Web Analytics Made Easy - Statcounter

بورس، کیلید خروج بازار مسکن از رکود؛

شرایط فعلی بازارمسکن کشورما که به موجب طولانی شدن زمان و عمیق شدن رکود، افزایش افسارگسیخته قیمت املاک تهران را در پی داشت، با مشکلات بزرگی همچون تحریم، افزایش نرخ ارز و همه گیری ویروس کرونا همسو شد و این بخش کلان اقتصادی را در وضعیت بحرانی قرار داد. در همین حال با نزدیک شدن به سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها در وعده های خود، خانه­دار کردن مردم در بازه های زمانی کوتاه را مطرح می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است تجربه نشان داده، رسیدن به نقطه مدنظر نامزدهای انتخاباتی، به تغییرات اساسی در ساختار کلی بازار مسکن نیاز دارد که این مهم زمان، انرژی و همبستگی بسیار زیادی می طلبد.

مسیر تحقق وعده‌­های مسکنی دولت سیزدهم، از جاده بازارسرمایه می گذرد؛

عمیق شدن هر روزه رکود در بازارمسکن باعث دور شدن جوانان از خرید خانه شده و کسب و کارهای مرتبط با این بخش بزرگ را هم تحت تاثیر قرار داده است. از این رو وقت آن شده با تغییر روش های خرید مسکن و استفاده از ابزارهای نوین، نقدینگی مورد نیاز ساخت و خرید مسکن را آسان­تر از گذشته تامین کرد.

گفتنی است سیاست­های متولیان تصمیم­ گیر در بخش مسکن، می­تواند نقش پررنگی در روشن شدن مسیر خانه­دار شدن مردم داشته باشد. اما انتخاب هوشمندانه نوع سیاستها و برنامه­ریزی بلند مدت برای انجام آنها، می­تواند در کنارمنافع مالی، مزیت­های کلی برای اشخاص و کل بازار مسکن داشته باشد. یکی از این مسیرها که دولت سیزدهم باید توجه بیشتری به آن داشته باشد بورس مسکن و استفاده از ابزارهای موجود در بازارسرمایه است.

به جرات می توان گفت یکی از اقدامات مثبت دولت دوازدهم در باب مسکن، راه اندازی بورس پنجم یعنی بورس مسکن بوده است. هرچند آنطور که باید استقبال خوبی از آن نشد، اما می­توان امیدوار بود در بلند مدت ارزش افزوده های آن را در بازار مسکن مشاهده کنیم. بورس به دلایل زیاد از جمله شفافیت، اطلاع­رسانی لحظه­ای قیمت، نظارت در تعیین قیمت معاملات و موارد بسیاردیگر، می­تواند از طریق ابزارهای مختلف، بسترهای متفاوتی برای تامین مالی پروژه­ها فراهم کند.

یکی از کاربردی ترین راهکارهای موجود در بازار سرمایه، انتشار اوراق مشارکت است. به این صورت پروژه­هایی که نیاز به نقدینگی بسیار زیاد دارد و چند شخص، یا حتی یک گروه نمی­توانند ازعهده تامین سرمایه آن بربیایند، فراخوانی برای جذب مشارکت مردم در یک پروژه اعلام می­کنند. بعد از آن با انتشار اوراق مشارکت و عرضه آن در بورس، شرکای خرد و کلان برای انجام پروژه جذب می کنند. در نهایت در حین کار و پس از اتمام پروژه، در مجمعی که هر سال با حضور سهامداران برگزار می­شود، مدیران شرکت که در مجمع سال گذشته انتخاب شده­اند، گزارش عملکرد ارائه می­دهند و سود حاصل از آن پروژه تقسیم می­شود. این گزارشات و حسابرسی­ها با نظارت سازمان بورس اوراق بهادار ارائه می­شود تا تخطی و اشتباهی صورت نگیرد.

نقش بورس در نوسانات قیمت املاک؛

با افتادن بورس مسکن روی ریل توسعه و افزایش فعالیت ها در این بازار، انبوه­سازان و شرکت­های ساختمانی می­توانند از راه تامین مالی برای پروژه­ها، ساخت وساز بیشتری انجام دهند. این امر کمک میکند تا عرضه مسکن همسو با تقاضا پیش رود و به عنوان مانعی برای افزایش قیمت خانه باشد. همچنین انتشارعمومی و روزانه قیمت­های سهام در تابلوی بورس،  این امکان را می­دهد تا ارزیابی­های روزانه قیمتی توسط مردم و کارشناسات صورت گیرد.

شایان ذکر است تامین مالی از طریق بازارسرمایه علاوه بر اینکه از طریق ثبات قیمت، مردم را به خانه­دار شدن نزدیک می­کند، می­تواند مردم را به عنوان شریکی در ساختمان­سازی همراه سازندگان کند تا از سود و زیان حاصل از ساخت­وساز بهره ببرند. گفتنی است شفافیت در معاملات و موفقیت بورس در تامین مالی پروژه­های بزرگ در حوزه­های دیگر همچون پتروشیمی، خوروسازی، بانک، بیمه و... نوید بازاری پویا و پر رونق را به سرمایه­گذاران می­دهد.

امکان خرید متری مسکن در بورس؛

در این بازه زمانی که قیمت خرید آپارتمان در سید خندان به نقطه ای رسیده که بسیاری از مردم توان پرداخت آن را ندارند، استفاده از تمام راهکارها، میتواند روزنه امیدی در بین مردم ایجاد کند تا آنها هم خانه دار شوند. در این راستا یک مسیر برای خرید خانه در بورس کالا ایجاد شده تا به مرور مردم را به صاحب خانه شدن نزدیک کند. این مهم خرید متری مسکن از طریق بورس کالا است.

به این صورت بورس کالا توانسته در تابلوی معاملاتی خود فروش متری مسکن را اضافه کند تا مردم می­توانند بخشی از یک ملک را خریداری کنند. این مهم کمک میکند مردم سرمایه ملکی خود را به مرور افزایش دهند و با افزایش قیمت مسکن، ارزش سهام آنها که می­توان گفت قسمتی از یک خانه است نیز زیاد شود. به این صورت انبوه­سازان و شرکت­های فعال در بخش مسکن، خانه ­های خود را برای فروش به بورس کالا می­ سپارند تا مردم بتوانند متناسب با مبلغ سپرده خود، چند متر از یک خانه را خریداری کنند.

 بازار آتی بورس کالا به کمک دور زدن تورم می آید؛

سالهاست بازار سکه و طلا به واسطه نوسانات زیاد، نقدینگی بسیاری را با هدف کسب سود از افزایش و کاهش قیمتها جذب کرده است. اما اینکه هزینه خرید سکه را پرداخت کرده و ماه ها یا سال بعد آن را تحویل بگیری، در شرایط تورمی موجود در کشور امری بسیار جذاب به شمار میرود.

در این میان بسیاری از مردم بازار آتی سکه و طلا در بورس کالا را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده و اوراق خرید سکه که موعد تحویل آن تا یک­سال بعد بود را خریداری کردند. این روند در سایر کالاها نیز روی داد و به همین ترتیب بازارآتی بورس کالا شکل گرفت. به این صورت فعالان بازار آتی هم از افزایش قیمت ناشی از تورم کسب سود کرده و حتی نگران سرقت یا گم شدن کالای خود نیز نیستند.

لازم به ذکر است از مرداد ماه سال 99، بورس کالا بازار آتی املاک را در تابلوی فرعی معاملات جای داده است. به این صورت با عملیاتی شدن بازار آتی خرید املاک، پیش فروش مسکن نیز با رویکردی شفاف بین خریدار و مالک انجام می شود. این مهم علاوه بر اینکه از کلاهبرداری های متعدد در پیش فروش ممانعت می کند، نظارت و حسابرسی دقیق و شفاف در پروژه­ها  را نیز به همراه دارد.

توسعه بازارآتی بورس کالا، لازمه ایجاد رونق در بخش مسکن؛

گفتنی است هم اکنون این بازار بسیار کم رونق است و باید انبوه­سازان به عنوان متولیان ساخت مسکن، اقدام به راه­اندازی پروژه و فروش اوراق از طریق بازار آتی کرده و این بخش را رونق ببخشند. مردم نیز با سرمایه­گذاری در بازار آتی املاک، علاوه بر کسب منافع مالی، چرخه ساخت­وساز را رونق ببخشند. لازم به ذکر است در بازار آتی نیز امکان معامله سهام و فروش پیش از موعد مقرر وجود دارد.

در نتیجه بورس مسکن با ابزارهای مختلف که تعدادی از آنها را مرور کردیم، ارزش افزوده­های بسیاری به این حوزه تاثیرگذار می افزاید. در این راستا دولت سیزدهم می­تواند از این بستر بهترین بهره برداری را داشته باشد تا علاوه بر کنترل روند صعودی قیمت املاک تهران، مردم هم بتوانند با استفاده از ابزارهای فوق، به خرید خانه نزدیک تر شوند.

اطلاعات شفاف، لازمه توسعه تمام بخش­های اقتصادی؛

شایان ذکر است تحقق این مباحث به وجود اطلاعات دقیق و شفاف از روند معاملات و قیمت مسکن بستگی دارد. این مهم نیز با توسعه تکنولوژی و ورود هوش­مصنوعی به این بخش میسر شده است. به این صورت که مجموعه دانش بنیان کیلید توانسته در بخش های مختلف همچون اطلاعات بازار مسکن و تخمین لحظه ای قیمت املاک تهران، ارزش روز خانه را ارائه دهد.

همچنین کیلید علاوه بر بخش های فوق که به افزایش آگاهی ملکی مردم کمک میکند، فرآیند جستجو و انجام معاملات ملکی را تسریع و تسهیل میکند. به این صورت که متقاضی خرید آپارتمان در ازگل، با استفاده از ابزارهای هوشمند کیلید به راحتی خانه مورد نظر خود را پیدا کرده و با مشاور املاک موردنظر آن واحد ملکی، وارد مذاکره میشود.

کیلید، سامانه­ای برای تمام اقشار جامعه؛

در مجموع می‌توان کیلید را منبع موثق و بروزی برای دریافت اطلاعات ملکی دانست و از ابزارهای آن، برای انجام بهتر معاملات ملکی استفاده کرد. همچنین مشاورین املاک نیز میتوانند با استفاده از امکانات کیلید، علاوه بر افزایش اطلاعات ملکیشان، فایلهای آماده عرضه خود را در زمان کم به متقاضی واقعی آن ملک برسانند. به این صورت که کاربران با مشخص کردن محله، متراژ، بازه قیمتی و شاخصه های دیگری همچون طبقه و حتی نمای ساختمان، واحدهای متناسب با آن مولفه­ها را مشاهده می کنند.

گفتنی است این بخش کیلید که لقب جستجو از طریق هوش مصنوعی برای رسیدن به خانه رویایی را به خود اختصاص داده، واحدهایی که با بخش عمده ای از نیازهای متقاضی همخوانی دارد را هم معرفی میکند. به طوری که متقاضی خرید آپارتمان در سید خندان، پس از وارد کردن  نیازهای خود، فایلهایی که تشابه زیادی با سلایقش دارد و در این منطقه واقع شده را هم مشاهده می­کند.

پربیننده ترین جذابیت پنهان محبوب ترین محله تهران خانه‌ های نوساز منطقه ۴ تهران چند؟ خانه‌ های محله گیشا تهران چند؟ قیمت آپارتمان های جردن تهران زنان مجرد بالای ۳۵سال وام اجاره دریافت می‌ کنند / نحوه بازپرداخت تسهیلات چگونه است؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا بازار سرمایه بازار مسکن قیمت خانه خرید آپارتمان استفاده از ابزارهای تامین مالی بازار مسکن قیمت املاک بورس مسکن بورس کالا بازار آتی پروژه ها خانه دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن

کارشناس مسکن گفت: تمامی بخش‌ها دارای قانون و قوانین مشخصی هستند اما اجاره‌نشینی و بازار مسکن کاملاً رها شده و شخص مستأجر در صورت افزایش غیر متعارف صاحب خانه به هیچ ارگانی نمی‌تواند شکایت کند، همچنین در دستگاه بزرگ قضائی کشور جای برای ثبت شکایت مستأجران مشخص نشده است.

مجید گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تمامی کشورهای دنیا در خصوص موضوع مهم اجاره نشینی قوانین و مقررات خوب و منسجمی دارند، اما کشور ما در این حوزه بخصوص در بحث تعیین قیمت‌ها و اجاره‌بها کامل رها شده و در نهایت آشفتگی به سر می‌برد.

وی افزود: به‌تازگی دولت طرح جامع ساماندهی بازار اجاره را به مجلس ارسال که توسط مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شده اما همچنان طرح نهایی نشده است، از این ناحیه حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت مستأجر ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند.

کارشناس مسکن با اشاره به بررسی‌های انجام شده بر روی کشورهای دیگر گفت: این کشور دارای قوانین خوب و کارشناسی شده در این زمینه است، برای مثال در تعیین موضوع مهم میزان ودیعه و یا رهن حداکثر سه برابر اجاره ماهیانه به‌عنوان رهن در نظر گرفته می‌شود و بعد از پایان قرار داد با سود متعلق به مستأجر بر گردانده می‌شود، اما در ایران شاهد آن هستیم که ودیعه به طور کامل رها شده، دلخواه و در نهایت فشار بر مستأجر تأمین می‌شود؛ نیازهای ضروری صاحب‌خانه هم می‌تواند در غالب ودیعه گنجاند شود درصورتی‌که هیچ مبنایی برای تعیین رهن و اجاره وجود ندارد.

گودرزی ادامه داد: از سوی دیگر می‌دانیم در کشوری مانند آلمان که در موضوع مهم اجاره‌ها پیشتاز قوانین هستند، قراردادها به دو صورت جاری، کوتاه مدت یک ساله و یا بلند مدت انجام می‌شوند و نقض این قوانین و قراردادها به سادگی ممکن نخواهد بود، در ایران آوارگی مستأجر حق مسلم صاحب‌خانه است که این پذیرفتنی نیست و نشان دهنده ترک فعل‌های بزرگی از سوی نمایندگان دوره‌های گذشته در حوزه مهم اجاره نشینی است.

وی اظهار کرد: تمامی بخش‌ها دارای قانون و قوانین مشخصی هستند اما اجاره‌نشینی و بازار مسکن به‌طور کامل رها شده و شخص مستأجر در صورت افزایش غیرمتعارف صاحب خانه به هیچ ارگانی نمی‌تواند شکایت کند، همچنین در دستگاه بزرگ قضائی جای برای ثبت شکایت مستأجران مشخص نشده است.

کارشناس مسکن افزود: مصوبه سران قوا هم که در سال‌های گذشته تلاش کردند که به نوعی بازار اجاره را ساماندهی کنند، از طرف کارشناسان شورای حل اختلاف هم زیر پا گذاشته می‌شدند و تعداد بسیاری از مستأجران برای اولین به محاکم ورود کردند و بیشتر از آنان نتوانستند رأی بگیرند و روند مانند گذشته ادامه پیدا کرد.

گودرزی با اشاره به عوامل تأثیر گذار بر نرخ اجاره‌بها و رهن مسکن گفت: قیمت گذاری‌ها به طور کامل سلیقه‌ای است و اگر بخواهد بر اساس سازوکار کشورهای پیشرفته مشخص شود، نه تنها نباید این اجاره‌ها افزایش پیدا کند بلکه تا ۷۵ درصد نیز بید کاهش پیدا کند، چرا که در بسیاری از مناطق ایران بخصوص شهرهای بزرگ مانند تهران ۱۰۰ درصد درآمد افراد کفایت اجاره را ندارد؛ عرف معمول ۱۸ تا ۲۳ درصد در آمد خانوارها مربوط به اجاره می‌شود اما در ایران شاهد آن هستیم که این افزایش اجاره بها به ۱۰۰ درصد هم رسیده است؛ دست مالکان برای تعیین رهن و اجاره باز است؛ این موضوع به دلیل آنکه یک معامله است باید دارای قانون و قوانین مشخصی باشد، اما شاهد آن هستیم که در نهایت آشفتگی و حرج‌و مرج به سر می‌برد.

وی در خصوص راه‌کارهای پیشنهادی افزود: دولت در وهله اول باید به قیمت‌گذاری منطقه‌ای به چند دلیل قابل اجرای نبودن طرح‌های مالیاتی به علت مشخص نبودن قیمت ملک برای مثال زمانیکه گفته می‌شود ۱۰ درصد قیمت ملک مالیات گرفته شود، این ۱۰ درصد برای چه مقدار است و این مجهول در قوانین مالیاتی کشور به ضرر دولت هم تعیین شده است ورود پیدا کند، راه‌اندازی پایگاه داده مانند سامانه خودنویس، املاک و اسکان که باید ضمانت اجرایی داشته باشند از دیگر روش‌های کنترل این بازار است، چراکه در حال حاضر هیچ ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها در این سامانه موجود نیست و باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا در صورتیکه صاحب خانه‌های که قیمت متعارف و قوانین را رعایت نکردند جریمه شوند.

کارشناس مسکن ادامه داد: بخش بزرگی از نارضایتی‌های عمومی مربوط به موضوع مهم اجاره‌ها می‌شود، حتی دولت هم در این حوزه متضرر می‌شود چرا که قادر به وصول مالیات‌های مصوب مجلس در بودجه نخواهد بود.

کد خبر 746209

دیگر خبرها

  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • تأمین هزار و ۲۲۴ هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • قیمت خانه در تهران چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن