صحنه بود و تلاش کردیم گروه دانشجویی مان که همگی دانشجوی ادبیات نمایشی دانشگاه دامغان هستیم، اثری متفاوت را ارائه کنیم.

این کارگردان جوان با اشاره به مهم ترین مشخصه های جشنواره‌های نمایشی دانشجویی، ادامه داد: به نظرم اساسا یکی از محاسن جشنواره‌های دانشجویی و دانشگاهی در ایجاد بدعت و نوآوری است که با روند کلیشه ای و تئاتر مرسوم همراه نیست و سعی می‌کند از ایده‌های جدید و آکادمیک بهره گرفته و به اجرا برسد. این جنس تئاتر درگیر گیشه نیست و این خود بسیار مهم است. ما نیز در اثر خود همسو با تئاتر دانشجویی و آوانگارد همقدم شدیم. در شیوه اجرای خود نیز دست کم این تلاش را کرده‌ایم و برای خودمان تجربه جدیدی است.

وی درباره شرایط شهرهایی غیر از تهران در حمایت از اجرای تئاتر و امکانات سخت افزاری آن گفت: هریک از اعضای گروه ما متعلق به یک شهر است. برای مثال خود من دانشجوی دامغان هستم و به نظرم این شهر از نظر سخت افزاری امکانات خوبی دارد. سالن روباز خوبی دارد.

محرابی افزود: دانشکده هنر دانشگاه دامغان به تازگی نوسازی شده و چهار پلاتوی حرفه ای دارد که قرار بود پیش از این میزبان این دوره از جشنواره نیز باشد اما فضای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بحران کرونا به نوعی پیش رفته است که انگار تئاتر در تهران بیشتر با استقبال روبه رو می‌شود و این برای قشر جوان دلسرد کننده است. ما حتی بعد از بازبینی به دلیل همین شرایط پیچیده و سخت به فکر انصراف افتادیم. به هر حال فضای تئاتر در ایران حال مساعدی ندارد و نیازمند حمایت است و اتفاق ویژه در آن با اصلاح زیرساخت ها صورت می گیرد.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سید مجتبی جدی و به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بخش‌های صحنه، مناطق، تجربه‌های اجرا، پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه‌نویسی (جایزه اکبر رادی)، ترجمه (جایزه دکتر محمدرضا خاکی)، بین‌الملل، اساتید، جشنواره جشنواره‌ها، رادیو تئاتر، ماکت صحنه، عکس، پوستر، کارگاه‌ها و درس گفتارها در حال برگزاری است.

برچسب‌ها دانشجو اکبر رادی تئاتر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشجو اکبر رادی تئاتر دانشجو اکبر رادی تئاتر جشنواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۸۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست

به گزارش خبرگزاری مهر، تشکل‌های دانشجویی در نوار غزه با صدور بیانیه‌ای از خیزش دانشجویان و نخبگان آمریکایی در حمایت از مردم مظلوم غزه، استقبال کردند.

پایگاه خبری العهد لبنان شنبه شب گزارش داد که تشکل‌های دانشجویی در نوار غزه روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای با استقبال از همبستگی و حمایت انجمن‌های دانشجویی ده‌ها دانشگاه در سرتاسر آمریکا از خیزش جنبش‌های دانشجویی ضد جنایت اسرائیل در نسل کشی مستمر در حق اهالی غزه تقدیر و تمجید کردند.

در این بیانیه آمده است که حمایت ده‌ها تشکل دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا یادآور تاریخ سراسر درخشان مبارزه جنبش‌های دانشجویی در آمریکا و همچنین قیام تاریخی تشکل دانشجویان در آمریکا سال ۱۹۶۸ میلادی است که سلطه امپریالیستی آن روزگار از ویتنام تا فلسطین را به چالش کشید و با قیام تاریخی خود نقطه عطفی در تحول وضعیت اروپا و آمریکای آن روزگار رقم زد.

تشکل‌های دانشجویی نوار غزه با ابراز صمیمانه‌ترین درودها به پیشگاه دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های کلمبیا، ییل، نیویورک، روتجرز، میشیگان و ده‌ها دانشگاه دیگر در سرتاسر آمریکا از خروش همبستگی آنان در پایان دادن به نسل کشی آمریکایی صهیونیستی ضد ساکنان غزه تقدیر و تمجید کردند.

تشکل‌های دانشجویی در نوار غزه با اشاره به بمباران هدفمند صهیونیست‌ها با حمایت آمریکا ضد مراکز دانشگاهی و فرهنگی و غیرنظامیان در غزه سرکوب قیام دانشجویان ضد جنایت‌های آمریکا و اسرائیل در غزه از سوی پلیس آمریکا و محرومیت دانشجویان در خدمات آموزشی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که سرکوب تجمعات دانشجویی و نخبگان در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا در شرایطی ادامه دارد که مدیران دانشکده‌ها در اقدامی هماهنگ با برخی اعضای مجلس نمایندگان در حال سیاه نمایی، اخراج و تخریب وجهه فعالان و نخبگان حامی فلسطین و بستن نهادهای دانشجویی مانند «دانشجویان برای برپایی عدالت در فلسطین» هستند.

این بیانیه تصریح کرد که قیام گروه‌ها و انجمن‌های دانشجویی در سرتاسر دانشگاه‌های آمریکا یادآور قیام تاریخی و انتفاضه دانشجویی سال ۱۹۶۸ میلادی در آمریکا است با به چالش کشیدن نظام سلطه از ویتنام تا فلسطین تحولی بنیادین در وضعیت اروپا و آمریکای آن روزگار رقم زد و اینک نیزف جنبش دانشجویی کنونی با خیزش خود در سال ۲۰۲۴ طلایه دار تکرار تاریخ است.

این بیانیه با اشاره به تصویب کنگره آمریکا در ارسال بسته تسلیحاتی جدید به ارزش ۲۶ میلیارد دلار به اسرائیل در نسل کشی و بمباران ملت مظلوم غزه، تلاش دانشجویان آمریکایی در توقف ماشین جنگ و کشتار در محافل دانشگاهی را ستورد.

دانشجویان نوار غزه در بیانیه خود بار دیگر تاکید کردند که نسل جدید برآمده در دل آمریکا هرگز از این لحظه به بعد پدیده صهیونیسم، نژادپرستی و کشتارجمعی را نخواهد پذیرفت و با حمایت از فلسطین و آرمان آزادی آن از نهر تا بحر با حمایت دانشجویی خود مرزها را در نوردیده است و اینک، زمان در هم شکستن ماشین جنگی سلطه امپریالیستی نظام حاکمه آمریکا فرا رسیده است.

این جنبش در بیانیه خود خاطرنشان کرد که دانشجویان تشکل‌های دانشجویی در غزه با دستان گره خورده در حمایت از همه جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین در دانشگاه‌های مختلف آمریکا برای توقف نسل کشی رژیم نازی اسرائیل ضد اهالی غزه دوشادوش آنان استوار و پابرجا است.

• ⁠ الکتلة الإسلامیة – حرکة المقاومة الإسلامی ة
• ⁠ کتلة الوحدة الطلابیة – الجبهة الدیمقراطی ة
• ⁠ إتحاد لجان کفاح الطلبة – جبهة التحریر العربی ة
• إتحاد لجان کفاح الطلبة الفلسطینی – الجبهة العربیة الفلسطینیة
• الرابطة الإسلامیة – الجهاد الإسلامی
• الشبیبة الفتحاویة – حرکة فتح
• تجمع المبادرة الطلابی – حرکة المبادرة الوطنیة الفلسطینیة
• جبهة العمل الطلابی – الجبهة الشعبیة
• شبیبة التحریر الفلسطینیة – جبهة التحریر الفلسطینیة
• کتلة الاستقلال الطلابیة – الاتحاد الدیمقراطی الفلسطینی فدا
• کتلة نضال الطلبة – جبهة النضال الشعبی الفلسطینی
• کتلة الأرض والإنسان – الجبهة الشعبیة القیادة العامة
• کتلة اتحاد الطلبة التقدمیة – حزب الشعب الفلسطینی

کد خبر 6090465

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!