Web Analytics Made Easy - Statcounter

امضای تفاهم نامه همکاری گروه سایپا و بانک پارسیان، خوب و بد صندوق بین‌المللی پول در یک نگاه، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه اول تیر شبستان به شرح زیر است:

امضای تفاهم نامه همکاری گروه سایپا و بانک پارسیان

در راستای افزایش تعامل و همکاری های دو جانبه، جلسه ای با حضور کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان و سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه سایپا در ساختمان مرکزی این بانک برگزار و تفاهم نامه همکاری بین دو مجموعه امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هدف از این نشست، بهره گیری از ظرفیت های بانک پارسیان و گروه سایپا به منظور افزایش تعاملات و همکاری های دوجانبه برای رفع موانع تولید و رونق اقتصادی اعلام و تفاهم نامه ای به همین منظور نیز به امضای طرفین رسید.

 

خوب و بد صندوق بین‌المللی پول در یک نگاه

صندوق بین‌المللی پول یک سازمان بین‌المللی است که بر اجرای سامانه پولی بین‌المللی نظارت دارد و در واقع، یکی از معتبرترین منابع ارزیابی و پیش‌بینی وضعیت اقتصاد جهانی محسوب می‌شود.

برای مثال، در همین اواخر در آخرین پیش‌بینی این سازمان اعلام شده تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱.۵ درصد، پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۱، ۲.۵ درصد و برای سال ۲۰۲۲ برابر با ۲.۱ درصد تخمین زده شده است. به علاوه قیمت‌های مصرف کننده ایران در سال ۲۰۲۰، برابر با ۳۶.۵ درصد، پیش بینی سال ۲۰۲۱، ۳۹ درصد و برای سال ۲۰۲۲، ۲۷.۵ درصد برآورد شده است. همچنین نرخ بیکاری در ایران، در سال ۲۰۲۰، ۱۰.۸ درصد و پیش بینی برای سال جاری ۱۱.۲ درصد و برای سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۱.۷ درصد است.

اما برای اینکه این صندوق را بهتر بشناسیم باید سری به تاریخ بزنیم. تاریخی که اغلب مناسبات اقتصادی آن به بعد از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. زمانی که سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای چندجانبه یکی پس از دیگری تشکیل شدند.

بنیان‌گذاری صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول یک نهاد پولی مستقل جهانی است که در سال ۱۹۴۵ به‌ وجود آمد که البته هیچ ارتباط تشکیلاتی با سازمان ملل ندارد و به عنوان یک زیرمجموعه ویژه و مستقل شناخته می‌شود.

همانند بانک جهانی، این سازمان اقتصادی جهانی نیز در سال ۱۹۴۵ بر پایه سیستم برتون وودز بنیان‌گذاری شد و از سال ۱۹۴۷ کار رسمی خود را آغاز کرد. از آغاز هم اهداف مهمی همچون گسترش همکاری‌های پولی بین‌المللی و تسهیل رشد متوازن تجارت بین‌الملل، ایجاد سامانه باثبات ارزی بین اعضا و پرهیز از رقابت در کاهش نرخ ارزها و تهیه منابع لازم از طریق منابع عمومی صندوق، به منظور کمک به کشورهای عضو دارای کسری تراز پرداخت‌ها را دنبال می‌کند.

 

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

پیرو اطلاعیه روز پنج شنبه ۲۷ خردادماه ‌ ۱۴۰۰ مبنی بر برگزاری حراج فروش مدت‌دار اوراق مالی اسلامی دولتی در عملیات بازار باز، دو بانک سفارش خرید اوراق مالی اسلامی دولتی در قالب توافق بازخرید معکوس (ریپو معکوس) را تا مهلت تعیین‌شده (ساعت ۱۲ روز شنبه مورخ ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۰) و مجموعاً به ارزش ۹۲ هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۶۴.۲ هزار میلیارد ریال با سررسید ۷ روزه با حداکثر نرخ ۱۸ درصد موافقت کرد و معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید معکوس هفته قبل به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال، در روز دوشنبه ۳۱ خردادماه انجام شد.

افزون بر عملیات بازار باز، در هفته منتهی به ۳۱ خردادماه سال جاری، ۴ بانک در هفت نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش ۱۰۷.۱ هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ ۱۶۷.۷ هزار میلیارد ریال از ریپوی انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند. 

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان

امروز (سه شنبه اول تیر) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۵ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۸۵ دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۱۹۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

 

امروز (سه شنبه اول تیر) در بازار ارز دلار ۲۴ هزار و ۹۹ تومان، یورو ۲۷ هزار و ۸۷۷ تومان، پوند ۳۳ هزار و ۹۹۰ تومان، درهم امارات ۶۵۶۲ تومان، یوان چین ۳۷۵۰ تومان، لیر ترکیه ۲۷۵۰ تومان است.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۱۸ ارز نسبت به روز گذشته کاهش و نرخ ۱۸ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۱۰ ارز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۳۲ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۸۶۱ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۵۳۱  ریال، کرون سوئد  ۴‌هزار و ۸۸۰ ریال، کرون نروژ ۴‌هزار و ۸۴۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۰۶ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۵۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۷۱۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۱۱۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۴۱۰ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۷۳۸ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۱۸۹ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲‌ هزار و ۹۳۰، لیر ترکیه ۴ هزار و ۷۹۳ ریال، روبل روسیه ۵۷۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۵۱۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۲۸ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۲۵ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا  ۲‌ هزار و ۱۱۳ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۳۲ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۱۹۴ و دینار لیبی ۹ هزار و ۴۰۶  ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۰۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۳ هزار و ۴۶۴ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۴۸ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۹۹۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۱۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۲۷۱ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۲ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۷ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۶۶ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۵۴۳ ریال، سامانی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۶۸۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.  

 

کشور باید به سمت سرمایه‌گذاری، ایجاد واحد‌های پیشران و مقاوم سازی اقتصاد حرکت کند

مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (دوشنبه 31 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره قانون "حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" گفت: همزمان با تصویب و ابلاغ قانون "حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی"در سال ۹۸ پروژه "نهضت ساخت داخل" تعریف شد که از سال ۹۸ از دو مسیر اجرایی شده است.

 

وی افزود: از سال ۹۷ تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه مشمول ممنوعیت ثبت سفارش شده است.

 

معاون وزیر صمت گفت: کشور باید به سمت سرمایه‌گذاری، ایجاد واحد‌های پیشران و مقاوم سازی اقتصاد حرکت کند و تحقق این امر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

 

بنابراین گزارش، سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  نیز در این برنامه گفت: تعلل در اجرای قانون و مصوبات دولت، تولیدکنندگان را خسته و دلسرد می‌کند.

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار صندوق بین المللی پول سکه بهار آزادی طرح هزار میلیارد ریال عملیات بازار باز بازار بین بانکی توافق بازخرید بانک پارسیان ۱۰ میلیون گروه سایپا هزار تومان تفاهم نامه بانک مرکزی ۱۱ هزار پیش بینی برای سال ۴ هزار سه شنبه ۵ درصد ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۹۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه تحقیقات درباره گور‌های جمعی غزه را خواستار شد

«واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: روسیه خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی مستقل برای محاکمه عاملان ایجاد گورهای دسته‌جمعی گزارش شده در نوار غزه است.

به گزارش ایسنا، نبنزیا خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «ما گزارش‌های دلخراشی در مورد گورهای دسته‌جمعی داشتیم که در نوار غزه کشف شده است. ما به یک تحقیق بین‌المللی مستقل نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که عاملان آن پاسخگو خواهند بود.»

به گزارش اسپوتنیک، مقامات فلسطینی گزارش دادند که بیش از ۳۰۰ جسد - از جمله زنان، کودکان، افراد مسن و مجروح - در گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در خان یونس، دومین شهر بزرگ غزه و مجتمع پزشکی الشفا در شهر غزه پیدا شده است.

هر روز ابعاد تازه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین فاش می‌شود. از هفتم اکتبر و بعد از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی، نزدیک به ۳۵ هزار نفر در جنایات رژیم صهیونیستی به‌ویژه در غزه در عملیات‌های زمینی و هوایی تل‌آویو به شهادت رسیده‌اند. بیمارستان ناصر و الشفا هم که در حال حاضر به ویرانه تبدیل شده، مدت‌ها تحت عملیات‌ سنگین صهیونیست‌ها بود و بعد از خروج آنها، گورهای دسته‌جمعی یکی پس از دیگری رو می‌شود.

با کشف تعداد بیشتری از گورهای جمعی در نقاط مختلف نوار غزه و بیرون آوردن پیکرهایی بدون سر، دست، پوست و یا با دست و پاهای بسته و همچنین اجسادی که هنوز سرم و وسایل پزشکی به آنها وصل است، اجساد کودکان و اجسادی که به شدت متلاشی شده‌اند، ابعاد دیگری از جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در حملاتش به نوار غزه نمایان شده و مسوولان مختلف آغاز تحقیقاتی بین‌المللی و مستقل درباره این جنایات را خواستار شده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کشف صدها گور مخفی دیگر در کانادا کشف گور جمعی جدید در عراق

دیگر خبرها

  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • روسیه تحقیقات درباره گور‌های جمعی غزه را خواستار شد
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد
  • رصد بانک‌ اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی لرستان
  • کمک ۱.۱ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به پاکستان
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • شاه کلید مهار تورم