Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@16:47:58 GMT

دفتر شعر تازه‌ای از پروین سلاجقه منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۰۳۰۳

دفتر شعر تازه‌ای از پروین سلاجقه منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر شعر «در ارتفاع شانه‌هایت برف می‌بارد» سروده پروین سلاجقه در ۶۸ صفحه و بهای ۱۳ هزار تومان از سوی نشر سیب سرخ روانه بازار کتاب شد. این دفتر شعر شامل ۳۱ قطعه شعر سپید است که از سال ۹۷ تاکنون سروده شده است و با انتخاب شاعر در این دفتر گردآوری شده است.

سلاجقه درباره این دفتر شعر با اشاره به اینکه هر قطعه شعر در این اثر دارای نامی است که همراه با سرایش آن انتخاب شده است، عنوان کرد: درون مایه اشعارم در این دفتر عمدتاً سمبلیک است و در واقع طیف گسترده‌ای از موضوعات متنوع را شامل می‌شود؛ اعم از عشق، هم در محور شخصی و هم در محور عشق اجتماعی و عشق به هستی، انسان و جهان، رنج، مصایب اجتماعی، صلح، تنگناهای زندگی زن شرقی وخاورمیانه ای و عدم آزادی و عدالت در اجتماع و رنج انسان در تلاش برای رهایی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سروده ها به طور کلی، درون مایه اجتماعی پررنگی دارند، در عین اینکه بر گرد محور اصلی عاطفه ی انسانی، یعنی عشق می چرخند و البته باید این را هم بگویم که در این اثر هر جا سخن از عشق است شاید نقطه‌گاه اولیه آن عشق شخصی باشد ولی شعر در نهایت مسایل دیگری را نیز در بر می‌گیرد، می‌شود.

سلاجقه در عین حال به نگاه خاص فلسفی اشعارش نیز اشاره کرد و ادامه داد: نوع نگاه راوی اشعار به جهان و روایت او از اندوه زندگی تراژیک انسان؛ جبر و همه چیزهایی که به گونه‌ای عمیق و ژرف در هستی وجود دارد و ما با آن درگیر هستیم در این اشعار نمود داشته است.

وی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو نیز عنوان کرد: زبان برخی از اشعار تا اندازه‌ای به زبان حماسی و کتیبه‌ای نزدیک شده است و به نوعی هنجارگریزی بر محور زبان معیار و نوعی بی‌زمانی را شامل می‌شود. به عبارت دیگر دست انداختن به یک زبان اسطوره‌ای و در این اشعار خود را نشان داده است تا جایی که برخی سروده‌ها در این موارد به یک لحن کتیبه‌ای آغاز زمانی و آخر الزمانی و در عین حال نزدیک به متون مقدس نزدیک شده‌اند.

سلاجقه با اشاره به تاثیرپذیری اشعارش از وقایع و حوادث اجتماعی پیرامونش، افزود: در سروده های این دفتر تاریخ سرایش اشعار ذکر شده و تاریخ ها اغلب با جریان‌ها و وقایع اجتماعی مقارن است، برای نمونه در رابطه با حوادث آبان شعری بنام «هجوم» در این مجموعه وجود دارد، برخی اشعار نیز تاریخ معاصر ما را پیش رو می‌گذارند نه تاریخ گذشته‌های دور سرزمین را به نحوی که در مجموعه‌های قبلی من بود ضربان قلب من به عنوان راوی این سروده‌ها و به عنوان کسی که در این دوره از تاریخ ایران ایستاده است، با ضربان قلب مردم در اجتماع، هماهنگ است و به آن واکنش نشان می‌دهد و از هیچکدام از افت و خیزهای زندگی مردم و جامعه، شادی‌ها و رنج‌ها ی آنان و … دور نیست.فکر می کنم این ویژگی اغلب اشعار شاعران امروز است.

وی در همین زمینه تاکید کرد: شعر معاصر به باور من حس و قلب دارد، درد می‌کشد و شاعر آن نیز جدا از افت و خیزهای جامعه نیست، بدون تردید حتی زمانی که او نخواهد هم در سطرهای نانوشته شعرش بروز می‌کند. البته من به نوعی یک انسان جهان وطن هستم، انسان بودن را خاص جهان می‌دانم و جهان را هم مکان زندگی انسان. فکر نمی‌کنم مرزهای جغرافیایی چیزی را در این فصل مشترک انسانی تغییر دهد.

کد خبر 5241747 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات سیب سرخ تازه های نشر پروین سلاجقه تازه های نشر انتخابات 1400 معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات شهید چمران انتشارات سمت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران امام رضا ع ابن سینا معرفی نشریات تمدید فراخوان سید عباس صالحی سیدابراهیم رئیسی دفاع مقدس جنگ تحمیلی سروده ها دفتر شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۰۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است

علی سلاجقه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حقابه هیرمند به خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیات حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب شده است.

وی تصریح کرد: از طرفی بارش‌های مناسب و سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کند تا تالاب هامون شرایط بهتری یابد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: با نگاهی به اطراف سازه سد کمالخان متوجه مسیر‌هایی برای انحراف به بیابان گودزره شدیم و امید است بتوانیم با توافق هیات حاکمه افغانستان مسدود کنیم چرا که وضعیت تالاب‌ها مناسب‌تر خواهد شد.

سلاجقه یادآورشد: مرطوب سازی دریاچه هامون یکی از موضوعات مهم است و تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است.

وی درباره نظارت سازمان محیط زیست برای کاهش پلاستیک‌ها گفت: روی موضوع کاهش پلاستیک‌های زیر ۲۵ میکرون کاملا نظارت می‌کنیم و در این زمینه با تمام روسای شرکت‌های اصلی جلسه برگزار شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ژن توله یوز هم گفت: یکی از راه‌های تکثیر در موضوع حیات وحش استفاده از مسائل سلولی و مولکولی است که ژن توله یوز در بخش رویان ذخیره شده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کرمان
  • اگر عرضه نظارت لیگ برتر را ندارند، شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات وسط بیایند | بچه‌های علی پروین و ناصر حجازی فوتبالیست شدند، اما له‌شان کردند
  • انتشار نماهنگ زیبای نامه‌ای برای تو +فیلم
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • هشتاد درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • معلم، متحول کننده انسان‌ها در طول تاریخ
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب