Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از نگران موجود در کشور کاهش نرخ افزایش جمعیت است، به طوری که زوج های جوان یا فرزندی نمی خواهند و یا به تک فرزندی اکتفا می کنند، چندسالی است که کشور ایران درگیر این مسئله شده است و شهرستان جاجرم هم از این قضیه مستثنی نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، از سال 1360 تاکنون تحولات جمعیتی ایران و رشد جمعیت کشور کاهش شتابانی به خود گرفته بطوریکه این کاهش رشد در تاریخ ایران بی سابقه بوده است و در حال نزدیک شدن به محدوده خطر است، به طوری که قطعا جمعیت در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند تاثیرگذاری بالایی در یک کشور داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طی تحقیقات صورت گرفته مسائل اقتصادی یکی از عوامل کاهش فرزندآوری در جامعه است،اما یک نگاه عمیق تر خبر از آن دارد که این کاهش جمعیتی در کشور در یک بستر تغییرات اجتماعی فرهنگی طی چهار دهه اخیر ایجاد شده و باعث تغییر نگاه خانواده ها نسبت به فرزندآوری شده است.

 

 این در حالی است که در گذشته مادربودن، در فرزند آوری تعریف می شد و هر زنی در کیفیت اجتماعی فرزندش مورد ارزیابی قرار می گرفت، اما طی دهه های اخیر معیارهای هویت بخشی زنان تغییرات زیادی داشته و مادربودن، تنها معیارهای تعریف هویت زنان نیست، متاسفانه در جامعه فعلی اهمیت مادر بودن به شدت کاهش پیدا کرده است و اکنون یک سری از مباحث و ارزشهای دیگر از جمله ویژگی های ظاهری و جسمی،تحصیلات و اشتغال و افزایش سن ازدواج باعث شده است که تمایل افراد به فرزندآوری کمتر شود.

 

یکی از نگران موجود در کشور کاهش نرخ افزایش جمعیت است، به طوری که زوج های جوان یا فرزندی نمی خواهند و یا به تک فرزندی اکتفا می کنند، چندسالی است که کشور ایران درگیر این مسئله شده است و شهرستان جاجرم هم از این قضیه مستثنی نیست و این معضل اجتماعی دارای علل و عوامل مختلفی است که در این گزارش به آن می پردازیم.

 

ازدواج در سنین بالا و بی حوصلگی برای چند فرزندی 


 ابراهیمی، فعال فرهنگی اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: کاهش میل به فرزند آوری در خانواده ها نیاز به بررسی دقیق تر دارد که امیدواریم مسئولان با ریشه یابی به حل آن بپردازند.


وی عنوان کرد: افزایش سن ازدواج یکی از مهمترین دلایل کاهش جمعیت در کشور است که این مسئله نیز از دلایلی چون مباحث اقتصادی، بیکاری، سختگیری خانواده ها پیروی می کند و باعث شده که به سمت کاهش فرزندآوری پیش رود.


ابراهیمی افزود: زمانی که دختران و پسران در سنین بالا ازدواج می کنند، دیگر حوصله ای برای چندفرزندی ندارند و اگر تمایل داشته باشند تنها به یک فرزند اکتفا می کنند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با تبلیغات فضاهای مجازی و رسانه ای که امروز به راحتی در دسترس تمامی مردم قرار گرفته،  سبک زندگی غربی در زندگی ها ریشه دوانده، به طوری که امر مقدس فرزند آوری و تربیت درست آنان کمرنگ شده و اشتغال بانوان و کسب درآمد جایگاه بالاتری پیدا کرده است و خانواده ها فرزند آوری را مانع اصلی اشتغال و پیشرفت قلمداد می کنند.


ابراهیمی افزود: یکی از دلایل دیگری که در کاهش رشد جمعیت کشور تاثیرگذار بوده است، تغییر سبک زندگی و یا هر دلیل دیگر مشکلات ناباروری در زنان رشد چشمگیری داشته،  که این امر نیازمند بررسی دقیق است تا علل آن ریشه یابی شود.

 

وی یادآور شد:  امیدواریم مسئولین با طرح های تشویقی و یا برطرف کردن دغدغه های زوج های جوان و فرهنگ سازی درست بتوانند مشکل کاهش جمعیت را حل کنند.


