Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رضا میرزایی» روز سه‌شنبه به مناسبت روز ملی محیط بان در گفت و گو با ایرنا، افزود: اکنون به ازای هر هشت هزار هکتار مناطق تحت حفاظت استان مرکزی یک محیط‌بان وجود دارد.

وی بیان کرد: بر اساس استاندارد جهانی، هر یک‌هزار هکتار عرصه یک نفر محیط بان نیاز دارد اما این استان در شاخص مذکور با استاندارد فاصله زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: کمبود محیط بانان در استان مرکزی مشهود است و تلاش برای جبران این نقیصه آغاز شده و در این راستا دوربین‌های نظارتی و سیستم پهپاد در مدیریت و پایش عرصه‌های طبیعی استان بهره‌گیری شده است.

میرزایی اظهار داشت: محیط‌بانان کشور دلیرمردانی هستند که در شرایط ناگوار اقلیمی و طاقت فرسا، از عرصه‌های طبیعی ایران زمین پاسداری می‌کنند و تاکنون ۱۴۵ شهید محیط بان و ۳۷۷ جانباز از این قشر تقدیم شده است.

وی عنوان کرد: محیط‌بانان با وجود کمبود امکانات، تجهیزات و در شرایط کاری بسیار سخت، در برابر متخلفان و متجاوزان به طبیعت و محیط‌زیست، قاطعانه ایستاده‌اند و حفاظت و حراست از گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری را برعهده دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: قانون حمایت از محیط‌بانان امری ضروری است و تصویب نهایی این قانون نقطه عطفی در اشاعه و اختیارات حوزه حفاظت محیط زیست است و محیط‌بانان تا پیش از تصویب این قانون برای بکارگیری سلاح مشکلاتی داشتند و کاستی وجود داشت اما با حمایت نمایندگان مجلس این قانون پس از سال‌ها تصویب شد که امید است با توفیقات خوبی همراه باشد.

وی گفت: سیاست راهبردی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این حوزه تحقق ۸۰ میلیون محیط‌بان و نیازمند دغدغه‌مندی، تعهد و مشارکت تمام مردم و مسئولان است که در استان مرکزی با همراهی جوامع بومی اطراف مناطق تحت مدیریت و سمن‌های زیست محیطی و مسئولان این مهم در حال تحقق است.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی محیط بان روز جهانی محیط بان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی محیط بان روز جهانی محیط بان حفاظت محیط زیست استان مرکزی محیط بانان مناطق تحت محیط بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۸۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان از دستگیری متخلفان شکار و چرای غیر مجاز و زودتر از موعد در منطقه حفاظت شده هلن خبر داد.
بختیار طاهری گفت: با تلاش مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست در شهرستان‌های کیار و اردل؛ متخلفان شکار غیرمجاز در حین ارتکاب به جرم و در اقدامی دیگر متخلفان چرای غیر مجاز و زودتر از موعد دام در منطقه حفاظت شده هلن، شناسایی و دستگیر شدند.
وی افزود: از این متخلفان دو قبضه اسلحه شکاری غیر مجاز کشف و ضبط شد، همچنین سه فقره پرونده چرای غیر مجاز و زودتر از موعد دام هم برای متخلفان تشکیل شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: این متخلفان بریا گذراندن مراحل قانونی پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا تخریب محیط‌زیست با سامانه تلفنی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد