Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@04:50:16 GMT

جهان عتشناک سجایای اخلاقی شمس و الشموس

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۰۲۰۷

جهان عتشناک سجایای اخلاقی شمس و الشموس

زندگی امروز جهانیان برای برون رفت از چالش و نابسمانی ها عتشناک سجایای اخلاقی شمس و الشموس است تا با مردم و حاکمان با بهره گیری از آن زندگی زیبایی را تجربه کنند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ائمه معصومین هر کدام دارای سجایای اخلاقی بودند که سبب جذب افراد به دین و پذیرش واقعیت ها می شد.

 

سخن گفتن و نوشتن از صفات اخلاقی و نیکو این بزرگان فرصت و مجالی طولانی می طلبد اما به اندازه اینکه سهم خود را ایفا و از طرفی جامعه را نسبت به این حسنه ها آگاهی بخش، گذری بر آن خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

میلاد حضرت عشق، امام رضا(ع) زمان مناسبی برای بررسی سجایای اخلاقی آن حضرت است که جامعه امروز نیز به دلیل برخی از بداخلاقی ها دچار آسیب های جدی در حوزه های مختلف شده و تنها میان راه خروج از آن ها توجه به همین مسائل است.

 

بداخلاقی، تندروی، رفتارهای ناپسند بین حاکمان و مردم و تعرض از حق و حقوق واقعی و تسخیر کشورهای مستضعف و مظلوم از مصادیق همین رفتارهای ظالمانه ای است که نظم عمومی را به هم زده و زندگی را برای افراد سخت کرده است.

 

بررسی رفتار و اخلاقیات امان رئوف نشان می دهد که نه تنها با نزدیکان بلکه با افراد در عموم جامعه نیز باید خوش رفتاری کرد و از درشت خویی خودداری نمود.

 

زندگی امروز جهانیان برای برون رفت از چالش و نابسمانی ها عتشناک سجایای اخلاقی شمس و الشموس است تا با مردم و حاکمان با بهره گیری از آن زندگی زیبایی را تجربه کنند.

 

خوش خلقی، احترام به انسان ها به دور از توجه به دارایی و پست و مقام و مظهر لطف و مهربانی برای افراد جامعه نه تنها در جذب افراد به دین و شرعیت موثر بود بلکه بر دامنه رفتارهای پسنیده جامعه نیز می افزود.

 

جامعه با دیدن رفتارهای نیکو از آن ها تاثیر می گیرد و این اثر پذیری بر روابط اجتماعی حس خوبی ایجاد می‌کند و حال اگر این رفتارها در سیره بزرگان و حاکمان شکل بگیرد آنگاه نتیجه دوچندان و اثرگذار بیشتری خواهد داشت.

 

*گره گشایی از مومنان در سیره رضوی

 

امام جمعه نجف آباد، خدمت به مردم و گره گشایی از مشکلات از ویژگی های اسنان مومن متدین بیان کرد و اظهارداشت: امام رضا(ع) در سیره رفتاری خود اینگونه بود و دوستدارانش را نیز به همین امر توصیه می کرد.

 

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی»، افزود: افراد عاشق امام رضا(ع) بر همین باورند و در رفتارهای اجتماعی همواره دغدغه گره گشایی و رفع نیازهای مومنان را دارند.

 

وی با بیان اینکه نباید از کمک به مردم هراسی داشت، تصریح کرد: هیچ گاه فکر برتری داشتن خود نسبت به دیگران را نداشته باشیم  بلکه دیگران را محترم بشماریم.

 

*کاهش آسیب های اجتماعی با گسترش سبک زندگی رضوی

 

کارشناس و پژوهشگر فرهنگی و دینی گفت: سبک زندگی رضوی برای بسیاری از نابسمانی و مشکلات امروز جامعه کارگشا است.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» ادامه داد: این روش و منش فکری و اندیشه های بزرگ رضوی باید در جامعه نهادینه و موضوعات آن فراگیر شود.

 

وی اضافه کرد: کاهش آسیب های اجتماعی با گسترش سبک زندگی رضوی رقم خواهد خورد چرا که از توصیه های دینی باید برای حفظ وحدت، کاهش دغدغه ها و چالش ها بهره گرفت.

 

*اندیشه های امام رضا(ع) برای زندگی جوانان

 

امام جمعه رضوانشهر با اشاره به سختی و مشکلات ازدواج و شرایط تشکیل خانواده گفت: تجمل گرایی و وضعیت سخت اقتصادی بر زندگی همگان اثر گذاشته و اصلاح این وضع به تدبیر مسئولان و الگوگیری از مدل های مدیریتی اسلامی است.

 

حجت الاسلام «محمد شیاسی« با انتقاد از تجمل گرایی ها گفت: در تشکیل زندگی و زندگی های فردی و اجتماعی دنایی گرایی زیاد شده و همدیگر را فراموش کرده ایم که همین موضوع زندگی را برای مردم به ویژه جوانان سخت کرده است.

 

وی ادامه داد: امام رضا(ع) بهترین مدل مدیریت برای حاکمان و زندگی مردم ارائه کرده و این محبت و عشق به آن حضرت را در اجرای توصیه های ایشان نشان دهیم.

 

*ضرورت مدیریت رضوی حاکمان

 

یکی از موضوعات مهم در زندگی امام رضا(ع) نوع رفتار ایشان با زیر دستان و عموم جامعه بود که امروز جامعه شیعی و مسلمان ما باید این گونه مسائل را به مدیران در رده های مختلف توصیه کند.

 

بد رفتاری، کم کاری و بی توجهی به بیت المال باعث شده تا فساد اقتصادی در کشور و در بخش های دولتی گاها نفوذ کند و آسیب هایی را به جامعه وارد سازد.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: حاکمان اسلامی سبک زندگی اسلامی اصفهان امام رضا سجایای اخلاقی امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

به گزارش خبرنگار مهر، ظاهر وطنخواه عصر دوشنبه در نشست شورای زکات که در مدرسه علمیه خواهران ثامن‌الحجج (ع) پارس‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: بانوان طلبه باید مروج پرداخت زکات در میان مردم باشند و ترویج و تبلیغ عمل حسنه پرداخت زکات در میان مردم از مسئولیت‌های طلاب خواهر است.

وی خاطرنشان کرد: جامع‌ترین برنامه اجتماعی خداوند عدل و احسان است چرا که همه هستی بر پایه عدالت استوار بوده و این عدالت با تمام قدرتش در مواقع بحرانی به تنهایی کارساز نیست بنابراین خداوند بلافاصله بعد از عدل دستور به احسان داده است.

رییس کمیته امداد شهرستان پارس آباد افزود: یکی از سفارش‌های مهم اخلاقی قرآن، همدردی و همدلی با دیگران و به فریاد آنان رسیدن است.

وطنخواه با بیان اینکه امروزه متاسفانه در جامعه شاهد کم رنگی موضوع کمک به هم نوعان و به ویژه محرومان هستیم، تصریح کرد: مردم باید بدانند که دست احسان کننده بعد از دست خدا قرار دارد، بنابراین افراد نباید تنها به فکر آسایش خود باشند و از کمک به افراد جامعه، خویشان، بستگان و نزدیکان خود غافل نباشند. وی گفت: امروزه پرداخت زکات مستحب در کنار زکات واجب کمک شایانی به افراد نیازمند کرده است و این امر علاوه بر بهبود شرایط مالی و اقتصادی مستمندان، به طور حتم رضایت الهی را به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیته امداد امام (ره) پارس‌آباد با اشاره به مسئولیت خطیر طلاب و خواهر در اطلاع‌رسانی امر پرداخت زکات، افزود: خواهران طلبه باید با ترویج و تبلیغ پرداخت زکات در محافل عمومی و مراسمات مذهبی، این عمل خیر را گسترش داده و زمینه رفاه حال نیازمندان را فراهم کنند.

کد خبر 6091786

دیگر خبرها

  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود