Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@17:37:22 GMT

هم علم، هم عاطفه

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۸۵۲۶

هم علم، هم عاطفه

در روایات آمده كه روش ایشان در مناظره‌ها، آن‌قدر منحصربه‌فرد بوده كه همواره با چیرگی در گفت‌ و گو با طرف مقابل همراه می‌شده است. این مناظره‌ها، همواره با آرامش برپا می‌شده و با این‌كه یكی از امامان شیعه یك سوی ماجرا و نماینده‌هایی از مثلا یهودیت، مسیحیت و دیگر ادیان طرف مقابل بوده‌اند، هیچ‌گاه به مجادله و جر و بحث كشیده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از حجت‌ الاسلام و المسلمین محمود ریاضت درباره دلایل پیروزی امام رضا (ع) در مناظره‌ها پرسیده‌ایم؛ این‌كه چه ویژگی‌هایی روش ایشان را تا این حد موفقیت‌ آمیز جلوه داده است.

در روایات خوانده‌ایم كه امام رضا (ع) در مناظره‌هایی كه با غیر مسلمانان و غیر همزبانان خود برگزار می‌كردند، توفیق داشتند. دلایل توفیق ایشان را از چه مسیرهایی می‌شود پیگیری كرد؟
یكی از ویژگی‌های حضرت امام رضا (ع) مناظره‌های علمی ایشان با علما و دانشمندان از مكاتب و دین‌ها و ایسم‌های مختلف آن دوران بوده است. امروز ما طبق روایات می‌دانیم كه ایشان در این مناظرات غالب و چیره می‌شوند و می‌توانند طرف مقابل را قانع كنند. این مناظره‌ها مبتنی بر ویژگی‌هایی است كه این ویژگی‌ها سبب‌ساز غلبه ایشان بر دیگران می‌شود. به سه ویژگی در این میان می‌توان اشاره كرد؛ نخستین ویژگی، عالمانه‌ بودن موضع ایشان است.
امام رضا (ع) عالمانه صحبت می‌كردند. در روایت هم داریم كه ایشان از طرف پدر بزرگوارشان حضرت موسی‌ بن جعفر، ملقب به عالم آل محمد هستند. نكته اصلی در این مناظره‌ها و پیروزی‌های ایشان، همین تمركز بر روش علمی است. ایشان پاسخ هر دانشمندی را با توجه به علم و باور خود آن دانشمند می‌دادند. با یهودی‌ها براساس اعتقادات یهودی‌ها و با مسیحی‌ها بنا بر آموزه‌های مسیح حرف می‌زدند. خب می‌دانیم كه علم ایشان علم لدنی است. علم به ماكان و مایكون را در اختیار دارند. ایشان بنای بحث را صرفا بر باورها و علم خود قرار نمی‌دادند. طوری بحث می‌كردند كه عالم مقابل، قبول می‌كرد. به طور مثال در مناظره با یك مسیحی، حضرت (ع) به روایت پیامبر استناد نمی‌كردند. به روایات خود آنها استناد می‌كردند و در علوم آنها می‌نگریستند. از همین رو بود كه طرف مقابل، می‌دید كه ایشان با تسهیلات طرف مقابل در بحث نیز آشناست و بنابراین می‌پذیرفت و قبول می‌كرد.
ویژگی دوم، عاقلانه بحث ‌كردن ایشان است. ایشان هیچ‌گاه در مناظره‌ها از كوره درنمی‌روند. هیچ‌گاه نمی‌بینید كه عصبانی شده باشند. كسی نمی‌تواند ایشان را عصبانی كند. كسی نمی‌تواند ایشان را به ورطه جدل و جر و بحث بیندازد، چون روش‌شان منطقی و عقلی است. آستانه تحمل ایشان بسیار بالاست. به این باید دقت كرد كه ایشان طوری بحث نمی‌كنند كه طرف مقابل به جدل تحریك شود و به فحاشی بیفتد، می‌خواهند اقناع كنند.
ویژگی‌ سوم، كلام دلنشین ایشان است. ما گاهی كاملا مستدل و علمی و عاقلانه حرف می‌زنیم، اما خوب و دلنشین حرف نمی‌زنیم. ایشان دلنشین سخن می‌گویند و سخن‌شان مطابق با فطرت است. مهم این است كه سخن مطابق با فطرت، علمی و منطقی هم باشد. ایشان طرف مقابل را به عنوان یك هم‌ نوع می‌دیدند. طوری رفتار می‌كردند كه طرف مقابل با ایشان احساس نزدیكی كند. بنابراین ویژگی روش مناظره‌های ایشان را باید در این كلید واژه‌ها فهرست كرد: علمی، منطقی و عقلی، لطیف و دلنشین.
 یكی از گفتمان‌هایی كه چنددهه‌ای است در پی تقویت آن هستیم، گفتمان تقریب مذاهب است. می‌بینیم كه امام رضا (ع) قرن‌ها پیش با برپایی مناظره با نمایندگان باورها و عقاید گوناگون، به‌نوعی سردمدار تقویت این گفتمان بوده‌اند. امروز و در این راستا، چقدر از روش امام هشتم بهره می‌بریم؟
اگر ما از روش منطقی و علمی و عقلی و نیز كلام دلنشین امام رضا (ع) در راستای تقریب مذاهب بهره می‌بردیم، هم‌اكنون این گفتمان بسیار پرقوت‌تر به راهش ادامه می‌داد. آنچه امروز در راستای تقویت گفتمان تقریب مذاهب صورت می‌دهیم، نه عقلی است و نه علمی. شما در نظر بگیرید امروزه چند انسان، با باورهایی یكسان و صرفا با اختلاف سلیقه نمی‌توانند با هم درست و اخلاقی مناظره كنند. یعنی محل اختلاف‌شان صرفا سلیقه است و نه باور، اما خب نمی‌توانند با هم منطقی، علمی، عقلی و دلنشین حرف بزنند. در 40 سال اخیر، مناظره‌ای كه ما را یاد روش امام رضا (ع) در مناظره‌هایش بیندازد، كمتر دیده‌ایم. كسی نتوانسته كسی را با اتخاذ آن روش قانع كند. ما در بحث‌ها نه بنای‌مان بر علم بوده است، نه عقل و منطق. قدرت اقناعی نداشته‌ایم، استدلال نداشته‌ایم، جو زده بوده‌ایم و نگاه‌مان به طرف مقابل از بالا به پایین بوده است.
 روش مناظره‌های علی‌بن‌ موسی‌الرضا (ع) بعد از ایشان پی گرفته شد؟ مثلا از جانب فرزند ایشان امام جواد...
بله، اتفاقا امام جواد (ع) مناظره‌هایی برپا می‌كردند، دقیقا به همان روش... حضرت امام جواد (ع) در كودكی شاهد مناظرات پدر بزرگوارشان با نمایندگان دیگر باورها بودند. آنهایی كه در منازعات، در بحث شكست خورده بودند، حالا می‌خواستند خود را رو به‌ روی فرزند ایشان قرار دهند. از طرفی می‌گفتند حالا ما با یك كودك در مناظره رو به‌ رو شده‌ایم، با این حال، امام هادی (ع) از پس آنها برمی‌آمدند. روش پدرشان كاملا در مناظره جواب می‌داد. بعد از ایشان هم دیگر امامان از همان روش بهره بردند. این روایات را در كتب متعددی می‌توان خواند. احتجاجات مرحوم طبرسی، كتب فقهی شیعه و در كتب روایی ما، این روایات وجود دارد. در وسائل‌ الشیعه هم هست. روش امام هادی (ع) و امام عسكری (ع) مثل امام رضا (ع) عاقلانه بود و مطابق با فطرت. اما متاسفانه در دوران غیبت، تا زمان شیخ طوسی و مفید این روش پیگیری شد و پس از آن مسكوت ماند. ما باید از سیره اهل بیت به‌خصوص در مناظره‌هایی چون مناظره‌های امام رضا (ع)، در برخورد با نماینده‌های دیگر ادیان الگو بگیریم. ما نباید دچار نوعی تفكر داعش‌گونه ‌شویم. نباید گمان ببریم هر كس فكر و عقیده ما را قبول ندارد، كافر است و باید كشته شود. تفكر داعشی در همه مكاتب می‌تواند شكل بگیرد، اگر حواس‌مان را جمع نكنیم.    محمدرضا پارسا / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حجت الاسلام محمود ریاضت امام رضا علیه السلام مناظره مسیحیت یهودیت امام جواد مناظره ها طرف مقابل ویژگی ها امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۸۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد

ایسنا/مازندران در اولین دوره مسابقه مناظرات دانش‌آموزی در ساری، تیم «آغوز» با تیم «سرخ ستاره» با موضوع «بیشتر محتوای کتاب درسی برای آینده دانش‌آموزان بی‌فایده و غیر کابردی است» در جایگاه موافق و مخالف به مناظره پرداختند که تیم آغوز در جایگاه مخالف، قهرمان این دوره از مسابقات شد.

به گزارش ایسنا، مسابقه مناظره دانش‌آموزی ۱۰ اردیبهشت با عنوان «گپ» با شرکت هشت تیم دانش آموزی در دبیرستان پسرانه شریعت ساری برگزار شد.

در این مسابقات تیم‌های؛ «آغوز، سرخ ستاره، نفار، دونا، نماشون و براردور» با موضوع «نقش اصلی در موفقیت علمی هر دانش‌آموز با خود اوست» به رقابت پرداختند که در نهایت تیم‌های آغوز، سرخ ستاره، نفار و براردور به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند و در نهایت تیم آغوز با تیم سرخ ستاره با موضوع « بیشتر محتوای کتاب درسی برای آینده دانش‌آموزان بی‌فایده و غیر کابردی است» به مناظره پرداختند که تیم آغوز قهرمان این دوره از مسابقات شد.

محمدرضا جعفرزاده مدیر دبیرستان شریعت ساری با بیان اینکه مناظرات دانش‌آموزی فرصتی است تا دانش‌آموزان از همین دوران بتوانند نحوه برخورد با نظرات مخالف را بیاموزند، گفت: ما برای تربیت یک نیروی انسانی که بتواند در مجامع مختلف از ارزش‌ها دفاع کند باید از متوسطه اول و حتی مقاطع ابتدایی، آغاز کنیم.

جعفرزاده اظهار کرد: دانش‌آموزان استقبال خوبی از این دوره مسابقات فرهنگی داشتند و دوره آموزش کوتاه مدت فن بیان در مناظرات نیز برای شرکت‌کنندگان برگزار شد. 

سیده زینب تقوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران، گفت: در این نوع از مسابقات مناظره دانش آموزی لازم است تا گروه هدف بیاموزند که چگونه از حقشان در جامعه دفاع کنند و یا چگونه برای مطالبات خود از استدلال و منطق بیان بهره ببرند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی هر ساله مسابقات مناظرات دانشجویی را در همه استان‌ها برگزار می‌کند، افزود: اگر ما این مناظرات را از دوره متوسطه اول آغاز کنیم در آینده نزدیک در مقطع متوسطه دوم و دانشگاه برگزاری مناظرات از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

تقوی اظهار کرد: ارائه آموزش فن بیان و رعایت مولفه‌های یک مناظره عالی در جهاد دانشگاهی آموزش داده می‌شود و این نهاد آمادگی دارد این دوره‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان برگزار کند.

حسین نورانی، معاون واحد پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز که در جایگاه رئیس جلسه در این مناظرات ایفای نقش داشته است، اظهار کرد: اولین مسابقه مناظره دانش‌آموزی در استان مازندران با عنوان «گپ» در ساری برگزار شد و امیدواریم که در سال آینده مدارس بیشتری به این سمت و سو گرایش پیدا کنند.

وی افزود: این رویداد در راستای ترویج فرهنگ گفت‌ و شنود و تقویت آداب مباحثه برای یادگیری و تمرین تحمل نظر مخالف، در سطح دانش‌آموزان دوره متوسطه اول برگزار شد.

نورانی به توجه بیشتر آموزش و پرورش به این نوع توسعه فکری و فرهنگی در مدارس استان خواستار شد و از مدیریت دبیرستان شریعتی و جهاد دانشگاهی در برگزاری این دوره مسابقات قدردانی کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کارگران مقابل جنگ، تحریم، فتنه، تکفیر و ترور، شرافتمندانه ایستاده‌اند
  • سال ۲۰۲۴ هر لحظه دیوانه‌تر می‌شود!
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • ضبط مناظره دو نامزد حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز
  • مناظره‌ای در مورد حجاب
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • مناظره ۲ کاندیدای مجلس دوازدهم اردبیل
  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