کاهش نرخ باروری جاجرم نگران کننده است 


ملائکه، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار ما ابراز داشت: جمعیت شهرستان جاجرم در سالهای اخیر با کاهش موالید به سمت سالمندی پیش می رود و خانواده ها رو به تک فرزندی آورده اند.


وی افزود: پیر شدن جمعیت شهرستان باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی و...در شهرستان می شود و برای حل این مشکل تمام ارگان ها باید دست به دست هم بدهند و در شهرستان کار فرهنگی صورت بگیرد.


ملائکه با بیان اینکه پایین بودن نرخ باروری برای شهرستان خیلی ناراحت کننده است، افزود: در روستاها نیز به دلیل مهاجرت و مشکلات اقتصادی نرخ موالید به شدت کاهش یافته است .


مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان جاجرم هدف سیاست های کلی جمعیت را افزایش نرخ باروری دانست که با برطرف کردن موانع اقتصادی و موانع ازدواج و... می توان به این مهم دست یافت.


وی در خصوص کمک به هزینه های درمان های ناباروری در شهرستان جاجرم گفت: در خراسان شمالی بیمارستانی برای درمان این بیماری در نظر گرفته شده که سهولت دسترسی به خدمات درمان های ناباروری برای این قشرفراهم شده است‌. 

 

 

طرح های تشویقی موثر در افزایش فرزندآوری 


ملائکه با بیان اینکه تمام ادارات باید همکاری کنند تا با کمک یکدیگر در سطح شهرستان برای افزایش جمعیت اقدامات مطلوب به خصوص کارهای فرهنگی انجام شود ابراز داشت:  اطلاع رسانی به عموم مردم به روش های مختلف از جمله دیوارنویسی به صورت گسترده در سطح شهرستان انجام شود.


وی در رابطه با طرح های تشویقی برای خانواده ها نیز گفت:  این تسهیلات تاثیر بسزایی در تشویق خانواده ها در جهت فرزند آوری دارد که باید در سطح کلان انجام شود.


وی در پایان مصاحبه ابراز داشت: امید است با توجه به ظرفیت های شهرستان به هدف مورد نظر در خصوص افزایش نرخ باروری در طی سال های آتی دست یابیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرستان جاجرم نرخ باروری خانواده ها فرزند آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۸۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری کلیدی است

ایسنا/کرمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بر نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری تاکید کرد و کارشناسان علوم آزمایشگاهی را دیده‌بانان حوزه سلامت دانست.

دکترعلی اصغر خیرخواه امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در آیین گرامیداشت روز ماما و علوم آزمایشگاهی گفت: ارائه خدمات سلامت با همکاری واحدهای مختلف محقق می‌شود و در این جهت تلاش مجموعه بهداشت و درمان بر کسی پوشیده نیست و گرامیداشت این روز بهانه‌ای برای تجلیل و ستایش از زحمات ماماها و کادر علوم آزمایشگاهی است.

 وی افزود: این نخستین جلسه رسمی تقدیر و تشکر از  کادر حوزه علوم آزمایشگاهی بعد از کرونا است و شاید خدمات این حوزه کمتر دیده شود ولی نقش بسیار موثر و اساسی در حوزه سلامت و درمان بیماران دارند که می‌توان گفت دیده‌بانان حوزه سلامت هستند.

خیرخواه در ادامه با اشاره به اهمیت نقش ماماها در حوزه سلامت اظهار کرد: ماماها نقش کلیدی در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری دارند و با کمک‌هایی که به مادران و زنان باردار کردند، سلامت جامعه را ارتقا بخشیدند و دغدغه‌های آنها در این زمینه داشتند، جای تقدیر دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث جوانی جمعیت جنوب کرمان افزود: در این راستا افزایش تخت‌های NICU مراکز درمانی را داریم و شاهد راه‌اندازی یکی از بزرگترین پروژه‌های جنوب کرمان خواهیم بود.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در راستای تحقق مطالبات در روزهای آینده گفت: مجموعه دانشگاه در تمام معاونت‌ها تلاش صادقانه‌ای در ارتقا و توسعه خدمات سلامت دارند که جای خرسندی است.

به گزارش ایسنا، در این آیین از ماماهای نمونه کشوری و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و کارشناسان نمونه علوم آزمایشگاهی دانشگاه تقدیر شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • نقش ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری کلیدی است
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد