Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، احمد سبحانی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: محصول گوجه فرنگی و فلفل در این استان در معرض تهدید اوروس چروکیدگی قهوه‌ای (روگوز) قرار دارد، به همین دلیل کشاورزان این استان باید به شدت مراقب محصولات خود باشند.

او افزود: هرچند تاکنون این بیماری اوروسی در کشور دیده نشده است، اما با توجه به اینکه مزارع گوجه فرنگی کشور‌های همسایه از جمله ترکیه در سال ۲۰۲۰ به این اوروس آلوده شدند باید از ورود و شیوع این اوروس در کشور پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر ادامه داد: اوروس روگوز ابتدا از سال ۲۰۱۵ در گلخانه‌های کشور اردن و فلسطین مشاهده شد و پس از آن در اروپا و آمریکا و در سال زراعی گذشته نیز در ترکیه به صورت گسترده و در عربستان سعودی گزارش شده‌ است.

سبحانی عنوان کرد: بیماری اوروسی چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی با خسارت زایی بسیار بالا است و در صورت هرگونه غفلتی به دلیل رعایت نکردن ضوابط بهداشتی امکان همه‌گیری، انتشار سریع در فضای گلخانه و فضای باز را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

راه ورود این آفت بذر‌های آلوده است

او گفت: گوجه کاران باید بدانند راه ورود این اوروس از طریق بذر‌های آلوده است به همین دلیل باید از مصرف بذر‌های بدون هاوت بپرهیزند و با دریافت گواهی سلامت از سالم بودن بذر مورد استفاده مطمئن شوند.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر، انتشار این اوروس از طریق مکانیکی به راحتی امکان پذیر است و اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود نشاء‌های حاصله نیز آلوده شده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار خود را نیز آلوده کند.

سبحانی در باره نشانه‌های این بیماری گفت: اوروس روگوز موجب چروکیدگی، قهوه‌ای، ریز و بد شکل شدن و از دست رفتن بازارپسندی میوه می‌شود و راو برگ‌ها نیز منجر به ایجاد تاول‌های شدید شده و در این صورت برگ امکان انجام فتوسنتز را از دست داده و لکه‌های سوختگی به شکل موازئیکی راو آن را می‌پوشاند.

او عنوان کرد: روگوز موجب پژمردگی گل نیز می‌شود و با قهوه‌ای شدن دُم میوه (حالت سوختگی) میوه بازارپسندی خود را از دست می‌دهد؛ همچنین راو ساقه نیز علائم سوختگی و نکروز ایجاد کرده و عملکرد بوته‌های آلوده را به شدت کاهش می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: درصورت انتقال بیماری چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی به خاک در زمان آیش که هیچ کشتی انجام نمی‌شود این اوروس در خاک تا فصل کشت بعدی باقی می‌ماند.

کشاورزان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک گزارش دهند

سبحانی تاکید کرد: باتوجه به اینکه تاکنون اوروس رگوز در کشور وارد نشده کشاورزان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک موضوع را به کارشناسان امر انعکاس داده تا پس از شناسایی درصورت اثبات آلودگی، در راستای پیگشیری از شیوع و همه گیری این اوروس کانون آلودگی را معدوم کنند.

او بیان کرد: با توجه به اینکه کشور در فصل‌های مختلف سال اقدام به تولید نشاء و واردات بذر می‌کند در همین راستا نیاز است همه حلقه‌های تولید یک محصول عاری از اوروس باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: همچنین بیماری شانکر باکتریایی در زمان حاضر در قرنطینه داخلی است به این معنی که در برخی مناطق کشور از جمله جنوب استان فارس وجود دارد و تهدیدی برای محصول گوجه فرنگی است.

سبحانی ادامه داد: به دلیل شباهت این بیماری باکتریایی با نوعی بیماری قارچی ممکن است تولیدکنندگان را دچار اشتباه کند به همین دلیل تولید کنندگان هر گونه علائم ناشی از بیماری را به کارشناسان کشاورزی اطلاع دهند.

او بیان کرد: این بیماری باکتریایی از طریق بذر، بوته و آبیاری منتقل می‌شود و پژمردگی، سوختگی سطح برگ، انسداد آوند‌ها از جمله نشانه‌های این بیماری است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: در صورت گزارش به موقع کارشناسان امکان شناسایی و انجام عملیات کنترلی را دارند.

به گفته سبحانی تلاش شده با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان از شیوع این بیماری‌های با خسارت زایی بالا پیشگیری شود با توجه به اینکه هیچ راه مبارزه شیمیایی برای مقابله با این بیماری‌ها وجود ندارد در همین راستا تامین نشاء از مراکز معتبر همراه با داشتن گواهی سلامت ضروری است.

او ادامه داد: بیش از ۶۰ هکتار گلخانه تولید نشاء در استان بوشهر وجود دارد که سالانه ۱.۲ میلیارد اصله نشاء تولید می‌کنند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر برضرورت استفاده از بذر‌های دارای گواهی سلامت و خودداری از مصرف بذر‌های قاچاق برای تولید نشاء سالم و تامین نشاء از مراکز معتبر از ساو کشاورزان تاکید کرد.

سبحانی گفت: بیماری اوروسی چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی و شانکر باکتریایی یاعث خسارت به بوته گیاه و تولید و کیفیت محصول را کاهش می‌دهد.

استان بوشهر از تولید کنندگان مهم محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در کشور به شمار می‌رود که سالانه در سطح ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار ۵۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی در این استان تولید می‌شود که سال گذشته از این میزان ۲۳۰ هزار تن صادر شد.

با توجه به اینکه کشت غالب استان بوشهر گوجه فرنگی خارج از فصل است در زمان حاضر هشت تا ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم در بخش تولید این محصول مشغول به کار هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آفات گیاهی آفات کشاورزی گوجه فرنگی حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی محصول گوجه فرنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۹۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران

یاسر شریفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت : نقش تغذیه اصولی در کاهش آفات و بیماری های نخلستان در طرح ترویجی پایین به بالا در سطح ۶۰ هکتار از نخلستانهای خرمشهر بررسی شد.

او از برگزاری برنامه های ترویجی در جهت کاهش آفات و بیماری ها در نخلستان خبر داد و گفت : بررسی نقش تغذیه اصولی در کاهش آفات و بیماری های نخلستان در طرح ترویجی پایین به بالا در سطح ۶۰ هکتار از نخلستانهای این شهرستان انجام شد.

این مسئول گفت : تغذیه اصولی و صحیح، نقش مهمی در مدیریت تلفیقی آفات دارد و در این برنامه های آموزشی ترویجی که طبق دستورالعمل طرح ترویجی پایین به بالا اجرا خواهد شد نقش این عامل  در کاهش میزان آسیب آفات و بیماری ها در در نخلستان های این شهرستان بررسی و برای کشاورز شرح داده میشود.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • ورود ناپلی و پست لارو از استان‌های دیگر به بوشهر ممنوع است