Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهیه‌کننده نمایش «بانوی محبوب من» کار جدید گلاب آدینه، از بی‌مهری نسبت به این هنرمند باسابقه انتقاد دارد و می‌گوید حتما باید جنجال کنیم که صدایمان شنیده شود؟!

حمید علی‌نژاد از لزوم واکسینه کردن گروه‌های نمایش سخن گفت و ابراز تاسف کرد که حتی در زمینه سالن تمرین هم با گلاب آدینه همراهی نشده است در حالیکه او  برای آماده‌سازی این نمایش حدود 10 پروژه سینمایی را رد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در آغاز توضیحاتی درباره روند آماده‌سازی نمایش موزیکال «بانوی محبوب من» در دوران دشوار کرونا ارایه کرد و افزود: از سال 98 تمرین این نمایش را آغاز کردیم. به دلیل شرایط کرونایی، دو بار تمرین‌مان را متوقف کردیم و در همین وقفه‌ها دو سه بازیگر را از دست دادیم چون برای حضور در پروژه‌هایی دیگر تعهد داشتند. ضمن اینکه روند فرسایشی کار هم، آنان را خسته و دلزده کرده بود.

او با اشاره به اینکه اجرای این نمایش برای دومین بار به تعویق افتاده و به آبان ماه امسال موکول شده است، ادامه داد: از سال 98 تا به امروز خانم آدینه بیش از 10 پروژه سینمایی را با دستمزدهای بالا رد کرد. هر روز به مدت 6 ساعت با بازیگران تمرین می‌کند و در شرایطی که خودش هم واکسن نزده، از جان خود مایه می‌گذارد اما گویی این تلاش‌ها برای کسی در تئاتر ایران مهم نیست.

علی‌نژاد اضافه کرد: گروه ما 70 بازیگر دارد و تازه هنوز گروه موسیقی به ما ملحق نشده است. تا به حال تمرین را به صورت بخش بخش انجام می‌دادیم تا بازیگران همزمان با هم حضور نداشته باشند ولی الان روند کار به جایی رسیده که لازم است گروه در کنار هم باشند و با اینکه بازیگران در طول تمرین ماسک دارند، حضور همزمان آنان، ریسک را به شدت بالا می‌برد و نمی‌دانیم اگر خدای نخواسته برای کسی مشکلی پیش آمد، چگونه باید پاسخگو باشیم.

او با تاکید بر لزوم واکسینه کردن گروه‌های نمایشی خاطرنشان کرد: واکسینه کردن گروه کاری است که از دست ما بر نمی‌آید و مسئولان باید شرایط خاص را در نظر بگیرند. گروه‌هایی که در حال حاضر مشغول تمرین یا اجرای نمایش هستند، باید در اولویت قرار بگیرند بویژه در مورد کارهای پر بازیگری مانند نمایش ما که این حساسیت باید بیشتر هم بشود ولی هیچ خبری از واکسینه کردن گروه‌های نمایشی نیست در حالیکه در پروژه‌های تلویزیونی، پیش از شروع کار، واکسیناسیون انجام می‌شود.

علی‌نژاد با انتقاد از این تبعیض افزود: آیا چون صدای بچه‌های تئاتری کمتر شنیده می‌شود و چون افرادی مانند خانم آدینه اهل جار و جنجال نیست، نباید در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرد؟! اگر هم اعتراضی  بکنیم، می گویند مگر چشم و ابروی بازیگران مشکی‌تر از بقیه مردم است؟ در حالیکه باید شرایط کاری آنان را که بشدت پرخطر است، مورد توجه قرار بدهند.

این تهیه کننده در ادامه نمایش «بانوی محبوب من» را کاری بسیار پر هزینه دانست و گفت: این نمایش به اندازه یک فیلم سینمایی هزینه دارد و این در حالی است که هیچ حمایتی هم از ما نمی‌شود. هرگز چشمداشتی به حمایت‌های مالی دولتی نداشته‌ام ولی مساله این است که هیچ گونه همراهی هم صورت نمی‌گیرد. به جز بحث واکسن که خود اهمیت بسیاری دارد، حتی در اموری مانند سالن تمرین یا تعداد اجرا هم مورد کم‌مهری قرار می‌گیریم. 

او توضیح داد: در حال حاضر ماهانه فقط 20 ملیون تومان هزینه سالن تمرین می‌دهیم چون تالار وحدت به ما سالن تمرین نداد و حالا سالنی در یکی از دانشگاه‌ها اجاره کرده‌ایم. از طرف دیگر مجموعه تئاتر شهر هم با وجود همه لطفی که به این پروژه دارد، فقط 40 شب نوبت اجرا به ما می‌دهند چون دست‌شان در این زمینه باز نیست و این در حالی است که به دلیل کرونا، تنها نیمی از ظرفیت سالن را در اختیار داریم و از همه عجیب‌تر اینکه به تالار اصلی تئاتر شهر کمک هزینه‌ای تعلق نمی‌گیرد. همه اینها زیانی است که به بخش خصوصی وارد می‌شود.

علی‌نژاد افزود: این نمایش پر هزینه‌ترین پروژه در چند سال‌ اخیر است. هزینه دکور آن میلیاردی است و 150 دست لباس برای بازیگران باید دوخته شود، هزینه آماده‌سازی قطعات موسیقی هم بماند، به جز برخی از بازیگران که برای اولین بار حضور روی صحنه تئاتر را تجربه می‌کنند، دیگر اعضای گروه اجرایی، همه هنرمندان حرفه‌ای هستند. ما برای یک تئاتر به اندازه یک پروژه سینمایی هزینه کردیم و چند برابر ساخت یک فیلم، وقت گذاشتیم. در حالیکه می‌شد همین مبلغ را اضافه کرد و یک سریال در شبکه نمایش خانگی ساخت که همه بازیگران هم برای حضور در آن مشتاق باشند. 

او با ابراز تاسف از این شرایط، ادامه داد: خانم آدینه اعتبار و آبروی تئاتر ایران است. او بعد از 16 سال کارگردانی یک نمایش را بر عهده گرفته و برای آماده‌سازی آن 3 سال وقت و انرژی گذاشته، آیا سزاست که این گونه مورد کم‌لطفی قرار بگیرد؟! آیا نباید حالا که در این وضعیت سخت دست به کار اجرای یک نمایش شده، کمی قدر او را بدانند؟! در این مدت حتی یکی از مدیران فرهنگی حالی از ما نپرسیده است.   

علی‌نژاد سپس از برخورد بعضی از بازیگران نیز ابراز تاسف و شگفتی کرد و توضیح داد: دیگر آن دوره گذشته که بازیگران دنبال پرستیژ و اعتبار تئاتر بودند یا اینکه برای دل خودشان تئاتر کار می‌کردند. الان همه به دنبال پول هستند و جالب‌تر اینکه برخی از بازیگران تئاتر را با پروژه‌های شبکه نمایش خانگی مقایسه می‌کنند. درست است در آن گونه پروژه‌ها کمترین دستمزد، 300 میلیون تومان در ماه است ولی وضعیت تئاتر متفاوت است. در این مدت بعضی از بازیگران برای دوره تمرین هم دستمزد خواسته‌اند، پیش از این هرگز چنین چیزی ندیده بودم.

این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از همه گیری کرونا کاری جمع و جورتر را جایگزین نکردید؟توضیح داد: شدنی نبود. برای این کار سه سال زمان گذاشته‌ایم. خانم ادینه چندین پیشنهاد را با دستمزدهای بالا رد کرد که این نمایش را به سرانجام برساند. از سوی دیگر تعداد زیادی از گروه بازیگران این نمایش هنرجویان جوانی هستند که به آنها تعهد داریم، کسانی که ماه‌هاست از شرق و غرب تهران و کرج در تمرین نمایش حضور دارند. 

علی نژاد با ابراز تاسف از شرایط دشوار آماده‌سازی تئاتر در دوران سخت کرونا ادامه داد: مدام می‌گویند تئاتر مهجور است. اطمینان دارم این کار می‌تواند مردم را با تئاتر آشتی بدهد ولی وقتی برای ساخت آن این چنین دچار مشکل می‌شویم، دیگر چه انگیزه‌ای می‌ماند؟! این روزها کرونا به اندازه کافی اعصاب و روان همه را به هم ریخته است، خوب است در این شرایط کمی بیشتر قدر بزرگانی مانند خانم آدینه را بدانیم.

او در پایان گفت: ما که سالم کار می‌کنیم و اهل جنجال و گروه و باند نیستیم، کلاه‌مان پس معرکه است و این شرایط غم‌انگیز است.    

نمایش «بانوی محبوب من» با کارگردانی گلاب آدینه و با حضور جمعی از هنرجویان جوان تئاتر در کنار چند بازیگر حرفه‌ای، آبان ماه امسال در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود./ایسنا

بیشتر بخوانید

گلاب آدینه با این فیلم به سینما برگشت

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: واکسینه کردن گروه بانوی محبوب من آماده سازی ابراز تاسف سالن تمرین خانم آدینه گلاب آدینه پروژه ها علی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۹۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی

حمید سمندریان که با شوق فراوان نظاره‌گر کار دانشجویان خود بود، استعداد و توانمندی این دانشجو را کشف کرد و اول بار در نمایش «نگاهی از پل» با او همکاری کرد. اکبر زنجان‌پور در این نمایش به عنوان استعدادی درخشان ظاهر شد و این اولین گام‌های او در جاده موفقیت بود.

به گزارش ایسنا، این خاطره به دهه ۵۰ بازمی‌گردد و حالا دانشجوی سابق قرار است همزمان با زادروز استاد خود و در مراسمی که کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار می‌کند، تقدیر شود.

دانشجوی سابق اما سال‌هاست که خانه‌نشین است و شرایط را برای به صحنه بردن اثری تازه، مناسب نمی‌داند.

هرچند نسل جدید تماشاگران تئاتر نتوانسته‌اند هنرنمایی زنجان‎پور را روی صحنه ببینند، اما قدیمی‌های تئاتر نمی‌توانند حضور تاثیرگذار و استعداد شگرف او را در نمایش‌های «نگاهی از پل» و «ملاقات بانوی سالخورده» فراموش کنند

شاید اولین بازی حرفه‌ای او در تئاتر در نمایش «نگاهی از پل» بود که در کنار سوسن‌فرخ نیا به عنوان یکی دیگری از دانشجویان مستعد دانشکده هنرهای زیبا درخشید و بار دوم بود که خود را به عنوان استعدادی غیرقابل انکار اثبات کرد؛ در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات و کار حمید سمندریان. او در آن نمایش نقش آالفرد ایل را بازی کرد که یکی از کارکترهای مهم نمایشی است و تفاوت سنی زیادی با آن داشت.

به انگیزه این تجلیل و به یاد حمید سمندریان، بخشی از صحبت‌های او را درباره زنجان‌پور مرور می‌کنیم:

«زنجان‌پور بسیار قابل قبول و باورپذیر بازی کرد. هرچند که آالفرد ایل از سن او دور بود ولی او نقش را به خوبی درک کرد. من استعداد زنجان ‌پور را در کلاس‌های دانشگاه شناختم. زمانی که شاگرد من بود، او را در اجراهای دانشگاهی دیده بودم و هیجان‌ها و انرژی‌های او را می‌شناختم. همان طور که در «نگاهی از پل» قدرت و انرژی خود را به نمایش گذاشت، در «ملاقات بانوی سالخورده» نیز به درونیات و عمق آلفرد ایل پی برد. دو نقش متفاوت و با بازی فراموش‌نشدنی زنجان‌پور. من برای رسیدن او به آلفرد ایل هیچ گونه درگیری نداشتم. زنجان‌پور به شدت خودش را متمرکز کرده بود تا به نقش برسد و آن طوری که من می‌خواهم بازی کند. او هم در بیرون و هم در درون به نقش رسید و خودش را هماهنگ کرد و به روح لحظه به لحظه نقش مسلط شد.

اما بخت با تماشاگران دهه هشتاد هم همراه بود تا یک بازی به یادماندنی دیگر از زنجان‌پور ببینند؛ در نمایش «شب هزار و یکم» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی. نمایشی که در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و در سه اپیزود گوناگون، نگاهی تازه به هزار و یک شب داشت. زنجان‌پور با همراهی مژده شمسایی و ستاره اسکندری در اپیزود دوم این نمایش بازی کرد تا برای تماشاگران نسل‌های بعدی تئاتر نیز خاطره زیبای دیگری از بازی‌های خود بسازد.

حالا این بزرگداشت همزمان با زادروز استاد او در خانه هنرمندان ایران، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برپا می‌شود. حمید سمندریان، استاد او سال‌هاست که از دنیا رفته و بهرام بیضایی نیز به دلیل دوری از وطن، نخواهد توانست در این برنامه شرکت کند و این بزرگداشت با دو جای خالی همراه می‌شود.

بزرگداشت زنجان‌پور به کوشش کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران، ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

    

دیگر خبرها

  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • «پدر قهوه»، سریال جدید مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم