یک قرآن دستنویس؛ تنها یادگار امام رضا(ع) در دنیا
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۹۵۸۹
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی قیصری نیک معاون موزههای آستان قدس رضوی با اشاره به تعداد آثار به جا مانده از امام رضا (ع) که در موزه نگهداری میشود، گفت: در موزه آستان قدس رضوی فقط یک اثر منسوب به امام رضا علیه السلام وجود و آن هم قرآن به خط کوفی با وقفنامه شیخ بهایی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: بنابراین آثار موجود در موزه آستان قدس رضوی دو دسته هستند یا آثار کاربردی که در طول تاریخ در حرم مطهر مورد استفاده قرار میگرفتند مانند درب، پنجره، ضریح، وسایل نظافت و دسته دوم آثاری هستند که توسط هنرمندان و ارداتمندان به حضرت رضا علیه السلام وقف و اهدا به این بارگاه ملکوتی شده است.
معاون موزههای آستان قدس رضوی با بیان اینکه قرآن با دستخط منسوب به حضرت امام رضا علیهالسلام مربوط به سالهای ۱۴۸ – ۲۰۳قمری است، در خصوص مشخصات این قرآن ادامه داد: خط قرآن کوفی۱۶ سطری و تاریخ کتابت آن مربوط به قرن سوم قمری، جنس، نوع و رنگ اوراق؛ پوست آهوی نباتی، تعداد اوراق ۲۷ برگ، ابعاد ۲۵ در ۷/۱۷ سانتیمتر و جلد آن تیماج قهوهای روشن است.
قیصری بیان کرد: همچنین اهداکننده این کتاب خانواده مرحوم علامه سیدعلی نوری بودهاند.
بیشتر بخوانید
اهدای فرش نفیس دستباف به موزه آستان قدس رضوی
او در رابطه با سکه ولایت عهدی تصریح کرد: درهم نقره یادبود ولایت عهدی امام رضا علیه السلام، ضرب شده در دوران خلافت مأمون عبّاسی و مربوط به سال ۲۰۲ قمری در محمّدیه به وزن ۹۲/۲ گرم است.
معاون موزههای آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه این سکه در فروردین ۱۳۹۱ اهدا شده است، تاکید کرد: پس از انتصاب امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به ولایت عهدی مأمون عبّاسی (۱۹۸-۲۱۸ ق.) و بیعت او با این امام همام در تاریخ هفتم رمضان سال ۲۰۱، مسکوکات طلا (دینار) و نقره (درهم) به نام آن حضرت ضرب شد؛ این سکهها در فاصله سالهای ۲۰۲ تا ۲۰۴ ق در شهرهای مرو، سمرقند، فارس، اصفهان، محمّدیه (ری) و نیشابور ضرب شدهاند.
قیصری در پاسخ به این پرسش که آیا برنامهای وجود دارد که وسایل منتسب به امام رضا (ع) شناسایی و در موزه جمعآوری شود، اظهار کرد: تاکنون اثری منسوب به حضرت رضا علیه السلام ارائه نشده و چنانچه اثری ارائه شود پس از بررسی کارشناسی و اثبات اصالت و سندیت آن نسبت به خریداری آن اقدام خواهد شد، البته تاکنون نسخ خطی نفیس مرتبط تاکنون نسخ خطی نفیس مرتبط با ایشان از جمله رساله ذهبیه، خطبه توحیدیه خریداری شده است.
انتهای پیام//ا.د
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: آثارتاریخی آستان قدس رضوی وقف جدید هدیه نفیس رضا علیه السلام آستان قدس رضوی امام رضا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۹۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمیترین روزنامه مشهد
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی مطبوعات، در دویست و ششمین برنامه سه شنبههای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با همکاری مرکز اسناد اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد از روزنامه ادب قدیمیترین روزنامه مشهد در گنجینه رضوی رونمایی کرد.
رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی، در این مراسم که در محل سالن شورای شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، سابقه چاپ مطبوعات در مشهد را بیش از یک قرن عنوان کرد که طی آن صدها روزنامه و مجله منتشر شده اند.
ابراهیم حافظی، روزنامهنگاری مشهد را مرهون ادیب اللممالک فراهانی، موسس روزنامه ادب خواند که در سال ۱۳۱۸ به تاسیس آن اقدام کرد.
ادب، روزنامه مردمی
حافظی افزود: در فضایی که روس و انگلیس بر شهر سلطه داشتند و حاکمان محلی نیز با پرداخت پول بیشتر بهدربار، حکومت را بهدست میگرفتند، ادیب اقدام به تاسیس روزنامه کرد.
وی انتشار روزنامه ادب را مروج روزنامهخوانی، افزایش جمعیت روزنامه خوان، مشوق زنان در روزنامه خوانی و فرصتی برای بیان نظرات، گلایهها و پیشنهادات دانست که زمینه ورورد شاعران و ادیبان را به روزنامه نگاری فراهم کرد.
میهن پرستی، مبارزه با خرافات، سوادآموزی، توجه به ادبیات از جنبه نظم و نثر، میزان توجه به مشهد و آستان قدس، مقایسه دارا و ندار، مخالفت با طب سنتی، مشوق بودن برای کارهای عام المنفعه، تبلیغ دین از موضوعات این روزنامه بود که حافظی به آن اشاره کرد.
وی، اظهار کرد: روزنامه ادب چاپ مشهد از اواسط حکومت مظفرالدین شاه قاجار که شاهزاده رکنالدوله والی خراسان بود با چاپ سنگی و به صورت هفتگی منتشر شد و طی مدت ۳ سال ۱۱۰ شماره از آن به چاپ رسید.
روزنامه ادب
اثری که در این مراسم رونمایی شد، حاوی دوره کامل روزنامه ادب چاپ شده در مشهد طی سالهای ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ قمری است و علاوه بر آن فهرست مندرجات بعلاوه مقدمهای در معرفی توصیفی روزنامه ادب و همچنین نمایه کامل روزنامه تهیه و ارائه شده است.
دوره کامل روزنامه ادب در سال ۱۳۴۲ قمری توسط عبدالعلی اوکتایی رئیس وقت کتابخانه آستان مقدس شده است.
ویژگی ممتاز روزنامه ادب مشهد، تصویر و کاریکاتورهایی است که از سال سوم به آن ورود کرده است.
تعداد ۱۱۷۷ عنوان (خبر، مقاله، اعلان) جزء فهرست مندرجات روزنامه است. محتوای کلی روزنامه را اخبار خارجه، سرمقالههای تحلیلی، اخبار شهرستانهای ایران و خراسان و اعلانها تشکیل میدهد.