Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، قبل از شیوع بیماری کرونا پرستاران در گمنامی و گرفتاری‌های ریز و درشت اما پرتلاش و دلسوزانه به ارائه مراقبت و خدمت به مردم و مددجویان مشغول بودند، کرونا اما نقش و نام پرستاران را برجسته کرد.

حران کرونا نشان داد که نقش پرستاران در مهار همه‌گیری‌های حیاتی، غیرقابل کتمان و اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود اما آن گونه که شایسته و بایسته بود پرستاران قدر ندیدند و بر صدر ننشستند، کرونا علاوه بر برجسته کردن نقش و نام پرستاران آینه تمام نمای مشکلات و معضلات حرفه پرستاری هم بوده و هست.

پرستاران لرستانی از وضع موجود گلایه‌هایی دارند و بارها و بارها این کرایه‌ها را مطرح کرده‌اند، اما راه به جایی نبرده‌اند.

آنها معتقد هستند: قوانین و قواعد حرفه پرستاری در پیچ و خم دستورات و پاراف‌های اداری و مدیریتی معطل مانده و یا ناقص اعلام و اجرا می‌شوند.

آنها می‌گویند: بعضی از این قوانین یا بطور کلی کنار گذاشته شده‌ و یا بصورت ناقص اجرایی می‌شوند.

مواردی همچون کمبود نیرو، نبود معاونت پرستاری، اجرا نشدن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تنها بخشی از مشکلات و مطالبات پرستاران است که مطرح می‌شود.

با وجود نقش مهم پرستاران در نظام سلامت اما این قشر همچنان با مشکلات و چالش‌های ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

نبود معاونت پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی

یکی از پرستاران خرم‌آبادی می‌گوید: کرونا نشان داد که با وجود نقش محوری پرستاران در بخش مراقبت و درمان این قشر هنوز به جایگاه واقعی خود در برنامه‌های سازمانی وزارت بهداشت دست نیافته‌اند.

ماشاالله اکبری می‌افزاید: با وجود اینکه حدود یک سوم کادر وزارت بهداشت را پرستاران تشکیل می‌دهند با این حال معاونت پرستاری این وزارتخانه یک شیر بی یال و دم و اشکم است.

وی با اشاره به اینکه معاونت پرستاری وزارت بهداشت بی رنگ و رمق و کم جان و جهش است،‌ عنوان می‌کند:  در دانشگاه‌های علوم پزشکی هنوز معاونت پرستاری وجود ندارد و در عمل و اجرا معاونت پرستاری ابتر و بی اثر شده است.

افزایش حجم کار پرستاران

این پرستار با بیان اینکه روز به روز بر حجم کار پرستاران افزوده و مسئولیت‌های خارج از شرح وظیفه بر دوش پرستاران گذاشته می‌شود، عنوان می‌کند: این موضوع خصوصا در بحث اعتباربخشی و مستند سازی پرستاران را از وظیفه اصلی خود که مراقبت و حمایت از مددجویان است دور کرده و افت کیفیت خدمات پرستاری را به دنبال دارد.

اکبری تصریح می‌کند: کرونا نشان داد که در صورت بیماری و ابتلا جنبه‌های حمایتی ضعیفی برای پرستاران وجود دارد، کارمندان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر که خریدار خدمت پرستاران هستند بهترین و بیشترین حمایت مالی را در بحث درمان و معالجه به کارکنان خود ارائه می‌دهند.

این پرستار بیان می‌کند: پرستاران در صورت بیماری و بستری باید تمام و کمال هزینه‌های سنگین درمان را خودشان پرداخت کنند.

 

عدم اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری

یکی دیگر از پرستاران به اجرا نشدن تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره می‌کند و می‌گوید: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که مورد تایید و تاکید همه ارکان قانون‌گذاری و نظارت و اجرا هم است و رهبر معظم انقلاب  بارها بر اجرای آن تاکید داشته‌اند معلوم نیست به چه دلیل بعد از پانزده سال هنوز اجرا نشده است.

سپهوند می‌افزاید: همچنین قانون بهره‌وری که می‌بایست از نظر مالی حامی پرستاران باشد و با شیفت کمتر درآمد بیشتر برای آنها به ارمغان بیاورد عملا در اجرا به ضد پرستاری تبدیل شده است و مجریان با تفسیر دلبخواه خود پرستاران را از مزایای آن محروم کرده‌اند.

استخدام پرستار ناچیز است

وی به کمبود نیروی پرستاری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود کمبود نیروی پرستاری و نیز  تعداد زیاد فارغ التحصیلان اما استخدام پرستاران به صورت قطره چکانی و ناچیز است، به جای استخدام پرستاران آنها را در قالب شرکت‌های پیمانکاری و بصورت شرکتی به خدمت می‌گیرند.

سپهوند ادامه می‌دهد: پرستار شرکتی وهن نقش حاکمیتی و حمایتی حرفه پرستاری است، پرستاران ایرانی و لرستانی  بعنوان کارگر شرکت‌های پیمانکاری در دالان‌های دلالی و واسطه‌گری شاهد رفتارها و رویه‌های زننده و نازیبا هستند.

سپهوند‌عدم امنیت جسمی پرستاران را از دیگر مشکلات عنوان می‌کند و می‌گوید:  یکی از مشکلات اصلی پرستاران خصوصا همکاران شاغل در اورژانس‌ها و اورژانس‌های پیش بیمارستانی بحث عدم امنیت جسمی است. 

وی بیان می‌کند: روزی نیست که اخبار تعرض و تهاجم همراه بیماران به پرستاران را نشویم، علاوه بر آن خود مدیران و سازمان‌ها نیز مدام در حال بازخواست و تهدید امنیت روانی پرستاران هستند.

تبعیض در پرداخت‌ها

ایدون دیگر پرستار هم می‌گوید: حقوق پرستاران هنوز به متوسط حقوق سایر کارکنان که شغلشان نه سختی و مرارت‌های حرفه پرستاری را دارد و نه مصایب و مشکلات آن را نرسیده است.

وی بیان می‌کند: پرداخت‌ها در سیستم بهداشت و درمان نماد بارز بی عدالتی و تبعیض است، روز به روز تورم و گرانی افزایش پیدا می‌کند اما کارانه دریافتی پرستاران کاهش و اخیرا به صد هزار تومان در ماه هم رسیده است‌.

این پرستار عنوان می‌کند:  تنها در سیستم تبعیض آمیز وزارت بهداشت و درمان است که صفر تا صد کار را پرستار انجام می‌دهد اما تعرفه و مزد انجام کار را به کس دیگری پرداخت می‌کنند.

او معتقد است:  در ساختار معیوب و مشکلات مزمن بخش بهداشت و درمان پرستاران مسئول و جوابگوی همه مسائل و مشکلات موجود هستند اما در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی ها شرکت داده نمی‌شوند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پرستاران پرستاری دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت تعرفه گذاری خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت حرفه پرستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۹۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟

شهردار اصفهان در برنامه بی‌واسطه با مردم و دیدار چهره به چهره با شهروندان، تحت عنوان «مردم سلام» با شهروندان منطقه ۱۲ این کلان‌شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفدهمین برنامه «مردم سلام» به‌منظور دیدار با شهروندان منطقه ۱۲ شهرداری، چهارم اردیبهشت سال جاری پس از نماز مغرب و عشا در مسجد قبا واقع در ملک‌شهر، خیابان ۱۷ شهریور برگزار شد.

جهانگیری نخستین فردی بود که پشت تریبون رفت و مشکلات محله خود را اینگونه مطرح کرد

-خواستار تعیین تکلیف ۵_۶ پلاک بلاتکلیف در خیابان ناصر خسرو و صدور مجوزهای لازم برای ساخت‌وساز هستیم.

احمدیان از معتمدان محله ملک‌شهر مشکلات این منطقه را اینگونه بیان کرد:

- تعیین تکلیف زمین‌های بنیاد مستضعفان حدفاصل میدان شهید علیخانی تا خیابان مفتح ضروری است، زیرا با وزش باد، برای خانه‌ها تولید گرد و خاک می‌کند.

خلیلی از اهالی محله عاشق‌آباد در بیان بخشی از مشکلات این محله گفت:

-مسدود شدن مسیر رفت و آمد مردم این محله به خیابان امام خمینی (ره) موجب ایجاد ترافیک و افزایش طول مسیر شهروندان در منطقه شده است و باید برای خروجی محله عاشق آباد قبل از احداث متروی اصفهان-شاهین شهر فکری شود، زیرا در غیر این صورت پس از آن مشکلات بسیاری به‌وجود می‌آورد.

- به‌تازگی از کشاورزان منطقه برای فنس‌کشی زمین‌هایشان به ازای هر متر مربع مبلغ ۱۰۰ هزار تومان وجه دریافت می‌شود که این مبالغ در حد توان کشاورزان نیست.

-با توجه به نقش محله عاشق آباد در عصر صفویه، لازم است برای انتشار کتاب «عاشق‌آباد در عصر صفویه» حمایت لازم صورت گیرد.

امیرخانیان از شهرک کوثر نیز به گره‌های ترافیکی در منطقه ۱۲ اشاره کرد و از مشکلات محله خود چنین گفت:

-بازشدن انتهای محله عاشق‌آباد به سمت آزادگان از جمله راهکارها برای رفع مشکل ترافیکی در این محله است.

داوری از ایثارگران و فرهنگیان منطقه ۱۲ از مطالبات اهالی محله چنین گفت:

-حمایت شهرداری از مسابقات و برنامه‌های فرهنگی در سطح مدارس، افزایش ناوگان شهری با توجه به مهاجرپذیر بودن این منطقه و چاره‌اندیشی برای فاضلاب از جمله برنامه‌های ضروری در این منطقه است.

بختیاری یکی از نمازگزاران مسجد صاحب الزمان (عج) درخواست‌های خود را اینگونه مطرح کرد:

ضمن قدردانی برایحمایت‌های صورت گرفته از برنامه‌های فرهنگی و مردمی، لازم است جلسات با معتمدان محلی ادامه پیدا کند.

شیرانی عضو هیئت امنای شهرک امیر کبیر خواستار موقوفه‌ای برای مسجد شهرک امیر کبیر شد.

یکی از اعضای بازارچه زنان بی‌سرپرست با اشاره به کمک‌های روحانیت منطقه در دایر شدن بازارچه برای زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست و بیماران اوتیسم درخواست‌های خود را اینگونه مطرح کرد:

- این بازارچه‌ها موقتی است، بنابراین ضرورت دارد زمینی برای برقراری نمایشگاه دائمی فروش محصولات آن‌ها و تمهیداتی برای افزایش همکاری اصناف با غرفه‌داران این بازارچه‌ها در نظر گرفته شود.

حسن‌پور از اهالی خیابان رباط سوم خواستار اصلاح روکش آسفالت کوچه‌های ۵۲ و ۵۳ شد.

همچنین تعدادی از حاضران از محله امیرالمومنین (ع) با اشاره به مشکلات عبور و مرور در این منطقه، تاکید داشتند که از ۲۵ سال پیش تاکنون قرار است خیابان ناصر خسرو تعریض شود، اما همچنان اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؛ اگر اتفاقی برای منازل پیش آید خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس امکان حضور در این کوچه‌ها و خیابان‌ها را ندارند و لازم است تعریض خیابان ناصر خسرو به صورت جدی دنبال شود.

موضوع دیگر مورد تاکید آن‌ها ضرورت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بود.

سلطانی از فعالان فرهنگی منطقه ۱۲ نیز پیشنهاد احداث تقاطع غیر همسطح شرق به غرب در میدان شهید علیخانی را مطرح کرد.

به گزارش ایمنا، دیدار اهالی منطقه ۱۲ با شهردار اصفهان در مسجد قبای ملک شهر حدود سه ساعت به طول انجامید و پس از مطرح شدن خواسته شهروندان و پاسخ دلگرم‌کننده مدیران شهری، نخستین دور از برنامه «مردم سلام» با حضور پرشور شهروندان و مدیران شهری در این منطقه به پایان رسید.

کد خبر 747355

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به مطالبات جامعه ایثارگری
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • مدیریت ارشد استان بوشهر برای رفع مشکلات مردم پای کار است
  • برطرف شدن اغلب دغدغه‌های حوزه سلامت
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید